Jeg har praktisk erfaring med å gjøre akkurat dette. Uten å komme med noen anbefalinger kan jeg i alle fall si litt om resultatet. 130mm gaffel gav meg en betydelig mer stabil sykkel og en geometri som gjorde at nedoverkjøring i terrenget opplevdes enklere. Det ble også mulig å sette opp farten betydelig. Motbakkene ble derimot ikke enklere, men gaffelen jeg brukte hadde mulighet for senking så det løste seg fint. Etter ca et års bruk begynte aliminiumsrammen å gi fra seg en del knirkelyder. Jeg var da blitt en ivrig stisykklist, og tok meg råd til å kjøpe en fulldemper. Gammlesykkelen fikk da tilbake sin orginale gaffel og har siden fungert fint til og fra jobb.
Så for meg var et gaffelskifte en billig introduksjon til litt mer krevende stisykling. Kunne det ha resultert i rammebrudd? Kanskje.. Ville et rammebrudd vært farlig for meg? Kanskje...
Slik jeg ser det vil et rammebrudd i verste fall føre til et fall, det er en risiko jeg utsetter meg for hele tiden når jeg sykler på sti.
Når det er sagt, dersom du begynner å sykle fort i terrenget på en sykkel i prissegmentet 5000-6000kr, og av typen det selges mest av her i landet, må du nok regne med at hjul, krank, pedaler,og lignende også kan bli ødelagt.