Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil

Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil #1308968 06/12/2011 21:09
knut77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg har i noen år hatt mitt eget lille korstog mot diesel gående. Jeg har ikke bakgrunn som raddis og aktivist, heller tvert i mot. Men en dag i 2009/2010 merka jeg hvor plagsomt det var blitt å sykle i trafikken. Det luktet mye verre enn før og jeg kunne bli akutt sår i halsen om en gammel dieselbil kjørte forbi.

Dermed begynte jeg å undersøke om dieseleksosen var mer enn bare plagsom. Og jeg kan ikke annet enn å konkludere med at eksosen er giftig, mye verre enn eksosen fra en bensinbil. Dieseleksos har mye høyere utslipp av partikler og NO2 enn bensinbiler, i tillegg slipper de ut hydrokarbon-forbindelser. Det er ingen uenighet i fagmiljøene om at dette er skadelig for oss. Et partikkelfilter tar endel av partiklene, men øker faktisk NO2-utslippene.

Grunnen til at dette har blitt så mye verre de siste årene er at etter omleggingen av bilavgiftspolitikken så er nå ca 75% av alle solgte biler dieselbiler. Det har blitt sagt at det blir bedre når partikkelfilter kommer eller at det skulle bli bedre når Euro5 trådde i kraft. Men det blir ikke bedre, det blir verre. NOx-utslippene fra dieselbilene er redusert, men NO2-utslippene er ikke redusert, det er de andre NO-forbindelsene som har blitt redusert.

Så hvorfor er utslipp fra diesel så ille?

Dårlig luft kan gi kreft
Quote:
- Vi har funnet ut at noen miljøkjemikalier, såkalte polysykliske aromatiske hydrokarboner foruten å skade arvestoffet (DNA), starter uheldige prosesser ved å forstyrre den finstemte balansen mellom liv og død i kroppens celler. Disse kjemikaliene dannes ved forbrenning av organisk materiale, og de finnes igjen på dieseleksospartikler og annet svevestøv i byluft, sier forskningssjef Jørn A. Holme ved Divisjon for miljømedisin, Folkehelseinstituttet.

Salget av dieslebiler kan bli halvert
Quote:
NOx-gasser gir større luftveisproblemer for astmatikere og mennesker med kols, i form av tungpustthet, økt medisinering, hoste og flere astmaanfall, ifølge fagsjef Britt Ann Høiskar i Astma- og allergiforbundet. Hun gir den økte andelen av dieselbiler mye av skylden for at problemet er økende.

Cirka 10 prosent av vår voksne befolkning har astma, mens rundt 20 prosent av tiåringene har eller har hatt astma

Og hvorfor skriver jeg dette her? For at færre personer skal kjøpe seg dieselbil. Mange her utsetter seg for trafikkforurensing gjennom syklingen og har kanskje en interesse av å ta vare på helsa.

Kjøp en elbil eller bensinhybrid. Men mest aktuelt er det nok fortsatt med en forbrenningsmotor. Kjøp en bensinbil. Kjøp aller helst en bil med en liten bensinmotor og turbo. Disse små bensinturboene er sterkere enn dieselbilene pr kubikkcm motorvolum. De har noe høyere utslipp, men nå ser vi at dieselprisene er høyere enn bensinprisene, så det økonomiske aspektet har endret seg. De er mer stillegående og raskere. De må ikke på verksted pga småkjøring, tette partikkelfilter eller dieseldyr.

Diesel vinner på CO2, men forskjellene er ikke så dramatiske når vi sammenligner med en mager bensinmotor. Og vi kan ikke ofre miljøet for å redde klimaet.

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: knut77] #1308975 06/12/2011 21:15
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Etter å ha ferdes rundt her i USA nå i noen måneder hvor det er langt mer trafikk og mye større biler så er det en ting jeg har merket meg. Selv i LA rushtrafikk er luftkvaliteten bedre enn i Norske byer. Eneste forskjellen er at her er dieselbiler sjeldne mens de utgjør over halvparten av den norske bilparken.

Har også sjekket her i Boise med minusgrader og det hele. Bedre luft her også. Selv om det er fire felt med kø i hver retning.

Mens det er helt utenkelig å åpne vinduene i norsk rushtrafikk så er det ikke forbundet med ubehag å gjøre det her.

Fortsett ditt korstog.

Ut på tur!

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: Supermann] #1309012 06/12/2011 21:52
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Det beste vil kanskje være å forberede seg på en framtid uten private forbrenningsmotorer.

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: knut77] #1309040 06/12/2011 22:39
Espen Offline
More than words
More than words
Diesel er noe svineri. Det er jo bare å fylle Diesel på en pumpe, så opplever man hvor ekkelt dette er. Nesten umulig å komme gjennom prosessen uten at det stinker Diesel av et aller annet.

Årsaken til at folk har kjøpt biler med dieselmotorer er nok litt mer sammensatt. De har god kjørbarhet og lavt forbruk, samt at prisene på Diesel har vært lavere.

Det er mye mas om regjeringens avgiftspolitikk, men omleggingene de siste årene er ikke helt feil synes jeg.

Høyt forbruk/utslipp og vekt gir høy avgift, mens verdien for KW er mindre.

NOx kommer med, og de burde legge på andre avgasser også. Sylindervolum er borte, og KW burde reduseres eller gå helt ut det også.

Masse eksempler på biler som leveres med "forskjellige" motorer som i utgangspunktet er like. Likt volum, likt utslipp men mer KW.

Hvorfor skal man betale 1000,- ekstra i avgift for hver KW, hvis utslipp/forbruk er likt, eller kanskje lavere?

Det er vel bare de siste 5-6-7 årene Dieselbilene har tatt over. så det må være mange bensinbiler på veien enda.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: knut77] #1309046 06/12/2011 23:00
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Svineri og til å med SV som ville forby bensin motorer har blitt stumme

http://www.youtube.com/watch?v=ixAMwN11cfQ&feature=player_embedded

http://www.liveleak.com/view?i=497_1315091487

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: Espen] #1309806 08/12/2011 14:12
knut77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Espen
Diesel er noe svineri. Det er jo bare å fylle Diesel på en pumpe, så opplever man hvor ekkelt dette er. Nesten umulig å komme gjennom prosessen uten at det stinker Diesel av et aller annet.

Årsaken til at folk har kjøpt biler med dieselmotorer er nok litt mer sammensatt. De har god kjørbarhet og lavt forbruk, samt at prisene på Diesel har vært lavere.

Forbruket av plasthansker har nok gått drastisk opp, lurer på om dette er tatt med i co2-regnestykket ICON_SMILE

VAG introduserte TDi midt på 90-tallet og folk fikk etterhvert opp øynene for diesel da, rundt årtusenskiftet fantes det endel merker som kunne tilby små, sterke og effektive dieselmotorer. Disse ble valgt pga forbruk og at man kunne få bra ytelse uten å måtte betale en alt for høy effektavgift. I 2001 var kun 13% av nye biler solgt med dieselmotor, i år ligger vi an til 77%. Jeg vil påstå at folk til en viss grad velger diesel basert på myter.

Det er ikke lenger gitt at dieselbil er det beste økonomiske valget. Prisene på diesel og bensin er ganske like vinterhalvåret. Det er mulig at EU bestemmer at avgift på diesel og bensin skal være lik, det kan føre til at diesel blir opp mot 2kr dyrere enn bensin. Dieselbilen er ikke like effektiv vinterhalvåret som om sommeren, motorer med elektrisk varmer av blokka brenner ekstra diesel for å holde driftstemperatur. Dieselbilen sliter med tette dyser og partikkelfilter om den kjøres i for lave temperaturer og om det blir mye småkjøring. Tipper at tomgangskjøring på motorveien en vinterdag i minus 25 ikke gjør underverker for dyser og dpf. Dieselbilene er i ferd med å få seg et velfortjent rykte som miljøversting og om EU gjør dieselen dyrere så er det nærliggende å forvente at annenhåndsverdien på dieselbiler faller.

Når det gjelder kjørbarhet så vil jeg påstå det er feil å hevde at diesel har noe fordel her. Klikk motor sammenligner A3 1.2 bensinturbo med 1.6 turbodiesel:
Sitat: klikk
Så lenge du nøyer deg med å bruke 6. gir til å gli frem i jevn fart på lande- og motorvei både er og kjennes 1,2 TFSI til dels betydelig kvikkere og ikke minst sprekere enn dieselvarianten. Det er ganske oppsiktsvekkende.
http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article601792.ece

Mange bilprodusenter tilbyr etterhvert slike små bensinturboer. De har mer moment tilgjengelig på lavere turtall enn en dieselmotor og max moment strekker seg gjerne opp til rundt 4000rpm, deretter treffer man på effekttoppen. En slik bensinmotor har maks moment tilgjengelig over et register på 2500-3000rpm. En dieselbil har gjerne max moment over noen få 100rpm og et brukbart momentregister på inntil 1500rpm. En slik motor er mer kjørbar enn en turbodiesel.

Klikk om 1.4 tsi 122hk bensinturbo:
Sitat: klikk
Når vi leter i vår testdatabase, finner vi ut at bilen har lett match mot ulike modeller vi har kjørt med VW’s 1,6 TDI med 105 hk og 2,0 TDI med 110 hk. Faktisk må det en Golf med 2,0-liters 140 hk TDI med manuell seks-trinns kasse til for å tukte 1,4 TSI med DSG i mellomakselerasjon. Og selv da er marginene relativt små i den dieselens favør.
http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article532423.ece

Sitat: Espen
Det er mye mas om regjeringens avgiftspolitikk, men omleggingene de siste årene er ikke helt feil synes jeg.

Høyt forbruk/utslipp og vekt gir høy avgift, mens verdien for KW er mindre.

NOx kommer med, og de burde legge på andre avgasser også. Sylindervolum er borte, og KW burde reduseres eller gå helt ut det også.

Masse eksempler på biler som leveres med "forskjellige" motorer som i utgangspunktet er like. Likt volum, likt utslipp men mer KW.

Hvorfor skal man betale 1000,- ekstra i avgift for hver KW, hvis utslipp/forbruk er likt, eller kanskje lavere?

Avgiftspolitikken de siste årene mener jeg er feilslått på tross av at de har gjort noe riktig ved å la forbruket delvis gjenspeiles i avgiftene (co2-utslipp). Det er først i 2012 at NOx-komponenten innføres, og etter hva jeg har greid å lese meg til er det ikke mye den avgiften monner. Det er snakk om at en dieselbil i klassen Focus/Golf skal bli rundt 4-5k dyrere. Det er ingen grunn til å kjøre en slik bil med diesel når man kan kjøre den med f.eks en 1.2 bensinturbo (ref linken til klikk motors a3-test over).

Enig i at effektavgiften kunne vært fjernet og at utslipp burde være en større faktor. I 2012 reduseres effektavgiften noe, men det merkes vel hovedsaklig på motorsterke biler. Dette fører til at bla. store dieselsuver faktisk blir billigere. Merkelige endringer i avgiftsmodellen!

Har forøvrig ikke funnet tall på andel dieselbiler i trafikk. Men ja, det er nok fortsatt en bra prosentandel bensinbiler på veiene. Håper virkelig at den prosentandelen ikke synker ytterligere, til fordel for dieselbiler.

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: knut77] #1309865 08/12/2011 15:55
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Du glemmer en viktig faktor: Komfort!
Bilen skal for de aller fleste fungere til mer enn å stå i kø til og fra jobb.

Og på tur vil mange foretrekke en motor som flytter lasset uten å ligge opp mot rødmerkinga. Og der er dieselen fremdeles bensinmotoren overlegen om de har aldri så mye turbo da du kan futte forbi på 6.gir i fred og ro uten støy fra giring og motor.

Som du skriver er en TSI mer kjørbar enn TDI, men hvor ofte kjører du aktivt med familien på tur og ligger over 4000 rpm mens du prater med passasjerene dine? Blir fort tørke-spy stopp da.

Det er først de siste 2-3 årene bensin har begynt å gjøre seg litt gjeldende igjen, og da i all hovedsak TSI motorene til VAG. Men jeg gjetter på at du finner flest golf/polo/a3/a1 med disse og ikke like mange på de større bilene.

Med andre ord må enten større bensinmototrer bli billigere i innkjøp, eller biligere i bruk, eller så gjetter jeg på at folk vil fortsette å kjøre diesel da den er mye mer fleksibel enn en besninmotor.

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: Kakachka] #1309913 08/12/2011 18:17
knut77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Kakachka
Du glemmer en viktig faktor: Komfort!
Bilen skal for de aller fleste fungere til mer enn å stå i kø til og fra jobb.
Glemmer jeg at bilen skal brukes til annet enn køkjøring? Jeg trodde jeg adresserte temaet kjørbarhet.

Og på tur vil mange foretrekke en motor som flytter lasset uten å ligge opp mot rødmerkinga. Og der er dieselen fremdeles bensinmotoren overlegen om de har aldri så mye turbo da du kan futte forbi på 6.gir i fred og ro uten støy fra giring og motor.

Bensinturboene har max moment i nedre del av registeret, det er ikke noe poeng i å ligge opp mot rødmerkinga. Effektiv forbikjøring i 6.gir forutsetter at man ligger på et turtall hvor det er god tilgang på moment. Dette registeret er mye større på en bensinvariant, ergo er det mer sannsynlig at man slipper å gire med bensinvarianten. Og er det noen som er belemret med støy her så er det dieselen.

Ja, bensinmotoren har noe mindre max moment. Dette kompenseres som sagt med et mye bredere register. I tillegg er typisk bensinbilen noe lavere giret ettersom den tåler mer turtall, dermed utnytter den tilgjengelig moment bedre.

Som du skriver er en TSI mer kjørbar enn TDI, men hvor ofte kjører du aktivt med familien på tur og ligger over 4000 rpm mens du prater med passasjerene dine? Blir fort tørke-spy stopp da.
Disse motorene har max moment opp til rundt 4000rpm, ingen grunn til å ligge så høyt på turtall.

Det er først de siste 2-3 årene bensin har begynt å gjøre seg litt gjeldende igjen, og da i all hovedsak TSI motorene til VAG. Men jeg gjetter på at du finner flest golf/polo/a3/a1 med disse og ikke like mange på de større bilene.

Med andre ord må enten større bensinmototrer bli billigere i innkjøp, eller biligere i bruk, eller så gjetter jeg på at folk vil fortsette å kjøre diesel da den er mye mer fleksibel enn en besninmotor.
En bensinmotor uten pustehjelp er overlegen en dieselmotor uten pustehjelp. En bensinturbo er overlegen en dieselturbo, både på ytelse, fleksibiltet, komfort og kjørbarhet.

Det er mange flere enn VAG som tilbyr disse små bensinturboene: Opel, Volvo, BMW, Fiat, Ford, Mercedes (kompressor), Alfa Romeo. Japsene kommer etter, Subaru har annonsert at de kommer med en 1.6 bensinturbo f.eks. Det er mulig å grave opp VAG-biler med TSI fra og med 2007. De andre produsentene ligger ganske riktig noen år etter.

Vi er iallfall enige om at tsi-motorene pt. er mest utbredt i biler opp til Golf-størrelsen og at bensinmotorene må bli billigere ICON_SMILE

Nå blir det mye prat om teknikk og økonomi. Det viktigste burde være at vi ødelegger lufta vi puster i mye mer med dieselmotorer. Så får det heller være en bonus at man kan få en finere motor ved å velge bensin ICON_SMILE

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: Kakachka] #1309919 08/12/2011 18:24
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Denne såkalte fleksibiliteten er oppskrytt.
Man kan lage en bensinmotor med tilnærmet samme motorkarakteristikk/effektkurve som en dieselmotor, men man sluttet å gjøre det på '50 tallet...

Dieselmotorene er som de er fordi det er den eneste måten å lage en motor på når man skal ha den til å gå på olje, ikke fordi man har ønsket "fleksibilitet"

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: knut77] #1309922 08/12/2011 18:31
Buoyen Offline
Besatt
Besatt
Noen nyere diselmotorer har NOx-katalysator da. Og de fleste har VGT turboer, men det blir forhåpentligvis vanlig på bensinmotorer også etter hvert (jeg håper at nå som turboer skal brukes i F1 igjen så skyter det fart i utviklinga av bensinturboer).

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: Buoyen] #1309927 08/12/2011 18:44
knut77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det totale NOx-utslippet er redusert ja. Men så langt jeg har lest så er ikke NO2-utslippene redusert, kun de andre NO-forbindelsene.

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: knut77] #1309933 08/12/2011 18:54
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: knut77] #1309937 08/12/2011 19:12
B
b_mattias Offline
Entusiast
Entusiast
B
viss du sliter veldi med luftkvaliten (blir syk) er det ikke bedre at flytta ut av byen?

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: knut77] #1309946 08/12/2011 19:32
Espen Offline
More than words
More than words
Strutsetankegang.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: knut77] #1310148 09/12/2011 08:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: knut77
Jeg vil påstå at folk til en viss grad velger diesel basert på myter.

Hvilke?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: Torshov-Simen] #1310150 09/12/2011 08:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Torshov-Simen
Man kan lage en bensinmotor med tilnærmet samme motorkarakteristikk/effektkurve som en dieselmotor, men man sluttet å gjøre det på '50 tallet...

Uten at det går utover driftssikkerhet eller effektivitet?

Har du noe mer informasjon om dette?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: knut77] #1310190 09/12/2011 09:39
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sukk. Og jeg som kjøpte dieselbil i vår :-(
Har jeg kjørt rundt i en Passat som har suboptimal motor for aktiv kjøring?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: knut77] #1310201 09/12/2011 09:46
magic Offline
Besatt
Besatt
Diesel er jo vel og bra, men jeg savner litt fleksibiliteten til en passelig sprek bensinmotor med turbo. Med diesel og 6 gir må spaken flyttes litt i overkant ofte ved småkjøring, mens motorveicrusing er jo relativt komfortabelt. Skal jeg akselerere til 100 med bilen jeg har nå bør det nok gires til fjerde, mens saaben jeg hadde før kunne relativt lett nå 100 i 2.gir :-) Bensin-motorer virker som de trives bedre med høye turtall enn diesel, som liksom "stanger" når nåla har kommet halvveis på skalaen!

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: knut77] #1310253 09/12/2011 11:23
Nanok Offline
Veteran
Veteran
Har kjørt en Polo 1.2 TSI det siste 1,5 året og elsker å kjøre den. Suveren til småkjøring og kalde perioder, noe som dieselen min ikke liker.

Men den er nesten litt for gøy å kjøre. Klarer aldri å komme ned på oppgitte forbrukstall fordi jeg ikke har disiplin nok til å kjøre miljøvennlig.

BT

If you play in the dirt, you get dirty.
McNulty

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: GeirK] #1310265 09/12/2011 11:33
knut77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: GeirK
Hvilke?
At diesel har noen fordeler ift kjørbarhet. At diesel er det miljøvennlige alternativet (dette utsagnet blir gjerne begrunnet med en link til cicero sin KLIMA-rapport). Og det er ikke helt utenkelig at diesel ikke lenger er det optimale valget ift økonomi.

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: Knirkekne] #1310268 09/12/2011 11:41
knut77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Knirkekne
Sukk. Og jeg som kjøpte dieselbil i vår :-(
Har jeg kjørt rundt i en Passat som har suboptimal motor for aktiv kjøring?
Selv om det fenger mest å diskutere hva som er best av diesel og bensin så hadde jeg håpt at noen også bet seg merke i det opprinnelige hovedpoenget; at dieseleksos skader oss alle. Så ja, jeg skjønner at det ikke plager deg at du kjører en suboptimal motorteknologi ettersom dette ikke er den viktigste faktoren ICON_SMILE

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: knut77] #1310294 09/12/2011 12:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
At diesel har noen fordeler ift kjørbarhet.

Hvilke myter om kjørbarhet, hvordan du enn nå definerer det, er det som får folk til å velge diesel?

At diesel er det miljøvennlige alternativet

Dette kan jeg være enig i er en myte, men jeg tror ikke på at den har fått særlig mange til å kjøpe dieselmotor. Hvis folk virkelig var så opptatte av å være miljøvennlige, hadde de heller kjørt mindre bil enn de gjør.

Og det er ikke helt utenkelig at diesel ikke lenger er det optimale valget ift økonomi.

En "sannhet som er under forandring" og en "myte" er to helt forskjellige ting.

Jeg tror de fleste velger diesel fordi det gir mer motorstyrke per krone, noe som ikke er en myte.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: ] #1310318 09/12/2011 13:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous13
Motorstyrke? Mener du dreimoment, effekt eller holdbarhet?

Opplevd motorstyrke som i drakraft, akselerasjon, etc

- Robert Green Ingersoll
Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: knut77] #1310321 09/12/2011 13:20
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Akselrasjonen til 0-100kmt er jo MYE dårligere på diesel på grunn av et smalere turtallsomeråde. Men 70-100kmt i ett gir er som regel MYE raskere på en diesel.

Har en 206hk/411nm 2,0Diesel som tar hundresprinten på 9,2sek og en 310hk/410nm 2,0 bensinturbo som tar hundresprinten på 4,5 sek. Begge 4wd. Samme moment og nesten lik vekt. To HELT forskjellige opplevelser. Forskjellig drivstoff forbruk. Bensinen morro på kjøring, men dieselen morsomst på bensinstasjonen. Og 410Nm i dieseltralle på 1500kg/4wd er morro nok.

Motorstyrken i bensintralla er jo ufattelig mye mer eksplosiv, med samme moment.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: silverwrx] #1310323 09/12/2011 13:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: silverwrx
Akselrasjonen til 0-100kmt er jo MYE dårligere på diesel på grunn av et smalere turtallsomeråde. Men 70-100kmt i ett gir er som regel MYE raskere på en diesel.

Har en 206hk/411nm 2,0Diesel som tar hundresprinten på 9,2sek og en 310hk/410nm 2,0 bensinturbo som tar hundresprinten på 4,5 sek. Begge 4wd. Samme moment og nesten lik vekt. To HELT forskjellige opplevelser. Forskjellig drivstoff forbruk. Bensinen morro på kjøring, men dieselen morsomst på bensinstasjonen. Og 410Nm i dieseltralle på 1500kg/4wd er morro nok.

Motorstyrken i bensintralla er jo ufattelig mye mer eksplosiv, med samme moment.

Merk at jeg sa "per krone".

- Robert Green Ingersoll
Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: GeirK] #1310330 09/12/2011 13:57
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Hvis folk virkelig var så opptatte av å være miljøvennlige, hadde de heller kjørt mindre bil enn de gjør.

Men "folk" er ikke opptatt av å være miljøvennlige. De er opptatt av lure seg selv til å tro at de er miljøvennlige, evt. å få andre til å tro det. Hvis de kan kjøre like mye bil, men leve i en illusjon om at diesel er mer miljøvennlig enn bensin, vil de kunne hevde at de har "gjort sitt for miljøet".

Og, for all del, det er veldig menneskelig.

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: GeirK] #1310337 09/12/2011 14:11
knut77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hvilke myter om kjørbarhet, hvordan du enn nå definerer det, er det som får folk til å velge diesel?
Nå var det ikke jeg som introduserte begrepet kjørbarhet i denne diskusjonen, men det er jo en fordel å være enige om begrepene før man diskuterer. Slik jeg tolker det så handler "kjørbarhet" om å enkelt kunne utnytte motorens ressurser. Man slipper å veksle mellom 3 og 4.gir med fullastet bil for å holde farten i bratte bakker f.eks. Man slipper at motoren kveles på lave turtall. Man slipper å tyne motoren på turtall for å få tilgang til kreftene. Det er mer "kjørbart" å ha max moment på lave turtall enn å måtte være avhengig av å runde 4000rpm før motoren viser sitt potensiale.

En "sannhet som er under forandring" og en "myte" er to helt forskjellige ting.
Folk velger diesel av økonomiske hensyn, samtidig er det vanskelig si hva som vil være mest økonomisk å kjøpe i dag. Sånn sett så er det en fare for at økonomi-faktoren som tas med i beslutningsgrunnlaget er feilaktig. Men ordet "myte" er kanskje ikke heltt på sin plass...?

Jeg tror de fleste velger diesel fordi det gir mer motorstyrke per krone, noe som ikke er en myte.

Dette mener jeg er en myte, og det bekrefter du jo med det utsagnet. Det er ikke slik lenger. Se på A3-testen jeg linka til tidlig i tråden. Nå finner man eksempler på at bensinturbo er sterkere og billigere. Fra bilnorge.no/nybil.php:
A3 1.2 TFSI 233.800kr
A3 1.6 TDi 248.300kr

Golf 1.4 TSI er 15k billigere enn Golf 2.0 TDi.

Man finner selvfølgelig modeller/segment hvor diesel vinner, hvis man skulle man finne på å kjøpe en Suburban f.eks... Men sannheten er ikke lenger så enkel som at diesel er overlegen om man ser på motorstyrke pr krone.

Redigert av knut77; 09/12/2011 14:26.

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: knut77] #1310345 09/12/2011 14:32
knut77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Min hensikt med denne tråden er forøvrig ikke å si at bensin er det eneste saliggjørende og best på alt på alle punkter. Hensikten er å gjøre oppmerksom på at folk i veldig mange tilfeller kunne valgt bensin fremfor diesel. F.eks Golf, som er norges mest solgte bil, kunne vært solgt nesten utelukkende som bensin uten at kjøperne måtte inngå noe særlig kompromis. Og ikke minst er hensikten å gjøre oppmerksom på de problemene dieselutslipp fører til, og kanskje inspirere til å inngå et lite kompromis og velge bensin fordi det ikke ødelegger lufta. Selv om det kan være noen kroner å spare på å velge diesel på den aktuelle modellen.

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: silverwrx] #1310346 09/12/2011 14:35
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: silverwrx

Er litt forskjell på 200hk og 300hk uansett drivstoff da. Men, det må være en tunge biler du har? Jeg har en på 1600kg uten fører med 50 hk mindre og 70Nm mindre som er nesten ett sekund raskere på 0-100km/t.

Skulle gjerne kjørt bensinbil jeg, men som mange andre blir det lett å velge dieselalternativet når det blir vesentlig rimeligere. Importerte bil i sommer og to like biler med i størrelsesorden 160-170hk med bensin og diesel skilte 30-40.000,- i pris til meg.

Re: Gjør oss alle en tjeneste, ikke kjøp dieselbil [Re: knut77] #1310352 09/12/2011 14:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dette mener jeg er en myte, og det bekrefter du jo med det utsagnet. Det er ikke slik lenger. Se på A3-testen jeg linka til tidlig i tråden. Nå finner man eksempler på at bensinturbo er sterkere og billigere. Fra bilnorge.no/nybil.php:
A3 1.2 TFSI 233.800kr
A3 1.6 TDi 248.300kr

Golf 1.4 TSI er 15k billigere enn Golf 2.0 TDi.

Det at en knøttliten bil, uten last og med én sjåfør føles kvikkere når man glir langs landeveien i 6. gir, er for mye spesialtilfelle til å kunne være en "mythbuster".

Hvis fordelen av bensinbiler hadde vært så klare som du påstår, hadde folk funnet ut av det for lenge siden og ikke gått hen og kjøpt diesel i tre av fire tilfeller.

Kan vi være enige om at våre folkevalgte som IGJEN ikke har fått med seg at når du gjør noe billigere, så vil flere ha det - som da de innførte makspris på barnehager og lovte full dekning samtidig.

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå