Er fat-bike et bra konsept?
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
08/12/2011 12:22
|
geiranders
Besatt
|
Besatt
Jeg er i pønskefasen av en magasinreportasje om fatbikes, og lurer på hvor mange slike som går her i landet nå? Har forsøkt å skumme relevante tråder for å se om det er flere enn Supernalle som faktisk er på sånne feite hjul - men finner stort sett bare de som drømmer.
Takknemlig for hint om aktuelle brukere.
|
|
|
[Re: femte_gir]
08/12/2011 12:31
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor mye veier en gjennomsnittlig fatbike? Det er relativt greit. Ramma er ca det samme(litt ekstra vekt er det, men sannsynligvis bare noen titalls gram, for eksempel bredere krankhus). Legg til den ekstra vekten for dekk, slange, felg og felgbånd, og trekk ifra vekten for en stiv gaffel (hvis du bruker det) istedet for en demper. Resten er stort sett det samme. Det er forøvrig store variasjoner. Noen felger er mye lettere enn andre og du har et valg på hvor lette slanger du vil bruke, her er det store forskjeller.....
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: -Jan]
08/12/2011 12:33
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bare for å teste så brukte jeg en 16 grams for å fylle opp et dekk. Det holdt ikke, men det ble ganske fullt Med en liten "sekk"-dekkpumpe så tar det veldig lang tid Dette er jo nærmest selvmotsigende. Det minsker uansett tiden å pumpe opp et dekk i kulda ganske så drastisk, eller i hvilken som helst temperatur..... Gjør det? Hvis du må bruke både patron og vanlig pumpe etterpå?. Jeg vil nesten tro det går fortere å bruke bare en vanlig pumpe alene. Siden trykket skal være så lavt så får man jo også benyttet mer av patronen. Mer av? Får man ikke brukt hele patronen uansett? Jeg lever greit videre med at du tror på kritikken din.
- Voltaire
|
|
|
[Re: DavidS]
08/12/2011 12:41
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Tja, 20" ytterdiameter på hjul blir i minste laget. Og 38kg? Mente så klart 22"-24" felg og dermed ytterdiameter dekk på rundt 29"
|
|
|
[Re: supernalle]
08/12/2011 13:25
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Så vi snakker om ca. 13-14kg?
|
|
|
[Re: femte_gir]
08/12/2011 13:30
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så vi snakker om ca. 13-14kg? Noen veier det, andre veier mindre, andre veier mer. Mange på mtbr sitt fatbike-forum opplyser vekten på sykkelen sin. Ta en runde der.
- Voltaire
|
|
|
[Re: geiranders]
09/12/2011 21:36
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Jeg er i pønskefasen av en magasinreportasje om fatbikes, og lurer på hvor mange slike som går her i landet nå? Har forsøkt å skumme relevante tråder for å se om det er flere enn Supernalle som faktisk er på sånne feite hjul - men finner stort sett bare de som drømmer.
Takknemlig for hint om aktuelle brukere. Det finnes nok flere  En kar jeg kjøpte ei brukt ramme av hadde begynt på fatbike byggeprosjekt i sommer, og selv har jeg bestilt meg en som julegave til meg selv  Jeg drømmer om å lage kjettinger til min også..... Syns du burde skrive en reportasje om 650b også forresten!
|
|
|
[Re: skiraffen]
09/12/2011 21:47
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Tja, 20" ytterdiameter på hjul blir i minste laget. Og 38kg? Mente så klart 22"-24" felg og dermed ytterdiameter dekk på rundt 29" Fatbike med 24" felger har alt blitt laget. Surly produserte en spesialutgave av 1x1 med 24" feite hjul for noen år siden. Den hadde da 24" Large Marge 65mm brede felger og 3" dekka var egentlig henta fra en beach cruiser og var mer eller mindre for slicks og regne. Med andre ord brukte de ikke 24" hjul for å sprenge noen grense på dekkbredde, men for å kunne lage fatbike på ei ramme som er utrolig allsidig.
|
|
|
12/12/2011 17:23
|
Per Martin
Medlem
|
Medlem
Rart ikke noen tar inn noen fatbikes til Norge?! Salsa, 907 o.l.
|
|
|
12/12/2011 18:33
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har såvidt prøvesykla sverre her på forumet sin jones sykkel. Sjukt rått!
|
|
|
[Re: Per Martin]
14/12/2011 12:31
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Rart ikke noen tar inn noen fatbikes til Norge?! Salsa, 907 o.l. Jepp, noen burde ta ansvar og starte import av Salsa og Surly  Fatbikes burde jo egentlig være perfekte for norske forhold, vi har plenty med vinter og snø og også masse krevende stier/terreng når det er grønn vinter.
|
|
|
[Re: krankdrev]
14/12/2011 12:33
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
|
|
|
14/12/2011 12:52
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Fatbikes burde jo egentlig være perfekte for norske forhold, vi har plenty med vinter og snø ... Høres egentlig ut som et argument for å skaffe seg ski eller ta dem frem fra boden? Største ulempen med fatbikes slik jeg ser det er: - fremkommeligheten er dårligere i 90% av tilfellene sammenlignet med ski - det er ikke populært å sykle i skiløypa (synes også det er en uting på de fleste fører) - en vanlig mtb med piggdekk (nokia extreme eller schwalbe ISP f.eks.) hjelper på det aller meste av fører ellers Har inntrykket av at fatbikes passer best hvor fri snøskuterkjøring er utbredt (mange traséer som er faste). Jeg kunne uansett tenke meg fatbike, men kun av irrasjonelle grunner :-)
|
|
|
14/12/2011 12:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
- fremkommeligheten er dårligere i 90% av tilfellene sammenlignet med ski
Hvordan funker skiene dine på stiene du vanligvis sykler om sommeren? - en vanlig mtb med piggdekk (nokia extreme eller schwalbe ISP f.eks.) hjelper på det aller meste av fører ellers
På sti gjør de nok ikke alltid det, nei.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
14/12/2011 13:10
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
- fremkommeligheten er dårligere i 90% av tilfellene sammenlignet med ski
Hvordan funker skiene dine på stiene du vanligvis sykler om sommeren? Mener du på vinteren eller sommeren? Jeg mente så klart vinterstid... Dårlig gli på sommeren synes jeg, på vinteren sliter jeg ofte med å finne igjen stiene, alternativt jeg må vasse til knes i løssnøen. Jeg tenker sjelden på at jeg burde ha sykkel i slike tilfeller. Men så klart, det er jo alltid unntak. - en vanlig mtb med piggdekk (nokia extreme eller schwalbe ISP f.eks.) hjelper på det aller meste av fører ellers
På sti gjør de nok ikke alltid det, nei. Jeg sier ikke alltid, forøvrig ser jeg jo at det mange ganger hadde vært fint med sykkel.
Redigert av skiraffen; 14/12/2011 13:10.
|
|
|
14/12/2011 13:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mener du på vinteren eller sommeren? Jeg mente så klart vinterstid... Dårlig gli på sommeren synes jeg, på vinteren sliter jeg ofte med å finne igjen stiene, alternativt jeg må vasse til knes i løssnøen.
Jeg mente om vinteren, ja. Mange av stiene mine er opptråkket men ofte er sporet for løst til at det kan sykles. Da ønsker jeg meg en fatbike.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
14/12/2011 13:15
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Fatbikes burde jo egentlig være perfekte for norske forhold, vi har plenty med vinter og snø ... Høres egentlig ut som et argument for å skaffe seg ski eller ta dem frem fra boden? Største ulempen med fatbikes slik jeg ser det er: - fremkommeligheten er dårligere i 90% av tilfellene sammenlignet med ski - det er ikke populært å sykle i skiløypa (synes også det er en uting på de fleste fører) - en vanlig mtb med piggdekk (nokia extreme eller schwalbe ISP f.eks.) hjelper på det aller meste av fører ellers Har inntrykket av at fatbikes passer best hvor fri snøskuterkjøring er utbredt (mange traséer som er faste). Jeg kunne uansett tenke meg fatbike, men kun av irrasjonelle grunner :-) Fatbike er mye kulere enn ski  Greia er vel at ikke alle har lyst å gå ski. Jeg er ELENDIG på ski men brukbar på sykkel, derfor har jeg lyst på fatbike. I tillegg har jeg truger som igjen har langt bedre framkommelighet enn ski (ihvertfall for meg som er dårlig på ski). Dessuten utelukker jo ikke det ene det andre... ser ikke noe irrasjonelt i litt variasjon 
|
|
|
14/12/2011 13:23
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan funker skiene dine på stiene du vanligvis sykler om sommeren? Bør kanskje si at en av fordelene med ski på vinteren er jo at man ikke er like bundet av stier/veier som man er på sykkel sommerstid. Litt avhengig av hvilken type ski man bruker. Om det egentlig er en fordel eller ulempe kan jo diskuteres, men jeg synes iallefall det er greit å kunne gå andre steder enn man sykler på sommeren.
|
|
|
14/12/2011 13:42
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Hovedgrunnen til at jeg tar meg ei ventepølse her er at jeg ble omtrent like imponert/inspirert/motivert av overbevisende 29r-entusisaster på div fora for et halvt tiår sida, synes argumentene og retorikken kring fat-bikes er ganske lignende.
Også er det jo så gøy med ski!
Når det er sagt er jo mine favorittdekk RQ 64mm breie og gir eksepsjonelt god flytfølelse på sti (bare parert av BBGG når det er skikkelig glatt). Omkretsen ligger nok nærme en 650 med 2.25 dekk også. En 650cc semi-fat hadde nok vært drømmekonseptet, inntil videre koser jeg meg på 26r-stålhojen
Trådstarter har vel også tatt seg ei ventepølse?1? T
|
|
|
[Re: Ynot]
14/12/2011 14:39
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Hovedgrunnen til at jeg tar meg ei ventepølse her er at jeg ble omtrent like imponert/inspirert/motivert av overbevisende 29r-entusisaster på div fora for et halvt tiår sida, synes argumentene og retorikken kring fat-bikes er ganske lignende.
Også er det jo så gøy med ski!
Når det er sagt er jo mine favorittdekk RQ 64mm breie og gir eksepsjonelt god flytfølelse på sti (bare parert av BBGG når det er skikkelig glatt). Omkretsen ligger nok nærme en 650 med 2.25 dekk også. En 650cc semi-fat hadde nok vært drømmekonseptet, inntil videre koser jeg meg på 26r-stålhojen
Trådstarter har vel også tatt seg ei ventepølse?1? T Ja, og det viste seg jo at 29er bare var et blaff, akkurat som internett!  det samme gjelder nok fatbikes  Virker som om ski er kommet for å bli, så tror ikke skitilhengerne trenger å føle seg trua av fatbikegeriljaen riktig enda. Men litt mer alvorlig: Ser ikke helt likheten mellom 29er og fatbikes så langt, fatbikes er ikke markedsført slik som 29rs har blitt, det er foreløpig ingen virkelig store sykkelmerker som har "kastet" seg på dette og tror kanskje ikke at det vil skje heller. Fatbike er litt sært og moro og så langt nærmest litt motbevegelse til fulldempa superlette karbonsykler, vekthysteri og hele den greia der.
|
|
|
14/12/2011 16:14
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Mener du på vinteren eller sommeren? Jeg mente så klart vinterstid... Dårlig gli på sommeren synes jeg, på vinteren sliter jeg ofte med å finne igjen stiene, alternativt jeg må vasse til knes i løssnøen.
Jeg mente om vinteren, ja. Mange av stiene mine er opptråkket men ofte er sporet for løst til at det kan sykles. Da ønsker jeg meg en fatbike. Som på dette bildet. Kan sikkert komme frem med 2.3 dekk e.l., men fatbike klarer dette og enda løsere snøsti. Noen som spurte "hva veier en fatbike?". Vel, hvor lang er en fisk? Et eksempel da, for å være grei. Sykkelen på bildet veier drøyt 16 kg, kanskje mye men du forventet ikke 9.9-kilos fatbikes? Bj 
Redigert av BjornS; 14/12/2011 16:42.
|
|
|
14/12/2011 17:26
|
ulveroar
Ringrev
|
Ringrev
Flott og inspirerende bilde!
|
|
|
[Re: BjornS]
14/12/2011 17:40
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Det der så gøy ut!  Teller dager fram mot "julaften", dvs. den dagen min Pugsley ankommer i posten.
|
|
|
[Re: BjornS]
14/12/2011 21:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg mente om vinteren, ja. Mange av stiene mine er opptråkket men ofte er sporet for løst til at det kan sykles. Da ønsker jeg meg en fatbike. Som på dette bildet. Kan sikkert komme frem med 2.3 dekk e.l., men fatbike klarer dette og enda løsere snøsti. Noen som spurte "hva veier en fatbike?". Vel, hvor lang er en fisk? Et eksempel da, for å være grei. Sykkelen på bildet veier drøyt 16 kg, kanskje mye men du forventet ikke 9.9-kilos fatbikes? Bj Fantastisk! Jeg måtte gjøre retrett på vei inn i Estenstadmarka i dag. Jeg hadde egentlig forventet det, men drømte likefullt om en Surly Moonlander på vei hjem med uforettet sak.
|
|
|
14/12/2011 21:59
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
- en vanlig mtb med piggdekk (nokia extreme eller schwalbe ISP f.eks.) hjelper på det aller meste av fører ellers
Eksempel i dag: Kjørte grusvei nær oslo. Det var noe speilblank is, av typen som egner seg minst for dekk uten pigger, men tok det rolig og det gled greit fremover. Men det meste av veien var slush av typen som overhode ikke egner seg for piggdekk..... Mitt valg i dag: Fatbike...... by far. Jeg er forøvrig uenig..... selv om det finnes flere dager i løpet av vinteren piggdekk fungerer greit og til og med helt topp hele veien eller stien, så er de fleste av dagene preget av veier/stier med partier der piggdekk ikke fungerer, Man må tråkke i slush eller snø. Ikke kult..... Jeg tråkker heller med piggsko på is. Jeg ser på sykkel med piggdekk som et suplement til fatbike, noe jeg også bruker. På våren er det bare fatbike som duger i skogen.
- Voltaire
|
|
|
14/12/2011 22:30
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Min erfaring er at de forholda der piggdekk virkelig fungerer bra er enten på brøyta (og usalta) vei der det blir hardpakka snø/is, plasser der snøen blir godt nedtråkka (gangveier og noen stier der det går mye folk) og de gangene man er heldig nok å få skikkelig tjukk god skaresnø som bærer godt.
Noen steder er det sikkert helt flott å sykle med piggdekk hvis der er mye skogsbilveier som er brøyta og stier som blir tråkka godt til, men sannheten er jo at det slett ikke er over alt man er heldig nok til å finne sånne forhold i rimelig nærhet. Tror de som har Nordmarka som sin lekeplass er litt bortskjemte på den måten og det farger kanskje synet til enkelte når de avfeier fatbike konseptet og mener piggdekk er løsningen.
Dessuten; det går fint an å få en fatbike til å bite på glattisen hvis man virkelig vil, det finnes de som har pigget opp fatbike dekk og det burde ikke være noe vanskeligere å lage kjettinger til en fatbike enn til en vanlig sykkel heller. (og før noen kommenterer dette; ja det finnes kjettinger til sykkel, og de fungerer i følge testene jeg har lest utmerket. Er man litt nevenyttig skal det gå greit å lage slike kjettinger selv også).
Å få en vanlig sykkel med piggdekk til å funke på mykt/løst underlag går ikke, ergo så vil en fatbike være en bedre vintersykkel da det er mulig å dekke begge behov.
|
|
|
14/12/2011 22:45
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fatbikedekk "fungerer" på is. Men bare for å poengtere så sitter ikke fatbikedekk i nærheten av like bra som piggdekk på is. Det er det ingen som har hevdet, bare så det er klart. På veldig glatt is så er man litt bambi, men man kommer seg frem. På den typen is så må jeg gå i veldig bratte bakker, men dette er et lite problem synes jeg. PIggsko fikser dette. Dette skjer også veldig sjelden.
Jeg tror mange visjonerer superhardpakket snø eller is på veier og stier på vinteren uten store problemområder på strekningen, og derfor virker piggdekk som et "vakkert" valg. Virkeligheten de fleste dager er nok ikke slik (selv i Nordmarka). Men for all del, det er ikke galt å la seg styre av været, jeg bare sier at jeg ikke ønsker det.
- Voltaire
|
|
|
15/12/2011 08:53
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
... drømte likefullt om en Surly Moonlander på vei hjem med uforettet sak. Med Moonlander begynner det jo å bli såpasse feitt at det blir virkelig interessant. Synes at skal man først ha fatbike bør det dras så langt som mulig :-)
|
|
|
15/12/2011 09:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er i allefall ingen tvil at komboen FS med piggdekk og fatbike er billetten til 100% aksess til skogen vinterstid.
|
|
|
15/12/2011 10:46
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Det kan dras enda lengre. Leser du om fatback og 9:zero:7 på nettet vil du se både titanrammer, karbongafler og enda bredere dekk enn 4"  Har ikke sett noen m dempegaffel ennå, har hørt at det skal finnes med modifisert Lefty. Bj
|
|
|
|
|