Holy Moses!
Jeg fikk en HTC HD2 på jobben i fjor vår fordi jeg sa meg villig til å være med å teste smarttelefoner. Opplevelsen har vært todelt. Jeg liker telefonen (hardware) veldig godt. Gode knapper, god skjerm, fint design o.s.v. Operativsystemet med HTC Sense på Windows Mobile 6.5 har vært dårlig, dog. Tungvint å bruke og ustabilt. I perioder har telefonen hengt seg, andre ganger slår den av sender/mottaker uten å si i fra. Jeg har ikke orket eller vært interessert i å involvere meg i noe feilsøking på telefonen, jeg har bare latt det skure og gå.
Så, til poenget. Her om dagen var begeret fullt, så jeg begynte å Google hva som skulle til for å oppdatere operativsystemet. De skremmende ROM-oppdateringene så plutselig ikke så skremmende ut lenger, så det første jeg gjorde var å laste inn en ny ROM. Siden det gikk knirkefritt, fikk jeg blod på tann. Under søkingen på Google hadde jeg tilfeldigvis lest om dualboot med Windows Mobile 7 og Android, så jeg fant ut at jeg måtte prøve det. Windows Mobile 7 ser veldig bra ut, men siden det ikke har noen gode løsninger for Outlook synkronisering, så var det uaktuelt. Jeg gikk derfor for en ren Androidløsning. Installerte en versjon av Nexus Android 2.3.5 (Gingerbread) som var tilpasset å kjøre i NAND på HD2. Dette gikk også knirkefritt, og plutselig hadde jeg en telefon med nyeste versjon av Android.

Det kan jo hende den har noen store feil, men så langt funker den bra. Har bl.a. testet synkronisering mot Outlook, trådløst nett og Bluetooth. Det morsomste av alt, er at telefonen er så mye raskere og touch-skjermen virker så mye mer presis, at den halvannet år gamle telefonen nesten er på høyde med de nyeste telefonene som jeg har klådd på ute i butikkene.
Nå gjenstår det bare å lage noen egne app'er til telefonen!

Øivind