Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 11 1 2 3 4 5 10 11

kattebæsj i hagen

Re: kattebæsj i hagen [Re: sykleguten] #1277810 11/10/2011 13:21
perbl Offline
More than words
More than words
Hvordan stiller de som synes det er mitt ansvar å passe på at kattene i nabolaget ikke setter seg på bilen min og lager riper seg til f.eks røyking på bussholdeplasser og togstasjoner? Også et eksempel der det er veldig lett for den rammede å være litt fleksibel og trekke litt unna i motsatt retning av trekken.

EDIT: Nå har jeg ikke bil for øyeblikket, men det var endel som ble plaget av kranglevorne katter som likte panser og biltak der jeg bodde før, noe som gjorde meg bevisst på problemstillingen.

Redigert av perbl; 11/10/2011 13:25.

Per B.
Re: kattebæsj i hagen [Re: EgilS] #1277814 11/10/2011 13:27
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS
Tja, er det nødvendigvis det?
Det er ingen garasjeporter på min garasje. Kattene har dermed full tilgang til å pisse der, og det gjør de. Både på ved og på ting som er lagret der.

Å bruke ti tusen på porter er vel litt mer enn "bare å svinge unna hestelort" eller "kaste pepper i bedene"?

For en som har stor glede av å ha en smart og aktiv katt (noe som forutsetter at katten er ute og får løpe fritt) så vil det koste vesentlig mer enn det vil koste deg å finne en løsning. Hvor mye har du egentlig prøvd før du kommer dit at du føler deg nødt til å betale 10000 for en port? Har du f eks prøvd med litt hjortsalt (eller hva det heter på norsk) langs veggene? Har du prøvd med litt pepper? Jeg synes fortsatt at ditt bry med å løse problemet er minimalt i forhold til gleden katteieren har av sin katt.

Igjen, dette lukter litt av "det ville vært bedre for oss bilister hvis ikke det var en eneste syklist i veien, noensinne, derfor ønsker vi et totalforbud mot sykling i veien, selv om hver syklist bare koster oss noen sekunders heft".

Re: kattebæsj i hagen [Re: P_H_] #1277821 11/10/2011 13:37
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: P_H_
Og fordi jeg vet at katter godt kan være inne bare de vennes med det fra begynnelsen av.

Joda, men hvis man bare har lyst på en pelsdott så kan man jo kjøpe seg en bamse isteden. Jeg mener bestemt at en utekatt er et helt annet dyr enn en innekatt, selv om en innekatt sikkert ikke plages av å være inne. Et menneske som blir født i bur og holdt i bur hele livet uten å vite om noe annet ville muligens også ha klart seg helt fint, men vedkommende ville kanskje ikke ha vært særlig interessant å sitte og ta en øl sammen med og snakke om uka som gikk.

Re: kattebæsj i hagen [Re: Dan] #1277825 11/10/2011 13:40
perbl Offline
More than words
More than words
Men synes du kattehold er helt ok overalt?

Jeg mener det er vesentlige forskjeller på å ha katt i svært tettbygd strøk vs mer spredt begyggelse, og at det ikke er alle steder det er like smart å slippe løs en katt med behov for å drite, slåss, jakte osv.

Per B.
Re: kattebæsj i hagen [Re: perbl] #1277827 11/10/2011 13:40
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl
EDIT: Nå har jeg ikke bil for øyeblikket, men det var endel som ble plaget av kranglevorne katter som likte panser og biltak der jeg bodde før, noe som gjorde meg bevisst på problemstillingen.

Dette er hele problemet med vesten i dag. Folk er fullstendig nevrotiske når det gjelder bilene sine. Hvis man er plaget av riper så legg på et skikkelig lag med voks, eller søk hjelp av psykolog. Det er en bil, ikke et familiemedlem. ICON_WINK

Og hvis noen lurer, jeg har ikke katt selv og kommer aldri til å skaffe det. Men jeg er oppvokst med katt og jeg synes det er koselig med kattene i nabolaget, selv den som har tatt eierskap i terassen vår.

Re: kattebæsj i hagen [Re: Dan] #1277838 11/10/2011 13:50
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
I samfunnet må man faktisk leve med at ikke alle gjør akkurat slik man selv skulle ønske at de gjorde.

Er det etter ditt syn noen forskjell på å tolerere andres aktivitet på fellesområder og tolerere andres aktivitet i eget hjem eller hage?

Jeg har ikke noe imot katter andre steder enn på min eiendom.

Jeg forstår likevel ikke holdningen til katteeiere som vil kollektivisere deres kjæledyrhobby og dytte ulemper over på andre.

Jeg mener også det er dyreplageri å la kjæledyr gå uten tilsyn i tettbygde strøk.

Redigert av Tex; 11/10/2011 13:57.
Re: kattebæsj i hagen [Re: Dan] #1277839 11/10/2011 13:51
EgilS Offline
More than words
More than words
Igjen, dette lukter litt av "det ville vært bedre for oss bilister hvis ikke det var en eneste syklist i veien, noensinne, derfor ønsker vi et totalforbud mot sykling i veien, selv om hver syklist bare koster oss noen sekunders heft".

Nope. Som jeg og flere påpeker, det er stor forskjell på hva man aksepterer når det gjelder fellesgoder og hva man synes man må akseptere av andres påvirkning i sitt eget hjem.

I mine øyne er det ikke så veldig stort tiltak om katteeier venner katten til å være innekatt fra barnsben av, i motsetning til hva ett lass med naboer (for jeg er neppe den eneste) må drive med for å stoppe svineriet.

Re: kattebæsj i hagen [Re: perbl] #1277843 11/10/2011 13:54
Dan Offline
More than words
More than words
Men synes du kattehold er helt ok overalt?

Jeg kan godt tenke meg at det finnes steder hvor det ikke er like greit og at en presumtiv katteeier da må tenke seg litt om og innse at valget av bopel går på bekostning av ønsket om katt.

Men når det er sagt så synes jeg et boligfelt med fullt av småunger, sandkasser og parkerte biler er et ypperlig sted å ha løse katter på. Inne i byen, eller med motorveien som nabo så er jeg mer skeptisk, men det er med tanke på kattens beste, ikke naboenes.

At katter slåss plager vel ingen andre enn de som må plastre om katten sin etterpå. At de driter er selvfølglelig irriterende, men ikke irriterende nok. Og at de jakter ser jeg ikke som noe problem i det hele tatt. Vår katt var nabo med en vindmølle i aktiv drift med kornmaling, så der var kattene veldig velkomne for å holde musbestanden i sjakk. Litt trist å se skamferte småfugler, men hey, slik er nå en gang naturen. Ingen lever evig, ikke en gang en småfugl, og ikke engang jeg som er vegetarianer klarer å hisse meg opp over at noen småfugler blir drept for moro skyld.

Re: kattebæsj i hagen [Re: sykleguten] #1277844 11/10/2011 13:54
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Katter bærer toksoplasmose nettopp fordi de rydder vekk skadedyr. forøvrig sier FHI også: "Det er beskrevet svært få utbrudd av toksoplasmose. Det er ingen registrerte utbrudd i Norge."

Hvor ren jord har dere egentlig i hagen hvis dere er så redd for kattebæsj at dere vil torturere dyr?

Redigert av Tor Arne; 11/10/2011 14:28.
Re: kattebæsj i hagen [Re: GeirK] #1277847 11/10/2011 13:56
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: GeirK
Sitat: Tex

Jeg vil tro det mest effektive hadde vært hvis kattens eier passet på dyret sitt slik at det ikke gikk over til naboen.

Jeg lurer også på hvorfor katteiere liksom har fått blancofullmakt til å la dyrene sine drite og pisse over alt. Joda - katter liker frihet, men hvorfor skal nabolaget betale for enkeltindividers trang til å ha katt?

Hva med å plukke opp dritten og legge den på trappa til huset der katta bor?

Jeg leste hit og stoppa der. Helt enig Geir, en katteeier har også ansvar og han kan gjøre noe med det. Som tidligere katteeier tilbød vi alle naboene våres en dings de kunne plassere ute i hagen på våres regning. Radarcan sender ut frekvenser beregnet på mus og utrulig effektiv. Mus skyr disse frekvensene. Men den holder også kattene på lang avstand.

Så til alle som ikke ønsker katter i hagan eller rundt huset hiv dere rundt og kjøp. Den har vært å få på Maxbo både i 220v utgave og med batterier.

Radarcan

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: kattebæsj i hagen [Re: sykleguten] #1277848 11/10/2011 13:56
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis man skulle gi en poengscore på problemer,hvor høyt ville da kattebæsj og piss i hagen ha kommet?

90 av 100(der 100 er kattastrofe),eller er det bare ett lite filleproblem, som man kan løse ved hjelp av noen enkle kjerringråd fra Klara Klok?

Vet om eldre som har katt,og de har jo sjelden besøk av familien,så det å ta fra dem deres lille familie ville jeg sett på som svært galt,selv om de skulle ha hatt en katt som brøt seg inn i gangen min å pissa på syklene mine.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: kattebæsj i hagen [Re: sykleguten] #1277852 11/10/2011 14:02
Tex Offline
Besatt
Besatt
Det kommer høyt på min korte liste over helt unngåelig plager som kun skyldes ubetenksomme dyreeiere. Der vil jeg gi det score 100.

Re: kattebæsj i hagen [Re: Tex] #1277854 11/10/2011 14:04
Dan Offline
More than words
More than words
Er det etter ditt syn noen forskjell på å tolerere andres aktivitet på fellesområder og tolerere andres aktivitet i eget hjem eller hage?

I sin egen hage eller i andres hager? Jeg går ut fra at du mener aktivitet i andres hager, som f eks å la katten sin gå i andres hager. Selvfølgelig er det en forskjell, men grensen mellom eget område og fellesområde er ikke så knivskarp som noen kanskje vil ha det til. Hva hvis du ligger i sengen og må høre en mc på full gass på veien hundre meter unna som plager deg? Motorsykkelen er ikke i hagen din, men den plager deg i hjemmet ditt. Hva med naboen som går på fylla og vandrer naken i gaten utenfor kjøkkenvinduet ditt når du spiser frokost? Han plager deg i ditt hjem, men han er ikke inne på eiendommen din. Og katteholdet foregår hos katteeieren, som gir katten mat, har bæsjekasse til den og som sjekker at den er ved god helse når den kommer hjem om kvelden, men den plager deg likevel inne på eiendommen din. Forskjellen er at katten setter potene sine fysisk på eiendommen din, mens motorsykkelen og naboen ikke gjør det.

Nuvel, jeg skal ikke sitte her og bruke opp kompileringstiden min på å kverulere katteeiernes sak. Det må de nesten gjøre selv. Slutt fra meg for nå.

Re: kattebæsj i hagen [Re: Dan] #1277856 11/10/2011 14:06
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
At de driter er selvfølglelig irriterende, men ikke irriterende nok.

Tror du att det är möjligt att du skulle endra åsikt om just detta om du hade barn som leker på lekplatser där katter tycker om att drita?

Re: kattebæsj i hagen [Re: fredriks] #1277875 11/10/2011 14:49
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Tror du att det är möjligt att du skulle endra åsikt om just detta om du hade barn som leker på lekplatser där katter tycker om att drita?

Niks. Unger er jo for øvrig enda mer irriterende enn katter, men jeg aksepterer at folk føler en tvang til å reprodusere seg og lever fint med det. ICON_SMILE

Re: kattebæsj i hagen [Re: Tex] #1277916 11/10/2011 16:15
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Poenget er at løse katter ikke bare kan være til plage og ulempe, men KAN også være farlige. Ansvarlige katteeier burde ta hensyn til dette.

Beskrivelsen din passer også på sykelister.

Re: kattebæsj i hagen [Re: Dan] #1277940 11/10/2011 17:11
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Unger er jo for øvrig enda mer irriterende enn katter, men jeg aksepterer at folk føler en tvang til å reprodusere seg og lever fint med det. ICON_SMILE

Takknemlighet i forbindelse med reproduksjontvangen gjelder vel ikke minst også dine foreldre ...

Hunder, katter eller biler er i mine øyne ikke familiemedlemmer. Barn er. Jeg behøver heller ikke å sammenligne de tre førstnevnte med sistnevnte.

Martin
spesiesist

Re: kattebæsj i hagen [Re: Tex] #1277942 11/10/2011 17:12
tais Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg mener også det er dyreplageri å la kjæledyr gå uten tilsyn i tettbygde strøk.

Denne skjønner jeg ikke.
Hvorfor mener du at det er dyreplageri?

Mener du at det er dyreplageri fordi noen, rent teoretisk sett, kan komme til å skade dette kjæledyret?
Men denne teoretiske skaden kan jo også skje dersom kjæledyret holdes under oppsikt (unntatt muligens bevist dyreplageri).
Så, mener du at det er dyreplageri fordi dyret kan komme å utsettes av dyreplageri av noen annen?

Eller er det noe helt annet du tenker på?
Skjønner rett og slett ikke tankegangen din...

eva
Re: kattebæsj i hagen [Re: M@rtin] #1277954 11/10/2011 17:39
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: M@rtin
Takknemlighet i forbindelse med reproduksjontvangen gjelder vel ikke minst også dine foreldre ...

Jeg er takknemlig for at de ga meg en flott oppvekst. Takknemligheten for selve reproduksjonen blir noe annet og er noe dere foreldre kanskje gjerne ønsker fra barna. Det er jo tross alt slik at da dere bestemte dere for å skaffe barn så var det et ganske egoistisk ønske, for å tilfredstille deres eget ønske om å tre inn i en foreldrerolle (eller at dere bare gikk litt hardt på rødvinen hjemme den lørdagkvelden), siden dere jo ikke kan ha gjort det for å være snille mot et på tidspunktet ikke-eksisterende barn. ICON_SMILE (Og så er det bare å vente på å bli banket i hodet av forumets filosof og eksistensialist og få høre at disse tankene var det en eller annen som hadde allerede blant sumererne og resonementet er blitt latterliggjort helt siden da...)

Re: kattebæsj i hagen [Re: sykleguten] #1277961 11/10/2011 17:49
bik3man Offline
More than words
More than words
Denne tråden har alt som trengs for å minne meg på hvorfor jeg slutta å henge regelmessig på dette forumet...... jeez

Eks katteeier, eks hundeeier, småbarnsfar

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: kattebæsj i hagen [Re: Raymond] #1277996 11/10/2011 18:58
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Raymond

Denne tanken slo meg ang hunder og hundeeiere i området....selv med kjeledyret i bånd så er jo ingen selvfølgelighet at dritten blir plukket opp!? Jeg kom hjem i går og litt nedi gata stod en sankt bernhard (beklager hvis stavefeil!) og sprøytela en hekk....barnefamilien som bor der har IKKE hund..... eieren stod helt avslappet og så en annen vei...når hunden var "tømt" gikk de rolig videre...

Stod du bare og så på, uten å si ifra?
Om jeg ser en bikkje som driter og eieren ikke plukker opp, gir jeg de en bæsjepose.
Har alltid ett par i lomma, har bikkje og plukker opp dritten etter den.
En annen irriterende ting er huseiere som blir forbannet over at jeg kaster bæsjeposene i søplekassen deres. Er det bedre at dritten ligger midt i innkjørselen?

Re: kattebæsj i hagen [Re: -Bjørn-] #1278006 11/10/2011 19:15
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: -Bjørn-
En annen irriterende ting er huseiere som blir forbannet over at jeg kaster bæsjeposene i søplekassen deres. Er det bedre at dritten ligger midt i innkjørselen?

Når jeg lufter hund synes jeg hvertfall ikke det gjør så mye å bære med seg posen i hånda og kaste den i nærmeste offentlige søppelkasse. Den som eier kassa skal ikke få drit i søppelkassa si om jeg kløner det til og knyter posen dårlig igjen er vel det jeg tenker på, samt at en søppelkasse inne på privat eiendom faktisk ikke er min til å benytte som jeg vil. Trasker jeg forbi fellescontainere for sameier o.l. er jeg nok mer truandes til å kaste posen oppi.

Redigert av perbl; 11/10/2011 19:16.

Per B.
Re: kattebæsj i hagen [Re: -Bjørn-] #1278009 11/10/2011 19:22
J
JMGJMG Offline
Entusiast
Entusiast
J
For å si det sånn. Hadde jeg tatt noen i å kaste dritt i søppelkassa mi, hadde jeg spurt pent om vedkommende kunne plukket den opp igjen. Hadde vedkommende ikke gjort det hadde det haglet dritt i lufta.

Redigert av JMGJMG; 11/10/2011 19:24.
Re: kattebæsj i hagen [Re: sykleguten] #1278011 11/10/2011 19:23
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
oj..dette var visst en bombe;) av forståelige grunner som jeg selv kjenner på.. ut og kjøpe pepper og så får vis e om vi bestiller en slik elektrisk sak til å stoppe dyra fra å komme over til meg, men heller holde seg hjemme hos dem som er glad i dem;) men bygge carport om til garasje etter grundig vasking blir det ihvertfall. Så får vi skure absolutt alt som står der inne etterhvert.. katter skal dit peppern ligger og venter på dem;)

3:16
Re: kattebæsj i hagen [Re: sykleguten] #1278012 11/10/2011 19:25
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
økologisk gjødsling er det ihvertfall.. og et påskudd til å kjøpe seg nye joggesko på xxl, ettersom mine har ekstra pvubæsj såle intakt etter at jeg desverre har gått over kattens hage..

3:16
Re: kattebæsj i hagen [Re: sykleguten] #1278024 11/10/2011 19:35
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjøp en kattedo og sett ut til pus, vær litt serviceminded.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: kattebæsj i hagen [Re: perbl] #1278025 11/10/2011 19:38
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: -Bjørn-

Når jeg lufter hund synes jeg hvertfall ikke det gjør så mye å bære med seg posen i hånda og kaste den i nærmeste offentlige søppelkasse. Den som eier kassa skal ikke få drit i søppelkassa si om jeg kløner det til og knyter posen dårlig igjen er vel det jeg tenker på, samt at en søppelkasse inne på privat eiendom faktisk ikke er min til å benytte som jeg vil. Trasker jeg forbi fellescontainere for sameier o.l. er jeg nok mer truandes til å kaste posen oppi.

Jeg hadde blitt rimelig forbannet hvis noen kastet en bæsjpose med innhold i postkassa mi. Selv pleier jeg å kaste i posen i nærmeste søppelkasse.

Re: kattebæsj i hagen [Re: JMGJMG] #1278026 11/10/2011 19:40
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: JMGJMG
For å si det sånn. Hadde jeg tatt noen i å kaste dritt i søppelkassa mi, hadde jeg spurt pent om vedkommende kunne plukket den opp igjen. Hadde vedkommende ikke gjort det hadde det haglet dritt i lufta.

Det er nesten så man ikke tror hva enkelte har problemer med.
Hva er problemet med en liten pose med hundedritt i søpplekassen din ?

Re: kattebæsj i hagen [Re: sl500] #1278029 11/10/2011 19:43
J
JMGJMG Offline
Entusiast
Entusiast
J
Hva er problemet med å ta posen i hånda og kaste den i sin egen søppelkasse? Hvorfor skal jeg ha en stinkende pose med møkk i min søppelkasse?

Re: kattebæsj i hagen [Re: Syklist1] #1278034 11/10/2011 19:49
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Syklist1
Når jeg lufter hund synes jeg hvertfall ikke det gjør så mye å bære med seg ......

Jeg hadde blitt rimelig forbannet hvis noen kastet en bæsjpose med innhold i postkassa mi. Selv pleier jeg å kaste i posen i nærmeste søppelkasse.

Hmm, var det en eller annen leif der jeg skrev post jeg ikke ser når jeg leser gjennom mitt eget innlegg? ICON_SMILE

Per B.
Side 3 av 11 1 2 3 4 5 10 11

Moderator  support