Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte dempergaffel - fra 80 til 130mm?

Bytte dempergaffel - fra 80 til 130mm? #1359782 27/03/2012 09:36
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 86
bard_mat Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 86
Noen som kan si noen velvalgte orde om den praktiske effekten av å bytte en gammel Judy XC med 80mm vandring mot en nyere type med 130mm vandring? Antar jeg øker trailingen siden fronten av ramma blir hevet noe, men er det så mye at styringen blir merkbart endret? Innbiller meg at responsen blir noe dårligere på grunn av gyroskop-effekten, men har for lite erfaring til å avgjøre om det spiller noen rolle for 50 mm endring...


Tippe (verb): å tippe, tipper, tippet, har tapt....
Re: Bytte dempergaffel - fra 80 til 130mm? [Re: bard_mat] #1359792 27/03/2012 09:44
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Jeg vil tro at resultatet blir ubrukelig og farlig.
Ubrukelig fordi 50 mm er jæskla mye endring, og farlig fordi en ramme laget for 80 mm ikke er laget for å tåle de større belastningene fra 130. I tillegg er nok en 80 mm ramme med Judy over sine beste dager.

La være.


LarsB

Re: Bytte dempergaffel - fra 80 til 130mm? [Re: larsb] #1359810 27/03/2012 10:02
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 86
bard_mat Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 86
Sitat: larsb
Jeg vil tro at resultatet blir ubrukelig og farlig.
Ubrukelig fordi 50 mm er jæskla mye endring, og farlig fordi en ramme laget for 80 mm ikke er laget for å tåle de større belastningene fra 130. I tillegg er nok en 80 mm ramme med Judy over sine beste dager.

La være.


LarsB


Hmm, så ille? Ramma er gammel, det er sant, men den har stått lagret i mange år, så den har ikke blitt slitt fullt så mye som man kunne anta utfra alderen. Men 130mm er altså ikke å anbefale, får eventuelt vurdere andre alternativer.


Tippe (verb): å tippe, tipper, tippet, har tapt....
Re: Bytte dempergaffel - fra 80 til 130mm? [Re: bard_mat] #1359815 27/03/2012 10:07
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
Jeg hadde lyst å bytte fra 100 til 120 på min titanramme. Svaret fra importøren va greit: "Vi vil IKKE anbefale deg å gjøre det. Ramma er ikke dimensjonert for den ekstra påkjenningen".

Så..kjøp deg enten ny ramme eller en annen 80mm gaffel. ICON_SMILE


Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Bytte dempergaffel - fra 80 til 130mm? [Re: bard_mat] #1359944 27/03/2012 12:22
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 92
K
krisosn Offline
Medlem
Offline
Medlem
K
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 92
Jeg har praktisk erfaring med å gjøre akkurat dette. Uten å komme med noen anbefalinger kan jeg i alle fall si litt om resultatet. 130mm gaffel gav meg en betydelig mer stabil sykkel og en geometri som gjorde at nedoverkjøring i terrenget opplevdes enklere. Det ble også mulig å sette opp farten betydelig. Motbakkene ble derimot ikke enklere, men gaffelen jeg brukte hadde mulighet for senking så det løste seg fint. Etter ca et års bruk begynte aliminiumsrammen å gi fra seg en del knirkelyder. Jeg var da blitt en ivrig stisykklist, og tok meg råd til å kjøpe en fulldemper. Gammlesykkelen fikk da tilbake sin orginale gaffel og har siden fungert fint til og fra jobb.

Så for meg var et gaffelskifte en billig introduksjon til litt mer krevende stisykling. Kunne det ha resultert i rammebrudd? Kanskje.. Ville et rammebrudd vært farlig for meg? Kanskje...

Slik jeg ser det vil et rammebrudd i verste fall føre til et fall, det er en risiko jeg utsetter meg for hele tiden når jeg sykler på sti.

Når det er sagt, dersom du begynner å sykle fort i terrenget på en sykkel i prissegmentet 5000-6000kr, og av typen det selges mest av her i landet, må du nok regne med at hjul, krank, pedaler,og lignende også kan bli ødelagt.


Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå