Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Tid for litt avveksling - India Pale Ale!

Tid for litt avveksling - India Pale Ale! #1224256 29/07/2011 19:19
oivindg Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Leste en test i en eller annen avis i dag (Dagbladet?), og fant ut at litt øl kunne være greit for å få en avveksling fra all elendigheten. Dro på polet og kjøpte noen flasker Ægir IPA og NØ IPA. La flaskene svalt mens jeg gikk på en dritjobb jeg måtte få fikset i kjelleren, og som jeg hadde gruet meg til i en evighet. Etter et par timer var det helt velfortjent tid for øl! Startet med Ægir. For meg som ikke har begrepsapparatet for å beskrive øl skikkelig er det bare en måte å si det på. Dæven! Fortsatte etterhvert med NØ IPA, som jeg kjenner ganske godt fra før. Den har heller ikke tapt seg. Begge disse er øl med en fantastisk fyldig smak og en markert bitterhet som er uvant for oss som vanligvis drikkere pils, men som er så suverent balansert at det blir en nytelse. Anbefaler begge disse på det sterkeste!

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: oivindg] #1224257 29/07/2011 19:22
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Flott! Siden Pinwiz er på Finnmarksvidda og fisker, er vel du fin og i farta og kan vikeriere for Pinwiz' ukentlige fredagsrant, så jeg har noe å kose meg med til morrakaffen i morgen tidlig.

Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: oivindg] #1224261 29/07/2011 19:29
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ægir kicker bra,NØ ipa kicker også bra.
Jeg liker NØ # 100 ganske godt,og den og Ægir IPA er gode greier.

Mye fint du kan prøve innen kategorien ekte øl,neste gang kan du prøve litt italiensk OpperBacco TriplIPA og A.F.O. (Ale For Obsessed ).

Så får du komme med litt rant hvis mitt inntrykk om at de er to flotte representanter for Italiensk smak er totalt feil.

Hvis @Pinwiz er på Finnmarksvidda og fisker,da kan det kanskje forklare den rare smsen jeg fikk fra en slektning nettopp...

Sitat: sms fraen fjern og innavla slektning oppi Finnmark en plass
Ka i svarte ku*hælv**e.her e faen ikkje ei einaste mygg,nokka må ha skræmt de blodsugeran fanden i vold..

Redigert av SimonS; 29/07/2011 19:36.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: oivindg] #1224267 29/07/2011 19:39
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: oivindg
... La flaskene svalt ... velfortjent tid for øl! ... ikke har begrepsapparatet for å beskrive øl ... Dæven! ... øl med en fantastisk fyldig smak og en markert bitterhet ... Anbefaler begge disse på det sterkeste!

Synes ikke det er noe som helst galt med begrepsapparatet ditt jeg! Neste gang foreslår jeg en Kinn Vestkyst (også en IPA variant).

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: Garpen] #1224279 29/07/2011 20:00
avdem Offline
Avhengig
Avhengig
+1 på Kinn vestkyst, helt fantastisk!

Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: avdem] #1224288 29/07/2011 20:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Heisann hvordan tilfeldighetene rår. Har akkurat konsumert min første Kinn Vestkyst etter å ha snublet over den på polet i ettermiddag - og så ser jeg denne diskusjonen...

DENNE ØLEN DEFINERER KONSEPTET IPA.

Boqueten er nesten som den lukta som brer seg når jeg åpner en pose med humle. I tillegg smaker den humle og så balanserer sødme og bitterhet helt perfekt.

Kinn Vestkyst er den første norske IPA i verdensklasse. Ufattelig godt jobbet!

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: GeirK] #1224302 29/07/2011 20:35
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Det som er det dumme er at det virker som det er ganske tilfeldig hva de forskjellige polutsalgene har inne til enhver tid.
Kinn som dere snakker om har ikke jeg sett noe sted.

Har imidlertid handlet en del på systemet i Charlottenberg -
halve prisen av hjemme.

Får en kjempegod Sierra Nevada Dobbel IPA for SEK 27,- (0,33)

Her jeg sitter og skriver i øyeblikket (Tyrkia) er det dårlig stelt med IPA, men en iskald Efes i frossent glass gjør utrolig godt i +33 grader. ICON_SMILE

Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: Kjesk] #1224310 29/07/2011 20:49
oivindg Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Nutte
Det som er det dumme er at det virker som det er ganske tilfeldig hva de forskjellige polutsalgene har inne til enhver tid.
Kinn som dere snakker om har ikke jeg sett noe sted.

De hadde faktisk Kinn på vårt lille pol i dag. Men jeg var så fokusert på IPA at jeg ikke hadde vett nok til å se etter Vestkyst. Flott navn, forresten. Vestkyst, altså.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: oivindg] #1224433 30/07/2011 06:57
ihokstad Offline
Avhengig
Avhengig
Kinn sin Vestkyst er veldig god, det samme kan man si om Southern Tier’s 2XIPA, NAM!... (Smakt på brygghus.no)

Likte også Lucky Jack IPA fra relativt nystartede Lervig Aktiebryggeri - mye godt der ute, men synes fortsatt Vinmonopolet har litt å gå på i utvalget sitt...

Ingrid

Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: ihokstad] #1224535 30/07/2011 11:17
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
NØs single hop Citra IPA er sannsynligvis den beste IPAen jeg har smakt, med forbehold om at Epic PA er bedre, men den fikk jeg bare en halv desiliter av ICON_SMILE

Bakdelen med Citra IPAen er at mesterene i Grimstad merkelig nok kun selger dette verket på fat. For kjennere kan jeg si at citra er en amerikansk humle som er bygget på cascade etter hva jeg forstår. Cascade på steroider vil jeg si. Mer sitrus, og ganske markert plomme/aprikos.

I mangel på kvalitetsskjenkesteder i Hamar gikk jeg til det skritt å brygge en klone på onsdag, så får vi se hva resultatet blir. Alle som har lyst og lov kan selvfølgelig svinge innom for en flaske når brygget er ferdig.

Redigert av Supernova; 30/07/2011 11:18.

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: Supernova] #1224630 30/07/2011 16:13
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Forrige gang jeg uttalte meg om IPA var jeg ikke imponert, men inspirert av denne tråden rasket jeg med meg et par flasker Kinn Vestkyst fra polet. Et pol jeg deler med Øyvind G her ICON_SMILE
Dette var godt! Koser meg med foppall (herregud for en redning av Bugge Pettersen) og IPA nå, frua skal få ha vinglasset sitt i fred i kveld.

Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: JonahHex] #1224829 31/07/2011 05:46
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg som er i USA får nøye meg med det sparsomme utvalget de har her (meeeget ironisk). 50 meter fra Starbucks her så har de Dogfish head 90 minutes IPA på fat. Får ta meg turen ned snart å joine partyet her på lørdagskvelden. Det er både volleyballturnering og en slags surfingkonkurranse her. Byen er nå stappfull av fine damer.

Det morsomme med USA, og også her på vestkysten, er at, selv om det er drøssevis av gode øl her, så drikker amerikanere flest Bud Light eller tilsvarende brekkmiddel. Selv på puber som har spesialisert seg på gode øl, så står de og drikker dette ufattelige udrikkbare skvipet. Jeg tok tak i en servitrise da jeg var i ganske dårlig humør(pga tragedien i Norge), på Manhatten Beach Brew Company, og klage min nød. Hun snakket lavt til meg og kunne ikke si seg mer enig. Men hun fortale meg også at de hadde gått konk hvis de ikke serverte dette.

I nabobyen Hermosa har de mitt favorittøl, Russian River Pliny the Elder på fat (som ikke kun er sesongøl) (Bogaloo, er restaurant med en helt spesiell atmosfære). Jeg fikk også øynene opp for et annet øl, nemlig Stone Sublimely Self-Righteous Ale. Les den fantastiske beskrivelse....... Helt fantastisk.

Å drikke øl med mye humle er forøvrig veldig sundt.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: Supernova] #1224838 31/07/2011 07:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg prøvde en amerikansk Citra-IPA i USA i juni og den ga mersmak. De selger citra på humle.se, så det skal forsøkes. I går brygget jeg en simcoe/amarillo IPA og det freser godt i gjærlåsen nå!

- Robert Green Ingersoll
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: supernalle] #1224839 31/07/2011 07:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: supernalle

Å drikke øl med mye humle er forøvrig veldig sundt.

Jeg skulle ønske det var sant. Har du mer info?

- Robert Green Ingersoll
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: GeirK] #1224882 31/07/2011 09:28
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK
Jeg prøvde en amerikansk Citra-IPA i USA i juni og den ga mersmak. De selger citra på humle.se, så det skal forsøkes. I går brygget jeg en simcoe/amarillo IPA og det freser godt i gjærlåsen nå!

Erik (med nicket bryggemester her inne) driver bryggselv.no med en serviceinnstilling som overgår det meste jeg har hatt befatning med av nettbutikker. Han har også citra inne. Helt fersk gjær også. Levering etter 1-2 dager fra bestilling de gangene jeg har bestillt derfra.

Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: Supernova] #1225047 31/07/2011 17:38
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Lite slår ein god IPA, men til kvardagsbruk blir det i overkant heftig for min del. Som allsidig mat- og sommarøl er det for tida Nøgne Ø Bitter som gjeld i denne heimen. Kva anna bør eg prøva som ligg i same leia?

Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: dagfink] #1225080 31/07/2011 18:27
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: dagfink
Lite slår ein god IPA, men til kvardagsbruk blir det i overkant heftig for min del. Som allsidig mat- og sommarøl er det for tida Nøgne Ø Bitter som gjeld i denne heimen. Kva anna bør eg prøva som ligg i same leia?

En god saison er ikke feil i varmen! Selv om kategorien er en av de bredeste i ølverden. Dette opprinnelig gårdsbrygg for såkalte saisonniers, eller sesongarbeidere, i høyonna i Belgia. Saison er som regel tørr, litt krydret, fruktig (men banan er fraværende) og svært leskende. Saison Dupont er klassikeren, men NØ lager også en god utgave.

Mitt "hverdagsøl" er en god belgisk dobbel, men 7% alk vol er vel kanskje litt i overkant. Dersom du skal handle i butikk er Aas Pale ale et alterbativ, men jeg synes denne har tapt seg siste år. Enten fordi jeg er blitt mer snobbete eller fordi kvaliteten/stabiliteten på brygget er endret. Sannsynligvis en kombinasjon.

Ut av NØs butikkvarianter er Bitter også veldig god som du sier, men brown alen er også veldig god, men kanskje litt kjedelig. Er god til det meste av grillmat!

Det beste er å ta en polekspedisjon og kjøpe inn et lite breddesortiment og prøve seg frem. Ølsmak er veldig individuelt, og smaken utvikler seg etterhvert som du får erfaring. Belgia er etter min mening et fantastisk land for ølkjennere og har en stil for en hver smak. Kanskje med unntak av de største humlebombene, da skal du til unaiten ICON_WINK

Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: dagfink] #1225128 31/07/2011 19:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Aass Gourmet sin Pale Ale samt en god Hefeweizen er fine sommerøl.

- Robert Green Ingersoll
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: GeirK] #1225152 31/07/2011 20:04
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Takk for tips! Belgisk er eg ambivalent til (ofte for søtt, ofte for alkoholsterkt), men det heng kanskje saman med lite kunnskap. Humlesmaken er noko av det som tiltaler meg mest, og det er sikkert derfor eg er glad i IPA. Men, som sagt, til kvardags vil eg helst ha noko som er hakket snillare og meir balansert.

Edit:
Hefeweizen er digg og leskande om sommaren (og minner meg om Tyskland), men eg synest ikkje det fungerer så godt med mat …

Redigert av dagfink; 31/07/2011 20:07.
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: dagfink] #1225291 01/08/2011 04:37
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Wit er jo den belgiske ekvivalenten til hefe, men selvfølgelig en bredere kategori da belgierene aldri underkastet seg renhetslover av noen slag. Mulig du liker wit bedre til mat? Selv om jeg synes hefeweissen står veldig godt til både lette pastaretter og sjømat.

Dersom du liker litt moderat bitterhet er nok bitter en fin kategori for deg. ESB (extra special bitter) er normalt litt bitrere og Fullers ESB er typestandarden. Fullers London Pride er tørrere og mer alkoholsvak, vanlig bitter som også kan anbefales.

Redigert av Supernova; 01/08/2011 07:44. Rediger grunn: rettet opp noen småfeil.

Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: Supernova] #1225818 01/08/2011 21:23
gare Offline
More than words
More than words
Et lite humlespørsmål inni det hele, hvor mye humleplanter må/bør man ha for å kunne bruke om man skulle brygge seg sitt eget øl? Er det bare å glemme, eller kan det være noe å gjøre?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: gare] #1225872 02/08/2011 05:10
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er litt usikker på om du trenger hannplanter, men jeg mener å huske at du ikke trenger det. Det er kun hunplantene som gir blomster. Så i teorien kan du klare deg med en enslig plante. Det blir jo et logistikkspørsmål ift hvor mye øl du skal brygge og hvor bittert dette skal være.

Det er faktisk en hel del mennesker i hjemmebryggermiljøet som dyrker egen humle, så det er fullt gjennomførbart ICON_WINK

Du kan jo søke litt tips på norbrygg.no sitt forum dersom det er aktuelt.

Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: Supernova] #1225882 02/08/2011 06:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Slik som jeg har forstått det, skal du holde hannplantene langt unna. Jeg har sett flere som dyrker humle til eget bruk også på bryggeri.net. Utfordringen er å beregne bitterheten da det er en ikke-triviell oppgave for en hobbydyrker å måle alfasyreinnholdet.

I tillegg må du tenke på at vektreduksjonen når du tørker er 6:1 slik at du trenger over en halvkilo fersk humle per 100g tørket.

- Robert Green Ingersoll
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: GeirK] #1226458 02/08/2011 20:21
gare Offline
More than words
More than words
Slik som jeg har forstått det, skal du holde hannplantene langt unna. Jeg har sett flere som dyrker humle til eget bruk også på bryggeri.net. Utfordringen er å beregne bitterheten da det er en ikke-triviell oppgave for en hobbydyrker å måle alfasyreinnholdet.

I tillegg må du tenke på at vektreduksjonen når du tørker er 6:1 slik at du trenger over en halvkilo fersk humle per 100g tørket.

Jeg ser poengene, det var mer en idè om at det kunne være moro å brygge øl på egen humle, men kanskje man skal få fingeren ut og starte brygging først og ta det derfra?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: dagfink] #1226469 02/08/2011 20:32
anderz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: dagfink
Som allsidig mat- og sommarøl er det for tida Nøgne Ø Bitter som gjeld i denne heimen. Kva anna bør eg prøva som ligg i same leia?

Min lokalsjappe har Nøgne Ø Blonde som er svært verdt en prøvesmak i sommervarmen(?).

Ellers slår jeg som flere andre et godt slag for Kinns Vestkyst som beviser at man kan lage svært godt øl selv i Norge. Jeg har også en sterk forkjærlighet for Bøvelen fra samme bryggeri selv om diskusjonen her skal dreie seg om IPA ICON_WINK

Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: anderz] #1226608 03/08/2011 05:15
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: anderz
selv om diskusjonen her skal dreie seg om IPA ICON_WINK

Trådavsporing er normen, ikke unntaket ICON_WINK

Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: GeirK] #1226734 03/08/2011 08:42
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Kinn Vestkyst er den første norske IPA i verdensklasse. Ufattelig godt jobbet!

Her er jeg svært uenig med deg, og jeg har blant annet snakket med kjennere, selgere og importører i Sverige som mener Nøgne Ø holder verdensklasse og vel så det.

Hva mener du stiller i samme kategori som Kinn?

Anonym5
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: anonym5] #1226799 03/08/2011 10:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nøgne Ø kan umulig bruke mer enn halvparten av den humlemengden Kinn bruker, så den blir tam på smak i sammenligning, mener jeg. "Verdensklasse" er selvsagt subjektivt, men den blir for tam for å nå helt opp for meg.

Her er et eksempel på hva jeg mener setter standarden for IPA:
http://www.ratebeer.com/beer/russian-river-pliny-the-elder/8936/

- Robert Green Ingersoll
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: anonym5] #1226800 03/08/2011 10:05
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Tviler på at jeg kan passere som kjenner, men Vestkyst er en topp IPA imo. Two Captains fra Nøgne er også på topp, men den har de jo kuttet. Andre IPA fra Nøgne er ikke på topp i min bok.

Jens
Re: Tid for litt avveksling - India Pale Ale! [Re: jeth] #1226811 03/08/2011 10:16
Loki Offline
Besatt
Besatt
Nøgne Ø #100 og #500 sparker litt mer enn vanlig IPA. Disse bør ikke nytes for kald, nesten litt varm er fint.

Alkolholstyrke er 10% og 1/2 liter blir nok.

En annen favoritt er Mikkellers Single Hop serie.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå