Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 15 1 2 6 7 8 9 10 14 15

KRIK?

Re: KRIK? [Re: EgilS] #1293549 07/11/2011 22:08
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: EgilS
Sitat: Trygve_
... men Gud er den enkle forklaringen for å få folk i et samfunn til å bruke tid på noe annet?

Jeg kan faktisk tenke meg at det å ha en gud som noe samlende i et samfunn opp gjennom historien har vært avgjørende for enkeltsamfunns overlevelse i kampen mot ytre fiender. Slik sett har vel religioner hatt sin plass i evolusjonen.

Fritenkere var en trussel mot kirkens makt og rikdom, men med religion og trusler har man effektivt kneblet kritikerene og kontrollert massene.

Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: KRIK? [Re: SgtPepper] #1293623 08/11/2011 07:03
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: SgtPepper
... men Gud er den enkle forklaringen for å få folk i et samfunn til å bruke tid på noe annet?

Jeg kan faktisk tenke meg at det å ha en gud som noe samlende i et samfunn opp gjennom historien har vært avgjørende for enkeltsamfunns overlevelse i kampen mot ytre fiender. Slik sett har vel religioner hatt sin plass i evolusjonen.

Fritenkere var en trussel mot kirkens makt og rikdom, men med religion og trusler har man effektivt kneblet kritikerene og kontrollert massene.

Det også.

Re: KRIK? [Re: Garpen] #1293647 08/11/2011 07:46
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Garpen
Eller innover. Og da starter tiden igjen ...

Jeg høyner med imaginær tid!

Anonym5
Re: KRIK? [Re: perbl] #1293649 08/11/2011 07:50
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: perbl
I og med at den mer fantastiske og eksotiske fysikken tar mål av seg på å forklare "alt", synes jeg faktisk ikke Gud er lettere fattbar, iom at jeg for å forklare alt dermed må forklare Gud.

Men teorien om alt må også forklare seg selv, og det tror jeg er en like stor utfordring for forskere som at gud må forklare seg selv er for teologer.

Dessuten tror jeg Gödel la store begrensninger for hva er forklaringsmodell kan si om seg selv, noe som ikke akkurat kommer verken forskere eller teologer til gode...

Redigert av anonymous5; 08/11/2011 08:04.

Anonym5
Re: KRIK? [Re: A4-Biorobot] #1293654 08/11/2011 08:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: A4-Biorobot
Hvorfor velger du å forholde deg til et nivå som introduserer uløselige dillemmaer som det ondes problem, når det fins forklaringer som inneholder langt færre og langt mindre problematiske dillemmaer? Hvorfor velger du et syn på Bibelen som gjør at Gud må stå inne for absurde formaninger, onde handlinger, arkaiske forestillinger, når et enklere og logisk konsistent syn er at alt er menneskeskapt, og et resultat av synkretisme?

Siden jeg ikke opplever trosgrunnlaget mitt som en samling "absurde formaninger, onde handlinger, arkaiske forestillinger", så gir det meg en trygghet i livet. Derfor.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: KRIK? [Re: EgilS] #1293655 08/11/2011 08:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hva er da din forklaring på nivå 3? For den må jo komme den også.

Må den det?

Hva er da det rasjonelle i å finne opp et nivå 2 uten å ha noe å støtte seg til i vitenskapen som sier at dette nivå 2 skule eksistere i den tilstanden som man hevder?

Absolutt ingen ting.

- Robert Green Ingersoll
Re: KRIK? [Re: jrm] #1293690 08/11/2011 09:12
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Personlig tror jeg at vi mennesker, når samlet i grupper som skaper et samfunn, automatisk tilegner oss en tro rundt at noe er større enn oss selv.

Dette basert på helt fundamentale menneskelige instinkter, som f.eks. behovet for følelse av trygghet (noen passer på oss), "agent detection" (urinstinktet i de fleste dyr om at alt man ikke kan forklare, men oppfatter skjer, skyldes et annet levende vesen. F.eks. det som får byttedyr til å løpe ved en lyd, selv om de ikke ser hva som har skapt lyden) og menneskets kognetive psykologi generelt.

Man ser dette ved at selv små samfunn raskt utvikler sin egen religion. Og denne religionen er gjerne veldig tilpasset området de bor i, og hendelser de opplever. Samtidig tilegnes religionen egenskaper som virker samlende, truende, befriende og trygghetsgivende på samme tid.

Paradoksene i f.eks. kristendommen er for meg for mange til at jeg personlig klarer å tro på den eller andre religioner med samme fundament. Spesielt når man begynner å se på religionene opp i mot menneskene, og hva religionene sier at Gud har gjort, hvor tilstedeværende Gud er og hva den potensielle straffen er for å ikke tro på ham, så blir det hele malplassert og faller på sin egen urimelighet. Det jeg mener nå fordrer bl.a. også troen på helvete, som mange kristne jo tror på.

Hvis f.eks. den kristne Gud virkelig er allmektig, allvitende og allenærværende - så antar jeg at han hadde hatt mer enn cirka 2 av de 7 milliardene menneskene på jorda som tilbedere, han ville sørget for at alle faktisk på en eller annen måte hørte om ham og samtidig er det andre forklaringer som bedre hjelper oss å forstå hvordan noe fungerer enn forklaringene i Bibelen (Occam's razor tankegang).

Hvem er det evt. som skal straffes for at ikke alle mennesker har hørt om den kristne trosretning? Er det alle de kristne som ikke reiser ut å forkynner den, eller er det den personen som aldri har fått mulighet til å høre om den?

Og hvis man stiller spørsmål ved hva som var før BB, og hva som satte det igang - hvorfor stiller man ikke samtidig spørsmål ved hvem som skapte Gud, og hva var før Gud?? Gud har jo et utrolig komplekst design også, så noen må ha designet designeren?

Re: KRIK? [Re: Trygve_] #1293698 08/11/2011 09:28
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Paradoksene i f.eks. kristendommen er for meg for mange til at jeg personlig klarer å tro på den eller andre religioner med samme fundament.

Jeg deler stort sett samme synspunkt som deg, og jeg synes du formulerer deg på en fornuftig og ydmyk måte ovenfor de som kanskje ser litt annerledes på ting enn deg.

Det er fryktelig mange paradokser i alle religioner, akkurat som det er tilsynelatende mange gjenstående paradokser i vitenskapen. Begge prøver på hver sin måte å kvitte seg med paradokser, på mer eller mindre vellykkede måter.

Det er synd at mange som påpeker paradokser i religion dermed direkte avfeier disse som meningsløse (jeg sier ikke at du gjør det). Jeg tror mange hadde hatt godt utbytte av å lese, diskutere og lete litt mer, både i etablerte (Bibelen) eller mindre etablerte (apokryfe skrifter) fortellinger. Om ikke annet, gir disse et fantastisk innsyn i hvordan mennesker har taklet usikkerheten rundt de store spørsmålene gjennom tusenvis av år.

Et godt sted å begynne er faktisk litteraturserien «Verdens hellige skrifter» fra de norske Bokklubbene.

Forholdet mellom religion og vitenskapen forholder seg for meg på følgende måte. Religionen starter der vitenskapen slutter. For hver dag som går spiser vitenskapen litt mer av religionens domene. Men: det vil aldri komme en tid hvor vitenskapen fullstendig vil ta over for religionen. Dette er noe teologer og forskere må ta inn over seg og akseptere. Mennesket vil alltid ha et behov for en guddommelig skikkelse i en eller annen form, om ikke bare bare som trøst i en vanskelig tid og som noe som gir håp.

Anonym5
Re: KRIK? [Re: anonym5] #1293704 08/11/2011 09:36
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Ja, jeg respekterer virkelig de som er religiøse. Og det er litt av grunnen til at når jeg meldte meg ut av statskirken, så meldte jeg meg ikke inn i humanetisk forbund, fordi jeg etter å ha vært på en konfirmasjon i deres regi følte at de var direkte anti-religion.

Jeg mener absolutt religion også har bidratt med mye bra, og mange prester har en viktig funksjon. Jeg kjente mange som var innblandet direkte eller indirekte i Åstad ulykken (var student ved HiH), og så der hvordan kristne teologer bidro til å lette hverdagen for mange.

Samtidig føler jeg at kristendommen jo også er et av de bidragsyterne til at vi har den moral og etikk vi har i vår del av verden - selv om den på ingen måte er "perfekt". Men skylden for det er heller ikke kristendommen (alene).

Folk må få lov til å tro, akkurat som jeg føler jeg skal få lov til å tvile ICON_SMILE

Re: KRIK? [Re: Trygve_] #1293710 08/11/2011 09:47
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
"agent detection" (urinstinktet i de fleste dyr om at alt man ikke kan forklare, men oppfatter skjer, skyldes et annet levende vesen. F.eks. det som får byttedyr til å løpe ved en lyd, selv om de ikke ser hva som har skapt lyden) og menneskets kognetive psykologi generelt.

Jeg tror også at det ligger noe i mennesket her, ikke nødvendigvis som et instinkt, men heller som en måte vår fornuft er formet på. Mennesket er på et vis nødt til å forutsette kausalitetsprinsippet som gyldig. For eksempel når det kommer en ball rullende inn gjennom den åpne døren uten at vi kan se hva som har forårsaket dette, antar vi at det finnes en årsak til det. Slik er det også med begynnelsen til alt, vår forstand kan ikke godta at det finnes noe "årsaksløst". Kausalitetsprinsippet fordrer en første årsak, men dette åpner igjen for problemet med en regressus ad infinitum.

Quote:
Hvis f.eks. den kristne Gud virkelig er allmektig, allvitende og allenærværende - så antar jeg at han hadde hatt mer enn cirka 2 av de 7 milliardene menneskene på jorda som tilbedere, han ville sørget for at alle faktisk på en eller annen måte hørte om ham og samtidig er det andre forklaringer som bedre hjelper oss å forstå hvordan noe fungerer enn forklaringene i Bibelen (Occam's razor tankegang).

At kristendommen ikke klarte å hoste opp noe bedre enn en allmektig gamling med skjegg og gammeltestamentlig vrede, sier litt om hvor lite fantasi man hadde. Takke meg til de gamle grekerne som i det minste klarte å forestille seg et abstrakt, første prinsipp eller Aristoteles´ vakkert formulerte "ubevegede beveger" som første årsak til alt. Problemet her er igjen at man kan slutte seg til at det må finnes en årsak, men i denne slutningsformen ligger det ingenting som sier noe om hva som kjennetegner denne årsaken.

Occams razor gir forøvrig ikke en bedre forklaring, men er heller et tankeøkonomisk prinsipp som fastslår at man skal foretrekke den enklere fremfor den mer kompliserte forklaringen, dersom begge forklarer "like mye". Man må ikke nødvendigvis ende opp med en bedre forklaring, bare fordi den er enklere.

Martin

Re: KRIK? [Re: M@rtin] #1293713 08/11/2011 09:57
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: M@rtin
Occams razor gir forøvrig ikke en bedre forklaring, men er heller et tankeøkonomisk prinsipp som fastslår at man skal foretrekke den enklere fremfor den mer kompliserte forklaringen, dersom begge forklarer "like mye". Man må ikke nødvendigvis ende opp med en bedre forklaring, bare fordi den er enklere.

Slik jeg har forstått det trenger ikke forklaringen å være enklere, men bedre. F.eks. at istedenfor at noen sier "bli lys - simsalabim", også blir det lys, mens en annen forklarer hele kjeden med vannkraft, strømnett, lyspærer og brytere - så sier ikke Occams razor at man skal velge den første. ICON_SMILE Man velger den som fremstår som mest logisk. Eller har jeg misforstått? Må sjekke ICON_WINK

Re: KRIK? [Re: M@rtin] #1293716 08/11/2011 09:59
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
At kristendommen ikke klarte å hoste opp noe bedre enn en allmektig gamling med skjegg og gammeltestamentlig vrede, sier litt om hvor lite fantasi man hadde.

Jeg regner med at du har lest, snakket og tenkt nok til at jeg kan ta dette «fantasiløse» utsagnet med en klype salt?

Occams razor gir forøvrig ikke en bedre forklaring, men er heller et tankeøkonomisk prinsipp som fastslår at man skal foretrekke den enklere fremfor den mer kompliserte forklaringen, dersom begge forklarer "like mye".

Occams razor blir ofte misbrukt fordi folk ser på enkeltheten i detaljene, fremfor enkeltheten i helheten. At detaljene er enkle, betyr ikke at helheten er enkel, akkurat som at kompliserte detaljer gjerne kan utgjøre en enkel helhet.

Anonym5
Re: KRIK? [Re: Trygve_] #1293763 08/11/2011 11:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
hva den potensielle straffen er for å ikke tro på ham, så blir det hele malplassert og faller på sin egen urimelighet. Det jeg mener nå fordrer bl.a. også troen på helvete, som mange kristne jo tror på.

Helvete er vel definert som et sted der Gud ikke er, slik at "straffen" for å ikke tro er at en slipper å komme til den himmelen man ikke tror på. Det blir litt som å være invitert til en fest, som man ikke tror på og derfor ikke går til.

Hvis jeg hadde hatt makt til å tvinge ungene mine til å like meg som far, og brukt den, hadde det vært en god del mindre stas å være far.

Hvem er det evt. som skal straffes for at ikke alle mennesker har hørt om den kristne trosretning? Er det alle de kristne som ikke reiser ut å forkynner den, eller er det den personen som aldri har fått mulighet til å høre om den?

Hvis jeg skal svare på det, må jeg nesten høre hvor du har det fra at noen skal straffes for at alle ikke har fått forkynt kristendommen.

Og hvis man stiller spørsmål ved hva som var før BB, og hva som satte det igang - hvorfor stiller man ikke samtidig spørsmål ved hvem som skapte Gud, og hva var før Gud?? Gud har jo et utrolig komplekst design også, så noen må ha designet designeren?

Fordi hvis man tror på Gud, så tror man på det han sier - at han alltid har vært der.

- Robert Green Ingersoll
Re: KRIK? [Re: GeirK] #1293774 08/11/2011 11:21
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Helvete er vel definert som et sted der Gud ikke er, slik at "straffen" for å ikke tro er at en slipper å komme til den himmelen man ikke tror på. Det blir litt som å være invitert til en fest, som man ikke tror på og derfor ikke går til.

Det er en definisjon av helvete ja. Noen retninger har litt kraftigere kost.
Men hvem skal invitere til festen? Skal de som aldri fikk invitasjon også straffes? Evt. tror du at andre guder tar seg av dem, så du også tror på de andre gudene?

Hvis jeg hadde hatt makt til å tvinge ungene mine til å like meg som far, og brukt den, hadde det vært en god del mindre stas å være far.

Tvang er vel ganske langt fra bare synliggjøring?
Hvis menneskene virkelig er skapt av Gud, og han er vår far og vi skal tro på ham - hvorfor klarer han bare å overbevse litt over 1/3 av jordens befolkning? Og en god del av de som ikke tror får aldri muligheten heller, fordi de lever i områder der hans ord aldri kommer frem? Er de da født i helvete?

Hvis jeg skal svare på det, må jeg nesten høre hvor du har det fra at noen skal straffes for at alle ikke har fått forkynt kristendommen.

Markus 16,15-16. ”"Og han sa til dem: ”Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alle mennesker! Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror, skal bli fordømt”.”"

Greit nok, de står ikke at de som ikke drar ut også skal bli fordømt - men det høres unektelig ut som en ganske klar melding om å ikke sitte på ræva? ICON_WINK

Fordi hvis man tror på Gud, så tror man på det han sier - at han alltid har vært der.

ok.

Re: KRIK? [Re: Trygve_] #1293779 08/11/2011 11:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Skal de som aldri fikk invitasjon også straffes? Evt. tror du at andre guder tar seg av dem, så du også tror på de andre gudene?

Personlig regner jeg med at en som titulerer seg selv som selveste manifestasjonen av rettferdighet, ser mangel på sjanse til å vite om festen som en svært formildende omstendighet når startskuddet smeller.

Det er i tråd med den gjengse oppfatningen jeg har fått med meg, men jeg er ikke i stand til å sannsynliggjøre det nærmere. Siste setning i bibelverset du siterer, oppfatter jeg til å gjelde dem som mottar forkynnelsen som det oppfordres til i første setning.

Den er, som du sier, en klar melding om å ikke sitte på ræva. Det er derfor en del kristne føles så plagsomme som de gjør.

- Robert Green Ingersoll
Re: KRIK? [Re: jrm] #1293781 08/11/2011 11:32
pogoman Offline
Entusiast
Entusiast
Helvete er vel litt strengere enn en kjedelig fest. Fra Markus: "to be cast into hell, into the fire that never shall be quenched".

Men det kan jo seff være tidenes grillfest?

Re: KRIK? [Re: jrm] #1293795 08/11/2011 11:47
pinwiz Offline
Besatt
Besatt
O du heilage! Detta må være den beste og mest lærerike tråden i ts-historien.

Hva ville Lemmy gjort.......?

Re: KRIK? [Re: pogoman] #1293797 08/11/2011 11:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: pogoman
Helvete er vel litt strengere enn en kjedelig fest. Fra Markus: "to be cast into hell, into the fire that never shall be quenched".

Men det kan jo seff være tidenes grillfest?

Nydelig ordspill!

Det er vel heller slik at en tilværelse der Gud er fraværende - oppleves som å bli stekt levende sammenlignet med den tilværelsen vi opplever her på jorda.

- Robert Green Ingersoll
Re: KRIK? [Re: jrm] #1293805 08/11/2011 12:01
pogoman Offline
Entusiast
Entusiast
Quote:
22 For a fire is kindled in mine anger, and shall burn unto the lowest hell, and shall consume the earth with her increase, and set on fire the foundations of the mountains.

23 I will heap mischiefs upon them; I will spend mine arrows upon them.

24 They shall be burnt with hunger, and devoured with burning heat, and with bitter destruction: I will also send the teeth of beasts upon them, with the poison of serpents of the dust.

Synes din tolkning av helvete som en fest hvor verten glemte å komme er i overkant mild.

Re: KRIK? [Re: pogoman] #1293819 08/11/2011 12:19
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Quote:
22 For a fire is kindled in mine anger, and shall burn unto the lowest hell, and shall consume the earth with her increase, and set on fire the foundations of the mountains.

24 They shall be burnt with hunger, and devoured with burning heat, and with bitter destruction: I will also send the teeth of beasts upon them, with the poison of serpents of the dust.

Synes din tolkning av helvete som en fest hvor verten glemte å komme er i overkant mild.

Også må man huske at helvete jo også bli modifisert ganske heftig i middelalderen, for å skremme folk til å betale seg fri fra det. Ikke så ulikt scientologikirkens strategi egentlig.

Mellom 1200 tallet og helt frem til 1600 tallet ble jo bl.a. skjærsilden revidert flere ganger. Ser man disse revisjonene ift. kirkens økonomiske styrke (da den katolske kirken) og generelle makt i samfunnet, forstår man jo at det ikke nødvendigvis var Guds ord som alltid var motivasjonen for å forkynne om himmelen og helvete.

De fleste andre retninger har jo frelse gjennom mer økonomisk fordelaktige løsninger for den som trenger det, både før og etter døden ICON_SMILE

Re: KRIK? [Re: Trygve_] #1293858 08/11/2011 13:37
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Samtidig føler jeg at kristendommen jo også er et av de bidragsyterne til at vi har den moral og etikk vi har i vår del av verden - selv om den på ingen måte er "perfekt". Men skylden for det er heller ikke kristendommen (alene).

Akkurat dette syns jeg er en interessant tanke, jeg hadde en lærer som mente det samme en gang. Er det kristendommen som har skapt etikken vi lever etter i dag? Hvor har i så fall kristendommen fått denne etikken fra?

Sånn jeg ser det er det mennesker i vår del av verden som har skapt denne etikken, og brukt kristendommen som en måte å formidle disse verdiene til folket for å sørge for et sivilisert samfunn. At dette er noe som ligger innebygd i kristendommens vesen (eller noe sånt) klarer jeg ikke helt å svelge.

Re: KRIK? [Re: pogoman] #1293859 08/11/2011 13:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Quote:

Helvete er parkeringsplassen utenfor festlokalet. Dessverre så er det slik at i det verten forsvinner inn i festlokalet og lukker døra, så forsvinner også forutsetningen for at noe godt av noe slag kan eksistere utenfor. Parkeringsplassen blir i så måte et svært lite trivelig oppholdssted.

- Robert Green Ingersoll
Re: KRIK? [Re: FHanserud] #1293863 08/11/2011 13:47
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: FHanserud

Akkurat dette syns jeg er en interessant tanke, jeg hadde en lærer som mente det samme en gang. Er det kristendommen som har skapt etikken vi lever etter i dag? Hvor har i så fall kristendommen fått denne etikken fra?

Sånn jeg ser det er det mennesker i vår del av verden som har skapt denne etikken, og brukt kristendommen som en måte å formidle disse verdiene til folket for å sørge for et sivilisert samfunn. At dette er noe som ligger innebygd i kristendommens vesen (eller noe sånt) klarer jeg ikke helt å svelge.

Nå sier jeg ikke at moralen og etikken kommer derfra, men at det er "en bidragsyter" til at vi har fått den moralen og etikken vi har. Altså en av flere brikker.
Jeg tror vi kan peke mye på filosofien som oppsto både i arabiske land, og i landene rundt middelhavet også. Kombinert med mange andre faktorer. Men det blir vel litt som å prøve å analysere været, for her er det mange faktorer.

Og nei, kristendommen alene har jo blitt brukt både som freds- og krigsskjold, så at den er noen etisk høyborg med innebygget godhet alene er vel ganske sikkert at man ikke kan si.

Re: KRIK? [Re: anonym5] #1293878 08/11/2011 14:04
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: pontiff
At kristendommen ikke klarte å hoste opp noe bedre enn en allmektig gamling med skjegg og gammeltestamentlig vrede, sier litt om hvor lite fantasi man hadde.

Jeg regner med at du har lest, snakket og tenkt nok til at jeg kan ta dette «fantasiløse» utsagnet med en klype salt?

Okei da, en bitteliten klype. Jeg glemte forøvrig "god" i forbindelse med "allmektig". En uslåelig kombinasjon for å forhindre ondskapen i verden.

Martin

Re: KRIK? [Re: GeirK] #1293882 08/11/2011 14:08
EgilS Offline
More than words
More than words

Hva er da din forklaring på nivå 3? For den må jo komme den også.

Må den det?

Hvis man begrunner nivå 2 med at noe må ha skapt nivå 1, må man jo også si at noe skapte nivå 2. For nivå 2 kan jo ikke eksistere uten at noe skapte det.

Re: KRIK? [Re: EgilS] #1293887 08/11/2011 14:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
For nivå 2 kan jo ikke eksistere uten at noe skapte det.

Jo, når nivå 2 sier at det alltid har eksistert, så kan det det.

- Robert Green Ingersoll
Re: KRIK? [Re: GeirK] #1293890 08/11/2011 14:24
EgilS Offline
More than words
More than words

Den egenskapen kan nivå 1 like godt ha.

Re: KRIK? [Re: GeirK] #1293892 08/11/2011 14:26
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig

Hva er det som tilsier at nivå 2 kan eksistere uten å ha bli skapt, men at nivå 1 ikke kan det?

Re: KRIK? [Re: EgilS] #1293894 08/11/2011 14:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Den egenskapen kan nivå 1 like godt ha.

Selvfølgelig, men alt tyder vel på at det ikke alltid har gjort det.

- Robert Green Ingersoll
Re: KRIK? [Re: FHanserud] #1293895 08/11/2011 14:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: FHanserud

Hva er det som tilsier at nivå 2 kan eksistere uten å ha bli skapt, men at nivå 1 ikke kan det?

At vi vet tidspunktet da nivå 1 har ble skapt i betydningen "blitt til"?

- Robert Green Ingersoll
Side 8 av 15 1 2 6 7 8 9 10 14 15

Moderator  support