Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Folk i sykkelveien

Folk i sykkelveien #1197631 15/06/2011 12:50
K
kassen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Hei! Mitt første innlegg her, og jeg bruker det til flg problemstilling:

Jeg sykler i Oslo og omegn, og prøver å benytte meg av sykkelveiene så ofte som mulig (de som er merket med rød-brune skilt, altså ikke gang og sykkelvei). Jeg opplever ofte at det går folk langs disse veiene, og jeg er særdeles i tvil om de har "rett" til å vandre der, eller er disse "veiene" kun for syklister?

Årsaken til at jeg undrer er at det er en plage når f. eks. folk går tur med bikkja, og blokkerer veien. Skal jeg da bremse fullstendig ned, og spørre pent om vedkommende kan rydde vei slik at jeg kommer meg forbi, eller kan jeg faktisk være litt mer tøff i trynet og forklare dem at dette er en sykkelvei? Senest i går syklet jeg langs sykkelveien mot Klemetsrud, og etter en lang nedoverbakke oppnådde jeg god fart med racern min. Så ser jeg en hundeeier som går tur med hunden sin, henholdsvis hver sin side av veien, og blokkerer. Jeg roper "løype" høyt, men uten en aggresiv tone. Personen skvetter til og ser på meg som om jeg var et spøkelse. Litt synd at det blir sånn (frykt for syklistene), jeg vil bare forbi i "trafikken".

Et annet delikat dilemma opplevde jeg langs sykkelveien ned fra Røa mot Smestadkrysset. Fysikkens lover sier at man oppnår god fart i nedoverbakker, da racersykler har liten rullemotstand. Jeg hadde sykkelveien for meg selv, og god sikt, kun en fotgjenger som gikk på fortauet, til høyre for sykkelveien. Plutselig legger hun om 90 grader til venstre uten å se seg for. Jeg roper "NEI" til henne, fordi avstanden var så kort, at jeg ikke hadde rukket å stoppe, og hun hopper tilbake på fortauet. I det jeg passerer henne, ber jeg henne om å se seg for neste gang. Da roper hun noen saftige gloser tilbake. Mange vil kanskje påpeke fart som faktoren til hendelsen, men uansett hvor lav fart en har, vil man krasje hvis vedkommende hopper ut i veien rett foran deg.

Er det jeg som må ta mer hensyn til folk i sykkelveien, eller har jeg en sak?

Re: Folk i sykkelveien [Re: kassen] #1197636 15/06/2011 12:58
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
først problemstilling: alltid ta hensyn og brems ned for å komme trygt og sikkert (for begge parter) forbi. Er jo ikke ritt så vi har det ikke så travelt. Vi må alle ta hensyn. Si takk når de flytter seg.

Andre problemstilling: her må jo fotgjengere bli flinkere til å se seg for når de skal over vei via fotgjengerfelt eller annet. Det er ikke bare å strene uti og anta at bilister, syklister osv skal vite dette. Å rope høyt for å unngå en kollisjon da er riktig. Uansett prøve å forklare i rolig tone at man må se seg for (men selvfølgelig ikke lett når nestenulykke...)

Er bare min personlige mening - Ta hensyn, takke, gi klare signal og følge regler er mitt motto for å få andre til å gjøre det samme.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Folk i sykkelveien [Re: kassen] #1197645 15/06/2011 13:11
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kassen
Jeg sykler i Oslo og omegn, og prøver å benytte meg av sykkelveiene så ofte som mulig (de som er merket med rød-brune skilt, altså ikke gang og sykkelvei). Jeg opplever ofte at det går folk langs disse veiene, og jeg er særdeles i tvil om de har "rett" til å vandre der, eller er disse "veiene" kun for syklister?

De blå skiltene gang- og sykkelvei, sykkelfelt og sykkelvei er regulerende og er nødvendige for å forby annen trafikk. De rød-brune er rute-/informasjonskilt og angir hverken forbud eller påbud.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Folk i sykkelveien [Re: kassen] #1197703 15/06/2011 14:14
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Et annet delikat dilemma opplevde jeg langs sykkelveien ned fra Røa mot Smestadkrysset.

[...]

Er det jeg som må ta mer hensyn til folk i sykkelveien, eller har jeg en sak?

Nå er jeg vel gnske sikker på at dette er en gang og sykkelsti, ikke en sykkelvei. Jeg ser jo at den har fysisk skille, men jeg ser ikke skilting om sykkelvei.

Når det er sagt så gjelder det uansett at du skal kunne stoppe før enhver påregnelig hindring, så jeg vil si du kjørte for fort. At en fotgjenger opplever brownske bevegelser må man regne med.

Husk sykkelvei er skiltet med .

Jeg er bare kjent med en kort strekning over aker brygge og langs frognerstranda som er skiltet på denne måten i Oslo.

Så vidt jeg kan se av google maps er skiltingen langs denne veien dette: som betyr gang og sykkelsti.

Fotgjengeren mener jeg også gjorde feil ved å gå i veien for sykkelen på en gang og sykkelsti siden man her skal tilstrebe best mulig samhandling (eller noe tilsvarende vagt og ubrukelig som det er skrevet om det store juridiske sorte hullet soim er gang og sykkelsti)

En kollisjon gjør uansett vondt samme hvem som har skyld så det beste er å unngå problemet uansett hvilke rettigheter man mener å skulle ha.

Mitt tips er å ligge i veien fremfor sykkelstien på vei nedover, så kan du heller velge stien oppover når gravitasjonen ikke er fult så morsom.

Redigert av sverreb; 15/06/2011 14:17.
Re: Folk i sykkelveien [Re: sverreb] #1197710 15/06/2011 14:28
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: sverreb
Nå er jeg vel gnske sikker på at dette er en gang og sykkelsti, ikke en sykkelvei.

Eller "gang- og sykkelvei" for P_Dantisk å holde seg til én terminologi...

Gang- og sykkelveien langs Sørkedalsveien fra Røa til Smestad har to nivåer. Derfor innretter trafikantene seg vanligvis slik at de gående er på "fortauet" mens man sykler i "veien". Men så vidt jeg forstår, kan gående like gjerne ferdes i "veien" (nedre nivå).

Det er også et par kryss der med diskutabelt vikepliktsforhold, spesielt Sørkedalsveien-Morgedalsveien, altså ved Njårdhallen. Trafikk som kommer fra Morgedalsveien har vikepliktskilt og vikelinje ("haitenner") før g-/s-veien, men likevel har visstnok syklende på g-/s-veien vikeplikt.

Re: Folk i sykkelveien [Re: kassen] #1197716 15/06/2011 14:40
Dan Offline
More than words
More than words
MortenML har allerede gitt deg riktig svar her, men jeg fortydliger det med et bilde:

Dette skiltet opplyser at her går sykkelrute 4. Det kan stå langs en vanlig landevei, hvor også biler kjører, eller det kan stå langs en gang- og sykkelvei hvor også gående ferdes. Det sier altså null og intet om plikter og rettigheter.

Re: Folk i sykkelveien [Re: Dan] #1197723 15/06/2011 14:51
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Dan

Hva pokker skal egentlig de prikkene på styret og setet symbolisere...?

Re: Folk i sykkelveien [Re: P_Dalen] #1197730 15/06/2011 15:10
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå skal man alltid sykle med marginer, akkurat som med bil. Mulighet for å stoppe på synlig strekning dersom en unge hopper ut i veien.

Det er lettere for folk å høre når en bil kommer(bortsett fra elbiler da, hehe) enn når en syklist kommer, men man skal selvsagt se seg for som fotgjenger uansett.

Det er som regel syklisten som får skylda hvis det smeller mellom en syklist og en fotgjenger.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Folk i sykkelveien [Re: P_Dalen] #1197741 15/06/2011 15:24
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: P_Dalen
Sitat: Dan

Hva pokker skal egentlig de prikkene på styret og setet symbolisere...?

Boltehull?
De er ikke å finne på den offisielle versjonen:

Re: Folk i sykkelveien [Re: sverreb] #1197757 15/06/2011 15:51
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Syklister er like teite. I år har jeg opplevd flere syklister som sykler ut i veien foran meg uten så se seg for. De tror de ikke har noe å passe seg for når de ikke hører en bil.

Fotgjengere har lov til å gå på sykkelveier også, hvis det finnes noe sånt i Norge, og er like myke der som ellers.

Re: Folk i sykkelveien [Re: Tor Arne] #1198007 15/06/2011 21:58
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Minner meg om firmaturen vår til København:

20 fotgjengende nordmenn i en by med sykkelfiler. Etter et par timer var det første armbruddet på den norske fotgjengeren på¨plass, etter at en av oss hadde forvillet seg rett ut i sykkelfilen.

Går du rett ut i veien, blir du påkjørt. Bil eller sykkel. Slik er det i Køben.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Folk i sykkelveien [Re: silverwrx] #1198055 16/06/2011 04:22
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: silverwrx
Minner meg om firmaturen vår til København:

20 fotgjengende nordmenn i en by med sykkelfiler. Etter et par timer var det første armbruddet på den norske fotgjengeren på¨plass, etter at en av oss hadde forvillet seg rett ut i sykkelfilen.

Går du rett ut i veien, blir du påkjørt. Bil eller sykkel. Slik er det i Køben.

En kollega av meg har en nesten identisk historie fra Køben. Det var han som ble påsyklet men fikk ikke såret annet enn stoltheten av syklisten som skjelte ham ut for å ha stått i sykelfeltet og blokkert det. Min kollega innså også at tabben var hans, ba rødmende om unnskyldning og har aldri oppholdt seg i sykkelfelt igjen.

Jeg mener det bør være forbud mot fotgjengere (og biler) i sykkelfelt. Hvis ikke er jo hensikten helt borte.

Re: Folk i sykkelveien [Re: Raskall] #1198084 16/06/2011 06:24
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Ikke bare Køben. Når jeg besøker foreldrene mine i Nord-Tyskland er det alltid like fascinerende å se nordmenn på Tax-Free-shopping i Flensburg stå godt plantet i sykkelfeltet, spesielt ved lysregulerte overganger. En titt ned på bakken ville fortelle dem hvor de befinner seg hen, men det er nok en smule vanskelig på grunn av ølkassene man holder i. Danskene, også på shoppingtur, har ingen problemer med dette.

Martin

Re: Folk i sykkelveien [Re: M@rtin] #1198098 16/06/2011 06:48
H
helgerg Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
jeg opplevde en gang en gjeng ungdommer som sto i sykkelveien mellom Sinsenkrysset og Årvoll (det lille stykket der sykkelvei og gangvei er adskilt) når jeg kom oppover i god fart på racern. Jeg brølte "Hey, sykkelvei" og de skilte seg som Rødehavet. Når jeg var godt forbi summet de seg nok til å begynne å rope tilbake..

Befinner man seg der gående ferdes bør det gjøres med forsiktighet, men på dedikerte sykkelveier/sykkelfelt gir jeg klar beskjed om at de skal vekk.

Re: Folk i sykkelveien [Re: helgerg] #1198124 16/06/2011 07:15
Trond99 Offline
Fersking
Fersking
Rett meg gjerne, men tror at de eneste plassene det er forbudt for gående er på motorvei og på dyrket mark i visse perioder.

For enkelhetskyld; er det ikke lov å gå der, er det heller ikke lov å sykle.

Re: Folk i sykkelveien [Re: kassen] #1198157 16/06/2011 08:00
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
..sykkelveien ned fra Røa mot Smestadkrysset..

På endel nye strekninger er det adskilte felter for sykister og gående. Gåstripa er litt smalere og hevet litt med en skrå kantstein fra sykkelbanen. Jeg mener det er slik på strekningen nevnt over. Det er i alle fall det på det lille strekket fra Torshovdalen langs Fagerheimsgata. Pluss langs baksida av Akr Brygge.

Jeg er ganske sikker på at det ikke reguleres av lovbestemmelser og i alle fall ikke av skilting hvor brukergruppene skal være. Og det er i alle fall ikke intuitivt for mange. Man må derfor ferdes med den største aktsomhet alle steder der det noensinne kan forekomme at andre individer av dyrisk eller menneskig opphav kan forventes å dukke opp.

LarsB

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå