Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Enda en "hjelp til valg av nytt hjulsett"-tråd

Re: Enda en "hjelp til valg av nytt hjulsett"-tråd [Re: Thmro] #1267471 23/09/2011 09:27
gare Offline
More than words
More than words
Hva rundtråkket angår, så kan du bare slappe av. Det finnes ikke.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Enda en "hjelp til valg av nytt hjulsett"-tråd [Re: Conkey] #1267478 23/09/2011 09:40
T
Thmro Offline
Entusiast
Entusiast
T
For å svare trådstarter: jeg har kjøpt hjul hos rundehjul.no, jeg er kjempefornøyd med hjulene med unntak av at det ble fort kast i dem (jeg tror dette er en tilfeldighet, og kommer til å benytte meg av tilbudet om gratis oppretting hos Sjur). Jeg må påpeke at jeg har ingen annen sammeligningsgrunnlag enn billige alex rims hjul som fulgte med sykkelen. Men jeg vil likevel påstå at dette er gode hjul, Rundehjul.no mente selv at dette var et bedre hjulsett totalt enn andre hjul jeg forhørte meg om i samme prisklasse og noen i prisklasser over. Når du i tillegg har tryggheten at produsenten sier at dette hjulet har ingen rytterbegrensning. Jeg ville valgt dette hjulet igjen og igjen, men det er et STORT MEN. Du må ha tid på å vente på å få hjulene (neppe denne sesongen). Denne mannen bruker leverandører som ikke prioriterer han, og dermed tar ting lengere tid. Mannen (Sjur) er også særdeles dårlig på kundekontakt og løpende informasjon om fremgang og evt. forsinkelser. Flere som har ventet i mndsvis uten å få hjul. Så mitt tips til deg er at om du gidder å ringe å mase litt på han i ny og ne, så øker fortgangen for dine hjul og det er kanskje verdt det, (men husk å ha en skriftlig avtale på leveringsdato, da er det lettere å mase på han når fristen løper ut. Dersom du ikke gidder å vente, eller ikke gidder å mase så velger du å kjøpe hjul et annet sted, selv de kanskje ikke er like god til den samme prisen.

Re: Enda en "hjelp til valg av nytt hjulsett"-tråd [Re: gare] #1267485 23/09/2011 09:44
T
Thmro Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: gare

Det er bare å øve. Se og lese litt om hvordan det gjøres, så ut å øve. Startet å sykle for et drøyt år siden. Jeg har det ikke inne enda, men kjenner at det nærmere seg.

Re: Enda en "hjelp til valg av nytt hjulsett"-tråd [Re: Thmro] #1267545 23/09/2011 10:59
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: Thmro
TØVPRAT, og det vet du selv også.

Ta en titt på rouesartisanales sin artikkel.

Quote:

Gitt at stivhet og andre egenskaper er like så er det en fact at lavere vekt på hjul gir en bedre akselerasjon.

Det var aldri i tvil. Men forskjellen er irrelevant for alle andre enn proffer som vinner med millimetermarginer. Vi snakker om en forskjell i størrelsesorden 0.3%. INGEN vil kjenne den forskjellen.

Quote:

For å bruke din tilnærming til saker og ting, så betyr vel det at en Hushovd har mindre effekt av 200g lettere hjul enn meg som ikke er så eksplosivt sterk.

Prosentvis forskjell vil være enda mindre for Hushovd enn for deg, men han kan faktisk trenge disse prosentbrøkdelene, da det er forskjell mellom å være #1 og #2 i det som er levebrødet hans. Med mindre du lever av sykling, spiller ikke 0.3% raskere akselerasjon NOE ROLLE.

Quote:

så er hvert tråkk en akselrasjon, altså hjul med bedre akselrasjon vil ha effekt i hvert tråkk selv ved "konstant" fart.

For det første vil tyngre hjul holde på rotasjonsbevegelsen lengre enn lettere, for det andre vil jeg gjerne at du skal svare på følgende spørsmål: gitt 2 ellers identiske hjulsett, der den eneste forskjellen er 200g i vektforskjell, hvor mange flere watt må man bruke gjennom akselerasjonen i eksakt *ett* tråkk på det 200g-tyngre hjulsettet for å bevege seg like raskt som med det lettere hjulsettet?

Quote:

I og med at du bruker dette som argument, så regner jeg med at du testet med begge hjulsett etter ferie (og at hjulsettene er så like at det er kun vekt som er den varierende faktoren).

Jepp. Jeg kjenner heller ingen forskjell mellom 2 og 1 750ml flaske på sykkelen når jeg sykler bakker. Dvs. jeg *tror* jeg kjenner forskjellen når jeg løfter sykkelen med en hånd, men klokken (og "følelsen") opp bakken forteller at det ikke har så fryktelig mye å si.

Jeg burde kanskje også presisere at det er kult med nye hjul, stor "swoosh"-effekt av dype felger og alt det der. Det å trimme vekten på sykkelen er også en morsommere hobby enn frimerkesamling. Eller noe så enkelt som å bare innrømme at man har hjul som bare ser mer jålete/fancy ut (overhodet ikke noe galt i det -- alle vet at røde hjul er raskere). Men ikke narr seg selv med at 200g i forskjell vil være av noe faktisk betydning på veien å snakke om, annet enn en svært subjektiv oppfattelse av å komme nærmere de superraske proffene.

Redigert av schnappi; 23/09/2011 11:09. Rediger grunn: presisering

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Enda en "hjelp til valg av nytt hjulsett"-tråd [Re: Thmro] #1267598 23/09/2011 11:50
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: gare

Det er bare å øve. Se og lese litt om hvordan det gjøres, så ut å øve. Startet å sykle for et drøyt år siden. Jeg har det ikke inne enda, men kjenner at det nærmere seg.

Lykke til.

Re: Enda en "hjelp til valg av nytt hjulsett"-tråd [Re: schnappi] #1267644 23/09/2011 13:06
T
Thmro Offline
Entusiast
Entusiast
T
Kunne kommet med flere argumenter mot din mening, men jeg gidder bare ikke diskutere det mer med deg. Dessuten er det litt ufint å kuppe tråden og jeg skal prøve å holde meg for god til det (bare ikke alltid jeg greier det). Se ditt første innlegg i tråden i forhold til trådstarters spørsmål. Til neste gang kan det kanskje holde med å si: "200g ekstra vekt har begrenset betydning for oss vanlige dødelige". også starter du heller ny tråd der du kan argumentere for dine meninger på den måten du vil.

Synes et slikt forum i utgangspunktet er genialt, særlig for oss som til stadighet lurer på noe. Men slitsom når alle spørsmål koker bort i diskusjoner uten betydning. Tenkt deg situasjonen når du skal på Elkjøp å kjøpe ny tv. Det er flere ting du lurer på, så du spør. Du får med deg noen meninger før det er et par andre der som drar diskusjonen videre om noe som ikke er av så stor betydning.

Gi mannen et forslag på hjul. thinking

Re: Enda en "hjelp til valg av nytt hjulsett"-tråd [Re: Thmro] #1267664 23/09/2011 13:32
gare Offline
More than words
More than words
Trådstarter har jo fått en drøss med gode forslag. Det er jo stort sett sånn vi gjør det her, som oftest(men ikke alltid)kommer det gode forslag før trådene eser ut i runkepelling på meeeget lavt nivå. Noen ganger kommer pellingen betydelig tidligere i tråden, men i dette tilfellet kom det gode råd før tråden forsvant ut på en vidde.
Kupping av tråder er heller ikke et helt ukjent fenomen.

Re: Enda en "hjelp til valg av nytt hjulsett"-tråd [Re: Thmro] #1267895 23/09/2011 19:06
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Kunne kommet med flere argumenter mot din mening, men jeg gidder bare ikke diskutere det mer med deg.

Du ville ha avsluttet enhver diskusjon hadde du faktisk giddet å gjøre det regnestykket jeg ba om.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Enda en "hjelp til valg av nytt hjulsett"-tråd [Re: Conkey] #1268446 25/09/2011 00:11
G
GloryGlory Offline
Fersking
Fersking
G
Om ein kan leggje fysikken på hylla ei lita stund, låner eg denne tråden litt.

Vurderer eit nytt hjulsett. Budsjettet er ikkje allverden, så har sett litt på Pro-Lite Bracciano. Nokon som har erfaringar med dette hjulsettet? Fann ikkje noko maks-ryttervekt på dei.
Ellers har jo Shimano eit par alternativ i Ultegra og RS80, så der og kunne det vært god hjelp om nokon hadde erfaringar. Tenker då spesielt på RS80, då eg har høyrd at Ultegra er eit "sikkert" valg.

Pro-lite Bracciano: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=29086
RS80: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=38244
Ultegra: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40568

Til informasjon så er settet som skal oppgraderast eit Shimano RS10 sett og badevekta sluttar å snurre på rundt 80kg.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå