Jeg bestilte en ramme fra Carbonzone på Ebay som er tilsynelatende lik FM016-ramma fra Hong-fu (http://www.ebay.com/itm/3k-full-Carbon-M...=item2561f772e3). Jeg spurte faktisk selger om dette var samme rammen som Hong-fu sin, men det virket ikke som om han likte spørsmålet noe særlig og hevdet at han ikke hadde hørt om Hong-fu.
Har brukt rammen én sesong (med altfor lite sykling) og har ikke hatt noen problemer. Kommer til å bruke den til neste år også. Har både brukt den til grusgamping og til sti (ikke av groveste sort vel å merke). Eneste jeg har å påpeke er at den bakre KCNC-titanhurtigkoblingen ikke har vært helt venn med ramma. Uansett hvor hardt jeg har strammet den så har den blitt tråkket skjev på kassettsiden på hver tur. Til slutt tråkket jeg den helt ut av drop-outen og gikk på snørra. Jeg vet ikke om dette skyldes konstruksjonen i bakramma, drop-outen (på kassettsiden festes hurtigkoblingen mot girøret), hurtigkoblingen eller en kombinasjon av flere faktorer, men det ble i alle fall bra med å bytte til XT-hurtigkoblinger. Det bør kanskje også nevnes at jeg tidligere har brukt den samme KCNC-titanhurtigkoblingen på en Scale-ramme av aluminium uten problemer.
Jeg har dårlig kondis, men elendig teknikk.
Re: Karbonrammer fra Kina/ebay - Samletråd
[Re: Thmro]
#130248424/11/201108:14
Noen som har kommet over store størrelser på disse rammene? Jeg leker med tanken på en selvbygg 29er grusracer/pendlesykkel. Kjører på en Gary Fisher ramme XXL/23'' idag og trenger nok en tilsvarende størrelse for å sitte bra.
Andre steder er det nettopp 29erne de skryter mest av , LTK023
Sitat: Thmro
Ser at flere av rammene på ebay er merket med Freeride/FR. Betyr dette at de ikke er å anbefale til vanlig grus- og stikjøring(uten særlig med hopp)?
Dette har også vært oppe tidligere, kineserne er begrepsforvirret og setter FR. på sykler med XC geometri. Se på styrerørsvinkler og kjedestagslengder og sammenlign med etablerte XC -rammer du kjenner.
Men i og med at jeg er fersk sykkelist, så har jeg ikke noe forhold til styrerørsvinkler og kjedestagslengder. Det vil si at jeg kan selvsagt leite opp geometri på foreksempel trek-ramme og sammenligne. Men svarene sier meg ikke noe. Om kjedestag er kortere og styrerørvinkel 5grader forskjell, så tenker jeg...jaha...hmmm...lurer på hva jeg skal ha
Da foreslår jeg at du finner fram flere geometritabeller fra feirede sykkelmerker, og sammenligner disse. Eller tilogmed sammenligner med noen freeride sykler. Både Cannondale og Lynskey har vel 71 grader på styrerøret 29er XC i Large. Tror ikke du skal avvike mer en maks 1 grad fra det, med mindre du er veldig liten , og bare blir nødt..
Tror det kan bli miracle-trade sin MT-MC033 (det er vist samme ramme som LKT 023, og Miracle-trade virker å være billige).
vedlagt er geometrien til en 18" ramme. ser den grei ut? Vil den passe til en på 183cm med 87cm benlengde?
Jeg er 185cm med samme beinlengde som deg, og kommer til å bestille 20". Forøvrig har LTK023/MC033 16"/18" kun plass til ett flaskestativ (om det er av betydning).
Vedlagt ligger en sammenligning med Scott Scale/ Specialized Stumpjumper 29-er (som ltk023 i følge noen ligner), uten at det er noen grunn til å trekke disse sammenligningen noe særlig lengre.
Scott Scale 29 Comp Seterør: 480mm 19" (dette har i grunn liten betydning, har jeg skjønt) Overrør: 620mm (dette er viktig ved valg av ramme enn seterøret, om jeg har skjønt ting riktig) Styrerør: 125mm (mindre=mer aggresiv sittestilling, 120mm ble i en annen test betegnet som aggresivt) Kjedestag: 440mm (aner ikke betydningen) Styrevinkel: 69,5 (aner ikke betydningen) Setevinkel: 72,5 (aner ikke betydningen) Cockpit: 710mm (overrør+stem)
Generelt kan man vel si at jo brattere nedover det blir, jo slakkere styrerør og lengre kjedestag vil du ha. Oppover vil du naturlig nok ha bratt styrevinkel, mens det korte kjedestaget gjør sykkelen kvikkere og lettere å påvirke. For deg eller underlaget. Korte seterør hjelper også for manøvreringen, men den blir mindre stiv. Se på freeride og trial sykler. Alle tre eksemplene over faller vel innenfor xc.
Takker for utfyllende forklaring. Dersom jeg skal driste meg til en kjapp teoretisk beskrivelse av kinakarbonramma med bakgrunn i din forklaring, så er den mer stabil og stivere på bekostning av kvikkhet. Om det faktisk er slik på veien er jo selvsagt en helt annen skål.
Dersom noen ønsker en 29er kinakarbon med "Scott-geometri" kan man søke opp FM056. Desverre er file jeg besitter for stor til å kunne lastes opp, men den ligger ute flere plasser. Bl.a. på forums.mtbr.com
Er det noen racer-rammer som har bedre rykte enn andre? Jeg har lurt litt på FM028, noen som vet om denne går under andre navn på ebay? Ser det er flere som skryter av brukerne e_baygoods og carbonzone, men kan ikke finne FM028 hos disse.
#134315529/02/201216:26
Bygget opp denne nylig, ingenting å utsette på ramma! Meget god geometri og stiv som bare det!
Ramma er fra e_baygoods, 20" med bb30 krankhus
F29 med kashima Full XT 780 Pro tharsis og xcr setepinne/styre/stem Sun charger expert hjulsett (tror dette er en notubes flow felg i 29" med sun nav faktisk)
#134323229/02/201219:20
Er det noen racer-rammer som har bedre rykte enn andre? Jeg har lurt litt på FM028, noen som vet om denne går under andre navn på ebay? Ser det er flere som skryter av brukerne e_baygoods og carbonzone, men kan ikke finne FM028 hos disse.
Carbonzone kaller den RB002
ee
[Re: Henrik.]
#134353301/03/201209:18
1322 gram, ramma var oppgitt til 1350g+/-50G så er jo fint innenfor
Ang kranklageret så brukte jeg en bb30 spacer fra FSA som gjør at jeg kunne bruke vanlig utenpåliggende lager.
Styrelageret var et skikkelig styr å få tak i riktig grunnet litt uvanlige dimensjoner og lagertype og at jeg i tillegg skulle bruke 1 1/8 kronerør i tapered ramme. Fant til slutt noe som passet og det ble disse to: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/a...kr&Visn=Std
Sykkelen jeg postet over har nå gått 60 mil og han jeg bygde den til er strålende fornøyd. Alt fungerer veldig bra sammen og det har ikke vært noen problemer i det hele tatt.
Jeg er i ferd med å bygge en LTK023 i disse dager. Kan poste litt bilder og erfaringer underveis. Rammen i 20" med BB30 krankhus og UD finish ser bra ut og veide 1 317g. Det blir stiv gaffel og 2x10 på denne. Av deler blir det noe nytt og noe pent brukt.
[Re: EBL]
#135936726/03/201218:18
Jeg er i ferd med å bygge en LTK023 i disse dager. Kan poste litt bilder og erfaringer underveis. Rammen i 20" med BB30 krankhus og UD finish ser bra ut og veide 1 317g. Det blir stiv gaffel og 2x10 på denne. Av deler blir det noe nytt og noe pent brukt.
Hvilket kranklager brukte du.
[Re: kjerts]
#136071028/03/201212:20
Ramme fra selgeren carbon_bicycle, £172.00 + £45.00 i frakt.
Kun ramme, men spurte selgeren om hvilket styrelager som passet, da ingen av de jeg prøvde stemte, og da sendte han riktig styrelager gratis :-)
Virker som ei grei ramme, men har ikke fått testet så mye. Jeg er ingen rammekjenner, og det er begrenset hvor mye forskjell det er i stivhet på en 15" ramme.
Hvis jeg skjønte denne artikkelen riktig, er det ikke alltid såå stor forskjell på "kvalitets-rammer" og kina/asia-produserte rammer. Ofte er de produsert i samme fabrikk, av de samme menneskene.
Hvis jeg skjønte denne artikkelen riktig, er det ikke alltid såå stor forskjell på "kvalitets-rammer" og kina/asia-produserte rammer. Ofte er de produsert i samme fabrikk, av de samme menneskene.
Etter å ha skummet denne tråden og såvidt gjort noen Ebay-søk fikk jeg fryktelig lyst på en comfy landeveisramme med intern wireføring og matt finish. Noen så er så inne i fenomenet at de kan peke meg i retning av det jeg er ute etter?