Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Scott Foil og kabelbytte

Scott Foil og kabelbytte #1385384 30/04/2012 08:51
Molteni Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Har kjøpt en brukt Foil R1 med DuraAce som er litt unøyaktig i girvekslingene. Foilen har innvendige kabelføringer i underrør og bakgaffel. Har kommet til at kablene må være krysset i underrøret og derfor må det gjøres et kabelbytte. Er det noen som har erfaringer med å bytte kabel på Foil? Er det noen triks jeg bør vite. Er kabelføringen (den lille plastbiten kablene går igjennom) under kranklageret uttagbart for å gjøre treing enklere?

Scott har ikke lagt ut noen brukermanualer på nettet for denne modellen.

Vet fra tidligere erfaring med Bottecchia (selvbygg) at det er viktig å sjekke at kablene ikke er krysset i underrør. Det betenkelige her var at Scotten ble levert slik fra leverandør. Personen jeg kjøpte sykkelen av vet jeg med sikkerhet kjøpte den ferdig montert. Nevner dette som et tips til de som opplever litt kranglete gir på sykler med innvendig kabelføring.

Hvorfor ta korteste sti?
Re: Scott Foil og kabelbytte [Re: Molteni] #1385529 30/04/2012 11:27
J
Joero Offline
Entusiast
Entusiast
J
ta forsiktig å vipp ut det plaststykket med et skrujern eller no. deretter bør du ha en sterk magnet eller en eike til å fiske ut de nye kabelene. resten er vell greit=)

Re: Scott Foil og kabelbytte [Re: Molteni] #1385586 30/04/2012 12:13
radler Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Canyon skryter av at kablene er lagt i kryss i underrøret. Dette for å gjøre det mest mulig lydløst. Mine Canyonsykler med krysskabler funker knakende fint! Kanskje det er en annen lurefeil et sted. Friksjon et eller annet sted i hylser/gjenomføringer etc. Ville hellre demontert alt å gått igjenom det som er nøye. Kan være at du må ut med en ny girvaier (blir kort etter å ha kuttet "antifliseoppaluminiumendehylsen").
Lykke til!
JR

Re: Scott Foil og kabelbytte [Re: radler] #1386178 30/04/2012 21:34
Molteni Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Nei, er temmelig sikker på at kryssing av wirer er grunnen. Med slakk wire til framgir, dvs kjede på minste foran, funker bakgiret perfekt. Når jeg girer opp på store foran blir bakgiringen svampete og unøyaktig.

Jeg må nok ut med nye wirer. Tar man jobben er det smart å sette inn nye, uansett.

Redigert av Molteni; 30/04/2012 21:35.

Hvorfor ta korteste sti?
Re: Scott Foil og kabelbytte [Re: Molteni] #1386284 01/05/2012 05:57
Morteen Offline
Avhengig
Avhengig
Dra den nye wieren ut med den gamle .Skjøt dem sammen med tynn hyssing og tape/superlim

Re: Scott Foil og kabelbytte [Re: Morteen] #1386655 01/05/2012 18:23
Molteni Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Kablene, eller wirene, var krysset etter at de var tredd gjennom det lille plaststykket under kranken. Der lå de og gnisset mot hverandre. Nå girer den så MYE bedre etter at wirene ble byttet ut, og lagt riktig.

Utfordringen var å tre den nye wiren ut gjennom bakgaffel. Spesielt når det viste seg at det lå et endestykke av plast til strømpen gjemt inne i gaffelen. Denne fikk jeg tak i ved å skru inn en passende treskrue i den og nappe den ut med en tang. Da gikk det mye lettere, og hullet wiren skulle gjennom ble betydelig større uten endestykket...

Ufattelig å lett det går når man vet hva man skal gjøre. Neste bytte skal gå som en lek. Ikke vet jeg hvorfor ikke Scott lager en brukermanual til Foilen. Det var med en litt dårlig magefølelse jeg klippet de gamle wirene. Av erfaring visste jeg at innvendig kabelføring kan være en utfordring. Heldigvis var det ikke tilfelle med Foilen, men det er en fordel å vite hva man skal gjøre.

Hvorfor ta korteste sti?

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå