Enda en "hjelp til valg av nytt hjulsett"-tråd
|
Enda en "hjelp til valg av nytt hjulsett"-tråd
10/09/2011 14:07
|
Conkey
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har sett og lest diverse tråder mht min problemstilling. Jeg er tung, ca 105 kg. Sykler i dag med Fulrum r7 hjul, greie nok de. Tenker oppgradering rundt 4000,- til nytt sett som kanskje er litt bedre. Hadde da tenkt Fulcrum Racing 3 som mange [/i]sier[i] er gode mht pris, kvalitet og ryttervekt. Blir skeptisk når jeg leser at Fulcrum direkte sier at om du er 105 kg eller mer anbefaler de ikke dette hjulsettet.
Noen som har innspill på godt valg av nytt hjulsett? Har vært innom tanken om å få noe bygget men har liten greie på fremgangsmåten for dette.
|
|
|
Re: Enda en "hjelp til valg av nytt hjulsett"-tråd
[Re: ]
10/09/2011 20:52
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ta en prat med Fast Gjest her på forumet. Det er han som driver "Runde Hjul". Han bygger gjerne custom for deg. Sub 1450 hjulene fra Runde Hjul/Fast Gjest koster 4150 og MÅ jo være perfekt for deg og! Tåler juling og veier lite!! Ta en titt på de her!
|
|
|
[Re: Conkey]
10/09/2011 21:35
|
Gaga
Veteran
|
Veteran
Ultegra-hjulsett.. god pris på cyclecomponents/bikeshop ingen maksvekt etter hva jeg har klart å finne ut. Ellers har jeg gode erfaringer med Rol Volant også - gode og holdbare hjul.
|
|
|
[Re: Gaga]
10/09/2011 21:45
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ultegra-hjulsett.. god pris på cyclecomponents/bikeshop ingen maksvekt etter hva jeg har klart å finne ut. Ellers har jeg gode erfaringer med Rol Volant også - gode og holdbare hjul. Ultegra hjulsettet er finfint og et bankers valg! MEN, de er ikke superstive! Jeg veier som deg ca 105 kg, og hadde ingen problemer med å kjøre med de....men hvis du først har satt av 4k til nye hjul, så ville jeg gått for noe som er stivere enn Ultegra hjulene...og om de tilfeldigvis er letter gjør jo ikke det noe..  Ultegra hjul veier ca 1650gram for settet.. Altså f eks 200gram tyngre enn settet fra Runde Hjul.. 200 gram er ikke allverden, men det er merkbart når det er roterende vekt.. Du skal opp en bakke i ny og ne og regner jeg med.. 
|
|
|
11/09/2011 08:03
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har også dårlig erfaring med Ultegra hjulsett. Jeg vil anbefale å gå for Fulcrum Racing 1, de koster litt mer, men er bygget for å tåle mer. Har hørt at de tåler opp mot 130 kg
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
[Re: Raymond]
11/09/2011 09:08
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Ta en prat med Fast Gjest her på forumet. Det er han som driver "Runde Hjul". Han bygger gjerne custom for deg. Sub 1450 hjulene fra Runde Hjul/Fast Gjest koster 4150 og MÅ jo være perfekt for deg og! Tåler juling og veier lite!! Ta en titt på de her! Jeg veier 94 og kjøpte disse. Jeg er strålende fornøyd - har dog ikke prøvd noen av de andre hjulene som nevnes i denne tråden.
|
|
|
11/09/2011 11:29
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
200 gram er ikke allverden, men det er merkbart når det er roterende vekt. På fagspråket heter det "pisspreik". Nei, du vil ikke legge merke til 200g av roterende vekt. Eller til 200g av ikke-roterende vekt. Og iallfall ikke når en selv bikker 3-siffret antall kilo på vekten. Og definitivt ikke på vei opp en bakke hvor ekstra vekt (roterende eller ej) er faktisk av betydning. Vær så snill, slutt med dette "Ooo! Roterenrede vekt! Aaaa! 10g på hjul er lik 3 tonn på sykkelen". Det er ikke det. Roterende vekt er av betydning kun for Cavendish og Kloeden. Ikke for vanlige dødelige. (Dette er helt ved siden av poenget om hjulvalg. Og når alle andre ting er like, er det selvsagt teit å velge et tyngre hjulsett framfor et lettere ett. Det er kult med lettere hjul. Mye karma og kanskje sogar en viss placeboeffekt. Men ikke pokker om jeg er blitt raskere med 350g lettere hjul (Reynolds Strike -> KinLin XR300 + Tune Mig/Mag + DT aerolite). Klokken sier faktisk at 3 ukers ferie hadde mye mye mer å si på tidene opp bakker i omegn enn -350g).
Redigert av schnappi; 11/09/2011 11:30. Rediger grunn: trykkfeil
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: Tor Arne]
11/09/2011 12:47
|
Conkey
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Noen som har noen erfaringer med dette settet? Hvordan vil dette sammenlignes med runde hjul sitt tilbud? Må jo sies at de ser litt bedre ut (stilpoliti??) En annen ting, settet hos rundehjul som det linkes til, er dette ferdige hjul eller legger man inn bestilling for bygging? Spør fordi jeg på jakten etter info ser at det er en del ventetid dersom hjulene skal bygges. Ellers er dette et fantastisk forum hvor man alltid får svar på ting man lurer på.
|
|
|
[Re: schnappi]
11/09/2011 12:52
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Men placebo er jo også en effekt  Men seriøst - akkurat som du er lei av å høre folk som preiker om betydning av vekt, og betydning av roterende vs død vekt - JEG er like lei av å hør folk som maser om at vekt ikke har noen betydning - særlig fordi en del av disse (aner ikke om det gjelder deg) koser seg med sine flotte sykler i sub-7kg-klassen, og samtidig sier at 200g har null betydning. Med DET argumentet kan en si at 2x200g fortsatt har null betydning, eller 10x200g for den saks skyld... Selvfølgelig har vekt betydning. Om vektbesparelsen er verdt investeringen, for en gjennomsnitts mosjonist, er selvsagt noe som kan, bør og skal diskuteres - men vær så snill å slutt å skrive at vekt IKKE har betydning. Tilbake til saken; jeg kjøpte nytt hjulsett + slanger, dekk og kassett, og slanket dermed sykkelen (dvs. hjulene) med total 850g. JEG ble raskere - klar målbar forskjell - som gjentar seg hver gang jeg tester. Om det kun er placeboeffekt er jeg isåfall like fornøyd med det.
|
|
|
11/09/2011 13:03
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
En annen ting, settet hos rundehjul som det linkes til, er dette ferdige hjul eller legger man inn bestilling for bygging? Spør fordi jeg på jakten etter info ser at det er en del ventetid dersom hjulene skal bygges. Det bygges vel på bestilling vil jeg tro. Evt. uakseptabelt lang ventetid (som du sikkert har hørt nevnt i andre tråder) tror jeg hadde sammenheng med deler som ikke var på lager, og hvor leveransen fra underleverandører ble forsinket/uteble. Jeg ventet totalt 17 dager på mine - hvorav 12 virkedager, og mitt lokale postkontor sørget for 2 dagers forsinkelse pga rot/(udugelighet?).
|
|
|
[Re: thamg]
11/09/2011 13:12
|
Conkey
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg ventet totalt 17 dager på mine - hvorav 12 virkedager, og mitt lokale postkontor sørget for 2 dagers forsinkelse pga rot/(udugelighet?).
Det var jo ikke så aller verst. Et annet spørsmål er om hjulsettet selges med boss etter mitt valg? Har ellers sett flere steder anbefaling av CXP33 felg med div. konfigurasjoner, men slik jeg forstår det må hjulsett med slik felg bygges da det ikke selges komplett over disk. For min del er vel det viktigste at hjulsettet holder over tid og om det "ruller godt", vekt er ikke alpha omega for mitt bruk(mosjon + turritt)
|
|
|
11/09/2011 18:07
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
200 gram er ikke allverden, men det er merkbart når det er roterende vekt. På fagspråket heter det "pisspreik". Nei, du vil ikke legge merke til 200g av roterende vekt. Eller til 200g av ikke-roterende vekt. Og iallfall ikke når en selv bikker 3-siffret antall kilo på vekten. Og definitivt ikke på vei opp en bakke hvor ekstra vekt (roterende eller ej) er faktisk av betydning. Vær så snill, slutt med dette "Ooo! Roterenrede vekt! Aaaa! 10g på hjul er lik 3 tonn på sykkelen". Det er ikke det. Roterende vekt er av betydning kun for Cavendish og Kloeden. Ikke for vanlige dødelige. (Dette er helt ved siden av poenget om hjulvalg. Og når alle andre ting er like, er det selvsagt teit å velge et tyngre hjulsett framfor et lettere ett. Det er kult med lettere hjul. Mye karma og kanskje sogar en viss placeboeffekt. Men ikke pokker om jeg er blitt raskere med 350g lettere hjul (Reynolds Strike -> KinLin XR300 + Tune Mig/Mag + DT aerolite). Klokken sier faktisk at 3 ukers ferie hadde mye mye mer å si på tidene opp bakker i omegn enn -350g). Hvis det kun er placebo så har det fungert særdeles bra for min del i hvert fall! Jeg vil påstå at jeg merker STOR forskjell på de gamle og nye hjulene mine go da snakker vi 100 gram forskjell.. Så med det lagt til grunn vil jeg tro at 200 gram i hvert fall er like merkbart. Men som hjulguru Schnappi her sier, så er jo dette KUN PLACEBO EFFEKT...
Redigert av Raymond; 11/09/2011 18:09.
|
|
|
11/09/2011 19:31
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Fulcrum fungerer utmerket med en ryttervekt på 105 kr. Been there, done that.
|
|
|
[Re: thamg]
11/09/2011 20:32
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Men placebo er jo også en effekt  Hirrrr  Men seriøst - akkurat som du er lei av å høre folk som preiker om betydning av vekt, og betydning av roterende vs død vekt - JEG er like lei av å hør folk som maser om at vekt ikke har noen betydning
Da antar jeg at du mener noen andre, siden jeg skrev eksplisitt at vekten hadde en betydning, bare ikke for deg og meg. - særlig fordi en del av disse (aner ikke om det gjelder deg) koser seg med sine flotte sykler i sub-7kg-klassen, og samtidig sier at 200g har null betydning.
Jeg aner ikke hva sykkelen min veier, men det ville overraske meg veldig om det var under 8kg. Det ene hjulsettet veier 1'377g, det andre 1'698g, om jeg ikke husker tallene helt feil. På typiske bakker hvor jeg måler meg selv, har ikke hjulsettbyttet (med total vektgevinst på rundt 350g) hatt NOE SOM HELST å si - tidene forble de samme, folk som passerer meg på trening med "tunge" hjul, passerer meg fremdeles på trening med de lettere hjulene. Det er ikke det at forskjellene ikke er der eller ikke kan beregnes. Det er mer det at de er så små at de forsvinner i det totale regnskapet. Selvfølgelig har vekt betydning.
Ja. 20kg vil være av betydning for alle. 200g vil ikke være av betydning for andre enn proffene i verdensklassen. analyticcycling hjelper som vanlig til. Tilbake til saken; jeg kjøpte nytt hjulsett + slanger, dekk og kassett, og slanket dermed sykkelen (dvs. hjulene) med total 850g. JEG ble raskere - klar målbar forskjell - som gjentar seg hver gang jeg tester.
Lyst til å kjøre en blindtest på det? Jeg tipper den enkleste måten å gjøre det på er å putte ekstra vekten i en flaske, dekke den til uten at du ser hva som blir puttet i, og deretter be deg om å fortelle hvor mye tyngre/lettere sykkelen er blitt. Vel å merke, du får ikke løfte sykkelen med hånda -- du skal sette deg på den og sykle et stykke og deretter si noe om vektendringen.
Redigert av schnappi; 11/09/2011 20:36.
|
|
|
11/09/2011 20:36
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Hvis det kun er placebo så har det fungert særdeles bra for min del i hvert fall! Jeg vil påstå at jeg merker STOR forskjell på de gamle og nye hjulene mine go da snakker vi 100 gram forskjell.. Tilbudet om en blindtest gjelder naturligvis alle som har lyst til å teste påstandene sine. (100g forskjell... på en dude på 105kg? ahahaha... good one)
|
|
|
11/09/2011 20:46
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg veier i skrivende stund 103 (and counting).. Å slanke meg har selvfølgelig MYE større virkning enn å slakte 100 eller 400 gram av hjulene!! No-brainer egentlig... Jeg har dratt av 13 kg av meg selv i år og merker SÆRDELES stor forskjell! Men når jeg byttet hjulsett sist så merket jeg også forskjell, mener jeg i hvert fall. Både på kjørefølelse og på tiden på min "faste kveldstur". Kjørefølelsen kan selvfølgelig grunne mye i hvor stive hjulene er osvosv, og tiden kan selvfølgelig være en ren placebo-effekt fordi jeg VIL at hjulene skal være bedre og at de skal bidra til at det går raskere.... Men en blindtest med ekstra vekt i en flaske blir ikke reelt i denne sammenhengen. Et lettere hjul ER lettere å få opp i fart fordi det krever mindre moment for å dra det i gang og for å øke farten. Jo lenger ut i hjulet vekten ligger, jo større er forskjellen. Om du ikke merker forskjell på 300+ gram på hjulsettet syns jeg det er merkelig, men okei.... Edit: Beklager til trådstarter at vi nå har tatt tråden din over i en heeelt annen diskusjon! Jeg tror ikke vi blir enige, så jeg takker i utgangspunktet for meg i denne tråden. Det kan jo være at du har plukket opp noe bra, selv om det er blitt mye rot her og.. 
Redigert av Raymond; 11/09/2011 20:48.
|
|
|
11/09/2011 20:49
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Dere henger dere veldig opp i at vekten på hjula spiller en rolle (eller ikke). Det er andre ting som er bedre på et dyrere hjulsett enn at det veier mindre. Hva med lagere, selve konstruksjonen og stivheten i hjula. Alt dette vil ha mye å si på sykkelfølelsen, hvor godt hjula triller og hvordan de føles under akselerasjon. 200-300 gram i vektreduksjon merkes vel ikke så godt av de fleste av oss her inne på forumet, men i klatreetapper i for eksempel TdF vil nok dette ha en relativt stor effekt.
Lars
|
|
|
[Re: larshkj]
11/09/2011 20:57
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dere henger dere veldig opp i at vekten på hjula spiller en rolle (eller ikke). Det er andre ting som er bedre på et dyrere hjulsett enn at det veier mindre. Hva med lagere, selve konstruksjonen og stivheten i hjula. Alt dette vil ha mye å si på sykkelfølelsen, hvor godt hjula triller og hvordan de føles under akselerasjon. 200-300 gram i vektreduksjon merkes vel ikke så godt av de fleste av oss her inne på forumet, men i klatreetapper i for eksempel TdF vil nok dette ha en relativt stor effekt.
Lars Nå bryter jeg litt med meg selv siden jeg ikke skulle skrive mer i denne tråden, menmen.. Når det gjelder stivhet, byggekvalitet og følelse, så var det de viktigste kriteriene til at jeg anbefalte 1450grams settet fra Runde hjul til trådstarter. Jeg hadde glatt anbefalt det hjulsettet over f eks ultegra som også er nevnt selv om vektforskjellen hadde vært motsatt! For en stor kar som trådstarter (eller meg selv), så har "robustheten" mye mer å si for den totale opplevelsen enn vekten. Lagerkvalitet osv har også selvsagt mye å si, i hvert fall om man vurderer levetid og vedlikehold/holdbarhet. Ultegra vil gi MASSE hjul for penga om man enten vil spare litt eller har et lavere budsjett. Men er budsjettet f eks 4k ish og man leter etter et bra hjulsett til den prisen og ikke langt unner OG rytteren er 100kg+, så vil et 1450 sett fra RH være kanonbra valuta for penga! Det tåler vanvittig mye og er stivt som juling! skikkelig godhjul!
|
|
|
11/09/2011 21:04
|
Conkey
OP
Fersking
|
OP
Fersking
[quote=Raymond Edit: Beklager til trådstarter at vi nå har tatt tråden din over i en heeelt annen diskusjon! Jeg tror ikke vi blir enige, så jeg takker i utgangspunktet for meg i denne tråden. Det kan jo være at du har plukket opp noe bra, selv om det er blitt mye rot her og..  [/quote] Hahaha, jeg visste vel at jeg pissa på en bikube med å sette igang en diskusjon, men synes det er greit å få innspill av folk med mer erfaring. Men setter selvsagt pris på konkrete råd/erfaringer med ulike hjulsett. Korriger meg om jeg er på jordet men stive hjul er vel stikkordet for tunge ryttere? Kjøpte sykkel med stiv ramme pga dette, unngikk bla Scott da jeg kom over review hvor tyngre ryttere følte for mye flex i rammen. Tenker for meg selv at dette gjelder hjul i like stor grad(?) Innser at det tar år om noensinne at jeg kan sykle rundt på hjul med "fancy" eikemønster. Mitt mål er noe som triller godt og holder over tid da unge og heim tar opp mye budsjett...
Redigert av Conkey; 11/09/2011 21:04. Rediger grunn: Trykkleif
|
|
|
11/09/2011 21:40
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er helt enig med deg Raymond. Jeg har hjula til Runde Hjul selv, og jeg er veldig fornøyd med de. Jeg startet selv med en vekt på ca 102, og var som mange andre på jakt etter et solid hjulsett. RH hjula har innfridd. Jeg ville også heller kjøpt disse enn Ultegra eller RS-80. Mye mer hjul for penga! Lette er de også. Som trådstarter, hadde jeg Fulcrum Racing 7. Forskjellen var stor fra disse til RH hjula.
|
|
|
11/09/2011 22:30
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Jeg veier i skrivende stund 103 (and counting).. Beklager denne tabben fra min side, men du skrev tidligere 105, så da brukte jeg det. Poenget endres dog ikke. 400g utgjør ~0.3% av vekten på rytter+sykkel. Ikke pokker om du (eller noen andre) kjenner den forskjellen. (...) og tiden kan selvfølgelig være en ren placebo-effekt fordi jeg VIL at hjulene skal være bedre og at de skal bidra til at det går raskere.... Der er du inne på noe. Men en blindtest med ekstra vekt i en flaske blir ikke reelt i denne sammenhengen. Q.E.D. (Dog, jeg modifiserer gjerne blindtesten -- kan tape fast flate lodd til felgen (på innsiden), så kan testen gjentas med de samme vilkårene som før). Et lettere hjul ER lettere å få opp i fart fordi det krever mindre moment for å dra det i gang og for å øke farten. Jo lenger ut i hjulet vekten ligger, jo større er forskjellen.
Prøv å regne ut hvor mye lettere, er du snill, og vær overrasket (evt. ikke). analyticcycling er din venn. Om du ikke merker forskjell på 300+ gram på hjulsettet syns jeg det er merkelig, men okei....
Ikke merkelig i det hele tatt. Enda verre, jeg kjenner ingen forskjell mellom en sykkel til 1'300USD og en til 22KNOK (men den til 22KNOK er jo rød, og da vet alle at den er raskere).
|
|
|
12/09/2011 04:32
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[ Ikke merkelig i det hele tatt. Enda verre, jeg kjenner ingen forskjell mellom en sykkel til 1'300USD og en til 22KNOK (men den til 22KNOK er jo rød, og da vet alle at den er raskere). Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne si det samme.......... Da hadde sykling vært sykling og lommeboka feit som en julegris... Menmen...  Vi kommer nok ikke til å bli enige i det hele tatt, så lykke til med "følsesløs" sykling Schnappi! Håper du slipper å bli en weightweenie og utstyrs-runkepelle som en del av oss andre!  Til trådstarter: Lykke til med kjøp av hjul!
|
|
|
12/09/2011 09:42
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hjul med forskjellig vekt vil ofte være av forskjellig kvalitet forøvrig også. Lettere hjul kan være stivere, mer aerodynamiske, ha bedre lagre, mer lettrullende dekk osv osv. Summen av alle disse faktorene kan sikkert bli følbar også/spesielt for en tung rytter. Men om et par hundre gram isolert sett betyr stor forskjell tviler jeg litt på.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
12/09/2011 21:49
|
esb
Fersking
|
Fersking
for å gå tilbake til det trådstarter spurte om vil jeg få tipse om Shimano RS80
De får du for under 4K i flere norske nettbutikker. Det er hjul som har nye Dura-Ace felger og eiker, men med andre (ultegra kanskje?) nav.
I tester jeg har lest får de mye god omtale. Jeg har anskaffet meg et par av disse, men da sammenligningsgrunnlaget mitt var et par mavic-hjul fra slutten av nittitallet er jeg ikke helt sikker på om mine erfaringer teller så mye.
-- esben
-- esben
|
|
|
12/09/2011 23:11
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Vi kommer nok ikke til å bli enige i det hele tatt, så lykke til med "følsesløs" sykling Schnappi! Så, det blir en "nei" til en blindtest?
|
|
|
[Re: ]
12/09/2011 23:12
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Lille Schnapsedille må ha et særs hemmet sanseregister, siden han ikke kjenner forskjell på noe som helst. Kan du droppe å tilegne meg dine egne utsagn? Aldri på noe tidspunkt har jeg påstått å "ikke kjenne forskjell på noe som helst".
|
|
|
13/09/2011 05:01
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi kommer nok ikke til å bli enige i det hele tatt, så lykke til med "følsesløs" sykling Schnappi! Så, det blir en "nei" til en blindtest? For all del, jeg kunne gjerne stilt opp for en blindtest jeg.  Det kunne vært direkte interessant! Men for å få det da noenlunde reelt bør vel utgangspunktet være to like hjulsett med like dekk osv, hvor det ene da på en eller annen måte er tynget med et eller annet.... F eks flate blylodd som du foreslo lenger oppe i tråden.
|
|
|
22/09/2011 20:05
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
For all del, jeg kunne gjerne stilt opp for en blindtest jeg.  Det kunne vært direkte interessant! Ja, apropos akkurat det. Tittet nettopp innom rouesartisanales, og jaggu. La oss ta ytterpunktene -- for å akselerere fra 0 til 30km/t på 10 sekunder, må syklisten yte 6.8W mer på Aksium på 1'973g enn på Lew VT-1 på 832g. For å ta en litt mer realistisk sammenligning, mellom Bora G3 og Mavic CCU er det 1W i forskjell når G3 er 203g tyngre. En watt. Du påstår altså at du vil kjenne denne ekstra ene watten under en slik sprint? Virkelig?
|
|
|
23/09/2011 09:21
|
Thmro
Entusiast
|
Entusiast
På fagspråket heter det "pisspreik". Mulig det, mulig det, men jeg lurer virkelig hvilket fag det er du snakker om. Nei, du vil ikke legge merke til 200g av roterende vekt. Eller til 200g av ikke-roterende vekt. Og iallfall ikke når en selv bikker 3-siffret antall kilo på vekten. Roterende vekt er av betydning kun for Cavendish og Kloeden. Ikke for vanlige dødelige. TØVPRAT, og det vet du selv også. Gitt at stivhet og andre egenskaper er like så er det en fact at lavere vekt på hjul gir en bedre akselerasjon. Mye eksplosiv styrke i bein er også viktig for akselerasjon. For å bruke din tilnærming til saker og ting, så betyr vel det at en Hushovd har mindre effekt av 200g lettere hjul enn meg som ikke er så eksplosivt sterk. Så en påstand som er litt utenfor: for en som er nybegynner og ikke helt mestrer dette med rundtråkk, så er hvert tråkk en akselrasjon, altså hjul med bedre akselrasjon vil ha effekt i hvert tråkk selv ved "konstant" fart. Men ikke pokker om jeg er blitt raskere med 350g lettere hjul (Reynolds Strike -> KinLin XR300 + Tune Mig/Mag + DT aerolite). Klokken sier faktisk at 3 ukers ferie hadde mye mye mer å si på tidene opp bakker i omegn enn -350g). I og med at du bruker dette som argument, så regner jeg med at du testet med begge hjulsett etter ferie (og at hjulsettene er så like at det er kun vekt som er den varierende faktoren).
|
|
|
|
|