Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 11 1 2 3 10 11

Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme?

Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? #1338843 21/02/2012 09:38
S
skiraffen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Snodig at det er så lite oppmerksomhet rundt gårsdagens nyhet på NRK om at Helsedirektoratet "gir opp" kampen mot fedme og overvekt ved å tillate omfattende fedmeoperasjoner av tenåringer. Har ikke sett noe annet media enn NRK ta opp saken.

Her godkjenner direktoratet å fjerne/amputere friske organer fra mennesker med 70år++ foran seg og likevel får de minimalt med tyn fra presse og media?

Operasjon fjerner jo ikke årsaken til at overvektige blir som de blir - hvor mange er det som får diagnose fedme fordi de har for omfattende mage- og tarmsystem?

Jeg synes dette er årets sørgeligste nyhet på helsefronten og er det bare jeg som er sjokkert?

Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: skiraffen] #1338848 21/02/2012 09:43
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Slik du fremstiller det blir jeg bare deppa. I USA er det egne bevegelser som kjemper for at fedme skal bli akseptert pakket inn i at overvektige ikke skal bli sett ned på og diskriminert og at det ikke er noe galt i å ha dårlig helse.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: skiraffen] #1338852 21/02/2012 09:48
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sjokkert,nei.
Skal mere til å sjokkere meg da.

Forøvrig så kan de fleste som er storvokste snu utviklingen,operasjon skal vel etter retningslinjene være for de som har prøvd alt.

Men utviklingen er jo skremmende,på ett eller annet punkt vil helsevesenet bryte sammen hvis utviklingen fortsetter.
Da vil kronikkere som ikke kan gjøre noe med sin sykdom havne i samme kø som de som faktisk kan gjøre noe med sin tilstand,og det irriterer meg faktisk ganske mye.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: baronKanon] #1338853 21/02/2012 09:53
S
skiraffen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Sitat: baronKanon
Slik du fremstiller det blir jeg bare deppa.

Hvordan mener du jeg fremstiller det? Synes selv jeg er ganske objektiv.

I USA er det egne bevegelser som kjemper for at fedme skal bli akseptert pakket inn i at overvektige ikke skal bli sett ned på og diskriminert og at det ikke er noe galt i å ha dårlig helse.

Jeg er ikke negativ til overvektige, tvert i mot, men jeg mener samfunnet ikke må gi opp kampen for det er ikke sunt eller fremtidsrettet å være kraftig overvektig.

Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: skiraffen] #1338860 21/02/2012 10:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ikke misforstå meg. Jeg er helt enig i deg. Altså, når jeg har lest din fremstilling, får det frem samme følelser hos meg som hos deg. Men jeg kjenner ikke til de bakenforliggende fakta, så derfor skrev jeg "slik du fremstiller det".

Helt enige der altså.

I USA nekter folk å innse at det er farlig å være overvektig, og mener at man har rett til å gjøre hva man vil i US and A, fordi de er så frie der. Litt sånn NRA (national rifle association)-tankegang. Vi skal ha gønner fordi!!! DERFOR!

Helt enige der altså.

Mener å huske for noen år tilbake det gikk en realityserie om en skoleklasse på ungdoms-/videregående skole, og det var bl.a. et innslag fra gymtimen der halvparten sitter på rævva og ser på uten å delta. Jenter som bruker mensen som unnskyldning og en gutt som ser ut som om han aldri har løftet mer enn en melkekartong. Skal latskap/vilikke være grunn til å slippe gym? Det er ett enkelt grep som kan får kidsa igang.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: baronKanon] #1338875 21/02/2012 10:23
femte_gir Offline
Besatt
Besatt

Mener å huske for noen år tilbake det gikk en realityserie om en skoleklasse på ungdoms-/videregående skole, og det var bl.a. et innslag fra gymtimen der halvparten sitter på rævva og ser på uten å delta. Jenter som bruker mensen som unnskyldning og en gutt som ser ut som om han aldri har løftet mer enn en melkekartong kremfløtekartong. Skal latskap/vilikke være grunn til å slippe gym? Det er ett enkelt grep som kan får kidsa igang.

Der, jeg har rettet det for deg.

Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: skiraffen] #1338881 21/02/2012 10:30
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Nå er jo disse fedmeoperasjonene kun utført som ledd i et forskningsprosjekt da.
Om det å bruke overvektig ungdom som prøvekaniner er noe lurt er dog et annet spørsmål.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: femte_gir] #1338882 21/02/2012 10:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: femte_gir
melkekartong kremfløtekartong.

Der, jeg har rettet det for deg.
Puh, takk. Der reddet du skinnet mitt fra total ydmykelse. ICON_SMILE

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: sykkeloyvind] #1338892 21/02/2012 10:48
S
skiraffen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Sitat: sykkeloyvind
Nå er jo disse fedmeoperasjonene kun utført som ledd i et forskningsprosjekt da.

At de blir operert som ledd i et forskningsprosjekt eller ikke er rimelig irrelevant. Noen spørsmålene blir heller:

1) er alle andre alternativer prøvd ut på forhånd?
2) fjerner operasjon årsaken til overvekt?
3) er det rimelig å tro at operasjonene ikke fører til senvirkninger?

Nei på alle spørsmålene, og disse spørsmålene burde Helsedirektoratet klart å stille seg selv.

Det er galt nok om femti tenåringer blir ødelagt pga et forskningsprosjekt, men den store faren er om dette etterhvert blir sett på som et rutineinngrep for å behandle symptomene på dårlig livsstil (risikoen tatt i betraktning).

Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: ] #1338904 21/02/2012 10:59
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: pedaIglipp
Sånn umiddelbart vil jeg jo tro at en gastric bypass ved kikkehullsoperasjon er en ganske liten operasjon og lite belastende for helsevesenet, sett i forhold til det arsenalet av komplikasjoner du risikerer i langt liv med fedme.

Men det er en stor kostnad for samfunnet sammenlignet med en forebygging av tilstanden.

Anonym5
Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: skiraffen] #1338905 21/02/2012 10:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu har jag läst lite om saken och jag tycker definitivt inte det handlar om att ge opp. Det är ju inte heller snakk om många eller om folk med bara lite övervikt.

Angående dina 3 frågor så är det väl endå så att den typen av operationer faktiskt har fungerat rätt bra för de vuxna som har gjenomgått den.

Det bästa skulle självklart vara om ingen blev överviktig men när folk faktiskt blir väldigt överviktiga ser jag inte problemet med att försöka lösa just det det med nya metoder.

Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: skiraffen] #1338906 21/02/2012 11:01
pogoman Offline
Entusiast
Entusiast
Les http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=17998072 for litt mer faktabasert informasjon om forsøket.

Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: ] #1338910 21/02/2012 11:08
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: SimonS
Men utviklingen er jo skremmende,på ett eller annet punkt vil helsevesenet bryte sammen hvis utviklingen fortsetter.

Tja, er dette sikkert da? Sånn umiddelbart vil jeg jo tro at en gastric bypass ved kikkehullsoperasjon er en ganske liten operasjon og lite belastende for helsevesenet, sett i forhold til det arsenalet av komplikasjoner du risikerer i langt liv med fedme.

Jeg regner med man har datagrunnlag for å si om dette rent ressursmessig faktisk er en besparelse eller ikke. Ikke vet jeg om gastric bypass er noe som må repeteres flere ganger heller.

Sikkert og sikkert,lite er sikkert(fant ikke linken til ett pdf dokument der noen har vurdert det engelske helsevesenet og hvordan det vil stå imot fedmeepidemien)...
En ting at man operer de med ekstrem fedme,men hva med alle som har ett livmål som øker risikoen for sykdom uansett da,de forsvinner jo ikke,eller skal man tilby denne operasjonen til alle med noen få kilo for mye?

Det jeg også har lest meg til er at flere som har hatt slike operasjoner faktisk ofte bytter ut maten som trøst/avhengighet med andre ting hvis man ikke jobber med årsaken til fedme også(alkohol,selvmedisinering etc)..

Så slik jeg ser det så kan det være bra for noen,men jeg frykter at dette blir nok en quick fix løsning som noen tror vil løser alt,og så enkelt er det jo ikke.

Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: skiraffen] #1338912 21/02/2012 11:10
S
skiraffen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Men hva er årsaken til at barn/ungdom er overvektige?

Er det virkelig noen i helseindustrien som tror at årsaken er at de overvektige har for omfattende mage- og tarmsystem?

Årsaken til overvektsproblematikken er jo noe helt annet - de spiser for mye. Og hva som er årsaken til det igjen er jo det som virkelig burde vært fokus på hele problemstillingen. Og her er det rom for utallige kreative alternative muligheter med minimal risiko for pasientene - til en brøkdel av prisen.

Løsningen er ikke å fjerne friske organer fra syke pasienter.

Redigert av skiraffen; 21/02/2012 11:16. Rediger grunn: omformulerte litt
Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: skiraffen] #1338917 21/02/2012 11:17
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Kan inte du lösa problemet med att folk blir överviktiga om det nu är så enkelt? Kan du inte lösa problemen som kommer utav droger, alkohol, rökning och liknande på samma gång?

Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: fredriks] #1338921 21/02/2012 11:22
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: fredriks
Kan inte du lösa problemet med att folk blir överviktiga om det nu är så enkelt? Kan du inte lösa problemen som kommer utav droger, alkohol, rökning och liknande på samma gång?

dop, alkohol og røyk har allerede begrensende effekt p.g.a. forbud og begrenset tilgang.

Vet ikke hvordan det er nå om dagen, men det virker som om barn får i seg vesentlig mer sukker og godt enn før i tiden. I min tid var det jo bare lørdagsgodt og dett var dett. Godteri på skolen ble konfisert. Gym var noe alle deltok i. Både foreldre og lærere virker mer passive i sine oppdragende roller, virker det som.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: skiraffen] #1338928 21/02/2012 11:26
S
skiraffen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Nei, jeg kan ikke løse problemet. Jeg er bare motstander av at Helsedirektoratet kommer med enkle quickfixer for å bøte på et kjempeproblem som kommer til å eskalere fremover.

Å forske på å kunne fjerne årsaken til at folk har sykdommer burde være fokus i stedet for å fjerne symptomene.

Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: skiraffen] #1338930 21/02/2012 11:27
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: skiraffen
Årsaken til overvektsproblematikken er jo noe helt annet - de spiser for mye.

Folk spiser mindre enn for hundre år siden, men er feitere. Årsaken til overvekt er ikke at man spiser for mye, men at man beveger seg for lite.

Det foregår en debatt nå i Nederland, hvor en psykiater foreslo at overvektige skulle betale selv for det samfunnet koster dem på grunn av sitt problem.

Redigert av anonymous5; 21/02/2012 11:29.

Anonym5
Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: skiraffen] #1338932 21/02/2012 11:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Men hur vet du att deras fokus inte är att fjerna årsaken?

De som redan har fått sjukdommen, i det här fallet grov övervikt, räddas ju inte säkert av att någon finner orsaken.

Jag tror inte den där operationen anses vara en enkel quikfix.

Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: ] #1338933 21/02/2012 11:30
S
skiraffen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Man fjerner da friske biter av mennesker preventivt rett som det er. Friske føflekker, livmor og bryster fjernes preventivt etter risikovurdering.

Det er ikke sammenlignbart. Da regner man med at selve "bitene" kan være årsaken til trøbbel i fremtiden - men for fedmeoperasjon vil aldri for stor magesekk/tarmsystem være årsaken til overvekt og -relaterte sykdommer.

Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: anonym5] #1338934 21/02/2012 11:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: pontiff
Årsaken til overvekt er ikke at man spiser for mye, men at man beveger seg for lite.

Men de som får magesekken snurpet inn ender vel ikke med å gjøre annet enn å spise mindre?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: skiraffen] #1338935 21/02/2012 11:31
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er forresten helt sikker på at dette problemet fortsatt vil være noe man bare feier elegant under teppet.

Vi vet jo hovedårsakene.
Vi vet jo hva som vil hjelpe.

Allikevel gjøres stort sett ingenting med problemet,og det er faktisk ganske trist.

Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: SimonS] #1338937 21/02/2012 11:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Problemet är väl att få folk att ändra vanor och det är inte väldigt lätt att få till.

Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: skiraffen] #1338938 21/02/2012 11:35
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Et åpenbart politisk problem. Vi vet jo at overvektige også er verdifulle stemmer. En krass debatt må derfor unngåes, fordi alle partier har sin andel overvektige i sin velgermasse. Å risikere å støte disse fra seg er ikke veien å gå for å komme i posisjon.

Ingen har gjort grep siden KrF og røykeloven.

Ut på tur!

Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: GeirK] #1338939 21/02/2012 11:35
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: GeirK
Men de som får magesekken snurpet inn ender vel ikke med å gjøre annet enn å spise mindre?

Joda, men årsaken til problemet er at de har beveget seg for lite til å forbrenne alt det de har fått i seg.

Godt mulig at operasjonen er en vekker, slik at de endrer livsstilen totalt, og ikke bare spiser mindre en liten periode.

Anonym5
Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: anonym5] #1338941 21/02/2012 11:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Folk spiser mindre enn for hundre år siden, men er feitere. Årsaken til overvekt er ikke at man spiser for mye, men at man beveger seg for lite.

Jag tycker att väldigt många överviktiga spiser väldigt mycket. Det kanske är ett samband i alla fall?

Det viktiga är ju hur mycket folk spiser i förhold till hur mycket de förbrenner. Tillgången till kanske inte helt nyttig mat är ju mycket större idag än for hundra år sedan.

Det kan säkert stämma att tex skogshuggare åt mer för hundra år sedan jämfört med en kontorsarbetare idag men om skogshyggaren hade haft tillgång till maten vi har i dag skulle han kanske spist mycket mer och blivit överviktig.

Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: fredriks] #1338943 21/02/2012 11:40
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: fredriks
Det kan säkert stämma att tex skogshuggare åt mer för hundra år sedan jämfört med en kontorsarbetare idag men om skogshyggaren hade haft tillgång till maten vi har i dag skulle han kanske spist mycket mer och blivit överviktig.

Jeg snakker om snittet. Det finnes skogsarbeidere i dag, og det fantes kontorrotter for hundre år siden.

Det er ikke bare i en arbeidssistuasjon folk beveger seg mindre enn før. Derfor sier man at folk i snitt spiser og beveger seg mindre enn for hundre år siden.

Men du har rett i at maten ser litt annerledes ut nå enn før.

Anonym5
Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: anonym5] #1338945 21/02/2012 11:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Joda, men årsaken til problemet er at de har beveget seg for lite til å forbrenne alt det de har fått i seg.

eller att de åt mer än vad de förbrände.

Jag ser i alla fall ett klart samband mellan hur mycket jag äter och hur mycket jag förbränner. Jag har inte en mängd mat som jag måste spisa oberoende av om jag tränar eller ligger på sofan.

Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: anonym5] #1338946 21/02/2012 11:43
S
skiraffen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S

Det er lite vitenskap som underbygger at trening er veien til lavere vekt, bortsett fra vekttap = mindre inn enn ut.

Mitt inntrykk er at det meste av suksesshistorier om vekttap kommer når man reduserer inntaket, eventuelt i kombinasjon med fysisk aktivitet. Hva som gjør at man reduserer inntaket er det som må forskes på!

Re: Helsedirektoratet gir opp kampen mot fedme? [Re: anonym5] #1338948 21/02/2012 11:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg snakker om snittet. Det finnes skogsarbeidere i dag, og det fantes kontorrotter for hundre år siden.

Andelen med fysiskt arbete var nog mycket större för hundra år sedan jämfört med idag.

Kan du linka till datan som du pratar om?

Side 1 av 11 1 2 3 10 11

Moderator  support