Du kan gjerne gni av sitrusfrukter i vann med en klut for å få av sprøytemøkk, men skallet må være på. Du må selfølgelig unngå peppermynte. De fleste "gandosjapper" har mynte i potter. Brunt sukker har mer smak, men prøv og se hva du liker. Ikke øv for lenge av gangen. Da blir det mer morro enn læring!!
Prøv og øv. Når du finner din egen blir du lett populær blandt sambadansende quinder.
Skal man lage Mojito hjemme, bør den lages en stor mugge. Brunt sukker, frisk mynte og fersk lime. Mål opp alle ingrediensene først, knus mynte og sukker med noen dråper Bacardi i en morter i flere omganger, skvis saften ut av limen. Bland deretter alt i en mugge, bland gjerne miksen litt "sterk". Sett i kjøleskap, ved servering bruker du knuste isbiter og en dæsj soda. Da får Mojitoen rett styrke. Kan eventuelt siles for å få vekk mynte og lime rester, men den blir mer grumsete og mørk og mye bedre enn en "bar Mojito". Bruk gjerne noen mynteblad og en limeskive til pynt
Takk for tipsene, veldig stilig å kunne ordne en mojitodrink.
Hva menes med soda da?
Farris Frisk bør vel passe ganske bra, men jeg synes det virker unødvendig med kullsyrevann, da det får drinken til å bli litt morsom på en måte. Det er heller ikke kullsyre i Mojito som kjøpes ferdigblandet. Er det ikek like greit med vanlig vann.
Det skal være kullsyre i en Mojito. Er ikke ferdigblandet Mojito bare en mikstur som skal blandes med soda eller lignende for å bli en komplett drink, da?
Sukkeret setter forresten ikke farge på drinken. Hvis det gjør det bruker du for mye.
Jeg har forøvrig hatt hell med å bruke både hvit og brun rom i Mojito. Captain Morgan's spiced gold gir for eksempel en riktig så smakfull drink.
Jeg kjøpte en Bacardi Mojito Classic på 0.75 liter og 14.9%. Slik orginal, litt kulere enn vin. Jeg las bakpå og det var endel e-tilsetninger, men det var ikek noe kullsyre i den nei, men iallefall Bacardi Superior Rum. Smaken var glimrende, og veldig fresh.
Til info så finnes det ørtogførti forskjellige produsenter av rom, ikke bare Bacardi. I for eksempel denne testen kommer Bacardi ganske dårlig ut: http://www.aperitif.no/Vintips/tester/Test-av-hvit-rom/Hvit-rom-ikke-smakstilsatt. Selv synes jeg Havana Club er bra. Hadde jeg vært markedsfører i Bacardi og lest denne tråden hadde jeg klappet meg selv på ryggen
Beklager, jeg skulle ha skrevet rom, som ikke nødvendigvis er bare Bacardi. Selvsagt kan andre typer rom brukes og det vil gi forskjellig smak. Brunt sukker gir mørkere farge (og mer smak) enn de helt blanke bar Mojitoene. I dem brukes det ofte melis istedet for sukker. Mørkere rom gir selvfølgelig også mørkere farge og mer smak.
Når man skal lage drinker basert på saker og ting som skal moses/blandes sammen med sukker er det ekstremt viktig å vente med spriten til etter at mose/blande prosessen er gjort. En eller annen kjemisk reaksjon i sprit som gjør at sukker binder dårligere.... En Mojito eller Caipirina eller Irish for den del som er gjort uten dette i tankene kjenner man med en gang hva som ikke har blitt gjort. Min Mojito foretrekkes med 4 år gammel rom, Demerara, schweppes, mynte i bunt, kun saften fra limen, og (masse) knust is er et must.
Jeg er usikker på om sanouka mener Grape Soda, som jeg som oftest forbinder med Schweppes, eller Club Soda, som er den sodaen du skal bruke i Mojitoen. Club Soda står forøvrig i samme hylla som tonic.
Kan gi dere hemmeligheten bak en rask og perfekt Mojito.
1/1 sukkerlake. Kok opp 1 liter vann, bland inn 1 KG sukker(evt mindre, men samme forhold), rør til sukkeret er oppløst, kjøl ned. Når du bruker sukkerlake slipper du sukkerkorn i drinken eller røre/muddle i evigheter, og problemet som Sanouka nevnte med at sukker ikke løser seg i alkohol. Dette funker forøvrig fint i caipirinha og de fleste andre dinker du ønsker å gjøre litt søtere (dog ikke irish).
- 1/2 lime, del den gjerne i tre båter, skvis den over et KJØRLIG glass og slipp bitene nedi.
- 3-4 cl hjemmelaget 1/1 sukkerlake.
- En god nevne mynteblad. Ta med godt med stilk, mye mer smak i stilken enn bladene. Hold bladene i en hånd og gi de et par klapp med den andre, da løsner du smakene. Samt du slipper å muddle, og du slipper å få små bladbiter som setter seg i tenna og halsen når du drikker.
- Knust is. Nok is er nøkkelen til enhver drink.
- 4 cl rom. Om du bruker Bacardi eller Havanna Club eller hva du har er smak sak. Vanlig mojito brukes dog blank rom.
- Snu drinken. Dvs bruk en barskje (lang te-skje, eller noe annet lignende), og snu innholdet, ikke rør.
- Soda, evt Sprite hvis du vil ha den søtere over toppen, ikke mer enn 2-3 cl, bare for fizzen sin del. Pynt med en fin myne kvast.
Litt forbredelser, mye bedre resultat. Dette er for øvrig måtern Bacardi anbefaler og lærer bort nå, fremfor den tradisjonelle med å muddle sukker, lime og mynte sammen. Da denne måten er raskere og gir bedre resultat.
Min favoritt mojito: Club Mojito - 2 barskjer urafinert brunt sukker - 2/3 lime - En neven mynteblader med stilk - Knust is - Brun rom, feks Bacardi Gold eller Havanna Club Anejo Espescal - Litt soda - To dråper Angustora Bitter
En annen variant som er verdt å prøve: Tokyo - 2 cl sukkerlake - 1/2 lime - En neve mynteblader - 1 1/2 cl pasjonfruktsirup - Knust is - Gin - Soda
Ok, som gammel bartender må jeg bare si 2 ting: Mojito "skal" ha hvitt sukker ifølge H.Butler (hvis jeg ikke tar helt feil) Mojito skal bruke ferskpresset lime Bacardi smaker vodka og er bare æsj.
Sukkerlake gjør det søtere, men det blir jo nesten for søtt.
Jeg er usikker på om sanouka mener Grape Soda, som jeg som oftest forbinder med Schweppes, eller Club Soda, som er den sodaen du skal bruke i Mojitoen. Club Soda står forøvrig i samme hylla som tonic.
Soda var det og det som alltid skal være i en mojito. Poenget mitt var bare at jeg mente å hørt noe snakk om farris lengre oppi tråden, og det går sikkert greit det, men schweppes er og blir schweppes....kanskje ikke såååå viktig med sodaen (selv om mange andre ikke har nok kullsyre) men desto viktigere med tonicen (som vi ikke egentlig snakker om på denne tråden). Og til de som ikke vet hva demerara er så er det altså uraffinert gyllenbrunt sukker (må ikke forveksles med den myke nesten svarte jukseguffa til Dansukker som du får på kiwin på hjørnet). Pasjonsfruktsirup må det forøvrig bare være svensker og deres brødre på vestlandet med hvite bukser og rosa belte som kan finne på å blande inn i en klassiker som dette.....Ernest vrir seg i graven, det er jeg helt sikker på
Ok, som gammel bartender må jeg bare si 2 ting: Mojito "skal" ha hvitt sukker ifølge H.Butler (hvis jeg ikke tar helt feil) Mojito skal bruke ferskpresset lime Bacardi smaker vodka og er bare æsj.
Sukkerlake gjør det søtere, men det blir jo nesten for søtt.
Soda er viktig, det samme er knust is.
Mange veier som fører til Rom(a), sier et kjent ordtak.... Egentlig så "skal" vel alt oppi der være hvitt......jeg synes det smaker bedre når romen og sukkeret er gyldent. Min teori er at den egentlig stammer fra caipirinaen som i utg pkt er en fattigmannsdrikk med ingridienser som vokser rett på utsiden av skuret der man bor og tilfeldigvis innehar egenskapene til å døyve smaken av skikkelig dårlig brennevin.