Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 6 1 2 3 4 5 6

Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel..

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345871 05/03/2012 20:04
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Initium
Sist jeg sku handle bil, skulle jeg bruke 50 000,- Endte med å bruke 170 000,-…….. og ble kjempefornøyd…

Jeg foreslår at du gjør samme budsjett-trylle-trickset med sykkelkjøpet. Da er denne nesten innenfor rekkevidde ICON_SMILE

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345896 05/03/2012 20:25
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Kjenner iaf at jeg ulmer når jeg ser bare veier i nabolaget, samtidig som det frister lite ta fram den gamle jernhesten fra boden når budsjettet er lagt mot en ny ride...

Det er Intruder vs den GFC Mambaen i finalerunden tror jeg. Brukt blir feil kjenner jeg
Denne sykkelen er belønning og et mål jeg har sliti i snart 8mnd for å oppnå. 8mnd med offer, slit og forsakelser. Nå er payday her, og da skal jeg jaggu unne meg nytt

Idioti at det ikke går finne priser på de GFC bikene på nettet...

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345906 05/03/2012 20:32
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trek Gary Fisher series heter de nå,og her er link til villedende pris på årets modell(mener den er akkurat det samme som i fjor).

http://www.trekbikes.com/no/no/collections/gary_fisher/mountain/sport/29er_sport/mamba/#

2011 modell: http://www.trek.no/varekatalog/display.aspx?menuid=2020&prodid=211

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345945 05/03/2012 21:03
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
6990,- for den Mamba 29" er modellen må da være ganske så gunstig ?

Kan noen si meg hvorfor jeg evt IKKE bør velge den sykkelen ?

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345967 05/03/2012 21:32
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er gunstig nok. Mange av oss er noen idioter som tror at man ikke kan ha det moro på noe som veier mer enn 9 kg/ikke tåler å bombes ned en 60 graders hårete fjellside/mangler bling på de rette stedene. (stryk det som ikke passer)

Poenget er at om du blir hekta bytter du ut eller supplerer sykkelen din i løpet av relativt kort tid uansett hva du har kjøpt ...

Når du har en såpass snilt priset sykkel som første ordentlige sykkel har du litt penger igjen til alt det andre og ...

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345975 05/03/2012 21:45
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
6990,- for den Mamba 29" er modellen må da være ganske så gunstig ?

Kan noen si meg hvorfor jeg evt IKKE bør velge den sykkelen ?

Jeg kan ikke gi deg svaret. Men på MTBR fant jeg 16 brukere som har testet sykkelen og gitt sine tilbakemeldinger, leser du gjennom disse så får du en indikasjon om hva som er + og -.

http://www.mtbr.com/cat/bikes/29er-hardtail/gary-fisher/mamba/prd_436023_1548crx.aspx

Se disse opp mot hva som er viktig for deg, så tror jeg kanskje du nærmer deg svaret du leter etter. Lykke til med sykkelvalget ICON_SMILE

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Garpen] #1345980 05/03/2012 21:48
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lurer på om jeg er den eneste på forumet som på nesten alle sykler jeg ser begynner å tenke:hva om man bytta ut den delen,og den ,og den ,eller kanskje den...
Da blir jo sykkelen bedre,lettere,kulere.

Er sikkert bare jeg som har det sånn...

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: SimonS] #1345984 05/03/2012 21:53
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: SimonS
Lurer på om jeg er den eneste på forumet som på nesten alle sykler jeg ser begynner å tenke:hva om man bytta ut den delen,og den ,og den ,eller kanskje den...

øh ... ja, jeg tror du er helt alene med den følelsen. fiolin

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: SimonS] #1346005 05/03/2012 22:12
Alexr80 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: SimonS

Riktig ICON_TONGUE Jeg handla titan bolter til div på ebay idag i mangel på ting å bytte ut ICON_TONGUE

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1346227 06/03/2012 09:49
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
Fikk beskjed om å spesifisere min negativitet mot dbs: Syklene er tunge, dyre og er ofte dårlig skrudd fra fabrikk, mye småfeil som er lette å rette på men som irriterer. Ved reklamasjon er det lang ventetid.

Det får holde av hetts, ettersom jeg jobber i gsport må jeg trå varsomt ICON_WINK
Dette var hvertfall en ærlige mening på tross av at jeg selger dbs.

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1346525 06/03/2012 16:40
D
Desmo Offline
Avhengig
Avhengig
D

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1346871 07/03/2012 09:03
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Jeg er egentlig mest usikker på hvor jeg skal legge lista, ift "sykling på stier og tracks ".

Jeg klarer ikke helt se for meg når man kommer over på såpass dårlig underlag at man bør ha en fulldemper. Er dette litt individuelt også, har det mest med hastighet å gjøre, eller er det andre momenter man også må ta med i beregningen ?

har etterhvert konkludert med at Mamba`en er det jeg trenger. Om jeg ikke går opp en modell i rekka da, hvem nå det måtte bli....

Målsetningen er å teste formen til helga, det begynner å haste... :-)

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1347012 07/03/2012 11:35
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Jeg er egentlig mest usikker på hvor jeg skal legge lista, ift "sykling på stier og tracks ".

Jeg klarer ikke helt se for meg når man kommer over på såpass dårlig underlag at man bør ha en fulldemper. Er dette litt individuelt også, har det mest med hastighet å gjøre, eller er det andre momenter man også må ta med i beregningen ?

Fulldemper eller ikke er avhengig av terreng man ønsker å sykle samt (ønsket) fart.

Nå har jeg ikke syklet fulldempere over tid, kun forsøksvis, men jeg synes at det ga meg mye bedre kontroll og jeg kunne gutse litt skikkelig i krevende terreng. Det var rett og slett morsommere å sykle med. På lett terreng merket jeg ikke akkurat den store forskjellen.

Men, det betyr ikke at man ikke kan klunke til i terreng med en vanlig Hardtail og i følge kjennere skal jo 29" være et godt kompromiss mellom HT og fulldemper.

Fulldemper eller ikke er nok også et valgt ut fra økonomi, da disse som oftest er noe dyrere. I tillegg til en eksra demper som vil trenge sin uregelmessige service...

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1347417 07/03/2012 20:59
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
om du evt har problemer med rygg er fulldempa også flott. du blir også mindre sliten i muskulatur under lengre ritt.

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1347490 07/03/2012 22:38
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hallais her trengs det litt hjelp før du tråkker feil i jungelen.
Først et forbehold; at du skal betale veil pris for greiene du ser på.
Den Kilimanjaroen du har nå skal henges opp på veggen til spott og spe evt til heder og ære. Hvis den skal brukes til noe så er det kun som bøyesøkke. Ny DBS hadde jeg aldri gått for. Etter Jonas Øglænd slutta å lage sykler på 80 tallet ble resultatet overpriset vindskjeive aluminium DBSer som folk kjøpte grunnet et misforstått kvalitetsstempel bygd opp etter krigen. Jeg har også hatt Tomahawk og har gode minner, men kvalitet ....neppe. hadde også en "Winner" som skrangla og falt fra hverandre hele tiden. Drittsykler rett og slett når man ser tilbake og sånn ser de ut til å fortsette i 2012 også. Carbon som krever masse på veien fra myke plater til stive rør fra de gutta der hadde ihvertfall ikke jeg tatt sjansen på og når prisen på en 259 med en masse jallamekk i tillegg er såpass stiv må du bare holde deg unna.
Mambaen har kul geometri, men er akk så sørgelig utstyrt. Alt er under pari gaffelen er enda lengre nede. Om du har noen ekstra kroner så gjør deg selv en tjeneste å finn en TREK med samme geometri, men med bedre utstyr.
Du trenger ikke FS en 29er vil passe ditt kjøremønster. Mest grus og litt på singletrack. Med 29 får du det lille ekstra som gjør stiene litt tryggere og morsommere samtidig som du sparer kroner på å kjøpe HT.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1347529 08/03/2012 06:28
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Var på XXL for andre gang denne uka, i går.
Tenkte glane på en sånn WHITE sykkel.

Men dengang ei. De var ikke på plass i butikken. Ikke visste betjeningen når de hadde de klare på gulvet for å prøvesitte heller. Generelt var interessen som vanlig lav for hva kunden lurte på, og svarene var på nivå " åjo, merida er jo mye bedre sykkel enn SCOTT " når jeg direkte sammenlignet en Merida til 13 000,- med en SCOTT som sto sidenav som kostet 6000,-

Jeg tviler ikke et sekund på at WHITE syklene kan være gode valg, men jeg føler forhandleren ekskluderer seg selv fra å være på leverandørlista mi. I så fall kan jeg likegodt handle i nettbutikken og montere den selv er jeg redd.

Det smarteste jeg kunne gjort, var å handle den DBS`en jeg først så på. Nå har jeg satt meg ned å forsøkt lese meg opp litt, med resultat at jeg ikke ANER hva jeg skal gå for. Råd spriker i god forum-ånd i absolutt alle retninger, og sannsynligheten for å drite på draget, er overhengende. Fra å velge farge og pris, må jeg ta hensyn til 10 000 store og små valgkriterier, som hver og en sprenger pris / budsjettkravene med bravur. Sammenlagt trenger jeg budsjett "statsbudsjettet-til-te-afrikansk-land" klassen.

Konklusjon: hva er egentlig GALT med et par joggesko ? Fortrinnsvis et par fra SKAPET, så man slipper kjøpe inn...

Redigert av Initium; 08/03/2012 07:36.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1347540 08/03/2012 07:24
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Var på XXL for andre gang denne uka, i går.
Tenkte glane på en sånn WHITE sykkel.

Men dengang ei. De var ikke på plass i butikken. Ikke visste betjeningen når de hadde de klare på gulvet for å prøvesitte heller. Generelt var interessen som vanlig lav for hva kunden lurte på, og svarene var på nivå " åjo, merida er jo mye bedre sykkel enn SCOTT " når jeg direkte sammenlignet en Merida til 13 000,- med en SCOTT som sto sidenav som kostet 6000,-

Jeg tviler ikke et sekund på at WHITE syklene kan være gode valg, men jeg føler forhandleren ekskluderer seg selv fra å være på leverandørlista mi. I så fall kan jeg likegodt handle i nettbutikken og montere den selv er jeg redd.

God morgen. Jeg er skadet og fortsatt sykemeldt så her er vi på fra morra til kveld...hehe
Ville ikke du ha trek da? Det er jo en tråd her om en rabatert X-caliber som havner på ca 10k. Dette er samme ramma som mambaen bare med bedre utstyr. Ikke fullt så fint som på whiten, men ikke kjempelangt unna. Samme fine gaffelen feks. Trek er jo et stort merkevare så det blir jo ikke noe krøll mtp reklamasjoner el.
I tillegg vil du jo støtte din LSB. En måte å gjøre det på er å snakke med din LSB å få de til å sjekke om importøren har noen igjen fra ifjor og til hvilken (rabbatert) pris. Sjekke sittestilling mm på Mambaen sånn at du får riktig str og vips så har du den sykkelen du har hatt best feeling på i løpet av en ukes tid.

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: sanouka] #1347560 08/03/2012 08:00
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Har ikke studert Trek.

De hadde ikke noen "passende " modell på Spinn Storo, bare altfordyreformeg-greier.
Spinn Majorstua virket så overlesset med folk og fe, at jeg jeg sneik meg ubemerket ut igjen på lørdagen. Skal til Brumunddal i morra, besøker Kjells Sykkelsport en tur da..

Hvordan jeg støtter " min LSB " er litt vagt foresløpig, da LSB ikke betyr noe spesielt .... ?

Redigert av Initium; 08/03/2012 08:00.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1347563 08/03/2012 08:02
RoyE Offline
Besatt
Besatt

Hvordan jeg støtter " min LSB " er litt vagt foresløpig, da LSB ikke betyr noe spesielt .... ?

LBS=Local bike shop.
LSB=Lokale sykkelbutikk.

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1347572 08/03/2012 08:12
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
ohh - nettopp. :-)

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1347580 08/03/2012 08:23
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Det du betaler for en sykkel er det som ligger i ramma. Shimano SLX, XT, XTR, Sram XX osv.. det er bare skrudd på for en ekstra slump med penger.

To identisk utstyrte sykler kan finne på å ha en differanse 4000kr, ja 20 000kr. En White kan koste 10k, en Scott kan koste 25k. Whiten er jo MYYYYE bedre utstyrt. White har en masseprodusert "jalla"-ramme (tråkker sikkert på noens følelser nå), mens Scott har en "in-house" produsert ramme. Det brukes mye tid og penger på å forske frem den ramma som fungerer ultimat. Og dette gjelder mange andre produsenter også.

Så når du sier at du har gode vibrasjoner for DBS, så skjønner jeg deg veldig godt. Kjøp en Intrunder 2:52. Tipper denne har god ramme og utstyret er helt kurrant. SLX spec er slitesterkt og har passe vekt.

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1347603 08/03/2012 08:53
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Konklusjon: hva er egentlig GALT med et par joggesko ? Fortrinnsvis et par fra SKAPET, så man slipper kjøpe inn...

Det er dørgende kjedelig!

Og ødelegger knærne dine, det går sakte og det er ikke et dugandes alternativ til transport. Dessuten er det begrenset hvor mange store gadgets du kan fylle boden din med i forbindelse med løping. (OK, så har du kanskje tredemølle da, men det er enda kjedeligere å løpe innendørs)

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1347634 08/03/2012 09:35
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har ikke studert Trek.

De hadde ikke noen "passende " modell på Spinn Storo, bare altfordyreformeg-greier.
Spinn Majorstua virket så overlesset med folk og fe, at jeg jeg sneik meg ubemerket ut igjen på lørdagen. Skal til Brumunddal i morra, besøker Kjells Sykkelsport en tur da..

TREK eier rettighetene til Gary Fisher så i fjor forsvant GF og de gjorde ting om til TREK eller en såkalt GF collection.
Så en TREK x caliber het for et år eller to tilbake GF X caliber. X calibern er helt enkelt en oppgradert utgave av Mamba.
DBS hadde jeg aldri gått for uten 40% rabatt på veil.
Det å støtte din lokale sykkelbutikk gir kred i visse nerde kretser ICON_WINK
Og

Redigert av sanouka; 08/03/2012 09:40.

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1348763 10/03/2012 08:33
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
hele prosjektet fikk ett skudd for baugen, siden det kom 25cm nysnø sist uke. Har vært innom diverse sjapper, uten å bli spesielt frista av noen konkrete tilbud. Bruker gjerne endel penger, men det må føles rett. Håper snart XXL får gravd framm White 29ere i butikken..

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1349248 11/03/2012 09:13
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Sola skinner, på tide komme litt videre:
Spørsmål: hvor "billige " fulldempere fins egentlig ? Har mistanke om at jeg vil ha glede av en enda mer " terrengpreget" sykkel enn jeg først tenkte meg...

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1349261 11/03/2012 09:52
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
Sola skinner, på tide komme litt videre:

foreslår at du tar en titt i Terrengsykkel sitt blad, dem hadde en bra sykkelguide som gav leseren inntrykk av de forskjellige modellene og priser.
sykkelguide

Mange av oss har vokst opp på Apache og deretter Intruder, men vi har gått videre og bort ifra DBS.
Foreslår at du handler en 2009/10/11 Trek/GF sykkel til under 10k og våkser med den. Du kommer til å ha mye glede og om du ønsker å prøve litt mere enn en kjedelig grusvei gir dem muligheten med eventuelt bytte av dekk og justere lufttrykk. Neste steget blir å kjøpe en sykkel som er tilpasset hva du trives med.

forøvrig, en HT gir utrolig mye bra tilbake til deg som terrengstykkelist, en fulldempet gir deg muligheter du ikke viste du hadde.
Har selv to fulldempere som går mange mange mil hver hvert år. Har flere HT's men bygger nå ennå en HT, fordi det er så utrolig gøy med HT.

-------
ride it !
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1349263 11/03/2012 09:54
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
du får en grei en ned ti 10 tusen
denne F.eks. får du for ned til 10 000 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33279428

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1349271 11/03/2012 10:24
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Dette så ut til være et bra tilbud:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33161135

Vet ikke hva veil er på denne, men er iaf rett størrelse til meg, om den har ca lik geometri i ramma som andre GFC sykler

EDIT: veil prisen er 18 0000, ser også at Torshovsykkel har denne til 13K...

Redigert av Initium; 11/03/2012 10:27.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1349272 11/03/2012 10:28
pblind Offline
Ivrig
Ivrig

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1349276 11/03/2012 10:36
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast

det står i annonsen
"Hentes i vår butikk i Horten"
Da er det jo bare å ringe ned å høre om du kan komme og prøvesykle en liten km eller to tysker

-------
ride it !
Side 2 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support