- Nedre Hylla er nå helt fin, fortsatt noe snø i skiløypa men på sett og vis sykkelbart ovenfra. - Styggdalen - Liaåsen via Snirkeln: Noen spredte snøflekker, men for det meste kjørbart. Ett stort og noen mindre trevelt, men ingenting alvorlig. Ingen sykkelspor i Snirkeln, så den som er kjapt ute kan smykke seg med tittelen "førstemann på sykkel i Snirkeln 2012" (jeg jogget i dag, ingen sykkel) - Liaåsen - Styggdalen via hogstflatene: Noen små snøflekker, men alt er sykkelbart. Noe vått der snøen nylig har gått eller fortsatt ligger, men ellers er det som i resten av marka tørrere enn på en vanlig sommerdag.
Det eneste jeg da ikke har oversikt over er Øvre Hylla og siste rapport over toppen av Månen, ellers er det aller meste av stiene på denne sida av byen sommeråpent
Kjapp kveldstur; Stokkbekkdalen er superrask autostrada etter innsats fra Bydrift (sikkert penger fra bomring på Malvik). Pass opp for gående, løpende, hunder etc etc.
@ventle: takk for rapport, Månen er knusktørr. Hvor ligger Snirkeln?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Bymarka Kan melde om et stort tre som ligger over løypa når du skal ned fra geitfjellet. Det er når du tar til venstre om du kommer ovenifra. Ligger rett rundt første sving fra tkrysset.
Ellers var det ganske gjørmete og vått, men veldig gøy.
Fulgte stien opp mot skistua i går. Den på høyre side av veien. Her var det en del snø når det gjenstod 1 km til toppen ca. Så du kommer deg til parkeringsplassen uten noe problem, men over den er det umulig å sykle.
Ellers tok jeg inn til elgsethytta. Her var det fine forhold hele veien. Vintervatnet var nydelig i går.
Når jeg skulle ned igjen så prøvde jeg å følge skiløypene ned på grønlia, enkelte partier var greie å sykle på, men det var en god del myr. Men det er snøfritt under 400 meter vil jeg anslå.
Snøfritt, men behov for rydding ble det vel sagt om Henriksåsen for ikke lenge siden?
Vi tok et par småtrær i dag, og da gjenstår det to store. Der må man ha en ordentlig sag. Det er for øvrig helt tørt og fint der, så turen anbefales. Grønlia har startet sommersesongen, hvis man trenger en stopp for å tørke av seg gliset :-D
I morgen vurderer jeg å ta med barna på sykkeltur til Elgsethytta eller Grønnlia. Jeg med at det er bart hele veien, men det er fint om noen kan bekrefte?
Fallet i Hylla er som fortjent :-) Man skal ikke følge stien rett ned der, men svinge opp til høyre (dette pga slitasjeskader). Kapping av sving (etter 12 sek) bør unngås.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Kan melde om at østsiden av Orkdalen (Oksbåsen, Raudåsen, Ulvåsen, mm) er ribbet for snø. Nydelig og tørt inntil i dag. Lett regn har sørget for at støvet har bundet seg. Litt trefall her og der, men går stort sett bra å komme over/rundt.
Var en tur på vestsiden av dalen også. Nærmere bestemt Usthåmmårn. Det går bra helt opp til toppen, men fra toppen og over Storheia var det litt snø i skyggen. Regner med at det forsvinner om et par dager nå. Rokollen er helt fantastisk. Blir å prøve flere av veiene rundt i de traktene snart.
Fallet i Hylla er som fortjent :-) Man skal ikke følge stien rett ned der, men svinge opp til høyre (dette pga slitasjeskader). Kapping av sving (etter 12 sek) bør unngås.
Der han tryna har jeg faktisk kjørt i snart 10 år, aldri valgt opp til høyre...skal prøve å huske det senere. Svingkutt tidlig der lager breie stier ja :-)
Ellers er det latterlig hvor flat Litjrenna ser ut på video :-D
Enig med Loki, det er opp til høyre som gjelder. Finere sti er det også (den bekkerenna kan vel knapt kalles sti), selv om det krever litt redusering av warpspeed for å klare svingen opp.
btm
Re: Føremeldinger i Trøndelag
[Re: Loki]
#141045230/05/201208:44
første hylleturen i år så ble revet med og presset farta, den høyresvingen kom litt brått på
når fallet først er offentlig kan jeg slenge med et bonusfall
Ble inspirert av videoen fra og måtte prøvesykle Hylla i går kveld. Prøvde meg fra toppen (Øvre Hylla/Hylla 1 i kartet over) Har dere noen triks for å finne fram til starten der? Sykla rundt oppi skogen og lette ei god stund! Videoen starter vel først etter kryssinga av skiløypa
Ellers slenger jeg meg på den med at litjrenna så mye flatere ut på video enn i virkeligheten. Så siden jeg var alene feiga jeg ut og trilla ned der. Får ta det igjen neste gang
Inngangen til Øvre Hylla er godt gjemt ja, nesten umulig å finne om man ikke vet hvor man skal lete. Med utgangspunkt i sporet til Rostad er inngangen ca 150 meter rett øst for der du har svingt 90 grader til venstre, og stien går ca 50 meter nord for dette sporet og kommer sammen med ditt spor omtrent der du har syklet inn blant den mer høyreiste granskogen
Jeg får se om jeg tar en joggetur oppover øvre hylla og finner inngangen på den. Tror jeg rota rundt mellom myra ved Lømtjønna og den neste store myra du ser på kartet til Rostad. Så var skikkelig ute og sykla
Forresten noen som vet hva slags gjeng som var ute på terrengsykling i dag? Anslagsvis 20 stk godt voksne som jeg møtte på i Styggdalen ved oppkjøringa til Månen i dag.
Jayte, vet du hvordan forholdene er oppe ved Resvatnet og ca den høyden? Forrige helg var mesteparten av snøen borte rundt 500 moh, og stien innover fra Resvatnet forbi Altogaine mot Jøldalen så grei ut på avstand.
Jeg vurderer å ta med stisykkelen opp til hytta neste helg.
Jayte, vet du hvordan forholdene er oppe ved Resvatnet og ca den høyden? Forrige helg var mesteparten av snøen borte rundt 500 moh, og stien innover fra Resvatnet forbi Altogaine mot Jøldalen så grei ut på avstand.
Bjørn
Har lurt litt på det selv også. Har ikke vært utover der siden forrige tirsdag, og da måtte man ha fat-bike iallefall. Var oppe på ca 700 moh havet på andre siden av dalen her i går. Noen små fonner her og der, men betydelig mer snø i lufta enn på bakken!
Mulig jeg tar turen utover Resdalen i løpet av helgen for å sjekke, en tur opp til Raufjelltjønna er ikke helt uaktuelt kjenner jeg...
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Henriksåsen var bra tørr i går. Som nevnt før trengs det en større sag for et tre nesten helt på toppen. Det ligger et annet tre lengre nede, men det går fint å sykle rundt. Anbefales.
Bjørn
Sånn så det ut i dag:
Kjenner du deg igjen?
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon