Det jobbes med en løsning, men i mellomtoden så rapporter alt dere kommer over i tilfelle vi ikke ser alt. Jeg kunne bare slettet det men vil at noen som har tilgang på IP-adresser også sperrer de.
Det jobbes med en løsning, men i mellomtoden så rapporter alt dere kommer over i tilfelle vi ikke ser alt. Jeg kunne bare slettet det men vil at noen som har tilgang på IP-adresser også sperrer de.
Har ikke moderatorene tilgang på IP-adressene? Jeg synes dere burde ha det,for da kan dere sperre for søppel fortere(jeg får det opp på ett forum der jeg er moderator,kjekt å ha da vi hadde masse spamboter en stund).
MOderatorene har ikke den informasjonen, administratorene har. Derfor blir ikke spam alltid slettet umiddelbart.
Jeg vil oppfordre alle brukere til ikke å poste i tråder som åpenbart er spam. Det har utrolig liten hensikt, og tråden blir sletta uansett. Har dere noe smart å si så si det et annet sted.
LarsB mod.
Redigert av larsb; 26/07/201108:59.
Re: Mye spam på forumet for tiden
[Re: larsb]
#122215226/07/201109:05
På et område som har navnet "Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås" - hvordan vil moderatorer/administratorer definere spam? Hva legges til grunn for blokkering/sletting ?
Når man har et slikt område på et forum, MÅ takhøyden var høy.
Ellers er jeg 100% ening med sykkelovind, om å la være å resondere på det man oppfatter som spam.
Du skjønner hva vi mener når du ser det bro-brille. Det er reine robotgenererte meldinger. De betyr nesten ingen ting har en shady link som Silje skriver.
Vi reagerer veldig sjelden på tøys og tull skrevet av levende brukere.
LarsB
#122274427/07/201105:54
Hva med å automatisk legge innlegg fra nye brukere i moderasjonskø? Eller enda snillere poster fra nye brukere registrert på natten.
Et alternativ kan også være å ha en grace-periode for nye brukere. f.eks. at man må vente 12 timer fra brukeren er oprettet til man får lov til å poste.
Det er jo endel av disse sidene som prøver å virker litt seriøse, så jeg foreslår at man sender mail, ringer på gratisnummeret og snakker med dem på live-chatten og ber dem slutte å sende ut spam.
Nå begynner det faktisk å ta av så mye med spam at hvis ikke redaksjonen får gjort noe med det og det øker i denne takten så vil nok mange nye brukere bli skremt vekk og synes at forumet ser ubrukelig ut. Oss gamlinger skremmer de ikke vekk, selv om det er irriterende nok for oss også, men nyrekrutteringen kan faktisk trues etter hvert, hvis nye brukere klikker på tråd etter tråd og blir møtt med spam. (Vi fraber oss kommentarer om at nye brukere blir skremt vekk av å klikke på tråd etter tråd og bli møtt av oss gamlinger...)
[Re: Dan]
#122885706/08/201109:34
Hvorfor blir bare trådene stengt og ikke slettet? Ser også at samme brukeren får lagt inn flere tråder selv etter at forrige tråder er stengt, burde jo låst brukeren også.
Jeg modererer på et annet forum, riktignok vBulletin, men å slette tråder der er like lett som å stenge.
Problemet for terrengsykkel.no er jo ikke at de får stengt eller slettet disse trådene. Problemet er jo at de har en dårlig softwareløsning hvis det er boter som gjør dette. Om det derimot er virkelige små kinesere så er det jo bare å la være å kommentere i trådebne deres og så måtte leve med det i framtiden.Kanskje neon vil sitte å blokkere ip'er etc men det krever jo litt arbeid fra noen. og tid er penger..
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Vi som er moderatorer får stengt og slettet trådene. Vi får imidlertid ikke slettet brukerne eller registert og IP adressene deres. Det er det kun administratorer som får gjort. Vi har diskutert på kammerset og vurderer det som hensiktsmessig å gjøre dette.
Jeg antar at de relevante administratorene ikke er på kontoret akkurat nå, men ute å sykler. Jeg regner videre med at Øyvind og andre også har fanget opp at dette er et problem, og vil gjøre noe for å hindre roboter og flittige kinesere i å kuppe hele greia.
Det best vi kan gjøre i mellomtiden er å IKKE kommentere Spampostene, IKKE klikke lenkene og la postene gli ned fra bevisstheten vår.
Dere får sikkert vite nytt når teknisk kompetente er tilbake fra ferie.
LarsB moderator med moderate rettigheter
#122940807/08/201111:59
Lag et Introduksjons-underforum. Så setter dere skrive-begrensninger på alle andre forum som krever en post count på >=2.
Da må man introdusere seg selv i introduksjonsforumet før man får lov til å poste andre steder. Da får man en dobbel effekt: Man blir bedre kjent med forumdeltagere og man får samlet eventuell spam på ett forum.
Huff, nå blir det plagsomt mye. Jeg har sittet her 30 min nå, og på den tiden har det rent inn 6-7 spaminnlegg. Jeg forstår at dette tar tid, men det hadde vært en fryd hvis moderatorer kunne hatt mulighet for sletting også, slik at ikke hele forumet ser ut som en diger reklame for gule hengelåser. Det er sykt, sykt irriterende!!1
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
[Re: Hæ?]
#123001108/08/201108:09
Nå må vel han teknisk ansvarlige snart være tilbake fra ferie? Flere forum jeg har registrert meg på, må man svare på et enkelt inngangsspørsmål. Vil ikke dette stoppe slike automatiske registreringer?
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Ja nå burde vel administratorene ha stått opp og fått i seg tilstrekkelige mengder kaffe til å kunne starte på dagens jobb med å pælme ut spam-brukerne!
Eller så får de dele ut sheriff-stjerne og adm-rettigheter til noen av oss som er oppe om mårran og er igang med vår 5. kaffekopp!!1
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
[Re: magic]
#123853718/08/201107:02