Når du sier
Jeg bestilte 52/38 Aerodrev til min krank. Har egentlig ikke tenkt på kompakt som et alternativ, og det er kanskje litt dumt??
tolker jeg det dithen at du faktisk har bestilt kompakt (110BCD), siden minste skiva på vanlig (130BCD) er 39t.
Når man får skivene opptil 53/38 på kompakt og faktisk kan kombinere 52/36 (ifølge Rotor) synes jeg man får det beste fra begge verdener. Eneste grunnen til at jeg valgte standard var at Quarq-kranken jeg ville ha bare funker med OCP3-varianten i kompakt, og den kommer bare i 50t.
Du ønsker opprinnelig erfaringer rundt Q-Rings, som er selve skivene, og de kan jeg trygt anbefale (kranken har jeg ingen erfaringer med). Tråkket føles mer naturlig, kan ligge høyere i kadens og har nok aller mest nytte av dem i motbakker. Har Q-Rings på alle mine sykler, og er blitt så vant til dem nå, at jeg egentlig merker det mest når jeg setter meg på en sykkel uten og savner dem skikkelig.
Som noen nevner kan de nok gire bittelitt dårligere, men tar du deg tid til å stille inn giret skikkelig skal det være minimalt til problem. Noen kjeder funker imidlertid dårlig, jeg prøvde et Sram Force-kjede som jeg bare måtte bytte tilbake til Red. Og Shimano sies vel å funke litt bedre enn Sram.