Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 6 1 2 3 4 5 6

Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer!

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tange] #1375731 18/04/2012 18:41
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Tange
Sitat: olechr
Når det gjelder ritt i utlandet stiller ofte militær, røde kors, politi opp gratis.

Jadajada, men jeg er ikke interessert i å høre mulige diffuse grunner. Og det er godt mulig ingen her i landet er interessert i det men jeg skulle gjerne se tall. Lista jeg ga viser en klar tendens, nml. uansett land eller type ritt så er det mye mye billigere i utlandet.

Diffuse grunner?

Hvis det er billigere å arrangere ritt i utlandet, så er vel det en ganske klar og konkret grunn til at det er billigere å delta på ritt i utlandet, er det ikke?

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tjuvtrener] #1375751 18/04/2012 18:49
T
Tjuvtrener Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
T
Poenget her er vel og hvilken retning mosjonsarrangørene velger, men man smir vel, mens jernet er varmt. Som jeg skrev i første innlegg har jeg stor respekt for frivillige/dugnadsånder som bidrar så mye at de kan arrangere et ritt. At Birken setter en standard for pris er nok et poeng, men å sammenligne Birken og andre lokale ritt mener jeg blir helt feil, Birken er en helt vanvittig "maskin" når man ser alt hva som er i sving der og vil påstå at det går på utsiden av det meste i Norge. Av landeveisritt som koster endel kan Jotunheimen Rundt nevnes, men makan til service for deltageren skal man lete lenge etter.

At arrangørene utvikler seg og ligger på et så "høyt nivå" like mye som prisene stiger samt etteranmeldinger har jeg mine tvil om. Etteranmeldte meg på et ritt i 2009 og betalte 450kr, 100kr mer enn hvis jeg hadde påmeldt meg ved første påmelding, ja vi har hatt en prisutvikling, men ikke så mye samt at som deltager ser jeg ingen utvikling i rittet dengang til idag. Påmeldingen i år ville omtrentlig kostet det dobbelte. At det er endel værhungrige syklister er nok riktig, men det finnes en mellomting av dobbel pris. Som nevnt tidligere er det mange som finner gleden av å sykle og kunne tenke seg å delta i ritt, men som ikke er av typen som sitter i desembermåned og kartlegger hvilke ritt de skal delta i kommende år og planlegger familiekalenderen samt melder seg på et halvt år i forveien for å komme billigst unna. At man synes det er greit for en nysgjering mosjonist å måtte betale opp mot 1000kr for et ordinært turritt(+ 200krengangslisens, vi tar ikke den diskusjonen da det blir en annen sak) synes jeg er noe rart.

Hvordan ritt i utlandet arrangeres vet jeg lite om, har kun deltatt i Cykelvasan. Rittet i Danmark som jeg kunn refererte til som kostet ca.200kr hadde selvfølgelig tidtagning, puljestart og forpleiningsstasjoner samt 1000 deltagere. Hvordan de greier å finansiere det aner jeg ikke, kjenner ikke strukturen ved dette ritter eller i Danmark.

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Sykkelbob] #1375756 18/04/2012 18:52
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Sykkelbob

Vet ikke om du vet hva et UCI-ritt er, men der er det tidtaking.

Jeg håper jeg kan si jeg vet noe om det, siden jeg har vært rittleder for 2 av dem i Norge. Hvis poenget ditt er å sammenligne UCI ritt, så ville det kostet deg 200 kroner å stille på disse.
To av rittene du nevner er altså ikke vesentlig billigere enn samme type ritt i Norge. Eroica er ikke et ritt som arrangeres på samme måte som de store (og dyre) turrittene i Norge, og er billigere av dermed flere årsaker. Enklere arrangement, billigere land, mer sponsing av slike arrangementer.

Jeg har bevist valg et knipe forskjellige ritt fra forskjellige land. Gjennomgående tendens er at det er mye, mye billigere.

Quote:
Har vært med på ritt i utlandet. Ikke uvanlig at resultatene (selv om de er midlertidig) ligger ute på nettet før jeg har kommet hjem (altså overnattingstedet, ikke hjemme i Norge igjen).

Litt avhengig av hva slags ritt du henviser til; En del av dem er med i en serie. Der har de lastebiler som ruller tidtagerutstyr rett inn på arenaen med operatører som i tysk disiplin kjører dette proffere enn vi har fått til i Norge, ja.

Like diffust ja, men jeg har hatt en mistanke at det kan spile en rolle.

Quote:
Disse rittene lever i en sponsorverden vi bare kan drømme om her hjemme. Det tipper jeg du la merke til med bannere, blowere og annet sponsorspetakkel på arrangementet. Får man til det i Norge, så vil det stille seg bedre her også.

Men nei, selv om jeg har begynt å vurdere å fly til utlandet for å delta på flere ritt (koster like mye) så har jeg ikke vært med i noen cup ennå.

Quote:
4-5 ganger så mye?

Prisene for et produkt i Norge er normalt ikke 4 ganger så høyt. Men det er en god del ting man må betale for i Norge, som man enten får gratis i andre land eller får gjennom sponsorstøtte.

Er dette noe du trur (har hørt) eller sitter du på tall som du kanskje ikke vil ut med?

Quote:
Hvorfor velger du å sammenligne et 'gateritt' da med terrengritt?

Eksempler for å illustrere ytterpunktene.

Og hadde det vært mulig å arrangere et lignende ritt (som RvV) for 250 kroner i Norge?

Ja.
Vestfold Rundt koster 250-399 avhengig av distanse ved tidlig påmelding. Dette er dog et ritt med full tidtagning og premiering osv. Prisforskjellen i forhold til utlandet får ikke meg til å falle av stolen.

Får du samme tilbud på matstasjonene i Norge som på L'Eroica?

Quote:
RVV kostet vel 30€ pluss noe. Totalt i underkant av 40. I tilleg koster busser osv ekstra.

€25 ifølge nettsiden? Og busser er gratis på Birken og Grenserittet?

Quote:
Drammensfjorden Rundt har fri start og null tidtakning og kun et klippekort for gjennomføring. Har pleid å ha et par matstasjoner. 150,-

Kanhende dette er kjernen i hele spørsmålet. Standarden som blir satt av Birken og det de fleste andre retter seg etter?

Birken er et svulstig arrangement (positivt ment) og koster penger. Hvis dette er produktet folk vil ha, må arrangørene rette seg etter det. "Markedet" kan evt styre dette ved å velge de rittene som i det minste gir mest for penga. Etter min mening er Birken og Grenserittet blant de beste i klassen der, men også kanskje de dyreste og oppfattes som mest kommersielle.

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: trondmm] #1375772 18/04/2012 18:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: trondmm
Når det gjelder ritt i utlandet stiller ofte militær, røde kors, politi opp gratis.

Jadajada, men jeg er ikke interessert i å høre mulige diffuse grunner. Og det er godt mulig ingen her i landet er interessert i det men jeg skulle gjerne se tall. Lista jeg ga viser en klar tendens, nml. uansett land eller type ritt så er det mye mye billigere i utlandet.

Diffuse grunner?

Hvis det er billigere å arrangere ritt i utlandet, så er vel det en ganske klar og konkret grunn til at det er billigere å delta på ritt i utlandet, er det ikke?

Diffuse grunner ja.
Hvis noen lurer på hvorfor jeg er gjeldsfri og han/hun ikke så kan jeg komme med ganske så klare budsjetter (hvis jeg får tilgang til motpartens tall) som vil gi en tydelig forklaring for dette.
Hvis jeg sier at det er fordi jeg spiser billigere mat, og kjører mindre bil så er dette diffuse grunner for jeg sitter kun på mine egne tall og kan derfor ikke sammenligne dem med andre. Jeg bare trur at det er grunnene.

Så, har Olechr fått innsyn i budsjettene i utlandet som gjør at han kan uttale seg om dette eller er det bare noe han har hørt, trur?

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: olechr] #1375777 18/04/2012 19:02
T
Tjuvtrener Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
T

Hvis det er vikitg å sykle billig hvorfor er ikke da flere mosjoninster med på nissan cup, norgs cup o.l.

Nå trur jeg ikke folk blir utelukket fra sykkel fordi det er så dyrt. Og slik gjelder vel det meste i samfunnet. Det er masse jeg har lyst til jeg ikke kan for at jeg ikke har råd. Derimot prioriterer jeg det jeg syntes er viktig for meg.

Hvis det er type cuper som UB Cup (Nissan Cup), Scott Cup, Giant o.l. er det vel ikke her vi finner den gjennomsnittlige mosjonisten som utgjør inntektene i turrit. Mulig jeg tar helt feil, men har inntrykk av de over 30år som deltar på disse rittene er syklister som er godt over gjennomsnittlig interessert i sykling i ulendt terreng. En annen årsak kan vel og være den enkeltes oppfatning av at disse rittene innehar en over gjennonsnittlig vanskelighetsgrad samt en fordom om at det kun er for godt trente mosjonister og eliteutøvere.

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tange] #1375781 18/04/2012 19:04
A
arildb Offline
Entusiast
Entusiast
A
KM TEMPO ,ELLER LANDEVEI ,Der koster det ingenting 150 KR ,og andre cuper ,det ser ut som navnet er prisen ,og da må de betale ,synd ikke supermosjonistene stiller opp !!!! på de andre rittene ,,,

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tjuvtrener] #1375790 18/04/2012 19:09
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Jeg har bevist valg et knipe forskjellige ritt fra forskjellige land. Gjennomgående tendens er at det er mye, mye billigere.

For å rydde opp i diskusjonen her: Ja! Det ER generelt billigere i utlandet. Men det kommer mye av hva arrangørene putter inn i pakka. Noen norske ritt er svulstige og koster mye penger av en konkret grunn, og ikke fordi noen lurer deg.

Men sammenligner du UCI ritt, er detikke billigere (nevneverdig) i utlandet.

Sammenligner du med små og/eller mer uformelle ritt, så finner du billigere alternativer i Norge enn Birken.

Er dette noe du trur (har hørt) eller sitter du på tall som du kanskje ikke vil ut med?

Jeg vet en del om hva man betaler for når man arrangerer ritt.
Jeg vet også at sponsorsituasjonen innen sykling er en helt annen i Europa enn i Norge.

Sakset fra nettsiden du henviser til:
Cyclo
•244 km: 35 €
•138 km: 30 €
•87 km: 25 €

Som sagt er de dyre rittene i Norge stort sett dyre av en grunn. Du etterlyser på forumet her regnskap.. Jeg antar at dette bygger på at du mener disse farer med fanteri og at du har kompetansen som skal til for å evaluere regnskapene og finne pengetyvene???

Hvis du leser regnskap, kommer du langt med nøkkeltallene. Birken sine nøkkeltall klarer du å få tak i, siden det driftes av et aksjeselskap. Disse driver med et normalt overskudd sett i bedriftssammenheng. De har få ansatte, som hever middels normale lønninger. Utbytte på overskuddet tilfaller eierne, som er to idrettslag i lokalområdet. Du finner veldig lite spennende der.

UCI ritt i rundbane i Norge går stort sett underskudd, og UCI maraton er uansett dårlig butikk, men lever på ryggen av turrittene og klarer seg dermed helt greit.

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tjuvtrener] #1375803 18/04/2012 19:17
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F
Jeg leste siste utgave av kondis som har en fyldig oversikt over terreng og landeveisritt for 2012. Oversikten viser mange alternative ritt som kan testes til fordel for de mer etablerte, og som oftest dyrere rittene. Både landevei og terreng. Det forundrer meg at nyetablerte ritt kan legge seg så mye lavere i pris. Jeg regner med at de også klarer å beregne inn overskudd.

Jeg kan ikke si jeg savner service på ritt som koster 300-400 kroner i forhold til ritt som koster rundt tusenlappen. Ritt som koster mer enn 500- 600 kroner styrer jeg unna. En viktig grunn er at jeg elsker sykkelritt og sykler neste hver helg fra mai måned. Velger jeg et ritt til halve prisen hver helg blir differansen ganske betydelig i løpet av en sesong.

Redigert av feather+mtn; 18/04/2012 19:27.
Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Sykkelbob] #1375826 18/04/2012 19:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

For å rydde opp i diskusjonen her: Ja! Det ER generelt billigere i utlandet. Men det kommer mye av hva arrangørene putter inn i pakka. Noen norske ritt er svulstige og koster mye penger av en konkret grunn, og ikke fordi noen lurer deg.

Men sammenligner du UCI ritt, er detikke billigere (nevneverdig) i utlandet.

Finnes det UCI-ritt til 200 kroner i Norge?

Quote:
Sammenligner du med små og/eller mer uformelle ritt, så finner du billigere alternativer i Norge enn Birken.

Jeg vet en del om hva man betaler for når man arrangerer ritt.
Jeg vet også at sponsorsituasjonen innen sykling er en helt annen i Europa enn i Norge.

Tall?

Quote:

Sakset fra nettsiden du henviser til:
Cyclo
•244 km: 35 €
•138 km: 30 €
•87 km: 25 €

Hmmmmmm.
Inschrijving: Online via website organisatie t/m 13 maart 2012. Daginschrijving mogelijk.
Kosten: 244 km: 25 € / 134 km: 20 € / 80 km: 15 €

Og var bussene gratis på Birken og Grenserittet?

Quote:
Som sagt er de dyre rittene i Norge stort sett dyre av en grunn. Du etterlyser på forumet her regnskap.. Jeg antar at dette bygger på at du mener disse farer med fanteri og at du har kompetansen som skal til for å evaluere regnskapene og finne pengetyvene???

Hvis du leser regnskap, kommer du langt med nøkkeltallene. Birken sine nøkkeltall klarer du å få tak i, siden det driftes av et aksjeselskap. Disse driver med et normalt overskudd sett i bedriftssammenheng. De har få ansatte, som hever middels normale lønninger. Utbytte på overskuddet tilfaller eierne, som er to idrettslag i lokalområdet. Du finner veldig lite spennende der.

UCI ritt i rundbane i Norge går stort sett underskudd, og UCI maraton er uansett dårlig butikk, men lever på ryggen av turrittene og klarer seg dermed helt greit.

Joda, jeg har sett på Birkenregnskapet, men jeg har ikke sett på regnskapet til andre store (dyre?) ritt, og heller ikke på regnsakpet til billigere ritt i utlandet. Kankje jeg bør rett og slett sende dem en mail.

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tjuvtrener] #1375830 18/04/2012 19:38
olechr Offline
More than words
More than words
Som Sykkelbob sier er UCI ritt ikke billigere i utlandet.

Cykelvasan som også blir nevnt her betalte jeg 1000 for å være med på ifjor.

I Spania legger de ned ritt etter ritt fordi det ikke er økonomi i ritt mer. Før har de fått inn sponsorer. Når de nå ikke gjør det går rittene i dass.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tjuvtrener] #1375853 18/04/2012 19:54
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Tilbud og etterspørsel er en viktig faktor. De som sykler turritt har mye penger tilgjengelig og er villig til å bruke dem.

Spør hva slags sykkelbukse som anbefales, så er anbefalingene gjerne noe til et par tusen. En vindjakke kan ikke koste under 1.500 spenn. Lurer du på sykkelsko, så må du regne med 2-3.000 for å finne noe som er brukbart...

For ikke å snakke om ny sykkel...

Dette er diskusjonen for spesielt interesserte, for de fleste som deltar er det ikke penga det står på for å si det sånn.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tjuvtrener] #1375901 18/04/2012 20:35
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Diskusjonen er legitim og aktuell.
Etter å ha vært med på å arrangere 3 ritt de siste årene, spesielt det siste med bra tilbakemeldinger fra deltakere, publikum og kommisærer, tar jeg meg i å trekke på skuldrene over folk som synes det blir for dyrt. De nevnte rittene gikk i null/med underskudd, og bidro ikke til klubbkassa, i alle fall ikke direkte. Dette til tross for at vi praktiserte dobbel pris for etteranmeldinger ICON_WINK

Det koster flesk å leie inn sanitet og politi, fancy stuff som storskjermer og lydanlegg, for ikke å snakke om kravene fra ryttere om mat- og drikkestasjoner (sjekk bare sutringen fra storforlangende supermosjonister som synes bollene blir for tørre). Alt dette er ikke forutsetninger for å lage sykkelritt, men det har blitt - for mange - en forutsetning for å delta.

Anbefaler Scott- og UBcup samt lavterskelritt for alle som vil ha morsom sykkelkonkurranse til lav kost. Lite ekstra som man da slipper å betale for.

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: olechr] #1375903 18/04/2012 20:35
T
Tjuvtrener Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
T
Som Sykkelbob sier er UCI ritt ikke billigere i utlandet.

Cykelvasan som også blir nevnt her betalte jeg 1000 for å være med på ifjor.

I Spania legger de ned ritt etter ritt fordi det ikke er økonomi i ritt mer. Før har de fått inn sponsorer. Når de nå ikke gjør det går rittene i dass.

Cykelvasan blir vel Sveriges svar på Birken, ingen over og ingen ved siden hva gjelder mtb og de kan nok omtrentelig ta de prisene de vil en god stund fremover iform av rittets status. Birken er vel trolig og et forbilde for svenskene.

Redigert av Tjuvtrener; 18/04/2012 20:36.
Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tange] #1375910 18/04/2012 20:39
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Finnes det UCI-ritt til 200 kroner i Norge?

Ikke så veldig langt unna - satsene ble nettopp økt fra 200,- til 250,-.
UCI-ritt i Norge

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: JonahHex] #1375911 18/04/2012 20:40
T
Tjuvtrener Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
T
Sitat: JonahHex
Diskusjonen er legitim og aktuell.
Etter å ha vært med på å arrangere 3 ritt de siste årene, spesielt det siste med bra tilbakemeldinger fra deltakere, publikum og kommisærer, tar jeg meg i å trekke på skuldrene over folk som synes det blir for dyrt. De nevnte rittene gikk i null/med underskudd, og bidro ikke til klubbkassa, i alle fall ikke direkte. Dette til tross for at vi praktiserte dobbel pris for etteranmeldinger ICON_WINK

Det koster flesk å leie inn sanitet og politi, fancy stuff som storskjermer og lydanlegg, for ikke å snakke om kravene fra ryttere om mat- og drikkestasjoner (sjekk bare sutringen fra storforlangende supermosjonister som synes bollene blir for tørre). Alt dette er ikke forutsetninger for å lage sykkelritt, men det har blitt - for mange - en forutsetning for å delta.

Anbefaler Scott- og UBcup samt lavterskelritt for alle som vil ha morsom sykkelkonkurranse til lav kost. Lite ekstra som man da slipper å betale for.

Hva var startkontigenten?

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tjuvtrener] #1375927 18/04/2012 20:49
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Dere som klager på prisene, vet dere hva alternativet er? Ønsker dere en sovjetstat som regulerer prisen som klubbene får lov til å ta for å arrangere ritt? Resultatet av en slik regulering er jo lett å forutsi, da blir det ingen ritt å sykle fordi ingen gidder å arrangere for knapper og glansbilder.

Selvfølgelig vil arrangør ta ut en pris som gjør det verdt bryet med å arrangere. Stort sett alle arrangører er i tillegg sykkelklubber og idrettslag, slik at pengene går til et godt formål, og når rittene blir fulltegnet, så hvorfor ikke ta ut potensialet?

Lars Olav
Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: quattro] #1375931 18/04/2012 20:55
T
Tjuvtrener Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
T
Sitat: quattro
Dere som klager på prisene, vet dere hva alternativet er? Ønsker dere en sovjetstat som regulerer prisen som klubbene får lov til å ta for å arrangere ritt? Resultatet av en slik regulering er jo lett å forutsi, da blir det ingen ritt å sykle fordi ingen gidder å arrangere for knapper og glansbilder.

Selvfølgelig vil arrangør ta ut en pris som gjør det verdt bryet med å arrangere. Stort sett alle arrangører er i tillegg sykkelklubber og idrettslag, slik at pengene går til et godt formål, og når rittene blir fulltegnet, så hvorfor ikke ta ut potensialet?

Budsjetterer arrangørene utifra grunnsum, etteranmeldingsgebyrer eller en blanding?

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tjuvtrener] #1376013 18/04/2012 22:52
gotman Offline
Entusiast
Entusiast
Rittet som det referers til her er vel SilkeborgMTB? Jeg deltok i år og forrige år.
http://www.silkeborgmtb.dk/
Tidtaking (engangssbrikke på hjelmen), to helt ok matstasjoner, bra stemning. I år stilte arrangørene til og med med birkenvær!!
For de som ikke gidder å følge lenken, så koster 76km 200 dk. Lisens er ikke tema.

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: gotman] #1376014 18/04/2012 22:57
gotman Offline
Entusiast
Entusiast
Se forresten på prisnivået til Geilo24:
http://geilo24.no/default.aspx?pageId=12
800,- for 24 timer ren morro, masse bra mat, gode sanitærforhold og helt ok premier. Nina og gjengen på Geilo fortjener applaus!

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: gotman] #1376092 19/04/2012 06:40
T
Tjuvtrener Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
T
Sitat: gotman
Rittet som det referers til her er vel SilkeborgMTB? Jeg deltok i år og forrige år.
http://www.silkeborgmtb.dk/
Tidtaking (engangssbrikke på hjelmen), to helt ok matstasjoner, bra stemning. I år stilte arrangørene til og med med birkenvær!!
For de som ikke gidder å følge lenken, så koster 76km 200 dk. Lisens er ikke tema.

Var det jeg refererte til ja, ser og at de opererer med etteranmeldingsgebyr på hele 50dk.

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tjuvtrener] #1376119 19/04/2012 07:03
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Når det gjelder etteranmeldingsgebyr, så er det nok desverre riktig at denne må være høy.
Det er alt for mange som venter på sola, og det er kanskje noe av det som tar mest tid og legge til etternølere.
At dette er et gebyr på opp mot 200,- er jeg overhodet ikke uenig i.
Men når grunnprisen allerede er tett oppunder tusenlappen så blir totalpakka ganske drøy.

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tjuvtrener] #1376129 19/04/2012 07:13
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I turritt og veteranklaser i aktive ritt er den ordinære startkontingenten kun begrenset av den enkelte arangørens moral og hva markedet er vilig til å akseptere.

I aktive ritt/klasser opp t.o.m senior Elite er dette heldigvis begrenset. Her er kortversjonen;

- Klasse M/K-senior, M/K-junior - kr. 250,- (MTB Maraton - kr 400,-)
- For ryttere i klasse M/K30-eldre - ingen begrensning
- Aldersbestemte klasser (M/K10-16 år) - kr. 150,-
- Turritt - ingen begrensning

Aktive ritt har oftest 50% etteranmeldingsgebyr (noe som knapt dekker merarbeidet/kostnaden)

Redigert av Oystein L; 19/04/2012 07:29. Rediger grunn: presisering/tilføyelse
Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tjuvtrener] #1376138 19/04/2012 07:25
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Som sagt tidligere er den progressive prisen på store turritt begrunnet med risikobegrensning ettersom tidlig oversikt over antall startende gjør planegging, budsjettering og kostnadsstyring lettere. Også dette med kapitalstyring. Å ha kapital til å dekke kostander i forkant er vitkig når det er snakk om flere millioner. Da er man villig til å gi rabatt dersom man skyter inn pengene tidlig, for det vil koste penger å måtte finansiere utleggene. Dersom man får en 20% økning siste måneden før rittet, må trolig ekstra innkjøp gjøres og kanskje da med mindre kostnadseffektive løsninger. Dette gjelder jo når rittene begynner å bli svære. Dette iflg de jeg kjenner som arrangerer slikt i stor skala. Mulig noen "utnytter" dette mer enn de trenger, men det vet jeg ingenting om, så det gidder jeg ikke spekulere i.

Høye etteranmeldingsgebyr handler bare til en viss grad om å dekke inn kostanden med å tilby denne muligheten, og i stor grad om å begrense uvesenet, da dette definitivt er det som skaper mest støy for arrangøren.

Et langt turritt med start og mål på samme sted (eller gode kommunikasjonsmuligheter) kan lett ta i mot etteranmeldinger på papir og sitte og ordne startlister osv i ro og mak når det er et par timer til første kommer i mål. På mer kompakte arrangmenter, slik som rundbane, er det et skikkelig leven å håndtere etteranmeldinger mens arrangementet pågår.

Det kommer an på arrangementet. Noen er lette å arrangere og lette å håndtere etteranmeldinger og avvik. Andre er såpass kompakte, intensive og med så mye som skal funke på en gang, at kostnadene blir høye og stresset med avvikshåndtering høyt.

Kan jo nevne for moro skyld at vi arrangerer 12-13 ritt i vår klubb som er gratis å delta på, og hvor gjerne rittleder er tidtaker og atpåtil deltar selv. (takket være Emit) Men det har noe med antallet deltakere å gjøre, mangelen på proff ramme rundt rittet og stor takhøyde dersom ikke alt går på skinner.

Redigert av Sykkelbob; 19/04/2012 07:28.
Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tjuvtrener] #1376143 19/04/2012 07:32
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Som sagt tidligere er den progressive prisen på store turritt begrunnet med risikobegrensning ettersom tidlig oversikt over antall startende gjør planegging, budsjettering og kostnadsstyring lettere. Også dette med kapitalstyring. Å ha kapital til å dekke kostander i forkant er vitkig når det er snakk om flere millioner. Da er man villig til å gi rabatt dersom man skyter inn pengene tidlig, for det vil koste penger å måtte finansiere utleggene. Dersom man får en 20% økning siste måneden før rittet, må trolig ekstra innkjøp gjøres og kanskje da med mindre kostnadseffektive løsninger. Dette gjelder jo når rittene begynner å bli svære. Dette iflg de jeg kjenner som arrangerer slikt i stor skala. Mulig noen "utnytter" dette mer enn de trenger, men det vet jeg ingenting om, så det gidder jeg ikke spekulere i.

Høye etteranmeldingsgebyr handler bare til en viss grad om å dekke inn kostanden med å tilby denne muligheten, og i stor grad om å begrense uvesenet, da dette definitivt er det som skaper mest støy for arrangøren.

Så det du sier ar at Birken kunne vært billigere siden de vet i løpet av 90 sekunder et år i forveien hvor mange som kommer ?

Redigert av jodajoda; 19/04/2012 07:33.
Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tjuvtrener] #1376163 19/04/2012 07:49
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jodajoda
Så det du sier ar at Birken kunne vært billigere siden de vet i løpet av 90 sekunder et år i forveien hvor mange som kommer ?

Nei. Og jeg sitter ikke med budsjett eller regnskap for Birken, så det kan jeg ikke uttale meg i detalj om. Men jeg vil tro den prisen man betaler ved tidlig påmelding er kalkulert ut i fra det at de vet de blir fulltegnet. At Birken blir dyrere etter hvert er vel bare en teoretisk øvelse ettersom de i mange år har blitt fulltegnet første dag påmeldingen åpner.

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: jodajoda] #1376172 19/04/2012 07:54
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Sitat: jodajoda

Selvfølgelig kunne de gjort det billigere. De hadde et overskudd før skatt på ca 5 mill i 2010 (Birkebeinerrittet AS). Men hvorfor skal de gjøre det, når de selger alle billettene på 90 sekunder? Da ville jo idrettslagene som arrangerer gi bort penger som kunne fått inn for å drive annen aktivitet med. Hadde de vært totalt kyniske og økonomistyrt kunne de uten problem hevet prisen betydelig og fått enda mer overskudd, men det har de altså ikke gjort. Dvs. at de gir bort penger allerede i dag.

Lars Olav
Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tjuvtrener] #1376176 19/04/2012 07:58
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det som er helt klart er at norske ritt gjennomgående er langt dyrere enn det du finner ute i verden.

Et eksempel; "normaldistansen" på Salzkammergut Trophy (som definitivt matcher/overgår våre beste ritt på alle områder) koster 50€ og øker til 60€ ved sen påmelding.

Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: JonahHex] #1376220 19/04/2012 08:30
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: JonahHex
Diskusjonen er legitim og aktuell...

+1

Jeg har irriterert meg over prisene på norske ritt på forumet før, og jeg kan se at prisene går ikke nedover. Dette hindrer både deltagelse og rekrutteringen til terrengsyklingen. Punktum. Hva årsaken til de høye prisene er i denne sammenhengen meg revnende likegyldig.

Men å delta i lavterskel-ritt er jo et bra alternativ.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Oystein L] #1376237 19/04/2012 08:40
PålP Offline
Veldig
Veldig
Jeg tror prisene på norske ritt er basert på at de skal bringe en inntekt til de som arrangerer. De fleste ritt i Norge er så vidt meg bekjent arrangert av klubber som gjør dette på dugnad. Da vil man jo nødvendigvis ha noe igjen i klubbkassa etterpå. Man drifter ikke idrettslag på godt omdømme.
Hvordan det gjøres i andre land vet jeg ikke, men tanken slo meg at noen ritt kanskje arrangeres av folk som ser et sykkelritt som en del av markedsføringen av sitt sted/område og at inntektene således skapes av andre ting.
Bare en tanke.

PÅL
Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer! [Re: Tjuvtrener] #1376247 19/04/2012 08:48
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Tror ikke denne diskusjonen førere til noe som helst :-)

Har man råd så sykler man, har man ikke så lar man være. Hvis mange nok ikke har råd, så må formatet endres.

Er ikke spesielt billig å gå på opera heller, tror ikke de vil sette ned prisene av den grunn. Sikkert en del som sitter hjemme som ikke har råd til dette også.

Markedsøkonomi :-)

Moderator  support