Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 6 1 2 3 4 5 6

VOMax intervaller vs Terskelintervaller

Re: VOMax intervaller vs Terskelintervaller [Re: Sykkelbob] #1284645 22/10/2011 20:30
cyberzent Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Fin tråd som bare gjør meg enda sikrere på at kort og intensivt er veien for meg å gå. Så for vi se hva erfaringer og loggen sier i ettertid.
-----

Flytter grenser!
Re: VOMax intervaller vs Terskelintervaller [Re: erling] #1284650 22/10/2011 20:37
cyberzent Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: erling

Jeg kjenner flere som sverger til å trene mye styrke på beina i grunntreninga. Et par av de holder høy internasjonal klasse i sin klasse. Selvfølgelig trener de mest på sykkel, hvem har sagt noe annet? Om det funker med styrketrening har jeg ikke peiling på, men disse sier dette er vesentlig. Selv trener jeg ikke styrke da jeg ikke har trua, og synes det er kjedelig. Foruten stisykling da som ofte er nærme styrketråkk :-)

Jeg har trent vektrening i mange år og bakker er rimelig morsomme når jeg akselerer ifra mer trente syklister.

Verre er det på flatene :-)

Flytter grenser!
Re: VOMax intervaller vs Terskelintervaller [Re: Sykkelbob] #1284658 22/10/2011 20:44
B
btorsen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
mye innteressant.
Jeg kommer til å kjøre styrke 1-2 ganger i uka frem til mars/april, og kommer til å gjøre det i den tro at jeg kommer til å ha utbytte av dette. Ikke bare i forhold til sykling og bedre tempostyrke, men også i forhold til forebyggende mot skader. Er i utgangspunktet enig i at man blir god på det man trener på, men mange idretter og måter og trene på, har veldig god overføringseffekt til f.eks sykling. F.eks er jeg ganske sikker på at Reidar Bergersen har trent MASSE styrke i sine år som skøyteløper. Og jeg er ganske sikker på at han har masse igjen for dette når han sitter på temposykkelen.... Uenige???

Redigert av btorsen; 22/10/2011 20:46.
Re: VOMax intervaller vs Terskelintervaller [Re: Øystein Rustad] #1284664 22/10/2011 20:55
cyberzent Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Øystein Rustad
Det er variasjoner i proteintilskudd i form av hva slags råvarer proteinet er hentet ut ifra og hvor mye det er behandlet. Jeg bruker et som for sikkerhetsskyld...

Jeg er meget skeptisk til alle slike proteintilskudd, etter å ha vært innenfor vektreningsmiljøet i mange år viser det seg for min egen erfaring at slike proteintilskudd har null virkning, såklart vil jo alle reklamer og blader ha deg til å tro det gir en fordel og er noe du "trenger" men etter å ha "forsket" litt på egen kropp virket det som det bare ble dyr piss av det ICON_SMILE Ett sunt matforhold med en litt mer mengde fisk enn det som er vanlig holder nok mer enn nok for de fleste.
Kreatin derimot virket meget bra hos meg i de periodene jeg brukte det men er mer skeptisk til å bruke det innenfor utholdenhetsidretter. Legger jo fort på deg ettpar 3 kilo vann i tillegg ICON_SMILE

Redigert av cyberzent; 22/10/2011 20:56.

Flytter grenser!
Re: VOMax intervaller vs Terskelintervaller [Re: Sykkelbob] #1284668 22/10/2011 21:03
B
btorsen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Men de 3 kiloene du legger på deg i vann, de blir jo borte idet du slutter med kreatin?!?!?! Her mener jeg å bruke kreatin utenfor sesong for å booste styrke og bli sterk. Da er målet og i hovedsak øke STYRKE, ikke muskelMASSE. Kommer til å kjøre MAXstyrke (intil 6rep) og utholdenstyrke 15rep+++. Kreatin mener jeg skal gjøre at jeg kan bli sterkere fortere, da måten det funker på slik jeg har lest er at du har mer trøkk til de 2 siste rep og kan kjøre tyngre vekter pga. det vannet++++ du har i musklene pga. kretin...

Leggcurl og leggextensions er en del av den skadeforebyggende planen... Man skal være forsiktig med å bli for svak i f.eks hamstring... en strekk i hamstring kan sitte i leeeeeeenge.

Re: VOMax intervaller vs Terskelintervaller [Re: Sykkelbob] #1284672 22/10/2011 21:17
cyberzent Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Vel forhåpentligvis kommer du ut sterkere uansett om vannet har forlatt kroppen.(Skal sies at mange for seg en psykologisk knekk når vannet forlater kroppen og mister dermed motivsjonen en skakket stund)

Skal godt gjøres å kjøre MAXstyrke A6 rep uten å bygge muskelmasse. Uansett er det lurt å trene deg opp og bli vant med øvelsene før du begynner å tenke på kreatin. Du vil uansett ha en god økning i styrke de første 6 måneder om du ikke har trent med vekter tidligere. Vær også obs på at vektrening kan gi deg skader om du ikke kjører øvelsene riktig.

Redigert av cyberzent; 22/10/2011 21:22.

Flytter grenser!
Re: VOMax intervaller vs Terskelintervaller [Re: Sykkelbob] #1284674 22/10/2011 21:18
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Det finnes ikke øvelser som setter patella og andre ligamenter rundt kneet under større belastning enn leg extensions. Skal du trene hamstring bør du trene en eksentrisk variant, f.eks. nordic hamstrings, da hamstrings strekkes i nedtråkket.

Re: VOMax intervaller vs Terskelintervaller [Re: Sykkelbob] #1284676 22/10/2011 21:20
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Ok, jeg lurer på om jeg etterhvert kaster inn håndkleet i denne debatten.

1. Med 1 - 2 styrkeøkter i uka vil jeg tro det betyr at du bruker en vesentlig prosentandel på styrke kontra sykkel, hvorfor man skal bli bedre til åmsykle av åmgjøre mer av noe annet fortsetter for meg å være helt uforståelig, men ok.

2. Det er mulig Reidar har trent mye styrke, men før du vetbdette, ikke ta han til inntektfor dette synet, og selvom så skulle være tilfelle vet du ikke om det er det som har gjort ham god på tempo. Så ja, jeg er uenig!

3. Arvesen går ikke turer med tung sekk tilmtopper for å trene styrke, eller hvis han gjør det så har han totalt misforstått styrke konseptet. Styrke = ytelsen i en maks rep per definisjon. Hvorfor man skulle bli god til en maksrep av et par tusen rep er like uforståelig som hvorfor man skal bli bedre til enn ting av å gjøre noe annet.

Det finnes mange gode grunner til å trene styrke men å bli bedre på sykkelen er ikke en av dem.

Re: VOMax intervaller vs Terskelintervaller [Re: Sykkelbob] #1284679 22/10/2011 21:24
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
http://www.rice.edu/~jenky/sports/creatine.html
Her er forøvrig en link som kommenterer en studie som viste ulempe for løpere ved bruk av kreatin.

Re: VOMax intervaller vs Terskelintervaller [Re: cyberzent] #1284681 22/10/2011 21:25
B
btorsen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Sitat: cyberzent

Skal godt gjøres å kjøre MAXstyrke A6 rep uten å bygge muskelmasse. Uansett er det lurt å trene deg opp og bli vant med øvelsene før du begynner å tenke på kreatin. Du vil uansett ha en god økning i styrke de første 6 måneder om du ikke har trent med vekter tidligere. Vær også obs på at vektrening kan gi deg skader om du ikke kjører øvelsene riktig.

Stemmer nok det, Og jeg kommer nok etterhvert til å prøve og kjøre intill 3rep. og ikke mer. Men som du sier er jeg litt opptrening unna før jeg begyner med det.. Og om jeg med mine 60kg bygger litt lår, så gjør det ikke så mye.

Sitat: Rask
Det finnes ikke øvelser som setter patella og andre ligamenter rundt kneet under større belastning enn leg extensions. Skal du trene hamstring bør du trene en eksentrisk variant, f.eks. nordic hamstrings, da hamstrings strekkes i nedtråkket.

Er det ikke ved å belaste at man trener da? Men det stemmer nok, så litt forsiktig skal jeg nok være....

Re: VOMax intervaller vs Terskelintervaller [Re: Sykkelbob] #1284684 22/10/2011 21:26
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/12669262/

Her er en til, dog litt kort periode med bruk.

Re: VOMax intervaller vs Terskelintervaller [Re: Sykkelbob] #1284686 22/10/2011 21:34
cyberzent Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Uten å for mye erfaring rundt sykling vil jeg uansett tro at fornuftig styrketrening med vekt på støttemuskulatur vil være gunstig for kroppsholdning, sittestillig og være skadeforebyggende noe annet syntes jeg vil være merkelig.
Så bedre på sykkelen med riktig styrketrening, jepp..

Merk. jeg prater ikke om bodybuilding..

Flytter grenser!
Re: VOMax intervaller vs Terskelintervaller [Re: sigmund1] #1284687 22/10/2011 21:35
B
btorsen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Sitat: sigmund1

1. Med 1 - 2 styrkeøkter i uka vil jeg tro det betyr at du bruker en vesentlig prosentandel på styrke kontra sykkel, hvorfor man skal bli bedre til åmsykle av åmgjøre mer av noe annet fortsetter for meg å være helt uforståelig, men ok.

med de to øktene med styrke jeg kommer til å ha ila en uke vil det blir ca 60min. Det er en liten %andel av de timene jeg legger ned. Det er et lite suplement!
Jeg skal Lese den artikkelen. Den er helt sikkert fornuftig! Og jeg er ute etter meninger, ikke ute etter og kverulere. Og jeg er allerede blitt litt klokere.

Og jeg tror faktisk at mange kan ha masse utbytte av å trene LITT styrke. Spesiellt hvis du begynner og bli 40++. Det er ikke jeg. Men jeg kommer til å trene styrke i vinter:)

Side 6 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå