Jeg hadde min rittdebut på landeveien i går, og må bare slå fast at det var sinnsykt moro! Var veldig overrasket over hvor mye action det var underveis i feltet, selv om det dessverre resulterte i mange velt og noen som måtte ut av veien når feltet ble komprimert ved møtende trafikk. Jeg så flere velt, stoppet og kikka en gang når sidemannen gikk ned (så ut som om det gikk bra med han og kjørte inn feltet igjen), en gang måtte jeg stoppe for to som måtte kjøre av kanten helt til høyre og til slutt ble jeg stående bak velten ved den trange brua etter ca. 50km. Prøvde i nesten ei mil å kjøre inn feltet og så stort sett halen av det like foran, men kom dessverre aldri helt opp. Kjørte de siste 40km stort sett sammen med tre andre i godt samarbeid og rulla inn til 2.52.15.
Jeg har som sagt aldri sykla landeveisritt før og må si at jeg hadde bremsene i umiddelbar nærhet fram til jeg mista hovedfeltet. Jeg er uvant med å kjøre i felt, men syntes det var greit å manøvrere i feltet. Problemet var nok mest at feltet blir komprimert i bunnen av bakker hvor de i front må ta vinden og resten kommer lett bak og oppbremsingen kjedereagerer bakover til omtrent full stans. I tillegg brukte vi en del steder begge kjørefelter, og da blir det nødvendigvis trangere når man møter biler i mot.
Ref. Lurifax sitt innlegg må jeg si meg enig. Vet om en som kom inn et stykke etter meg. Han sto uten tid første gang jeg sjekka, seinere i går kveld sto han oppført med 2.37.00. De kunne i det minste slusa rytterne mellom to kjegler eller noe etter målgang for å registrere nummeret?
Alt i alt en kjempemorsom dag, blir nok flere ritt på landeveien!