TØVPRAT, og det vet du selv også.
Ta en titt på rouesartisanales sin artikkel.
Gitt at stivhet og andre egenskaper er like så er det en fact at lavere vekt på hjul gir en bedre akselerasjon.
Det var aldri i tvil. Men forskjellen er irrelevant for alle andre enn proffer som vinner med millimetermarginer. Vi snakker om en forskjell i størrelsesorden 0.3%. INGEN vil kjenne den forskjellen.
For å bruke din tilnærming til saker og ting, så betyr vel det at en Hushovd har mindre effekt av 200g lettere hjul enn meg som ikke er så eksplosivt sterk.
Prosentvis forskjell vil være enda mindre for Hushovd enn for deg, men han kan faktisk trenge disse prosentbrøkdelene, da det er forskjell mellom å være #1 og #2 i det som er levebrødet hans. Med mindre du lever av sykling, spiller ikke 0.3% raskere akselerasjon NOE ROLLE.
så er hvert tråkk en akselrasjon, altså hjul med bedre akselrasjon vil ha effekt i hvert tråkk selv ved "konstant" fart.
For det første vil tyngre hjul holde på rotasjonsbevegelsen lengre enn lettere, for det andre vil jeg gjerne at du skal svare på følgende spørsmål: gitt 2 ellers identiske hjulsett, der den eneste forskjellen er 200g i vektforskjell, hvor mange flere watt må man bruke gjennom akselerasjonen i eksakt *ett* tråkk på det 200g-tyngre hjulsettet for å bevege seg like raskt som med det lettere hjulsettet?
I og med at du bruker dette som argument, så regner jeg med at du testet med begge hjulsett etter ferie (og at hjulsettene er så like at det er kun vekt som er den varierende faktoren).
Jepp. Jeg kjenner heller ingen forskjell mellom 2 og 1 750ml flaske på sykkelen når jeg sykler bakker. Dvs. jeg *tror* jeg kjenner forskjellen når jeg løfter sykkelen med en hånd, men klokken (og "følelsen") opp bakken forteller at det ikke har så fryktelig mye å si.
Jeg burde kanskje også presisere at det er kult med nye hjul, stor "swoosh"-effekt av dype felger og alt det der. Det å trimme vekten på sykkelen er også en morsommere hobby enn frimerkesamling. Eller noe så enkelt som å bare innrømme at man har hjul som bare ser mer jålete/fancy ut (overhodet ikke noe galt i det -- alle vet at røde hjul er raskere). Men ikke narr seg selv med at 200g i forskjell vil være av noe faktisk betydning på veien å snakke om, annet enn en svært subjektiv oppfattelse av å komme nærmere de superraske proffene.