Egenmelding for sykt barn når man har permisjon?
|
Egenmelding for sykt barn når man har permisjon?
06/12/2011 12:36
|
Larsemannen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Litt vanskelig å beskrive det hele i emnet, men gjorde et forsøk. Vi har fått en situasjon i heimen i dag. Jeg er hjemme i pappaperm med vår sønn på snart ett år. Storesøster på snart 3 år ble syk og kona tok derfor to egenmeldingsdager for å være hjemme så vi kunne ta oss av ungene (fredag og mandag). I går mandag var svigermor her i mitt sted da jeg hadde eksamen ifbm. noe etterutdanning. Hun sliter med noe utmattelsesgreier og er akkurat i stand til å ta seg av en unge så da var det helt nødvendig at min kone var hjemme. På fredag skulle jeg nok klart å slite meg gjennom dagen hadde vi visst holdningen til hennes arbeidsgiver. Da min kone var i permisjon og jeg jobbet var det en selvfølge for min arbeidsgiver at jeg tok egenmelding da hun som vanligvis er i barnehagen var syk og måtte være hjemme. Jeg spurte om dette på forhånd da og vi tok det derfor for gitt at det var i orden nå. Kones arbeidsgiver sa ingenting da hun ringte og meldte ifra heller så tenkte ikke over det. Men, i dag har hun vært i flere møter med sin leder (med noe vaklende lederegenskaper...) og det er stor ståhei.
Jeg har funnet følgende innlegg på forumet nybaktmamma.com:
..............................
Sv: Hjemme med liten baby og syk 3-åring Nå skal dere se her. Jeg har hørt med orakelet mitt, hun jeg spør når jeg lurer på noe. Hun er rett og slett genial.
Statens personalhåndbok kap. 7.3.20 § 20, departementets kommentarer 2): Det er en forutsetning at fraværet er nødvendig for å ha omsorg for barnet. Arbeidsgiveren kan kreve at en arbeidstaker med hjemmeværende ektefelle godtgjør at ektefellen er forhindret fra å ha omsorg for barnet, f.eks. på grunn av egen sykdom.
Kommentarskriv til folketrygloven § 9-5 (min utheving): Fraværet fra arbeidet må skyldes nødvendig tilsyn med det syke barnet. Hvis begge foreldrene er yrkesaktive eller arbeidstakeren er alene om omsorgen og stellet av barnet vil vilkåret om nødvendig tilsyn være oppfylt. Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger.
Altså: Er mor hjemmeværende, kan fars arbeidsgiver etterspørre dokumentasjon på hvorfor mor ikke kan ta seg av barnet. Men er man hjemme i lønnet fødselspermisjon er man (i alle fall slik jeg ser det) ikke hjemmeværende i ordets rette forstand - da er man faktisk lønnet for å ta seg av et annet barn, og oppfyller dermed i alle fall kravet om å være forhindret fra å yte tilstrekkelig omsorg til det syke barnet fordi man er opptatt med å ha omsorg for et annet barn. Det er man jo forsåvidt også dersom man er ulønnet hjemmeværende med flere barn, men er mor i lønnet fødselspermisjon mener jeg det er udiskutabelt at far har rett til omsorgspenger ved sykt barn (annet barn enn det som mor mottar foreldrepenger for, selvsagt).
Man har forresten rett til å bruke egenmelding de første tre dagene, men fra fjerde fraværsdag kan arbeidsgiver kreve dokumentasjon (legeerklæring) på at barnet fortsatt er sykt.
......................... Men, jeg finner ikke dette kommentarskrivet det vises til. Noen som kjenner til dette? Innlegget er datert i 2007, så det kan være ugyldig.
Har vi driti oss ut siden vi handlet likt for hennes arbeidsgiver som hos min? Vet ikke hva som kommer ut av møtene hun er i akkurat nå, men prøver bare å kartlegge og komme med argumenter for å prøve å forklare at vi har handlet i god tro.
Redigert av Larsemannen; 06/12/2011 12:39.
|
|
|
Re: Egenmelding for sykt barn når man har permisjon?
[Re: Larsemannen]
06/12/2011 13:29
|
haakotho
Entusiast
|
Entusiast
http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/OmsorgspengerVedrørende det du har uthevet: iflg NAV den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon.
|
|
|
06/12/2011 13:57
|
Larsemannen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Fant denne på NAV sine sider nå: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147794.cms"... eller er opptatt av omsorg for andre barn..." Mao kan man være hjemme når barn må være hjemme fra barnehage pga sykdom, men (selvfølgelig) ikke når barnet jeg er i permisjon med er sykt.
|
|
|
06/12/2011 21:49
|
oysteinrolf
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
|
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
Det er vell få arbeidsgivere som blir glad for egenmelding med mindre man ikke jobber i oljen eller et kommunalt selskap.
Har hun store problemer med sjefen ville jeg bytta jobb, eventuelt aldri vært syk. (som forøvrig kan være litt problematisk om man faktisk blir det).
Men kommunalt går det litt ut over alle, fremfor direkte utover arbeidsgiveren.
Andre store selskaper har vell faktisk råd til det.
|
|
|
07/12/2011 14:33
|
xscream
Entusiast
|
Entusiast
Hvis jeg har forstått det riktig så har din kone tatt ut egenmelding pga sykt barn i samme tidsrom som du er i permisjon pga et yngre barn?
Hvis dette stemmer så synes jeg det er veldig ugreit, og forstår at arbeidsgiveren hennes reagerer på dette.
En voksen anno 2011 bør kunne håndtere sine to småbarn alene i 8 timer uten at man av det jeg tolker som rene bekvemmelighetsgrunner skal utnytte systemet.
Hva gjør dere feks hvis en av dere skal ut å handle en lørdag formiddag, eller ta seg en sykkeltur....leier inn en ekstra barnevakt?
Dere bør også tenke litt over hvilke signaler slike løsninger sender til arbeidsgiver - I mine øyne er de ikke særlig karrierefremmende.
Den dagen du hadde eksamen skjønner jeg imidlertid at dere måtte prioritere som dere gjorde.
|
|
|
[Re: xscream]
07/12/2011 15:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Som leder hadde jeg også reagert på dette - men på en annen måte enn å lage "oppvaskmøte" - i allefall hvis dette er en enkeltepisode. Jeg ville innkalt til en samtale, fått belyst begge sider av saken og så kommet til enighet om hva man gjør neste gang.
"Seek to understand, then to be understood"
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: xscream]
07/12/2011 16:33
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hvis jeg har forstått det riktig så har din kone tatt ut egenmelding pga sykt barn i samme tidsrom som du er i permisjon pga et yngre barn? ... En voksen anno 2011 bør kunne håndtere sine to småbarn alene i 8 timer uten at man av det jeg tolker som rene bekvemmelighetsgrunner skal utnytte systemet. Dette reagerte jeg også litt på. Mulig jeg misforstår teksten, og i så fall beklager jeg, men som far (eller mor) bør man fint klare å håndtere mer enn ett barn.
|
|
|
07/12/2011 17:14
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
I Sverige mister man såvidt jeg vet barnehageplassen til den eldste når man er i permisjon med den yngste, så dette blir litt pysete 
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
07/12/2011 17:27
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Der jeg jobber ikke dette et spørsmål engang. Den som er hjemme i permisjon er per definisjon "i jobb", altså får man være hjemme om barn to er sykt, uten noe spørsmål rundt det.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
07/12/2011 17:31
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Etter min mening var fraværet på mandag gyldig men ikke på fredag fordi du allerede var hjemme.
Men flere oppvaskmøter og lage et drama av dette er jo håpløst. Føler arbeidsgiver at de må reagere strengt så holder det jo i massevis å forklare hvorfor og eventuelt trekke en dag med lønn eller la arbeidstakeren bruke en ferie dag.
En skriftlig advarsel for ulovelig fravær er også et virkemiddel men det føler jeg er litt i overkant og fremner neppe arbeidsmiljøet.
Redigert av sl500; 07/12/2011 17:39.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
07/12/2011 17:36
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Der jeg jobber ikke dette et spørsmål engang. Den som er hjemme i permisjon er per definisjon "i jobb", altså får man være hjemme om barn to er sykt, uten noe spørsmål rundt det. Det er helt greit å ha et slik gode men det hadde jeg ikke tatt som en selvfølge uten å ha oppklart det med rette vedkomende på forhånd.
|
|
|
07/12/2011 17:36
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Dette er oppsiktsvekkende. Det blir for drøyt om konas arbeidsgiver må ta kostnaden for at du blir for sliten av å ta deg av dine egne to barn en hel dag.
Det må man jammen greie når man har satt barn til verden. Selv har jeg tre barn, og har aldri hatt problemer med å ta meg av alle alene, selv i dagevis i strekk.
|
|
|
[Re: sl500]
07/12/2011 17:39
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Der jeg jobber ikke dette et spørsmål engang. Den som er hjemme i permisjon er per definisjon "i jobb", altså får man være hjemme om barn to er sykt, uten noe spørsmål rundt det. Det er helt greit å ha et slik gode men det hadde jeg ikke tatt som en selvfølge uten å ha oppklart det med rette vedkomende på forhånd. Det er jeg enig i. Om slikt er uklart er det jo bare å ta en prat om det. Synes virkemåten til ledelsen kanskje var litt overilet. Og man har jo en rimelig grei sak å snakke om når det var slik når "den andre" var i permisjon, da regner man jo med at det er slik.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
07/12/2011 17:50
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Hvis du er hjemme med pappapermisjon for den minste betyr det jo ikke at du skal oppholde deg hjemme. Neste gang får man bare opplyse om at du og den minste ikke er hjemme, slik at mor må ta egenmelding med barn nummer to.
Ps. kjenner ikke lovverket, så vis dette er i strid med lovverket, eller en bevisst handling for å snike seg unna lovverket så trekker jeg dette tilbake. Se det heller som et tips for å unngå kjedelige konflikter på jobben for en ting man egentlig har krav på.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
07/12/2011 18:00
|
trebor
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
"Krav på" og "behov for", viktig forskjell.
|
|
|
[Re: trebor]
07/12/2011 18:19
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
"Krav på" og "behov for", viktig forskjell. Regner med at man har behov for det siden man gjør det, så godtroende er jeg.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
07/12/2011 19:25
|
stosu
Besatt
|
Besatt
det var pokker til munnbruk, da.. larsemannen skriver at han var opptatt med eksamen. Kan det tenkes at ekteparet ønsket å prioritere at mannen ønsket å få en god karakter og trengte å lese på fredagen? Vil ikke akkurat påstå at det er å "utnytte systemet"!! Sannsynligvis har de betalt en diger haug med skatt i mange år, så pass på å få det dere har krav på/mulighet til å få.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
07/12/2011 19:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
det var pokker til munnbruk, da. Munnbruk??!! Hører du stemmer inni hodet ditt, eller leser du denne diskusjonen. Hvor ser du "munnbruk"? Sannsynligvis har de betalt en diger haug med skatt i mange år, så pass på å få det dere har krav på/mulighet til å få. To spørsmål til deg: 1. Hvem er det som har mottatt skattepengene? 2. Hvem er det som taper på at hun tar fri?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: trebor]
07/12/2011 19:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
"Krav på" og "behov for", viktig forskjell. Jeg måtte hente en liten som kastet opp i barnehagen i dag. Det betyr at han ikke får komme tilbake innen 48 timer. I morgen begynner min fru på jobb klokken 14. Det kunne likevel ikke ramle meg inn i halvsøvne å være hjemme mens hun er hjemme uansett om jeg har aldri så mye krav på det. Jeg blir på jobb til 13:30 og når jeg kommer hjem forsøker jeg å jobbe det jeg kan så sant det ikke går utover den lille. Det skulle da bare mangle!
|
|
|
[Re: GeirK]
07/12/2011 20:12
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg blir på jobb til 13:30 og når jeg kommer hjem forsøker jeg å jobbe det jeg kan så sant det ikke går utover den lille. Det skulle da bare mangle! Ikke alle som kan ta jobben med hjem. Som sykepleier er jeg iallefall glad jeg slipper.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
07/12/2011 20:24
|
stosu
Besatt
|
Besatt
det var pokker til munnbruk, da. Munnbruk??!! Hører du stemmer inni hodet ditt, eller leser du denne diskusjonen. Hvor ser du "munnbruk"? Sannsynligvis har de betalt en diger haug med skatt i mange år, så pass på å få det dere har krav på/mulighet til å få. To spørsmål til deg: 1. Hvem er det som har mottatt skattepengene? 2. Hvem er det som taper på at hun tar fri? 1. Hvem som mottar de ca. 10000 jeg betaler i skatt + alle andre dustete avgifter hver mnd. vet jeg ikke, men veiene i dette landet er ræva, sykehusene og politiet dårlig bemannet, de eldre blir pissa på av staten og norske skoler er falleferdige. Mens statskassa blir bare større og større. Hvor havner skattepengene tror du, GeirK??? 2. En ansatt er ofte en del av en verdikjede i en bedrift som tjener fine penger på den ansatte. Hadde ikke bedriften tjent penger hadde ikke den ansatte vært ansatt. Klarer en bedrift å bære tapet av 1500-2000 kr i lønn en dag eller to pga. egenmelding, eller skal man måtte ta seg fri fra jobb fordi ett barn er sykt mens den andre forelderen skal ha eksamen og man fortsatt har flere egenmeldingsdager på tampen av året? God dag, mann økseskaft!!
|
|
|
07/12/2011 20:42
|
Eil
Fersking
|
Fersking
Husk at man aldri kan benytte egenmelding for sykt barn på fredag + mandag, om man ikke har vært på jobb lørdag eller søndag. Man kan benytte 3 dager sammenhengende eller spredt pr barn, i en arbeidsgiverperiode på 16 dager. Fredag til mandag blir fraværet regnet som 4 dager. Da blir det krevd sykemelding. Om begge hadde vært i jobb, og begge barna i barnehage, hadde normalt arbeidsgiver krevd at den andre forelder er med å fordele på å være hjemme med barnet!
|
|
|
07/12/2011 20:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
1. Hvem som mottar de ca. 10000 jeg betaler i skatt + alle andre dustete avgifter hver mnd. vet jeg ikke, men veiene i dette landet er ræva, sykehusene og politiet dårlig bemannet, de eldre blir pissa på av staten og norske skoler er falleferdige. Mens statskassa blir bare større og større. Hvor havner skattepengene tror du, GeirK??? 2. En ansatt er ofte en del av en verdikjede i en bedrift som tjener fine penger på den ansatte. Hadde ikke bedriften tjent penger hadde ikke den ansatte vært ansatt. Klarer en bedrift å bære tapet av 1500-2000 kr i lønn en dag eller to pga. egenmelding, eller skal man måtte ta seg fri fra jobb fordi ett barn er sykt mens den andre forelderen skal ha eksamen og man fortsatt har flere egenmeldingsdager på tampen av året? God dag, mann økseskaft!! Jeg ville ha deg til å se svakheten i argumentasjonen at "siden jeg har betalt så mye til staten så kan bedriften tåle en sykedag", men jeg vet ikke om det hjalp så mye. Klarer en bedrift å bære tapet av 1500-2000 kr i lønn en dag eller to pga. egenmelding, eller skal man måtte ta seg fri fra jobb fordi ett barn er sykt mens den andre forelderen skal ha eksamen og man fortsatt har flere egenmeldingsdager på tampen av året? Hvis du leser detaljene i diskusjonen, ser du at vi IKKE diskuterer den dagen trådstarter leste til eksamen, men den dagen han bare var hjemme på permisjon. Jeg vet ikke hva behovet var den dagen, og jeg kjenner ikke trådstarters situasjon, så derfor har jeg ikke dømt noen, men diskuterer kun på prinsippielt grunnlag. Jeg overhørte akkurat en samtale mellom min kone og en bekjent som er statlig ansatt. Hun vurderte å ta en sykedag for å komme i mål med juleforberedelsene. Sånt provoserer meg.
|
|
|
07/12/2011 20:53
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg overhørte akkurat en samtale mellom min kone og en bekjent som er statlig ansatt. Hun vurderte å ta en sykedag for å komme i mål med juleforberedelsene. Sånt provoserer meg.
Spesielt sett i lys av tråden til StigB her om dagen, så blir jeg også voldsomt provosert av slike holdninger.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
07/12/2011 20:57
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg overhørte akkurat en samtale mellom min kone og en bekjent som er statlig ansatt. Hun vurderte å ta en sykedag for å komme i mål med juleforberedelsene. Sånt provoserer meg.
Sånn er det mange steder, i privat og statlig sektor. Det er påfallende mange som plutselig føler seg litt pjusk når det nærmer seg jul, dagene er for korte og sykedagene må brukes opp. Folk er forutsigbare sånn; man skal sørge for å forsyne seg med det man har krav på. Edit: den siste kommentaren gjelder ikke nødvendigvis trådstarter, men heller damen i GeirK sitt eksempel.
Redigert av Vanilla Ninja; 07/12/2011 20:57.
|
|
|
07/12/2011 21:06
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Dersom den ansatte er en dyktig og pliktoppfyllende medarbeider tror jeg ikke bedriften taper nevneverdige penger på å være litt imøtekommende den fredagen. Hvem som helst skjønner at "siden jeg har betalt så mye til staten så kan bedriften tåle en sykedag" er rimelig tynn argumentasjon for å ta ut en egenmeldingsdag, men de fleste i norges land jobber for å i første omgang tjene til livets opphold, mens arbeidsgivers inntekt blir nedprioritert dersom man må velge mellom arbeid og å gjøre familiens situasjon enklere dersom et barn blir sykt en dag mens den andre driver med eksamenslesing. Da hadde hvert fall jeg passet på å få det jeg har krav på.
Dersom den ansatte er like pliktoppfyllende som din kones bekjent skjønner jeg at sjefen reagerer. Sånt provoserer meg også.
Jeg vet ikke hvilke eksamener du har hatt, men jeg har aldri hatt en eksamen som kun har krevd EN lesedag (og det har blitt noen gjennom årene). Kan det tenkes at larsemannen hadde behov for å glane litt ned i bøkene også på fredagen?
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
07/12/2011 21:10
|
haakotho
Entusiast
|
Entusiast
Sånn er det mange steder, i privat og statlig sektor. Det er påfallende mange som plutselig føler seg litt pjusk når det nærmer seg jul, dagene er for korte og sykedagene må brukes opp.
Tror jeg må sende minstemann litt dårlig kledd på skolen i morgen. Fra 010112 har jeg ikke lengre rett på være hjemme med syke barn. Har jo neste ikke hatt fraværsdager av den grunn hittil i år :-)
|
|
|
07/12/2011 21:21
|
Eil
Fersking
|
Fersking
Det er som regel muligheter for å få en avspaseringsdag eller feriedag på kort varsel, om det ikke er kun barnas sykdom som er problemt. Men det er klart at den andre part skal ha mulighet til å være hjemme og yte omsorg, om det er alvorlig sykdom eller til risiko for barnas helse at bare den ene forelderen er hjemme og yter omsorg. Barnet er jo ganske sykt når det er behov for ekstra bistand hjemme på 4. sykedagen,og da får man garantert sykemelding fra lege!
|
|
|
07/12/2011 21:35
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Det betyr at han ikke får komme tilbake innen 48 timer. I morgen begynner min fru på jobb klokken 14. Det kunne likevel ikke ramle meg inn i halvsøvne å være hjemme mens hun er hjemme uansett om jeg har aldri så mye krav på det. Jeg blir på jobb til 13:30 og når jeg kommer hjem forsøker jeg å jobbe det jeg kan så sant det ikke går utover den lille. Det skulle da bare mangle! Hva er du for en mann a ? Løsningen her er jo åpenbar. Du jobber til kl 1600 mens kjæringa får være hjemme til du kommer hjem. Etter det kan hun jo dra å jobbe noen timer hvis det passer seg sånn.
|
|
|
[Re: sl500]
07/12/2011 21:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du jobber til kl 1600 mens kjæringa får være hjemme til du kommer hjem. Etter det kan hun jo dra å jobbe noen timer hvis det passer seg sånn. I tillegg skulle jeg banka hu og ungene litt og vist meg som en mann. "Kjærringa" driver egen bedrift og har julerush for tiden, så det er ingen opsjon.
|
|
|
|
|