|
|
Kuzmin
|
Re: Kuzmin
[Re: Rockefoten]
30/01/2012 16:23
|
Petterbe
Entusiast
|
Entusiast
Jeg trodde at den HSA-brushen skulle brukes med vinkelslper med variabel hastighet. Trodde det var forskjellige hastigheter ved de forskjellige trinnene. Ellers har jeg den brune børsten og opplever den som helt fin. Børsteaktig... Da får jeg kjøpe ny vinklelsliper også. Farten på min er av eller på..., altså 0 eller 11000 rpm. Og dermed var det bare å starte en helt ny tråd: "Vis meg din vinkelsliper 2012", ev.: "er ny på forumet, trenger tips til vinkelsliper i budsjettklassen". Haha!
|
|
|
[Re: krisch]
02/02/2012 00:09
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Klokket 56km/t ned vestsiden av Sognsvann igår.
|
|
|
05/02/2012 12:06
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Det er godt mulig at ved kjøp av produkter til tusenvis av kroner og utallige prosesser og timer med preparing så får man det til å gli bedre, men som regel glir jeg bedre enn alle i marka og da sier jeg meg fornøyd da jeg miskliker å bruke for mye tid på preparering.
Btw, har siklet de noen ganger nå og kjenner meg ikke igjen at sålen ødelegges eller slites ned. Jeg føler heller ikke jeg trenger å sikle så ofte da jeg får god glid med et par drag med messingbørste og nylonbørste før hver tur.
Redigert av Ottoturbo; 05/02/2012 12:08.
|
|
|
05/02/2012 18:45
|
smussgeir
Avhengig
|
Avhengig
med den reklamen den mannen hadde på brystet så er ikke den utalelsen så overaskende. Det er riktig at det er ok å prøve på ett par "gammel" ski førtst. Men teknikken lærer man fort, det viktisgste er å ha nåkk vekt på smørebordet (dersom det er frittstårende).
|
|
|
[Re: smussgeir]
06/02/2012 15:04
|
Petterbe
Entusiast
|
Entusiast
Ikke så rart at en som er sponset av Swix sier noe sånt, nei.
Jeg tviler ikke på at de har testet kuzmin på dette nivået og funnet at glider var best. Spørsmålet er om de testet gliden med nypreppa ski eller etter la oss si 2 mils gange. Altså når det meste av glideren er borte og den porøse steinslipte overflaten har begynnt å suge til seg smuss....
Og, hvem av oss har råd til alle prouktene som den norske smøretraileren inneholder?
|
|
|
06/02/2012 17:03
|
smussgeir
Avhengig
|
Avhengig
Ikkr jeg i alle fall.I tilegg er jeg mosjonist med 2-4 timer i uka med trening å da holder kuzmin lenge for meg.
|
|
|
06/02/2012 20:14
|
stosu
Besatt
|
Besatt
hvorfor gidder dere (Kuzmins tilhengere) å ødelegge sålen på skiene deres? De skiene jeg trener på til daglig har ikke smakt glider på 3-4 år (heller ikke enkelte somre), og de funker som fjell å trene på  Til de få rennene jeg gidder å gå glider jeg oftest med LF-glider. Det funker som fjell på korte renn i kulda, og jeg har ofte hatt bedre glid enn folk som har lagt på FC, Gollum eller annet lurium. Jeg tror dere bør lese det Grønås sier til skiaktiv en gang til, da han jobber for Madshus, og ikke Swix 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
06/02/2012 21:13
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
hvorfor gidder dere (Kuzmins tilhengere) å ødelegge sålen på skiene deres?
Jeg bruker Kuzmin fordi bedre glid gir meg større skiglede,rett og slett! Bruker ikke mange minuttene på å preppe skia, det lille mikrolaget som freses av ved hver Kuzminisering ødelegger ikke skia.
|
|
|
[Re: Ottoturbo]
06/02/2012 21:18
|
Husky
Entusiast
|
Entusiast
Klokket 56km/t ned vestsiden av Sognsvann igår. Er dette riktige plassen å ha slik fart? Er ikkje dette eit folksomt område?
Sig
|
|
|
[Re: Husky]
06/02/2012 21:43
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Vestsida er ikke så folksom, og det er bedre med en i 56km/t med skiferdigheter enn noen uten i 30.
|
|
|
[Re: kolli]
06/02/2012 21:49
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Er det noen av dere andre som bruker Kuzmin som kan vise til ski som er ødelagt pga siklingen? Jeg kan ikke! Er nå på tredje vinteren på mitt par og klarer ikke i det hele tatt å se at det skal være noe unormal slitasje på skiene i forhold til det jeg husker fra gamledager da jeg brukte glider! Etter å ha brukt en del tid første gangen, drar jeg nå bare lett over skiene en to-tre ganger i løpet av sesongen. Mulig jeg er vel "gnien" på bruken av siklen min, men sparer masse tid!  Så annonsen fra XXL. Bare 900 kr - det var jo rasende billig!
|
|
|
[Re: Kjesk]
06/02/2012 22:23
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Hei,
Det finnes mange eksempler på ski som er ødelagt av Kuzmin-sikling, så vel som tradisjonell gliding (brent såle).
Dette ser jeg ofte på jobb, men så ser/tar/handler jeg store mengder ski i løpet av en vinter også..
/Are Nicolai
|
|
|
06/02/2012 23:00
|
tron
Besatt
|
Besatt
Det har jo alltid vært noen som har ødelagt skiene sine ved uvøren bruk at preppeutstyr. Det er fort gjort å brenne sålen om man jukker for mye med jernet, og det er fort gjort å skrelle av masse sålemateriale i kanten på skia om man er uvøren med stålsiklingen. Med tunga rett i munnen går begge deler helt fint.
|
|
|
07/02/2012 06:49
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Er det noe jeg har hørt mye om på alle smørekursene jeg har vært på, så er det faren for å svi sålen... Men klossmajorer uten finmotorikk er sikkert livsfarlige med et skarpt jern i hånden også.. Kuzmin og Swix er skjønt enige om at Fluor er trumfkortet. Skal da ha WC nivå på skia, så må Fluor på. Ellers morer det meg at mens den ene parten tester systematisk og forklarer metoden slik at den kan etterprøves, samt forklarer både teorien og vitenskapelige fakta (slik som materialet i sålen), så holder "motparten" seg til den gode gamle "vi har prøvd mye forskjellig og vi mener at.... og det har vi alltid ment!" Autoritet vs fakta. Kirke vs vitenskap. PS: oppdaget noe rart forleden på mine halvhjertet Kuzmin siklede ski. Med VR45 under og kanskje litt lang smøresone og litt mange lag og litt vel mye kuldegrader, så gled det kjempedårlig! Tok noen runder til med jernet, børstet skikkelig og la om til VR40 med litt kortere smøresone. Gled som f... Note to self: : Gjør jobben nøye, bruk riktig festesmøring, bli kvitt juleribbe-overskuddet !
|
|
|
[Re: kolli]
07/02/2012 08:43
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
hvorfor gidder dere (Kuzmins tilhengere) å ødelegge sålen på skiene deres?
Jeg bruker Kuzmin fordi bedre glid gir meg større skiglede,rett og slett! Bruker ikke mange minuttene på å preppe skia, det lille mikrolaget som freses av ved hver Kuzminisering ødelegger ikke skia. Om bättre glid ger dig bättre skidglädje så undrar jag vad du tycker om att åka skidor när föret inte är optimalt? Jag gissar att det bra föret i trondheim de senaste veckarna gjorde att jag åkte en mil runt 7-8 minuter snabbare än vad jag kunde åka i nysnön i söndags. Glidet i vårsnö är väl endå sämre. Skillnader i glid som beror på olika varianter av glid preparering eller brist på glidpreparering är enligt min erfarenhet mycket mindre än skillnader i glid som beror på föret. Jag köper bara inte att den möjligen lilla skillnaden mellan stålsicklade skidor, ovallade skidor som inte är stålsicklade, lägg på någon valla ett par gånger om året och kanske innan tävling skidor och andra varianter av preparering spelar någon roll får åkglädjen. Preparera skidorna på ett sätt som du tror på tror jag är det viktigaste för åkglädjen Borsta skidorna kanske är det viktigaste i all glid preparering?
|
|
|
07/02/2012 09:02
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Tror du har rett, fredriks, (og som jeg har vært inne på en del ganger) at det er andre forhold, slik som spenn på skiene, valg av festesmøring, smøresone, men selvfølgelig også snøtypen, som avgjør hvor bra du glir og disse variablene sørger for større utslag enn forskjellene i prepareringsmetode.
Men gitt alle disse variablene er like, så er min påstand, og erfaring, og Kuzmins rapport, at sålematerialet i seg selv har bedre glidegenskaper enn voks - men marginalt mindre glidegenskaper enn fluor.
Man sikler ikke skiene for hver tur. Sjelden, egentlig. Knapt nok for hvert renn. Jeg sikler skiene i begynnelsen av sesongen (eller som nå, når de er nyinnkjøpte) og så littegrann rett for Birken og/eller annet "viktig" renn. That's it.
Så min erfaring er at jeg nå - i motsetning til før - bare kan ta skiene rett på tur og kun tenke på festesmøring. Det gir mindre hazzel og mer skiglede. Fordi jeg bruker mer tid på skigåing enn på voksing.
Om jeg skal optimalisere skiene, så topper jeg med fluor. Men det er det sjelden jeg egentlig gidder.
Kuzmin sikling er ikke "spesielt" Det bygger bare på at en såle som ikke er vokset, glir bedre enn en som er vokset. Siklejernet er til for å optimalisere sålen ved å gjøre den jevnere og samtidig sette en mikrorill, noe som skal være en bedre struktur for de fleste forhold. For varme forhold er en grov rill bedre, og en annen struktur er kanskje bedre på veldig kalde nysnforhold.
Som konsekvens av dette, har du helt rett, fredriks, at børstingen til sist er siste, og kanskje viktigste hånd på verket.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
14/02/2012 20:27
|
Petterbe
Entusiast
|
Entusiast
Børsting er viktig. Det har jeg tatt konsekvensen av og kjøpt de tre nye rotorbørstene til Kuzmin for ca. 3000kr. Dermed har jeg mistet muligheten til å argumentere for at Kuzmin er billigere enn gliding... Æsj! Blankt og fint ble det ihvertfall. Har ikke prøvd gliden enda.
For å dra den helt ut: Hva med Gallium på skia etter kuzminifisering m/børster? Leste med stor interesse siste "Birkebeiner", der Inge Bråthen prater varmt om sitt produkt. Han mente gallium funket best når skia var reine, altså ikke glidet først. Jeg tenker at det må være perfekt med følgende: - Kuzmin-stålsikle - 3 Børster med 11000rpm med vinkelsliper. - Gallium
Vad tycks?
|
|
|
14/02/2012 20:32
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Ja smeller du til med Gallium også, er det ikke snakk om lavbudsjett.  Vanlig fluor har jeg hørt ikke fester seg godt nok til sålen med kuzmin pga. at du ikke har den kjemiske bindingen til glider. Man legger jo aldri pulver uten å legge glider først på steinslip. Men med Gallium er det kanskje anerledes?
|
|
|
[Re: Petterbe]
14/02/2012 20:47
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Børsting er viktig. Det har jeg tatt konsekvensen av og kjøpt de tre nye rotorbørstene til Kuzmin for ca. 3000kr. Dermed har jeg mistet muligheten til å argumentere for at Kuzmin er billigere enn gliding... Æsj! Blankt og fint ble det ihvertfall. Har ikke prøvd gliden enda.
For å dra den helt ut: Hva med Gallium på skia etter kuzminifisering m/børster? Leste med stor interesse siste "Birkebeiner", der Inge Bråthen prater varmt om sitt produkt. Han mente gallium funket best når skia var reine, altså ikke glidet først. Jeg tenker at det må være perfekt med følgende: - Kuzmin-stålsikle - 3 Børster med 11000rpm med vinkelsliper. - Gallium
Vad tycks? Er skiparet ditt godt nok? Hvorfor børste med vinkelsliper? Har du tenkt til å brenne sålen? Batteridrill er mer enn farlig nok for sålen. Hvorfor Gallium? Folk som tester MYE har funnet ut at Gollum kun er brukbart på skitten gammel kunstsnø. På alt annet er alt det andre på markedet bedre. Dersom du bruker Kuzmin skal det være mot sin hensikt å glide, da Leonid Kuzmin mener en ren, men rillet såle glir bedre enn en glidet såle, mens det meste av smørepersonell (ansatt i smøreteam, ikke produsenter) mener riktig og fornuftig gliding fungerer bedre enn Kuzmin-sikling. Det viktigste er uansett egenskapene til skia (spenn, struktur, kjernens egenskaper og sålens egenskaper)
|
|
|
14/02/2012 21:22
|
Petterbe
Entusiast
|
Entusiast
Det med gallium på kuzmin var bare noe jeg tenkte på etter å ha lest artikkelen i Birkebeineren. Forstår jo at Bråthen ikke er habil hva gjelder dette produktet, men han påstod at gallium var langt mer sliteseterkt enn annen innvarmet glider. Dermed tenkte jeg at det kanskje kunne feste seg på en kuzminsåle. Noe som i seg selv er en selvmotsigelse, da vi alle tror på kuzmin nettopp fordi ingenting fester seg på den harde blanke overflaten.
Når det gjelder vinkelsliperbørster gjelder det å ha bevegelse hele tiden, samt lite trykk mot skien. Se film på Leonid Kuzmins egen nettside. Ingen skade på skiparene jeg har børsta.
Redigert av Petterbe; 14/02/2012 21:32.
|
|
|
14/02/2012 21:43
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Gollum vil nok være mer slitesterkt enn annen glider, siden det tydeligvis funker som fjell på skikkelig dårlig snø (men ingenting annet)
|
|
|
15/02/2012 11:35
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
"Åge Skinstad sier til DN Aktiv at det er uheldig at smurningsleverandører fremhever sitt eget produkt som vinnerresepten under VM. - Ingen klassiske ski hadde mindre enn tre forskjellige produkter under skiene (forskjellige leverandører), og ingen skøyteski hadde færre en seks forskjellige produkter. Å fremheve sitt eget produkt som ”det som sørget for alle VM-gullene” synes vi er feil, sier Skinstad." Billig. http://www.dn.no/dnaktiv/article2114108.ece
|
|
|
[Re: Petterbe]
15/02/2012 11:37
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Vad tycks? Det børstegreiene driver også de som driver profesjonelt og prepper ski med glider og, så den kostnaden kan du se bort i fra.
|
|
|
15/02/2012 11:44
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Flytende Gallium koster 66000 kr/l, slår greit øyedråper på apoteket til 42475 kr/l.
Fast Gallium koster 83000 kr/kg.
|
|
|
15/02/2012 11:46
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Men den er tydligvis mange som blir overtalt (lurt?) til å kjøpe Gallium. I Birkebeinermagasinet sier Inge Braathen at under et fordrag i Oslo solgte han alt han hadde med seg. Men synes ikke Frank Evertsen virker veldig seriøs heller, når han skal svare på markedsføringen de bruker om at det var Gallium som var produktet som gjorde at Norge tok så mange medaljer. Hvem bryr seg om glideren? Kan vel hende de 2-5 andre produktene var med å sikre gode ski 
|
|
|
15/02/2012 12:05
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Dersom du bruker Kuzmin skal det være mot sin hensikt å glide, da Leonid Kuzmin mener en ren, men rillet såle glir bedre enn en glidet såle, mens det meste av smørepersonell (ansatt i smøreteam, ikke produsenter) mener riktig og fornuftig gliding fungerer bedre enn Kuzmin-sikling. Kjenner ikke Gollum så mye, men Kuzmin påstår at : - Ren såle glir bedre enn voks - Ren såle med (riktig) struktur glir bedre enn ren såle med fabrikkslip/dårlig slip eller nedslitt slip - Kuzminsiklet såle med fluor glir bedre enn kuzminsiklet såle. Ergo: Gjør en god jobb med Kuzmin og "toppe" med fluor (eller Gollum) dersom du skal makse helt ut. Min foreløpige erfaring som middels turrennmosjonist: - Kuzminsiklede ski glir overaskende bra generelt og gjør livet enklere for meg og gliden var god nok til å gli fra masse folk på Birken i fjor. (bare synd jeg ble gått fra i oppoverbakkene). - Etter å ha justert smøresonen og gjort smørejobben riktig og børstet mine ski, så gled det som bare juling. - Uansett hvor mye flour og kuzmin og Gollum man har på skia, så har det ikke en dritt å si når du korker inn 8 lag med festesmøring. - Jeg tror det er lett å få bra gli uten å bruke tusenvis av kroner, men spørsmålet er hvor mye du må ofre av denne glien for å ha bra nok feste i motbakkene. Ikke kult med Gollum dersom du må gå med glipptak hele veien opp til Skramstad.
|
|
|
15/02/2012 12:07
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Oi, Gallium Giga speed gold koster 99000 kr/kg. Nærmer seg 1/3 av prisen på Gull, noe som kun er laget i en enorm Supernova.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
15/02/2012 12:17
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Hvilken pulje gikk du i? Tror at hvem du glir i fra har litt med å gjøre hvilken pulje man går i. Ikke sikkert du glir i fra de fleste i pulje 1 med kuzmin. De beste har gjerne bedre gli pga. bedre ski generelt, bedre teknikk (mindre feste) og de er tøffere i utførkjøringene som skaper mer fart.
|
|
|
|
|