Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil
|
Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil
[Re: nyzeta]
09/12/2011 20:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Min nyeste invistering gjør 0-100 på under 8 sekunder. Den har verken diesel eller bensin og slipper ikke ut en eneste dråpe. Annet enn kondens på kjøleapparatet da om det teller.
Jeg har valgt elektrisk. Nissan Leaf er en personbil med samme sikkerhet som en hvilken som helst forsilbil. Den er på størrelse med en A3 (bedre benplass bak). Den kommer til å dekke ca 85% av det årlige kjøremønsteret mitt. Og 100% av all bykjøring.
Det er miljøvennlig og syklistvennlig. Og det er din eneste bil?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Tex]
09/12/2011 20:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har litt tro på konseptet som GM / Opel Ampera viser: Elektrisk bil til hverdags, med " range extender" til langkjøring. Med en slik bil hadde jeg redusert mitt bensinforbruk med 90%, men riktignok fått en litt høyere strømregning. Asker er Norges EL-bil kommune nummer en, men ingen har el-bil som eneste bil. Med en Ampera type bil kunne mange klart seg med en. http://www.opel.no/kjoretoy/future-models1/modeller/ampera.html I protest mot kortisktigheten som forhindrer biler som Ampera i å være attraktive i Norge, oppfordrer jeg alle elbileiere å kjøre i kollektivfeltet med et svært rykende dieselaggregat på henger. DET er nemlig avgiftsfritt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: knut77]
09/12/2011 20:48
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Avgitsmessig er Ampera behandlet som en hybridbil. Det innebærer så vidt jeg vet at vekten til batteriene og effekten til el-motoren ikke inngår i avgiftsgrunnlaget. http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/akt....html?id=640634 Men det er klart, hadde den hatt avgifter og fordeler som en el-bil, så hadde den solgt i bøtter og spann -- så Staten ville tapt så mye inntekter at fordelene hadde blitt fjernet uansett ...
|
|
|
[Re: anonym5]
09/12/2011 21:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Greit at det er sånn i Villa Tiller, men ta deg en tur mellom Ring 2 og Ring 3 en kald februardag, så skal du få oppleve andre boller.
Det er mange her som gjerne ønsker at alle gjør som nyzeta.
Dette vet jeg og det er derfor jeg sier "mange andre". Men, var det ikke så at: ] Hvor man bor er oftest også et resultat av prioriteringer.
|
|
|
[Re: Tex]
09/12/2011 21:05
|
bhrsrk
Entusiast
|
Entusiast
Med en slik bil hadde jeg redusert mitt bensinforbruk med 90%, men riktignok fått en litt høyere strømregning. Nå er det vel slik at dersom du ikke kjøper opprinnelsesgaranti, så er den strømmen noe slikt som 50% kullkraft og 25% atomkraft ifølge varedeklarasjonen. Dette gjør kraftproduksjonen mer miljøvennlig.
|
|
|
09/12/2011 21:08
|
Buoyen
Besatt
|
Besatt
Elbiler skulle hatt eksoslyden fra suge-bensin-motorer. Da hadde jeg bygd om. Men det mest miljøvennlige er likevel å kjøre en gammel bil og så heller parkere når tanken er tom pga den bruker dobbelt så mye på mila 
|
|
|
[Re: Buoyen]
09/12/2011 21:19
|
Telemark Skier
Entusiast
|
Entusiast
Elbiler skulle hatt eksoslyden fra suge-bensin-motorer. Da hadde jeg bygd om. Men det mest miljøvennlige er likevel å kjøre en gammel bil og så heller parkere når tanken er tom pga den bruker dobbelt så mye på mila det fixer du lett med en slik en V8 sound
------- ride it !
|
|
|
[Re: tmork]
09/12/2011 21:22
|
StigB
Señor
|
Señor
Likevel velger folk diesel, og jeg tror det er på grunn av at pumpeprisen er litegrann lavere stort sett. Så enkle er folk flest. Det er nok ikke riktig er jeg redd, pumpeprisen muligens, men du glemmer at man kjører eller kjørte mye lenger på en liter diesel i forhold til bensin. Det sammen med pumpeprisen kan nok være årsaken. Kjørte tur retur Oslo St. Anton med full bil - snitthastighet på ca 400 mil 106km/t, (inkl småkjøring i St. Anton/Innsbruck) - snittforbruk 0,56l/mil - ganske greit spør du meg. Har også vært en runde tur retur med skiboks og fire voksne til Saalbach med en Passat 1.8 bensin, snitt 0.8 året etter med en Mondeo 2,0 TDCi 115 hk, den klarte turen med 0.6. De nyere bensin VW'ene kutter motoren de to midterste sylinderne når belastningen blir lav nok. Og er der nå den trengs. Jeg tenker også bensin ved neste korsvei. En del fordeler som diesel ikke har. Blant annet kjøler en diesel på grunn av lite energi såpass mye at en vinterstid trenger tilleggvarmer.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
09/12/2011 21:25
|
Telemark Skier
Entusiast
|
Entusiast
Hva med kjøreglede  Det finnes jo ikke kjøreglede med en oljebrenner Nei skal en kose seg på vinterveier må en nok ha mekansik trekk på fire eller to hjul, en til to turboer og ett dreiemoment ifra 1000 til 6500 rpm. alt anna blir vel mest familieglede eller  Kjør mindre og kose seg med benzin
------- ride it !
|
|
|
[Re: StigB]
09/12/2011 21:38
|
Telemark Skier
Entusiast
|
Entusiast
De nyere bensin VW'ene kutter motoren de to midterste sylinderne når belastningen blir lav nok.
ikke nytt men helt genialt - teknologien har kommet noen skritt siden 1940. Men politikerne har kanskje gått to tilbake med diesel avgiftsystemet som gjorde at nordmenn gikk mann av huse for å kjøpe diesel. "The basic principle was not new. Experiments with variable displacement had been undertaken during World War II. In GM’s version, a microprocessor determined which cylinders could be dispensed with at a given moment. Then, the microprocessor signaled a solenoid-actuated blocker plate, which shifted position to permit each unwanted cylinder's valve rocker arms to pivot at a different point than usual. Therefore, rather than operate normally, certain cylinders' intake and exhaust valves would remain closed. Valve lifters and their related pushrods moved up and down within the engine as usual, but those unneeded valve pairs remained idle."
------- ride it !
|
|
|
09/12/2011 21:46
|
spilleth
Entusiast
|
Entusiast
Må ikke glemme at Diesel har høyere utnyttelse av brennstoffet, enn Otto (bensin) pga høyere kompresjonsforhold. Pluss at høyere dreiemoment v lave turtall vil gjøre som oftest vil gi lavere forbruk selvom begge motorene har sugehjelp!
Enig at bensin er bedre enn Diesel for lokal miljøet, men det kommer jo nye diesel motorer som er bedre enn de gamle diesel motorene. For den globale miljøet kommer jo diesel bedre ut!
Skal du bedre Oslo klimaet så få bussene over på gass og forby tungtrafikk og piggdekk!
Diesel kan være moro det og bare vent til BMW 550dxM kommer!
Pes
Redigert av spilleth; 10/12/2011 07:53. Rediger grunn: Direkte feil fra min side....
|
|
|
[Re: GeirK]
09/12/2011 21:59
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
I protest mot kortisktigheten som forhindrer biler som Ampera i å være attraktive i Norge, oppfordrer jeg alle elbileiere å kjøre i kollektivfeltet med et svært rykende dieselaggregat på henger. DET er nemlig avgiftsfritt. I protest mot slurv vil jeg påpeke at ved å bruke nevnte løsning så må man betale en rekke avgifter selv om noen vil kalle det avgiftsfritt fordi det ikke er hk avgift på aggregat. Avgiftsfritt ? Ja,det skulle tatt seg ut.
|
|
|
09/12/2011 22:02
|
Buoyen
Besatt
|
Besatt
Jeg merker jeg har valgt feil studieretning her så jeg skal ikke være for bastand, men termodynamisk sett (ideelt i allefall, jeg har ingen tall å vise til når det kommer til virkelig motorer) er otto-syklusen bedre, men det høyere energiinnholdet og muligheten for høyere kompresjon gjør at dieselen bruker mindre på mila... Men det er jo enda litt å hente da. Turbo med justerbare blader, justerbare kamprofiler/kamdrev, 6-takt, ekstra sylindre, svinghjul for å hente inn bremseenergi etc. Men det er jo elmotoren som er framtida, vi må bare finne på noe lurt å lagre energien i 
|
|
|
[Re: spilleth]
09/12/2011 22:04
|
Telemark Skier
Entusiast
|
Entusiast
Må ikke glemme at Diesel prosessen er mer effektiv enn Otto (bensin) prosessen. Diesel motor bruker en er en termodynamisk prosess Varme Arbeid Prosess Otto syklusen er en idealisert termodynamisk prosess. Er vel slik at nye diesel motorer benytter begge teorier - fører til at det er mindre varme og mere arbeid utført -dette funker i dag opp til et maksimalt turtall
------- ride it !
|
|
|
09/12/2011 22:07
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men det er jo elmotoren som er framtida, vi må bare finne på noe lurt å lagre energien i Eller bygge om bensinstasjonene til batteristasjoner, hvor man kan bytte til fulladet batteri.
|
|
|
09/12/2011 22:08
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Men det er jo elmotoren som er framtida, vi må bare finne på noe lurt å lagre energien i Jeg tror man kan føye til å lage energien av også.
|
|
|
[Re: bhrsrk]
09/12/2011 22:11
|
gare
More than words
|
More than words
Med en slik bil hadde jeg redusert mitt bensinforbruk med 90%, men riktignok fått en litt høyere strømregning. Nå er det vel slik at dersom du ikke kjøper opprinnelsesgaranti, så er den strømmen noe slikt som 50% kullkraft og 25% atomkraft ifølge varedeklarasjonen. Dette gjør kraftproduksjonen mer miljøvennlig. Ja hvordan kan det ha seg dette med oprinnelsesgaranti? Leverer selskapet kun elektrisitet fra vannkraft/vindmøller og solcellepaneler til huset mitt da?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
09/12/2011 22:14
|
Buoyen
Besatt
|
Besatt
Men batterier er jo også noe svineri da sånn i utgangspunktet. Dessuten er det jo ikke så kult å stoppe for hver 5-10 mil? Problem med energitilførsel gjelder jo uansett, men jeg har litt trua på at fusjon kan være mulig om ikke så lenge og da er jo det problemet løst. Er det forresten lov å brenne egen sprit hvis du fyller den på tanken? 
Redigert av Buoyen; 09/12/2011 22:16.
|
|
|
09/12/2011 22:17
|
Telemark Skier
Entusiast
|
Entusiast
Men det er jo elmotoren som er framtida, vi må bare finne på noe lurt å lagre energien i vår kjære Dagros er vel framtida: biomasse og h2o inn, gjødsel, brennstoff og kjøtt ut
------- ride it !
|
|
|
09/12/2011 22:32
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå utvikles jo batteriene hele tida, og rekkevidden begynner å bli ganske bra også: http://www.motorguiden.no/nyheter/1-nybil/869-nissan-leaf-sin-rekkevidde-imponererDet er vel heller ikke teknisk umulig å bygge bevegelige byttestasjoner - man kan tenke seg at man kjører gjennom et depot der en robotarm fra undersida holder samme hastighet som bilen, plukker ned brukt batteri, og monterer det nye. Alt dette mens man kjører i normal hastighet. Et lite ekstrabatteri holder bilen i gang mens byttet foregår.
|
|
|
[Re: -Jan]
09/12/2011 22:36
|
Telemark Skier
Entusiast
|
Entusiast
Det er vel heller ikke teknisk umulig å bygge bevegelige byttestasjoner - man kan tenke seg at man kjører gjennom et depot der en robotarm fra undersida holder samme hastighet som bilen, plukker ned brukt batteri, og monterer det nye. Alt dette mens man kjører i normal hastighet. Et lite ekstrabatteri holder bilen i gang mens byttet foregår.
var med i ett prosjekt seint på 90 tallet (UK mariens) hvor vi skulle overføre proviant, ammo og fuel ifra en båt til en annen i 20kn fart i 10m bølger .. alt er mulig
------- ride it !
|
|
|
[Re: Telemark Skier]
09/12/2011 22:43
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Men det er jo elmotoren som er framtida, vi må bare finne på noe lurt å lagre energien i vår kjære Dagros er vel framtida: biomasse og h2o inn, gjødsel, brennstoff og kjøtt ut Nå er desverre dagros noe kresen, så biomassen som går inn har en tendens til å ha en ikke ubetydelig energikostnad. Om man ikke får fikset batteriene, kan man jo bruke hydrogen som energibærer. Hydrogen + brenselscelle glir gullende godt inn i en elektrisk drivlinje. For energiproduksjon har jeg lite tro på annet enn kjernekraft som karbonnøytral produksjon. Vind og solkraft ser jeg ikke vil kunne skalere. Ikke minst med tanke på leveringsdyktighet. (Det gufne med elkraft er at ikke bare må man produsere nok, man må også produsere akkurat i det kraften skal brukes) Så om miljøvernhylekoret kunne roet bæret litt slik at vi kan komme i gang med å redde klimaet, hadde det vært fint...
|
|
|
[Re: Telemark Skier]
09/12/2011 22:44
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: spilleth]
09/12/2011 22:49
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Enig at bensin er bedre enn Diesel for lokal miljøet, men det kommer jo nye diesel motorer som er bedre. For den globale miljøet kommer jo diesel bedre ut Ja heldigvis kommet det renere diesel motorer for de er noe svineri. En ny Diesel motor med Euro5 slipper ut 3 ganger så mye NOX som en bil med bensin motor i fra 1996 ( Euro2) Når Euro6 kommer i 2014 så vil en diesel motor slippe ut ca 25% mer NOX enn en bensin motor.
|
|
|
09/12/2011 22:51
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Det er vel heller ikke teknisk umulig å bygge bevegelige byttestasjoner - man kan tenke seg at man kjører gjennom et depot der en robotarm fra undersida holder samme hastighet som bilen, plukker ned brukt batteri, og monterer det nye. Alt dette mens man kjører i normal hastighet. Et lite ekstrabatteri holder bilen i gang mens byttet foregår.
Eller bare henge kabler over hovedveiene hvor elbilene kan plukke av både kjøre og ladestrøm med pantograf. Da trenger du bare batteri for lokale veier
|
|
|
09/12/2011 22:51
|
Telemark Skier
Entusiast
|
Entusiast
haha ... 'made in Taiwan' - som så mange sykkelrammer
------- ride it !
|
|
|
[Re: gare]
09/12/2011 22:58
|
bhrsrk
Entusiast
|
Entusiast
Ja hvordan kan det ha seg dette med oprinnelsesgaranti? Leverer selskapet kun elektrisitet fra vannkraft/vindmøller og solcellepaneler til huset mitt da? Slik jeg har forstått det er opprinnelsesgaranti en virtuell ting som i hovedsak gjør en del selskaper/personer rike, dernest gir det god samvittighet til kjøpere (typisk tyskere) som tenker at nå har de betalt for at strømmen de bruker er skinnende ren fra norsk vannkraft, og til slutt så har man de som kan følge kraftledningen gå til vannkraftverket og driter i hele greia. Enkelte kynikere påstår at den rene kraften blir solgt minst to ganger (både til de som tenker at de bruker vannkraft når de vet hvor kraftlinjene går og til de som kjøper opprinnelsesgarantien). Når noen kjøper opprinnelsesgarantien for vannkraften må nødvendigvis noen sitte igjen med kullkraften, og det er oss.
|
|
|
[Re: bhrsrk]
10/12/2011 07:12
|
gare
More than words
|
More than words
Ja hvordan kan det ha seg dette med oprinnelsesgaranti? Leverer selskapet kun elektrisitet fra vannkraft/vindmøller og solcellepaneler til huset mitt da? Slik jeg har forstått det er opprinnelsesgaranti en virtuell ting som i hovedsak gjør en del selskaper/personer rike, dernest gir det god samvittighet til kjøpere (typisk tyskere) som tenker at nå har de betalt for at strømmen de bruker er skinnende ren fra norsk vannkraft, og til slutt så har man de som kan følge kraftledningen gå til vannkraftverket og driter i hele greia. Enkelte kynikere påstår at den rene kraften blir solgt minst to ganger (både til de som tenker at de bruker vannkraft når de vet hvor kraftlinjene går og til de som kjøper opprinnelsesgarantien). Når noen kjøper opprinnelsesgarantien for vannkraften må nødvendigvis noen sitte igjen med kullkraften, og det er oss. Mer eller mindre slik jeg så det for meg altså. Det er jo vanskelig å sile kraften ut i de rette ledningene på sett og vis ...
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
10/12/2011 07:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå utvikles jo batteriene hele tida, og rekkevidden begynner å bli ganske bra også: http://www.motorguiden.no/nyheter/1-nybil/869-nissan-leaf-sin-rekkevidde-imponererDet er vel heller ikke teknisk umulig å bygge bevegelige byttestasjoner - man kan tenke seg at man kjører gjennom et depot der en robotarm fra undersida holder samme hastighet som bilen, plukker ned brukt batteri, og monterer det nye. Alt dette mens man kjører i normal hastighet. Et lite ekstrabatteri holder bilen i gang mens byttet foregår. Dette kan gjøres LANGT enklere, og teknologien eksisterer. http://www.youtube.com/watch?v=4AUurBnLbJw
|
|
|
[Re: GeirK]
10/12/2011 09:24
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette kan gjøres LANGT enklere Neppe