Varige mèn etter offroadfinnmark
|
Varige mèn etter offroadfinnmark
27/09/2011 09:00
|
krisch
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Dagen etter 300km var hadde jeg kraftig prikking i tre av fingrene på høyre hånd. Venstre var helt nummen samtidig med prikking/stikking i hele hånda. Prikkingen i høyre har gradvis(1 mnd.) gått over. I venstre har den akkurat forsvunnet. Jeg er fortsatt kraftløs i venstre hånd/fingrer. Såpass at jeg sliter med å gire på landeveissykkelen. Finmotorikken er også kraftig redusert. Noen som har hatt samme opplevelsen? Håper jo dette skal gå over men begynner å bli litt urolig.
|
|
|
Re: Varige mèn etter offroadfinnmark
[Re: krisch]
27/09/2011 09:41
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Som fisker har vi hatt ganske harde påkjenninger på armer og hender. For 3 år siden etter en hard vintersesong fikk jeg også prikking, nummenhet i 3 fingre på venstre hånden. Det kjentes ekkelt ut, som om den "sov" men hadde fremdeles førlinghet og sånn intakt. Slik var det mer eller mindre i et halvt år, og etterhvert kunne jeg ikke lengre vite om det var der eller ikke. Men alt virker i allefall fint nå, og jeg kan ikke kjenne noe prikking lengre.
Men siden du sliter med finmotorikk og ikke kan gire, er kraftløs ville jeg ha sjekket med en lege.
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
[Re: Cervin]
27/09/2011 10:13
|
Reven
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
27/09/2011 10:18
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Her er noen råd fra en annen tråd.
|
|
|
27/09/2011 10:44
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg har alltid vært forundret over folk som spør om helseråd på web-fora i stedet for å oppsøke fastlegen sin. Jeg mener man har krav på 3 timer permisjon med lønn for legebesøk. I tillegg koster et slikt besøk praktisk talt ingenting.
Så mitt råd: Oppsøk lege.
Mitt råd til de som gir råd: Vær lege/spesialist selv eller henvis trådstarteren til lege.
Jeg forstår ikke nordmenns vegring til å oppsøke lege.
|
|
|
[Re: Raskall]
27/09/2011 10:53
|
EiW
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har alltid vært forundret over folk som spør om helseråd på web-fora i stedet for å oppsøke fastlegen sin. Trådstarter har ikke på noen måte indikert at han bruker forumet som en erstatning for fastlegen sin. Tror tvertimot det kan være greit å høre om andres erfaringer - særlig om noe såpass sykkelhelserelatert som dette.
|
|
|
27/09/2011 11:01
|
catol
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har alltid vært forundret over folk som spør om helseråd på web-fora i stedet for å oppsøke fastlegen sin. Jeg mener man har krav på 3 timer permisjon med lønn for legebesøk. I tillegg koster et slikt besøk praktisk talt ingenting.
Så mitt råd: Oppsøk lege.
Mitt råd til de som gir råd: Vær lege/spesialist selv eller henvis trådstarteren til lege.
Jeg forstår ikke nordmenns vegring til å oppsøke lege. +1
|
|
|
[Re: EiW]
27/09/2011 11:49
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg har alltid vært forundret over folk som spør om helseråd på web-fora i stedet for å oppsøke fastlegen sin. Trådstarter har ikke på noen måte indikert at han bruker forumet som en erstatning for fastlegen sin. Tror tvertimot det kan være greit å høre om andres erfaringer - særlig om noe såpass sykkelhelserelatert som dette. Og det kan uansett være greit å ha en liten balast før man drar til legen. Det er vel ganske mange som har fått beskjeden "Ta to dispril, så går det over." på tross av at legen nok burde undersøkt nærmere.
|
|
|
[Re: EgilS]
27/09/2011 11:59
|
catol
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har alltid vært forundret over folk som spør om helseråd på web-fora i stedet for å oppsøke fastlegen sin. Trådstarter har ikke på noen måte indikert at han bruker forumet som en erstatning for fastlegen sin. Tror tvertimot det kan være greit å høre om andres erfaringer - særlig om noe såpass sykkelhelserelatert som dette. Og det kan uansett være greit å ha en liten balast før man drar til legen. Det er vel ganske mange som har fått beskjeden "Ta to dispril, så går det over." på tross av at legen nok burde undersøkt nærmere. Er også tilhenger av å vente noen dager før mann løper til legen, men det er ganske mange ukene siden løpet nå. Er vel på tide med et besøk.
|
|
|
27/09/2011 12:29
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg mener man har krav på 3 timer permisjon med lønn for legebesøk. Har man det? Har du en link til regelverk/annen kilde? (Jeg spør for å lære, ikke kverulere).
|
|
|
[Re: Arne_And]
27/09/2011 17:55
|
Signe
Fersking
|
Fersking
Så vidt jeg vet har man ikke direkte krav på dette, men det er nedfelt i en del tariffavtaler, og lokale avtaler på arbeidsplassen. Hos meg så er det to timer til legebesøk, og da fortrinnsvis i ytterpunktene i arbeidstida.
|
|
|
27/09/2011 18:09
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er enig, men jeg tror jeg skjønner hvorfor. Egen erfaring har gitt meg en idé om at man gjennom et forum blir tvunget til å på best mulig måte uttrykke hva som feiler deg. Men hos en fastlege så sparer man kanskje litt på kruttet, enkelte ord og uttrykk kommer ikke fram og så videre. I tillegg er min erfaring at mange fastleger er vant til å få så mye rart på besøk, at de glatt "ser seg blind" på de som faktisk kan være syke uten å gi uttrykk for at livet har falt helt i grus. De gangene jeg har fått "nok" hjelp hos fastlegen har vært når jeg har smørt på skikkelig, og ikke lagt noe som helst i mellom, og nærmest ekskludert alle andre forklaringsmodeller som legen har foreslått. Det føles utrolig arrogant, men det er det som har funket best. Jeg har selv fått tips her inne som har vært mye bedre enn hva min fastlege har påvist. Så selv om prisen er lav hos fastlegen, så syns jeg en uforpliktende "second opinion" her på forumet (spesielt) er vel så nyttig.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
27/09/2011 18:17
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
... så syns jeg en uforpliktende "second opinion" her på forumet (spesielt) er vel så nyttig. Spesielt når forumfolket som regel konkluderer med: "kom deg til legen." Med eller uten utropstegn  .
NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
27/09/2011 18:19
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En uforpliktende "second opinion",eller noen generelle svar fra folk som har opplevd lignende selv er det ikke noe galt med,men at folk stiller diagnoser,eller kommer med tips om behandling er noe annet. (selv så anbefaler jeg vitaepro og avkok av flaggermusører til alt  ) . Når det gjelder fastleger så regner jeg med at folk er klar over at man kan bytte(er vel max antall 3 bytter pr.år(?),og byttingen gjør man vel via nav.no)? Selv så har jeg en dyktig og oppdatert fastlege,som tar deg alvorlig uten at du må spille dødssyk,så kanskje på tide å bytte for de som opplever leger som ikke virker dyktige nok til å ta imot pasienter?
|
|
|
27/09/2011 19:58
|
frodebo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg mener man har krav på 3 timer permisjon med lønn for legebesøk. Enig i at man selvfølgelig skal oppsøke lege med slike symptomer, men må bare kommentere dette med "krav" på full lønn i 3 timer når man skal til lege. Slik er det naturligvis/heldigvis ikke. Legebesøk skal/bør man forsøke å legge utenom arbeidstid. Er ikke det mulig, vil en god arbeidsgiver legge til rette for at man kan få nødvendig fri. Beklager at det ble litt OT ;-) Frode
|
|
|
27/09/2011 21:03
|
haavardhun
Veteran
|
Veteran
For å komme tilbake til hva trådstarter spør om, så har jeg opplevd det samme. Dette skjedde etter birken i 2009, mye det samme som du opplever, tre av fingrene på høyre hånd mistet alt av følelse og var svake, lenge. Heldigvis er min fru lege og jobbet da på ortopedisk, hun ga diagnosen "nerve - entrapment". Det er i praksis at ulnarnerven eller medianus har blitt klemt over lang tid. I mitt tilfelle ble løsningen en gipset skinne som jeg måtte sove med hver natt i lang tid, dette for å holde åpne kanaler til nervene slik at de kunne fikse seg igjen. Men det kan kreve mer omfattene behandling, med andre ord, kom deg til faslegen ASAP. Du bør henvises til nevrografi, det kan være aktuelt med en liten operasjon, og det er viktig å gjøre noe fort! Lykke til
grove sykler og mørk musikk
|
|
|
28/09/2011 07:03
|
krisch
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Se der ja, masse gode råd og tips. Undervurder aldri forumet:-) Er ingen tilhenger av å løpe til lege for hver minste ting. Som regel går det meste over av seg selv, hvis man er tålmodig og tar visse forhåndsregler. I dette tilfellet har det ikke det. Mens jeg venter på legetimen jeg har bestillt, tar jeg en liten sjekk hos dere og får mange gode tips slik at jeg kan gi legen en flying start.
|
|
|
28/09/2011 07:22
|
benedictius
Entusiast
|
Entusiast
Broren til samboern sovna på soffan med fjernkontrollen under kneet... og sov der den natta. Dagen etter gikk han rett på trynet når han skulle stå opp. Han gikk med droppfot i nærmere 3 mnd før det gikk over, på grunn av klemskaden han fikk mot nerva som fjernkontrollen trykte mot. Kan jo være noe i samme duren du har fått.
|
|
|
[Re: frodebo]
28/09/2011 07:26
|
EgilS
More than words
|
More than words
Enig i at man selvfølgelig skal oppsøke lege med slike symptomer, men må bare kommentere dette med "krav" på full lønn i 3 timer når man skal til lege. Slik er det naturligvis/heldigvis ikke. Legebesøk skal/bør man forsøke å legge utenom arbeidstid. Er ikke det mulig, vil en god arbeidsgiver legge til rette for at man kan få nødvendig fri. I følge loven har man vel ikke rett til fri, men jeg vil tro mange (de fleste?) tariffavtaler gir denne retten. Det skal vel godt gjøres å finne en lege som har kontortid utenom normal arbeidstid 8-16. Og det skal vel like godt gjøres å finne en arbeidsgiver som vil finne på å nekte en ansatt å dra til legen.
|
|
|
[Re: ]
28/09/2011 07:40
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det skal jeg fortelle deg: Fastlegeordningen. Helsenorges førstelinjesupport, med tilhørende kø, lav kompetanse på spesifikke problemer og bare et hinder for de som har gjort noe av feilsøkingen på egenhånd.
Det oppsummerer greit min erfaring også. De fleste har jo leger i egen omgangskrets, og kan gjerne få noen tips derfra. Det virker ikke som fastleger er glad i å få besøk av pasienter som faktisk har gjort litt undersøkelser selv, og har en viss idè om hva som er feil. Og ja, jeg har hatt flere fastleger. Erfaringen er den samme.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
28/09/2011 08:15
|
DuckPase
Medlem
|
Medlem
Ingen ting gale i å løpe til legen for hver minste ting, bare spør legen. Prikkingen i fingrene kommer av nerver som er i klem. Har det flere ganger i uken i ventre arm, lillefinger og ringefinger, pga problem med venstre skulder. Har du prøvd i å hive innpå litt Ibumetin over en dag eller to? Ibumetin er antiinflammatorisk og kan få musklene dine til å roe seg ned dersom det er de som presser på nervene. Kjøp billigste sort på apoteket og husk å spise litt yoghurt etterpå.
|
|
|
28/09/2011 08:37
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Ser for meg at problemet med, og for, fastlegen er at han driver med allmennmedisin. Dermed er han normalt ikke ekspert på annet enn der han har mest erfaring -som øre- og halsbetennelser. Har man en uvanlig lidelse er det ikke dumt å ha egenkunnskap på plass -ikke minst for å hjelpe legen -som regel dreier det seg om ting lege og pasient må finne ut sammen. Å bytte fastlege kan kanskje hjelpe deg i et gitt tilfelle, men har du noe annet neste gang er det ikke lenger sikkert den nye fastlegen din lenger er den rette.
Leverer du bilen på bilverksted med et litt ullent problem er sansynligheten for at feilen rettes betydelig større hvis du kan beskrive symptomene tydelig og detaljert, og spesielt hvis du i tillegg har visse ideer om hva feilen kan være.
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben
|
|
|
28/09/2011 11:24
|
Raskall
More than words
|
More than words
Mitt råd til de som gir råd: Vær lege/spesialist selv eller henvis trådstarteren til lege. Det burde vel gjelde kostholdsråd også, da å følge disse kan ha svært alvorlige konsekvenser for helsen til et individ. Eller er det slik at innen kosthold er ikke legen til å stole på eller ikke kompetent nok? Skjønner ikke hvor dette kan sammenlignes. Er man skadet av mat så bør man få hjelp spesialist. Poenget er at gale råd av hobbyleger på et nettsted kan gjøre stor skade om vedkommende velger å følge dem. Hva om trådstarter ender opp som sykkelinvalid som følge av råd gitt her? Er det et ansvar dere vil ha? Fastlegen skal kunne stille en diagnose og/ eller henvise til spesialist. Klarer haun ikke det benytter man seg av retten til å shoppe etter ny lege.
Redigert av Raskall; 28/09/2011 11:26.
|
|
|
28/09/2011 11:49
|
Raskall
More than words
|
More than words
I tillegg stiller man mye sterkere juridisk om det er en lege som har feilbehandlet fremfor et forum.
|
|
|
28/09/2011 12:22
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Her kan jeg ikke gjøre annet enn å støtte anonymous13en 100%. Leser man også hans første innlegg skriver han relativt tydelig: Etter én måned med symptomene er det i hvertfall på høy tid å komme seg en tur til legen. Det er ingen her som har sagt at man ikke skal gå til legen!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben
|
|
|
28/09/2011 12:24
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Vill og gæer'n som jeg er, går jeg tilbake til topic en liten stund:
Har ikke Sykkelmagasinet foran meg, men der er det en oppsummering fra vinnerne Svaland/Ouren. Jeg mener at JC Svaland beskriver omtrent det samme som trådstarter etter Offroad Finnmark i 2010. Da gikk det ikke over før utpå vinteren 2011...
|
|
|
28/09/2011 12:33
|
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
I tillegg til lege kan det vara en god idé att gå til en fysioterpeut som er vant til att ta hand om sportsskader.
|
|
|
28/09/2011 12:40
|
Raskall
More than words
|
More than words
Poenget er at gale råd av hobbyleger på et nettsted kan gjøre stor skade om vedkommende velger å følge dem. Hva om trådstarter ender opp som sykkelinvalid som følge av råd gitt her? Er det et ansvar dere vil ha? Dette kan vel overføres til din deltakelse i lavkarbodiskusjoner. Med imponerende vekttap har du automatisk autoritet for visse mennesker. Hva om noen blir alvorlig syk av å følge dine detaljerte beskrivelser? Er det et ansvar du vil ha? Skaff referanse til hvor jeg har anbefalt andre å spise lavkarbo. Jeg er veldig forsiktig med å fortelle andre hvordan de skal spise. Jeg refererer bare til hva som har virket for meg. Tvert i mot så presiserer jeg i vekttaps-debatter at hver enkelt må finne en metode som fungerer for dem og at man må være tro mot den metoden. Det er troskap mot metoden som er suksessfaktoren og metoden bør være noe man kan klare å leve med permanent. Greit, jeg nevner som regel at det som er mest effektivt for meg er lavkarbo. Men atter en gang vrir anonymous13 en debatt til at jeg må forsvare meg. Det som skrives på et åpent nettforum risses i stein. Det kan aldri fjernes. Så om det i denne tråde gis et råd ut fra vagt beskrevne symptomer så vil dette søkes frem av personer vi ikke aner hvem er. Disse kan finne på å følge eventuelle råd uten å oppsøke lege/spesialist og påføre seg selv stor skade eller kanskje til og med død. Vi har et ansvar når vi skriver noe på nettet. Ikke bare for forumdebattanter men for alle som potensielt sett kan lese det. Derfor er det en uting å gi medisinske råd på offentlige forum.
|
|
|
[Re: OlaA]
28/09/2011 12:45
|
Raskall
More than words
|
More than words
I tillegg til lege kan det vara en god idé att gå til en fysioterpeut som er vant til att ta hand om sportsskader. En fastlege kan henvise til fysioterapeut. Dermed vil behandling av en skade koste maksimalt egenandelstak 2 (2560 kroner) innenfor gjeldende kalenderår. Går man direkte til fysioterapeut risikerer man adskillig større kostnader enn det.
|
|
|
[Re: KTL]
28/09/2011 12:47
|
Raskall
More than words
|
More than words
Her kan jeg ikke gjøre annet enn å støtte anonymous13en 100%. Leser man også hans første innlegg skriver han relativt tydelig: Etter én måned med symptomene er det i hvertfall på høy tid å komme seg en tur til legen. Det er ingen her som har sagt at man ikke skal gå til legen! Jeg har da heller beskyldet anonymous13 for å gi (dårlige) råd?
|
|
|
|
|