Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan tar man et slikt bilde?

Hvordan tar man et slikt bilde? #1388598 03/05/2012 18:58
Nedvin Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei. Er veldig ny på bilde fronten. Hvordan får en til å ta et slikt bilde?

Jeg er just blit kjent med lukketider, blenderåpninger og dybdeskarphet. Jeg skjønner at fotografen har hatt en litt lenger lukketid her. Hvis kameraet har stått stille så burde syklisten vært "blury" og bakgrunnen vært klar. Slik jeg fårstår det så må kamera ha samme hastighet og vinkelhastihet som syklisten, med litt lenger lukketid. Hvordan får man dette til reint praktisk?

Re: Hvordan tar man et slikt bilde? [Re: Nedvin] #1388611 03/05/2012 19:13
ventle Online
Besatt
Besatt
La kamera følge syklisten både før og etter at bildet blir tatt, da er det lettere å treffe med hastigheten.

På det bildet du linker til har fotografen også brukt blits plassert oppe til høyre for kamera (se skyggen av framhjulet på berget). Blits gjør det enklere å få subjektet skarpt, ettersom blitsglimtet har en varighet på rundt 1/1000 sekund, og bakgrunnen vil fortsatt være uskarp fordi blitslyset normalt ikke rekker frem dit.

mvh Helge
Re: Hvordan tar man et slikt bilde? [Re: Nedvin] #1388612 03/05/2012 19:14
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Riktig tenkt. Er litt som å skyte lerduer; følge målet og 'skyte' uten å stoppe bevegelsen.....og litt flaks.

Re: Hvordan tar man et slikt bilde? [Re: Nedvin] #1388639 03/05/2012 19:36
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
På nevnte bilde ville jeg kjørt manuell og satt lukkertid til 125, og valgt ISO og blender som med den lukkertiden gir riktig eksponering. Ta noen testbilder på forhånd og sjekk eksponeringen på skjermen din inntil det ser ut som du ønsker. Da er du klar når syklisten kommer og vet at ikke kamera finner på egne krumspring i øyeblikket, slik som fort kan skje dersom du velger noe annet enn manuell.

Hvorfor 125?
Fordi det er raskt nok til at jobben med å få en skarp syklist og sykkel er enklere, og det er tregt nok til at alt som ikke beveger seg med kamera og syklist blir uskarpt. Syklisten har jo stor hastighet.

Nå tar jeg utgangspunkt i at du ikke skal bruke blitz.

Del stien, skru av Strava
Re: Hvordan tar man et slikt bilde? [Re: Nedvin] #1388653 03/05/2012 19:48
Nedvin Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Stilig. Da er det bare å gå ut og knipse da. Takker

Re: Hvordan tar man et slikt bilde? [Re: Nedvin] #1388690 03/05/2012 20:12
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
En annen ting er at en på mange blitser kan få den til å gå av rett før blender gardinen lukker seg. Vanlig vis så går blitsen av idet blender gardinen åpnes, da vil først syklisten bli skarp, så en uskarp syklist som sykler ut av bildet.
Artiger effekt om en gjør som jeg først da, da får en bildet av en uskarp syklist bak syklisten, så blir han låst og skarp akkurat idet blender gardinen lukkes.

Mulig klønete forklart, og ja jeg vet dagens kamera ikke har lukker gardin.

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Hvordan tar man et slikt bilde? [Re: Nedvin] #1388694 03/05/2012 20:15
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Må si det var en ny dimensjon som åpnet seg da digital kamera kom, nå koster det ikke en krone å ta bilder om en først har kamera, før så kostet dett endel penger bare det å prøve og feile.

Ser en ovenfor snakker om iso blender og lukketid, prøv også å eksprementer litt med mot lys kompensasjon +/- mye kan også justeres på slike foto programmer når du kommer hjem, men det er jo LITT juks i mine øyne

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Hvordan tar man et slikt bilde? [Re: Nedvin] #1388703 03/05/2012 20:26
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I blitzinnstillingen på kameraet ditt kan du finne gardininnstillingen, lukkersynkronisering heter det på Canonen min.

Det krever et kamera med litt ymse manuelle muligheter selvfølgelig.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hvordan tar man et slikt bilde? [Re: Nedvin] #1388793 03/05/2012 21:46
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Nedvin
Hei. Er veldig ny på bilde fronten. Hvordan får en til å ta et slikt bilde?

Jeg er just blit kjent med lukketider, blenderåpninger og dybdeskarphet. Jeg skjønner at fotografen har hatt en litt lenger lukketid her. Hvis kameraet har stått stille så burde syklisten vært "blury" og bakgrunnen vært klar. Slik jeg fårstår det så må kamera ha samme hastighet og vinkelhastihet som syklisten, med litt lenger lukketid. Hvordan får man dette til reint praktisk?

Dette bildet er tatt ved at blitzen er synkronisert til 2.gardin, og at lukkertiden er lav nok til å få bakgrunnen blurry fordi han beveger kameraet.

At blitzen er synkronisert til 2.gardin betyr at den ikke fyrer før på SLUTTEN av eksponeringstiden, i motsetning til at blitzen fyrer helt i begynnelsen, som er standardinnstilling.
Du må ha et kamera med 2 lukkergardiner for å få til dette, tror de fleste speilreflekser har en slik funksjon. Mitt EOS 500D har det, iallfall.

Når blitzen fyrer først, så vil et objekt som beveger seg "overskrive" den delen av bildet som blitzlyset treffer, og da blir alt blurry.

Men hvis man lar blitzen fyre helt på slutten av eksponeringen, så vil objekter som er nærme nok til å bli tilstrekkelig belyst av blitzen "fryse", og den store mengden blitzlys som kommer helt på slutten vil overskygge den utviskede konturen som har blitt fanget opp tidligere.

mer forklaring: http://photonotes.org/articles/eos-flash/index2.html#firstcurtain

mer om gardiner: http://en.wikipedia.org/wiki/Focal-plane_shutter#Two-curtain_shutters

forklaring med eksempel: http://digital-photography-school.com/an-explanation-of-2nd-curtain-sync-flash-or-slow-sync-flash

Redigert av Moonlit; 03/05/2012 21:47.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Hvordan tar man et slikt bilde? [Re: Moonlit] #1388800 03/05/2012 21:51
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
og btw: Om du ser på skyggen av forhjulet til syklisten så ser du at her har han brukt en kraftig ekstern blitz som står på et stativ til høyre for fotografen. Du ville ikke ha klart å få et så bra resultat med den innebygde blitzen i det lyset, tipper jeg!

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Hvordan tar man et slikt bilde? [Re: Nedvin] #1389098 04/05/2012 09:47
Nedvin Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takker for fyldige svar. Fikk samboeren til å løpe rundt i stua igår for å teste ut dette. Jeg fikk det rimelig bra til. Det som er utfordrende er at lukketiden ikke bare bestemmes utifra hastigheten på objektet. Lyset har jo sykt mye å si. Ser at jeg må øve masse for å få taket på dette.

Moderator  support