Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Eliten eller Sportklasse i 2011?

Eliten eller Sportklasse i 2011? #1083705 10/12/2010 19:45
Dr.Gonzo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sessongen 2011 nærmer seg med stormskritt, og mange ritt har allerde åpnet påmeldingen for neste år.
For min del bringer dette opp et spørsmål.

Skal jeg fortsette å sykle i sportsklassen, eller skal jeg prøve meg i eliten?

Jeg har en oppfattning av at eliten består av dagens, og gårsdagens beste syklister,
altså folk som på et tid har satset mer eller mindre på sykkel.

Selv har jeg syklet i to år. Jeg sykler kun fordi det er GØY, og har ingen ambisjoner om å bli virkelig god.
Men siden jeg liker å trene og konkurere (mot meg selv) så håper jeg til neste år å ha kommet opp
på et nivå rundt nedre tredjedel av en gjennomsnittlig eliteklasse (det er godt mulig jeg får grisebank også).
For resultater se Rittrankingen

Jeg sykler for det meste rundbane, og har tenkt til å prøve meg i NC XC. Da må jeg sykle i eliten,
men det er helt greit siden jeg vil sykle NC pga det er der de beste løypene er (håper jeg)
Jeg sykler i M20, og der er konkurransen endel svakere enn i de eldre klassene.
I M20 er stor forskjell på de som satser i eliten, og oss andre mosjonister.
Hadde jeg syklet i M30 - M45 hadde det vært mer enn nok konkurranse.
I de eldre klassene er det jo en god del (tidligere) hardsatsende syklister

Det er klart det er gøy å måle krefter mot norges eliten, men det er jo også gøy å komme på pallen i sportsklassen.
Så spørsmålet mitt er om det er etisk riktig å heller satse på pallplasser i sportsklassen når man er god nok
for en respektabel plass i eliten? Og er det i så fall greit å velge klasse litt etter hva man føler for?
Eller er det mer riktig å sykle i den samme klassen hele sessongen?

Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: Dr.Gonzo] #1083741 10/12/2010 21:01
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Jeg spurte meg selv det samme i fjor på denne tida. Nå gikk sesongen min i vasken pga sykdom, men nå er jeg i tenkeboksen igjen. Hevde meg i sport/veteran eller prøve å bite meg fast i halen på elite-feltet. Pr i dag er jeg skikkelig i tvil. På en god dag kan jeg slå noen i elite på rundbane, men samtidig er det småflaut å bli GRUSA av Fagerli & Co med en runde. Startet i senior på Scott Cup i fjor, jeg prøvde å henge så lenge jeg klarte, men det var alltid et spørsmål om tid før jeg måtte slippe og da måtte jeg roe ned for å hente meg inn. Når det da ikke er noen selvfølge at jeg hadde vunnet i sport heller, så føler jeg meg litt på feil sted til feil tid. Mulig det er deffenivt å tenke sånn....?

Nå skal det sies at jeg har passert midtlivskrisa og kjemper i 30+. Hadde jeg, som deg, kjempet i 20+, hadde jeg ikke nølt. Elite kommer til å gjøre deg til en vesentlig bedre syklist. Du blir sikkert parkert første gangen, kanskje andre gangen, ja kanskje tredde gangen også, men du kommer til å lære og en vakker dag henger du med helt inn til mål ICON_SMILE

Gi gass!

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: tommygutt] #1083752 10/12/2010 21:28
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Man blir nok litt tøffere av å kjøre med de beste. Og startfeltet er ikke større enn at vi har plass til mange fler i eliteklassen.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: Dr.Gonzo] #1083764 10/12/2010 21:49
PeterNincompoop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg har har egentlig samme greia, sykler bare for morroskyld, men jeg har egentlig bestemt meg for å sykle i best mulig pulje jeg kan få, og så egentlig henge med så lenge det går. Kjøpte ny sykkel i fjor og startet sykkelsesongen ganske kort tid etter skisesongen og klarte å forbedre tidene fra året før ganske bra. Rittranking.

Har fått sykkelrulle i år, så håper at litt sykling om vinteren vil føre til ytteligere forbedring. Selv om jeg ikke klarer henge med, så vil det å sykle i eliteklassen være såpass kult at jeg ikke kommer til å seede meg ned om jeg blir såvidt god nok til å kvalifisere seg dit. Men da må jeg klare å forbedre meg med 17 minutter på GR i forhold til fjorårstiden med samme forhold. Er endel, men tror fortsatt jeg har endel uutnyttet potensiale enda. Men nå vet jeg ikke om det er like stort poeng i rundbane, men i grunn synes jeg ikke det er like morsomt å vinne fordi dem man konkurrer mot er "dårlige".

Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: PeterNincompoop] #1083794 10/12/2010 23:18
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Helt klart eliteklassen. Ut fra dine resultater og at du bare har sykla to år har du et godt potensiale. Du vil trolig utvikle deg best med start i eliteklassen.

Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: erling] #1083812 11/12/2010 01:47
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hva er det du tenker på? Har du muligens noe å gjøre i elite, kjør på! Enkelt og greit. Sport kan du stille i resten av livet, uavhengig av nivå. Holder du nivået på treninga fremover kan du vinne noe i M30, M40 eller for den saks skyld M70, hvem vet. Sportsklasse finnes alltid.

Det som *ikke* finnes alltid er sjansen til å måle deg med de beste. Å gjøre det er mye mer å ta med seg videre enn pallplass blant røkla. Jeg hadde ikke vært i tvil. Hva risikerer du? En sesong med knalltøff konkurranse der du lærer mer.

(Det er lenge siden jeg var pinlig ung, pinlig sprek og stilte i aktiv-ritt. Jeg holder fortsatt 20. plass i NM mye høyere enn rittet jeg vant...)

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: oyvin] #1083813 11/12/2010 06:50
Gygrid Offline
Entusiast
Entusiast
Enig med siste taler.
Listen over personer som i etterkant angrer på at de ikke har utnyttet sitt fulle potensiale innenfor en idrett er lang og skrevet med blod, tårer og snørr.
Mye bedre å tenke tilbake og vite at så god var jeg faktisk. Enn å lure på hvor langt en kunne ha tatt det.
Knall til så lenge du orker. Bare på den måten kan du finne ut og vite hva du er god for.

Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: Gygrid] #1083830 11/12/2010 09:31
Dr.Gonzo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Mye gode svar!

Det viktigste poenget er vel at man blir en bedre syklist av å sykle i eliten. Man presser seg et hakk mer,
og lærer masse teknikk og triks. Spesielt i rundbane tror jeg det er mye å lære av å kjøre mot de beste.
Og noen må jo alltids komme på siste ICON_WINK

Oppdatering følger i mai

Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: Dr.Gonzo] #1166156 06/05/2011 14:37
Dr.Gonzo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Da var årets første ritt unnagjort, så på tide med en liten oppdatering.

Stilte i eliteklassen for første gang på gårsdagens Nissan Cup.
Målet var å kjempe i nedre halvdel, samt slå minst en av de som alltid slo meg ifjor.

Ut fra start kom jeg fint med, og opp den ene lange bakkene så jeg mitt snitt til å passere sjefen sjøl, R. Høydahl. Dagens høydepunkt uten tvil!
Men ut på de neste rundene sklei dog den gamle reven ifra sammen med noen BOCere. Jeg lå etterhvert i en 4 - mannsgruppe hvor vi kjørte godt sammen. Med god kjøring på siste runden og en godt timet spurt tok jeg "seieren" i gruppa, 6. plass totalt (av ca 20 mann) 1 minutt bak vinneren, og 20 sek bak Høydahl.

Dette var jeg selvsagt meget fornøyd med, og jeg har vist noe å gjøre i eliteklassen virker det som ICON_SMILE

Redigert av Dr.Gonzo; 06/05/2011 14:38.
Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: Dr.Gonzo] #1166191 06/05/2011 15:07
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Imponerende!

Du skal få en sekk med 20kg bly og en lapp på det ene øyet, så er vi vel omtrent på samme nivå på stiturene framover...

Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: Dr.Gonzo] #1166225 06/05/2011 15:50
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Dr.Gonzo
Det viktigste poenget er vel at man blir en bedre syklist av å sykle i eliten.

Du må trene litt også da. ICON_SMILE

Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: Dr.Gonzo] #1276019 07/10/2011 12:54
Dr.Gonzo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
På tide med en liten oppsummering av hvordan den første sesongen i eliteklassen gikk. For et år siden lå jeg på et godt nivå i sportsklassen og bestemte meg for å prøve meg i eliteklassen i år. Planene var å sykle Nissan Cup, NC rundbane på Østlandet og noen tekniske maratonritt

Har siden 1 november 2010 trent ca 350 timer. For det meste sykkel, men også en god del ski på vinteren. Gjennom vinteren trente jeg meget bra på rulla og hadde totalt 45 økter på rulla fra november - mars (2,5 i uka). Alle rulleøktene var intervaller, for det meste sone 3 intervaller, men også noe sone 4-5. Merket i år at skillet mellom max 5 minutter og terskel har blitt mye mindre grunnet fokus på sone 3 intervaller. For 2 år siden var max 5 min ca 30% over terskel, nå er det nærmere 20%. Man blir altså god på det man trener på..

Vårsesongen var meget vellykket med gode plasseringer i Nissan Cup og TSR Må nevne at ny sykkel også har en del av fortjenesten. Gikk fra en Nakamura HT på 10kg til en Scott Spark på 10kg. Rundt 10. plass av samtlige på utforprisen på TSR bekreftet dette godt. (tid: 6:11)

Rett før NC på Konnerud og Svelvik ble jeg dessverre syk og fikk ikke syklet. Hadde uansett blitt dårlig med trening i juni grunnet mye skole. I starten av juli var jeg på en 4 dagers tur rundt Jotunheimen. Vi syklet ca 450km og 9000 høydemeter. Det ble kjørt hardt i så og si alle bakker (Trollstigen, Geiranger, Juvass, Sognefjellet begge veier og Årdal - Tyin) Denne turen ga en perfekt formtopp til NM rundbane hvor jeg ble nr 14. Årets høydepunkt uten tvil.

Etter dette mistet jeg motivasjon og tok 14 dager helt fri fra sykling. Høstsesongen ble ikke den store oppturen. Hadde to sykdomsperioder og brøt 2 Nissan Cup ritt grunnet teknisk. Syklet NC på Skullerud og i Ski uten at det gikk særlig bra (12. og 11. plass) Den store oppturen ble noe uventet Birken som jeg bestemte meg for å sykle da jeg så at jeg var kvalifisert til eliten. Har alltid vært en anti-birker, men skal ærlig innrømme at det var veldig gøy å sykle over fjellet i en gruppe på 25 mann. Kom inn på 3:08.

Akkurat nå er jeg sånn passe motivert for neste sesong. Planen er å komme igang på rulla 1. nov. Innen den tid skal det sykles sti og trenes teknikk. Har kjøpt meg et power tap hjul som jeg håper skal øke motivasjonen og kvaliteten på intervalløktene ute. Har blitt alt for mange økter i år som har blitt ødelagt grunnet for hard start.

Til neste år satser jeg på å ta et steg til, men har ingen planer om å bli skikkelig god. Målene er topp 10 plasseringer i NC/NM rundbane og selvsagt senke scoren på Rittrankingen ICON_WINK (381. plass nå) Treningsopplegget blir ganske likt som i 2011, men øker timeantallet litt + en tur til Syden i vinter.

Sesongen er over, la sesongen begynne!

Redigert av Dr.Gonzo; 07/10/2011 12:59.
Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: Dr.Gonzo] #1276048 07/10/2011 13:20
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Imponerende og motiverende for en som meg som vaker litt mellom veteran og elite selv. Er lysten på å prøve elite rundbane neste år. Redd for å få grisebank, men samtidig er det veien og gå for å bli bedre.

Lykke til videre!

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: Dr.Gonzo] #1276194 07/10/2011 18:42
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Imponerende utvikling!

Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: tommygutt] #1276444 08/10/2011 14:07
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: tommygutt
Imponerende og motiverende for en som meg som vaker litt mellom veteran og elite selv. Er lysten på å prøve elite rundbane neste år. Redd for å få grisebank, men samtidig er det veien og gå for å bli bedre.

Lykke til videre!

De er jo ikke så mye å tenke på da.. Er jo bare å prøve og går det rett i dass så har du i allefall prøvd.

Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: Dr.Gonzo] #1312397 14/12/2011 23:08
O
obre Offline
Fersking
Fersking
O

Akkurat nå er jeg sånn passe motivert for neste sesong. Planen er å komme igang på rulla 1. nov. Innen den tid skal det sykles sti og trenes teknikk. Har kjøpt meg et power tap hjul som jeg håper skal øke motivasjonen og kvaliteten på intervalløktene ute. Har blitt alt for mange økter i år som har blitt ødelagt grunnet for hard start.

Sesongen er over, la sesongen begynne!

Her skal du få litt motivasjon .!
Om du ikke passer deg blir det grisebank på DRF i juli;)

Kneet mitt er enda ikke bra etter operasjonen, men i går ble det jaggu en 20*20 terskel økt på rulla..

Formen var skummelt dårlig, men det er jo noen mnd igjen da..

ses plutselig i Høgda`n

Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: obre] #1312428 15/12/2011 07:29
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Grattis med en bra sesong, Sindre!

Har jo fulgt litt med deg, siden vi kjører i samme klassen. Må si du har hatt en meget god progresjon fra 2010 til 2011. Selv har jeg slitt litt mer i eliten, men skylder på alderen ICON_WINK

Hvis jeg holder trøkket i gjennom vinteren, så sees vi i eliten til neste år også, men jeg tipper avstanden blir enda større mellom oss... Du må bare kline til og trene bra nå, så tar du enda et steg!

J ICON_WINK ar

Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: obre] #1312432 15/12/2011 07:35
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: obre

Kneet mitt er enda ikke bra etter operasjonen, men i går ble det jaggu en 20*20 terskel økt på rulla..

Tipper det var 20+20, hvis det er snakk om minutter.

Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: obre] #1312572 15/12/2011 13:23
Dr.Gonzo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: obre
Her skal du få litt motivasjon .!
Om du ikke passer deg blir det grisebank på DRF i juli;)

Det var all motivasjonen jeg trengte ICON_SMILE

Takk for det Joar. Du må jo fortsette i eliten, ellers blir folk grinete siden du knuser dem i sportsklassen og ødelegger rittrank-scoren dems.

Oppkjøringen til 2012 sesongen er endelig godt i gang. Blir en del mer mengde enn tidligere, og holder litt igjen på intervallene i starten.
Om dere lurer på hvordan jeg kommer til å trene utover så er det bare å fornye abonnementet av Terrengsykkel ICON_WINK

Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: Dr.Gonzo] #1312577 15/12/2011 13:28
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Om dere lurer på hvordan jeg kommer til å trene utover så er det bare å fornye abonnementet av Terrengsykkel ICON_WINK

Vaffelturene i vinter står vel fremdeles ved lag, selv om du blir kjendis? ICON_WINK

Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: Dr.Gonzo] #1312580 15/12/2011 13:33
Dr.Gonzo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Selvsagt ICON_SMILE Langturene har hittil måte lide under eksamenslesning. Men nå blir det god tid til langturer. Tenkte meg til Mylla på lørdag for å gå på ski og sykkel i Nordmarka på søndag.

Nå derimot skal jeg se barndomskompisen Martin Eng gå World Cup i skiskyting på NRK ICON_SMILE

Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: Dr.Gonzo] #1312584 15/12/2011 13:43
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Selvsagt ICON_SMILE Langturene har hittil måte lide under eksamenslesning. Men nå blir det god tid til langturer. Tenkte meg til Mylla på lørdag for å gå på ski og sykkel i Nordmarka på søndag.

Ser og høyner - drar til Gran Canaria på lørdag ICON_SMILE

For ta det til nyåret, ser for meg søndagene på sykkel i marka. Lørdagene blir det fort skirenn.

Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: Dr.Gonzo] #1312610 15/12/2011 14:42
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
He, he... Har du blitt med i treningspanelet nå? Det er bra - du burde være en ypperlig kandidat der!

Skulle til å si at du får slenge deg inn på Strava, men et enkelt søk avdekket at der var du jo allerede. Aktiviteten der inne var imidlertid noe lav, så der har du et forbedringspotensiale. Siden jeg nå er din Follower, så forventer jeg meg mer hyppigere oppdateringer.

Ellers forbeholder meg retten til å gi folk lave rittrankingspoeng, dersom jeg stiller i sportsklassen. Er man småbarnsfar over 40, så gjelder det andre regler ICON_WINK

Re: Eliten eller Sportklasse i 2011? [Re: Dr.Gonzo] #1312619 15/12/2011 14:56
Dr.Gonzo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Har snakker vi satsing ja Dag ICON_SMILE Blir en Syden tur på meg i februar.

Stemmer at jeg er på Strava ja, men inntil jeg får meg en GPS så er det kun for å holde kontroll på hvor fort dere sykler ICON_TONGUE

Moderator  support