Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 10 1 2 3 4 5 9 10

Påkjørt av bil i dag:(

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: Skjeggspir] #1241613 21/08/2011 16:41
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Da er jeg med. Mener du nevnte noe tidligere om å hoppe av sykkelen midt i gangfeltet, mulig jeg misforsto.

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: P_Dalen] #1241657 21/08/2011 17:14
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Det eksemplet er for situasjoner der du rolig sykler og er allerede i gangfeltet når du oppdager en bil som plutselig gasser på (som om han håper på å treffe deg). Skjer heldigvis ikke ofte, men disse situasjonene ville vi unngått med nevnte lovendring.

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: Skjeggspir] #1241663 21/08/2011 17:21
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hvis du roer ned et øyeblikk...

Ordene "sykkelvei" og "bilvei" kontra "gang- og sykkelsti" og "vei" er ikke flisespikkeri. I første tilfelle har det direkte konsekvens for hvordan det er lov å sykle, og det finnes faktisk knapt noen sykkelvei i Norge. Dette er absolutt et viktig poeng. Syklister skal i utgangspunktet sykle i "veien" - som vi alle vet, men ikke alle bilister vet som kaller det "bilvei."

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: oyvin] #1241702 21/08/2011 17:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: oyvin
Hvis du roer ned et øyeblikk...

Ordene "sykkelvei" og "bilvei" kontra "gang- og sykkelsti" og "vei" er ikke flisespikkeri. I første tilfelle har det direkte konsekvens for hvordan det er lov å sykle, og det finnes faktisk knapt noen sykkelvei i Norge. Dette er absolutt et viktig poeng. Syklister skal i utgangspunktet sykle i "veien" - som vi alle vet, men ikke alle bilister vet som kaller det "bilvei."

Vad är det vi alla vet? Jag tror det är en hel del folk inklusive de som lagat reglerna som anser att syklister (ofta) bör sykla på gang og sykkelveier (för det heter väl gang og sykkelvei och inte gang og sykkelsti).

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: fredriks] #1241705 21/08/2011 18:02
B
b_mattias Offline
Entusiast
Entusiast
B
muligens jeg missat det men vid personskade skal alltid! politi tilkalles. Står tydligt i skademelding som ligger i bilen. Et tips viss noen er uheldig i fremtiden. Men politiets og forsikringselskapets vurdering av rett å feil er ikke altid den samme.

Redigert av b_mattias; 21/08/2011 18:03.
Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: fredriks] #1241800 21/08/2011 19:04
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: fredriks

Vad är det vi alla vet? Jag tror det är en hel del folk inklusive de som lagat reglerna som anser att syklister (ofta) bör sykla på gang og sykkelveier (för det heter väl gang og sykkelvei och inte gang og sykkelsti).

Trafikkreglene (§ 4) pålegger i utgangspunktet at kjørende skal bruke kjørebanen, og at det er forbudt å kjøre på fortau eller gangveg. Så tillates sykling andre steder, men dette er likevel utgangspunktet (slik oyvin sier)

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: P_Dalen] #1241816 21/08/2011 19:17
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: P_Dalen
Sitat: fredriks

Trafikkreglene (§ 4) pålegger i utgangspunktet at kjørende skal bruke kjørebanen, og at det er forbudt å kjøre på fortau eller gangveg. Så tillates sykling andre steder, men dette er likevel utgangspunktet (slik oyvin sier)

Vi har väl diskuterat detta flera gånger tidligare. Jag tolkar reglerna för gang og sykkelvei på ett annat sett en du verkar tolka dem. Jag anser förövrigt också att slf, tryggtrafikk etc är eniga med min tolkning.

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: fredriks] #1241871 21/08/2011 20:01
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Trygg Trafikk skriver:

"Sykkelen er et kjøretøy og skal i utgangspunktet bruke kjørebanen, men har fått anledning til å bruke både veiens skulder og fortauet på særlige premisser." (min utheving)

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: Skjeggspir] #1241877 21/08/2011 20:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Skjeggspir
Skjønner, etter at du ikke hadde noe saklig å fare med gikk du desperat til angrep på semantikken i stedet...men ikke noe stress: Jeg forventer ingenting intelligent eller saklig fra deg.

Jeg kom med et meget konkret eksempel på at utviklingen i Oslo går mot dårligere fremkommelighet for syklister, og at syklistene tvinges til å okkupere et helt kjørefelt der de tidligere kunne sykle i et sykkelfelt eller på fortauet. Men semantikken var tydeligvis mer interessant for deg en selve saken.

Jeg var genuint interessert i å vite om det VIRKELIG var bygget sykkelveier i Oslo, da bil/sykkelproblematikken er noe jeg har engasjert meg i ganske så intensivt.

Da er det litt trist at du lar dine egne teorier om evt skjulte agendaer komme så til de grader i veien for deg selv. Inntil du faktisk greier å lese hva jeg skriver uten å gjette på hva jeg mener eller komme med teorier om min sinnstilstand mens jeg fremfører disse meningene - så synes jeg at du skal ta uttalelsene dine og stappe dem langt opp i det hullet de kom fra. Som den eneste eksperten i verden på hva jeg mener og føler kan jeg opplyse deg om at hypoteser om desperasjon og semantikkrunking ikke bare er skivebom - du har lagt deg ned på feil skytebane.

Disse lave forventingene du har til eventuelle saklige og mindre intelligente uttrykk fra min side har du raljert om en gang tidligere uten at du gadd å svare oppklarende på hva du mente med dette. Kan du senke deg ned til det nivået hvor du greier ut om hvordan du konkluderer med at det meste jeg skriver er uintelligent og usaklig? Hvis jeg skal bruke denne kritikken til noe konstruktivt, må jeg ha litt mer å gå på.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: Skjeggspir] #1241962 21/08/2011 21:03
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Når du sykler ned fra en fortauskant har du vikeplikt for alle trafikanter i veien du kjører inn på, that's it. Gangfelt eller rød/grønne menn er ikke juridisk relevante for syklister.

Det kjipe er at du nok har skylda. Det positive er at du kan sykle på rød mann med god samvittighet, hvis det er klart.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: Skjeggspir] #1241996 21/08/2011 21:57
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Hvordan skulle det vært, hvis bilister hadde vikeplikt for syklister på gangfelt (merk at det heter gangfelt)?

Da hadde man som kjørende (ja også de kjørende på to hjul og med egen pedalkraft) fått angst lenge før man nærmet seg, i skrekk for at en på to hjul som ikke overholdt "gangfarten" på fortauet plutselig skulle finne på å hive seg over gangfeltet i 30 km/t... man hadde i alt for mange tilfeller ikke hatt nubbsjags til å stoppe.

Hvorfor ikke være litt ydmyk i trafikken, ta ekstra hensyn? I allefall når det er myke trafikanter inne i bildet. Det koster så lite ekstra, og kan ha så stor betydning.

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: P_Dalen] #1242180 22/08/2011 07:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: P_Dalen
Trygg Trafikk skriver:

"Sykkelen er et kjøretøy og skal i utgangspunktet bruke kjørebanen, men har fått anledning til å bruke både veiens skulder og fortauet på særlige premisser." (min utheving)

Gang og sykkelvei är INTE ett fortau, gangvei eller veiens skulder.

Gang og sykkelvei är också enligt trafikreglerna en vei och har därför en kjörebane.

Jag kan inte se hur det du linkar till har någon relevans angående gang och sykkelveier.

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: fredriks] #1242387 22/08/2011 11:22
Niels Offline
Veteran
Veteran
Kom vedkommende bil inn fra sideveien i T-krysset og du fulgte parallellt hovedveien (toppen Av T)? Isåfall er det vel etter spørsmål om hvor vikepliktskiltet stod; enten før eller etter at fortauet i retning mot "hovedvei"?

Redigert av Niels; 22/08/2011 11:23.

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: Niels] #1242429 22/08/2011 11:53
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg antar det er dette krysset han har vært ute for og at bilen kom opp stasjonsveien mens han kom syklende langs fv376 ('nedover' på kartet).

Selv om det er gress/trær mellom gang/sykkelfelt minnes jeg det ikke er merket som gang- og sykkelveg. Det er og forvirrende lengre bort da vikepliktmerkingen for de fleste kryssene bortover står før gang/sykkelveg (som ikke nødv. vis er det).

Jeg kjenner krysset godt da det er uoversiktlig og mange kommer som ei kule her, både fra 376 og inn Stasjonsveien og fra Stasjonsveien og ut på 376.

Damen har hatt ganske dårlig oversikt over ev. biler hun har hatt vikeplikt for og burde således ikke hatt stor fart da hun smalt inni silverwrx, men, jeg vil tippe hun har hatt god flyt, og vært mer opptatt av om det kom biler fra venstre enn å se hva som var foran henne. Gående som kommer fra hennes høyre side kommer særdeles brått på pga. vegetasjon helt uti veien.

Krysset er også idiotisk lagt da hjørnet er rundet av mye slik at folk kan ha god fart, og slik at du må ut i gangfeltet for å bli sett av de som kommer Stasjonsveien. Og når de kommer med fart og kutter hjørnet slik det er lat opp til står man der...

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: Kakachka] #1242471 22/08/2011 12:38
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Kakachka
Selv om det er gress/trær mellom gang/sykkelfelt minnes jeg det ikke er merket som gang- og sykkelveg. Det er og forvirrende lengre bort da vikepliktmerkingen for de fleste kryssene bortover står før gang/sykkelveg (som ikke nødv. vis er det).

I så fall er det antakelig et fortau trådstarteren har syklet på.

Dette viser hvor vanskelig det er for vanlige trafikanter å vite om "noe" er en gangvei, g/s-vei eller fortau (eller sykkelvei for den saks skyld).

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: P_Dalen] #1242500 22/08/2011 13:04
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Og vet man ikke, så bør man enten sjekke for å bli sikker, eller anta at det er det som ikke er til egen fordel... ICON_SMILE

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: Diablito] #1242511 22/08/2011 13:14
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Diablito
Og vet man ikke, så bør man enten sjekke for å bli sikker, eller anta at det er det som ikke er til egen fordel... ICON_SMILE

Eller: Selv om man vet det, anta at andre ikke vet det.

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: P_Dalen] #1242522 22/08/2011 13:24
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Akkurat. Da skjer det sjelden uønskede situasjoner - om ikke annet klarer man å unngå dem ICON_SMILE

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: P_Dalen] #1242530 22/08/2011 13:33
KTL Offline
Besatt
Besatt
Hadde gleden av å kjøre bil i København litt tidligere i uka, og kan vel greit slå fast at den største forskjellen verken er infrastruktur eller bilistenes oppførsel, men syklistene. Maken til veldressert gruppe skal du lete lenge etter!

Selvfølgelig gjør det store antallet syklister bilistene mer oppmerksomme på dem, og jo, de har flere sykkelveier, lysregulering for syklende (som de syklende respekterer uten untak!), men mange av disse sykkeltraséene har skumle både kryssinger av annen trafikk og ikke minst avslutninger i kryss.

Mest oppsiktsvekkende er når syklistene kommer bakfra i sin trasé og ser at du blinker til høyre -de slakker av slipper deg frem -nesten som om de skulle leve i samme trafikkverden som omgivelsene...

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: KTL] #1242781 22/08/2011 19:25
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Og ikke en eneste kamikazekondomdress i sikte, men de sykler jaggu i vanlige klær!

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: GeirK] #1243067 23/08/2011 02:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK

Disse lave forventingene du har til eventuelle saklige og mindre intelligente uttrykk fra min side har du raljert om en gang tidligere uten at du gadd å svare oppklarende på hva du mente med dette. Kan du senke deg ned til det nivået hvor du greier ut om hvordan du konkluderer med at det meste jeg skriver er uintelligent og usaklig? Hvis jeg skal bruke denne kritikken til noe konstruktivt, må jeg ha litt mer å gå på.

Skjeggspir. Da prøver vi en gang til før vi evt. konkluderer at du ikke KAN eller VIL svare på dette. Kanskje det hjelper å ringe en venn?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: GeirK] #1243210 23/08/2011 09:23
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Siden du insisterer på svar:

Du er en tapt sak, og har verken intensjoner eller evner til å lære, så du får selvfølgelig aldri noen større utdypning. Din kombinasjon av stort ego og lav intelligens gjør alle saklige diskusjoner med deg poengløse.

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: Diablito] #1243218 23/08/2011 09:30
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: Diablito
Hvordan skulle det vært, hvis bilister hadde vikeplikt for syklister på gangfelt (merk at det heter gangfelt)?

Da hadde man som kjørende (ja også de kjørende på to hjul og med egen pedalkraft) fått angst lenge før man nærmet seg, i skrekk for at en på to hjul som ikke overholdt "gangfarten" på fortauet plutselig skulle finne på å hive seg over gangfeltet i 30 km/t... man hadde i alt for mange tilfeller ikke hatt nubbsjags til å stoppe.

Hvorfor ikke være litt ydmyk i trafikken, ta ekstra hensyn? I allefall når det er myke trafikanter inne i bildet. Det koster så lite ekstra, og kan ha så stor betydning.
Den hypotetiske situasjonen din oppstår også i dag, og en sykkel i 30 km/h har nøyaktig like mye vikeplikt både før og etter den fornuftige lovendringen. Dessuten ser du ut til å glemme at syklisten alltid har en ekstra motivasjon:

Det er han og ikke bilisten som risikerer å bli drept.

Slik situasjonen er i dag, fører det ofte til at både syklisten og bilisten må stoppe opp, i stedet for at begge kunne avpasset farten og unngått full stans.

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: Skjeggspir] #1243224 23/08/2011 09:38
nr7wave Offline
Aquafil
Aquafil

Du er en tapt sak, og har verken intensjoner eller evner til å lære, så du får selvfølgelig aldri noen større utdypning. Din kombinasjon av stort ego og lav intelligens gjør alle saklige diskusjoner med deg poengløse.

Den der synes jeg du kunne spart deg (og oss andre) for. Bare fordi du har tapt en diskusjon, så er det ingen grunn til å lire av seg slikt vrøvl.

Christian S.

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: KTL] #1243233 23/08/2011 09:47
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Quote:
Hadde gleden av å kjøre bil i København litt tidligere i uka, og kan vel greit slå fast at den største forskjellen verken er infrastruktur eller bilistenes oppførsel, men syklistene. Maken til veldressert gruppe skal du lete lenge etter!
Ok, så bilistene i Danmark spyler også ned syklistene med sine modifiserte vindusspylere, gasser på i håp om at de skal rekke å meie ned kryssende syklister, samt sneier dem med sidespeilet når de kjører forbi?

Eller kanskje det er så enkelt som at siden vi ikke har hatt noen sykkelkultur tidligere, så må vi gjennom et stadium med økt konfliktnivå før det etterhvert blir bedre av seg selv? Ikke vet jeg...

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: nr7wave] #1243237 23/08/2011 09:50
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Det ignorante svaret ditt indikerer at jeg burde svart GeirK tidligere, men jeg har dessverre vært opptatt med andre ting det siste døgnet.

Det jeg skrev er den faktiske begrunnelsen for at jeg dropper alle diskusjoner med GeirK, uten at jeg noensinne har hatt noen diskusjoner med ham i det hele tatt.

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: Skjeggspir] #1243239 23/08/2011 09:52
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj

Troll?

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: silverwrx] #1243240 23/08/2011 09:52
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Nei, faktaopplysning.

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: silverwrx] #1243243 23/08/2011 09:56
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Synd du ikke har like mye selvinnsikt som evne til å kritisere.

Re: Påkjørt av bil i dag:( [Re: silverwrx] #1243244 23/08/2011 09:58
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Forøvrig fungerer funksjonen "Ignorer denne brukeren" utmerket, for første gang siden registrering på denne siden har behovet for noe sånt meldt seg ICON_SMILE

Side 3 av 10 1 2 3 4 5 9 10

Moderator  support