Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Antisyklingsinnlegg Adressa

Antisyklingsinnlegg Adressa #1274613 05/10/2011 09:39
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Ordet fritt i Adressa i dag; innlegg der forfatteren ønsker at kommunen vurdere å henvise syklister til stier som er spesielt egnet.

På søndag løp jeg stien ned fra Geitfjellet til Helkanseter, og du verden så mye gjørme det var der. Knapt nok en eneste tørr flekk, og "alle" ser ut til å gå rundt de verste pyttene, noe som gjør at gjørmehullene utvides ytterligere. Man kunne jo vurdert om kommunen burde henvise fotgjengerne til stier som er bedre egnet.

Redigert av Øyvind V; 05/10/2011 09:40. Rediger grunn: Bilde
Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: Øyvind V] #1274617 05/10/2011 09:48
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Intet nytt her. Det går i den sedvanlige holdningen om at "min form for friluftsopplevelser trumfer din", med påfølgende argumentasjon om at det er syklistene som må gå i seg selv, og at DE er problemet. Denne stien blir vel aldri brukt av fotgjengere, så det er vel ingen tvil om at det er syklistenes skyld...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: Øyvind V] #1274621 05/10/2011 09:55
PetterR Offline
Entusiast
Entusiast
Øyvind - ta bilde neste gang du løper der så kan forumet forfatte en felles respons på dette innlegget.

Forfatteren er relativt godt voksen (~75) ser jeg ved litt googling - ganske "ressurssterk" også. ICON_LAUGH

Mosjonist!
Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: PetterR] #1274626 05/10/2011 10:07
EgilS Offline
More than words
More than words
Noen skriveføre bør uansett skrive et svarinnlegg. NOTS kan kanskje stå for dette.

Gjerne ett som påpeker det tullete i hans innlegg hvor han legger all skyld på syklistene, men som samtidig også er mer nyansert med tanke på at all ferdsel skaper slitasje og gjørmehull.

Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: Øyvind V] #1274631 05/10/2011 10:09
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Hei,
Jeg synes du skal trampe et skikkelig gjørmehull ved neste løpetur og skrive et innlegg med et stort bilde der du ber om at friluftsetaten snart må se til å regulere hvor fotgjengere kan gå når det har regnet siden favorittsykkelstien di blir trampet ihjel av grilldresskledte Spitznas-gjengere.

Dårlig skjult ironi er et veldig godt virkemiddel..
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: Øyvind V] #1274632 05/10/2011 10:12
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Det hadde jo vært morsomt å sendt et identisk innlegg, bare at "syklister" er byttet ut med "fotgjengere", og lagt ved et bilde av en svær gjørmepytt fullt av fotspor.

Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: Øyvind V] #1274646 05/10/2011 10:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg er i gang.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: Øyvind V] #1274655 05/10/2011 10:35
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Så blött som det är i marka nu så finns det ju gjörmehåll och små "sjöar" på väldigt många stiar. De som befinner sig i marka märker ju också att problemet är all slags färdsel och gående är självklart också ett problem. En del ställen tåler inte mycket trafikk när det är blött.

Om stien mellan lavollen och langdalen är den jag tror det är, dvs stien som går mellan helkansäter till övre del av langdalen högre opp på fjellet än bärstiarna så är det enligt mig en riktigt dårlig sti efter blåbärstien går till vänster som jag tror också har stora gjörmehåll också när det är torrt.

Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: fredriks] #1274672 05/10/2011 10:58
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks
Så blött som det är i marka nu så finns det ju gjörmehåll och små "sjöar" på väldigt många stiar. De som befinner sig i marka märker ju också att problemet är all slags färdsel och gående är självklart också ett problem. En del ställen tåler inte mycket trafikk när det är blött.

-Dette er endel av en naturlig syklus.
Stier som er gjørmehull om høsten kan være smale og helt gjengrodde midtsommers, sålenge slitasjen ikke er aksellerende og irreversibel er det sjelden problematisk.
Vil tippe at gevinsten av fotgjengere og syklister som kommer seg ut trass drittværet er mer enn verdt en evt (nær-)"miljøbesparelse" ved å begrense ferdsel, sånn rent samfunnsmessig.

Vi må være forsiktig med å åpne for og legitimere slikt grønnbrunt tankegods.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: Øyvind V] #1274674 05/10/2011 10:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Forkortet og forenklet litt, og skrudde opp sarkasmen et lite hakk. Sendte så inn.

-------------

Gangstier i Bymarka

Dette er et svar til Erik Helgesen på hans innlegg: "Sykkelstier i Bymarka", der han uttrykker sin frustrasjon over terrengslitasje fra syklister. Jeg begynte å skrive om teksten hans slik at jeg kunne illustrere at denne problemstillingen omfatter mer enn syklistene.

"Stien inn til Storheia viser hvordan store deler av stiene i Bymarka er i dag som følge av at fotgjengere i økende grad bruker Bymarka som rekreasjonsområde. Dype fotgjengerspor som går i stadig videre buer på leting etter tørt land skaper til slutt myrlignende tilstander som blir umulig å forsere med sykkel uten at man synker ned til kranken.

Det er vanskelig å kritisere utøverne av denne sporten så lenge det er tillatt. De gående ser ikke hvordan stiene blir ødelagt, og gjør de det, oppfattes de vel bare som en unnskyldning til å gå på uberørt mark ved siden av, inntil denne er slitt også."

Jeg velger å stoppe der. Dette blir feil. Bildene er tatt i juni 2005, og viser hvordan fotgjengerne har gått rundt gjørmehullet og laget en ti meter bred gate gjennom myra - før Trondheim bydrift løste problemet på rett måte og gjorde den farbar. Synes Helgesen at man heller burde innført et forbud mot å gå inn til Storheia? Hva med andre stier som i dag hovedsaklig slites av fotgjengere? Jeg ser frem til et begrunnet svar på det spørsmålet.

Når han har svart på det ønsker jeg at han forklarer hvordan retten til å be syklistene ha seg vekk, løser problemet. Hvis Helgesens søken etter "naturopplevelse og ro" ivaretas gjennom en rettighet til å irettesette andre brukere av marka, har han i allefall en annen definisjon av begrepene enn undertegnede. For meg fungerer det best å si "Hei!" og få et "Hei!" tilbake - uavhengig av hvordan motparten har valgt å bevege seg gjennom marka, men vi er forskjellige.

Geir Kjosavik (smalstisyklist)

- Robert Green Ingersoll
Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: Øyvind V] #1274685 05/10/2011 11:19
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev
Nydelig Geir. Send det inn.

mvh
Nils
Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: nilswithskills] #1274696 05/10/2011 11:30
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg synes det også burde ha vært lagt inn ett eller annet om at man må kunne leve med at stier i et markaområde så nært en storby i perioder blir gjørmete. Hvis løsningen på alle gjørmehullene i marka er grus, da føler i hvert fall jeg at mye av opplevelsen av marka både som syklist og til fots er ødelagt.

Dette kan gjerne legges inn som et spørsmål som får stå åpent.

Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: GeirK] #1274699 05/10/2011 11:33
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
- Jeg ville vurdere å ta vekk de 2 siste setningene i innlegget dit. Da kommer hovedpoenget ditt bedre frem

- Skriv heller "pedalen" enn "kranken". La oss ikke overestimere lesernes kunnskaper

- Noe mulighet for å kutte mer ned på noe i de to kursive avsnittene? Fjerne noen setninger, f.eks. "Det er vanskelig å kritisere ..."?

- Enten kursiv eller anførselstegn, begge deler blir unødvendig mye. Siden du også "siterer" Helgesen skriv bak "Sykkelstier i Bymarka" i parentes datoen for Helgesens innlegg

Martin

Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: M@rtin] #1274703 05/10/2011 11:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg var litt triggerhappy, Martin, så sendte inn som over. Veldig god tilbakmelding, så takk likevel . Pkt 3 var den eneste jeg så selv.

- Robert Green Ingersoll
Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: GeirK] #1274709 05/10/2011 11:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nei søren - M@rtin har så rett at jeg sendte inn en ny version

- Robert Green Ingersoll
Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: GeirK] #1274714 05/10/2011 11:57
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Veldig bra skrevet og like bra initiativ ICON_SMILE.

Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: Øyvind V] #1274769 05/10/2011 12:57
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Meget bra!

Big wheels keep on turning
Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: Øyvind V] #1274801 05/10/2011 13:35
Elise79 Offline
Fersking
Fersking
Takk til GeirK!

Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: Øyvind V] #1274842 05/10/2011 15:10
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G
Helt suverent, takk for tiltaket!

Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: Øyvind V] #1274878 05/10/2011 16:45
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Hva med om man hadde sendt et seriøst svar med gode begrunnelser osv. Som styrket syklistenes rett å bruke marka..I stedet for å sende ett lite voksent svar - innlegg rammet av ett opphisset gjerningsøyeblikk...

Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: Zaskarin] #1274905 05/10/2011 17:51
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Entusiast
R
Hvis jeg leser det opprinnelige innlegget riktig så betviler ikke innsender syklistenes rett til å sykle i skauen. Det er den retten han vil til livs. Motinnlegget kommer nok ikke til å føre til holdningsendring hos opprinnelig innskriver, men jeg tror det kan virke godt hos mange lesere forøvrig. Jeg likte det. (naturlig nok)

Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: Øyvind V] #1274917 05/10/2011 18:13
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag skulle inte säga att han har rätt men om man har varit i bymarka nu på hösten så ser man sykkelspår nästan överallt. Jag tycker det är mer i år jämfört med de tidligare åren och också på en del obskura stiar. Det kan självklart bero på att det har varit blöttare men möjligt att det också är fler syklister som syklar.

Det är väldigt många ställen där man mest ser sykkelspår i gjörman och inga eller få fotspår. Oberoende av vad man tror orsaker mest sti slitasj så förstår jag gott att en del folk tycker att det ser ut som att det stora problemet är syklisterna.

Syklister och fotgjengare "förstör" nog gjörme områden på olika sätt. Syklister gjör hållen djupare och många fotgjengare går runt och gör hållen bredare.

Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: fredriks] #1275033 05/10/2011 21:00
EgilS Offline
More than words
More than words
Det er nok en kombinasjon av flere syklister og betydelig mye bløtere underlag. Det er uansett ikke det samme som at en syklist sliter mer på underlaget enn en til fots. Og totalt sett er slitasjen i marka fra syklister fremdeles ubetydelig sett i forhold til slitasjen fra folk til fots.

Jeg tror at folk legger mer merke til sykkelspor fordi en rett stripe tvers gjennom et gjørmehull står mer ut fra underlaget enn tilfeldig satte fotspor innimellom ett lass med andre fotspor. På bildet som ble presentert sammen med innlegget så vil folk lett se at noen har syklet der. At det har gått noen titalls tusen føtter gjennom samme gjøremhull er ikke like åpenbart for alle.

Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: EgilS] #1275139 06/10/2011 07:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: EgilS
Og totalt sett er slitasjen i marka fra syklister fremdeles ubetydelig sett i forhold til slitasjen fra folk til fots.

Det här är jag väldigt osäker på om det stämmer. Många stiar med väldigt många gående är endå de stiarna i marka som ser bäst ut för tillfället. Det är självklart mycket på grund av att folk redan har gjort en del arbeten på dem på de ställena där det har behövts.

Quote:

Jeg tror at folk legger mer merke til sykkelspor fordi en rett stripe tvers gjennom et gjørmehull står mer ut fra underlaget enn tilfeldig satte fotspor innimellom ett lass med andre fotspor.

Ja, sykkelspår ses ofta bättre och det var en av mina poänger i mitt inlägg. Jag tycker väl endå det är en hel del ställen där jag inte kan se några fotspår alls.

Quote:

På bildet som ble presentert sammen med innlegget så vil folk lett se at noen har syklet der. At det har gått noen titalls tusen føtter gjennom samme gjøremhull er ikke like åpenbart for alle.

Nu tror jag du överdriver väldigt mycket. Titalls tusen fötter? Under hur lång tidsperiod då? Min erfarenhet från många av de stiarna jag syklar är att det inte är väldigt många gående på dem.

Det är i alla fall många gånger fler folk som går runt tex baklidammen än som går på bärstiarna. Detsamma kan sägas i området runt granåsen då vädligt många går den stora grusade stien mot rönningen medans man nästan aldrig möter någon på små stiarna som går opp mot rönningen.

Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: fredriks] #1275169 06/10/2011 08:21
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Nu tror jag du överdriver väldigt mycket. Titalls tusen fötter? Under hur lång tidsperiod då? Min erfarenhet från många av de stiarna jag syklar är att det inte är väldigt många gående på dem.

Under 7-fjellsturen (eller hva det nå het) var det angivelig 1200 folk som deltok. Det er 2400 føtter, på én dag.

Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: Øyvind V] #1275171 06/10/2011 08:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Øyvind V

Under 7-fjellsturen (eller hva det nå het) var det angivelig 1200 folk som deltok. Det er 2400 føtter, på én dag.

Og det är normalen? Gick de på stien som det är snakk om här?

Hur lång tid tillbaka ska man räkna? Många av stierna som har ganska stora gjörmehåll i dag var torra och fina innan sommaren (och efter 7-fjellsturen).

Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: fredriks] #1275174 06/10/2011 08:29
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Hur lång tid tillbaka ska man räkna? Många av stierna som har ganska stora gjörmehåll i dag var torra och fina innan sommaren (och efter 7-fjellsturen).

http://www.topp7.no/article.php?ar_id=28490&fo_id=9108

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: GeirK] #1275176 06/10/2011 08:31
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Forkortet og forenklet litt, og skrudde opp sarkasmen et lite hakk. Sendte så inn.

-------------

Gangstier i Bymarka

Dette er et svar til Erik Helgesen på hans innlegg: "Sykkelstier i Bymarka", der han uttrykker sin frustrasjon over terrengslitasje fra syklister. Jeg begynte å skrive om teksten hans slik at jeg kunne illustrere at denne problemstillingen omfatter mer enn syklistene.

"Stien inn til Storheia viser hvordan store deler av stiene i Bymarka er i dag som følge av at fotgjengere i økende grad bruker Bymarka som rekreasjonsområde. Dype fotgjengerspor som går i stadig videre buer på leting etter tørt land skaper til slutt myrlignende tilstander som blir umulig å forsere med sykkel uten at man synker ned til kranken.

Det er vanskelig å kritisere utøverne av denne sporten så lenge det er tillatt. De gående ser ikke hvordan stiene blir ødelagt, og gjør de det, oppfattes de vel bare som en unnskyldning til å gå på uberørt mark ved siden av, inntil denne er slitt også."

Jeg velger å stoppe der. Dette blir feil. Bildene er tatt i juni 2005, og viser hvordan fotgjengerne har gått rundt gjørmehullet og laget en ti meter bred gate gjennom myra - før Trondheim bydrift løste problemet på rett måte og gjorde den farbar. Synes Helgesen at man heller burde innført et forbud mot å gå inn til Storheia? Hva med andre stier som i dag hovedsaklig slites av fotgjengere? Jeg ser frem til et begrunnet svar på det spørsmålet.

Når han har svart på det ønsker jeg at han forklarer hvordan retten til å be syklistene ha seg vekk, løser problemet. Hvis Helgesens søken etter "naturopplevelse og ro" ivaretas gjennom en rettighet til å irettesette andre brukere av marka, har han i allefall en annen definisjon av begrepene enn undertegnede. For meg fungerer det best å si "Hei!" og få et "Hei!" tilbake - uavhengig av hvordan motparten har valgt å bevege seg gjennom marka, men vi er forskjellige.

Geir Kjosavik (smalstisyklist)

Hvordan ser dette ut over helga tro?
Etter et lass med mm nedbør og sikkert ganske mange som deltar her: http://www.tt.no/activity.php?ac_id=36430

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: RazeFaze] #1275178 06/10/2011 08:35
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: RazeFaze

http://www.topp7.no/article.php?ar_id=28490&fo_id=9108

? Jag har problem att läsa deras karta men det verkar inte som de gick den stien som artikeln handlade om.

Re: Antisyklingsinnlegg Adressa [Re: fredriks] #1275182 06/10/2011 08:40
RazeFaze Offline
More than words
More than words

? Jag har problem att läsa deras karta men det verkar inte som de gick den sien som artikeln handlade om.

Neida, ser den...de går ikke akkurat samme sti som hverken Geir eller klageren snakker om. De skal opp Henriksåsen, så vi kan vel kikke på den over helga :-)

Det var forsåvidt ikke poenget... det er flere stier i Bymarka.

Jeg sier heller ikke at det er feil med slike arrangement, men det blir for enkelt å skylde på syklistene for slitasje i Bymarka.

Etter min mening er hovedårsaken en blanding av moder jord og herren der oppe... :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå