Lillomarka våren 2011
|
Re: Lillomarka våren 2011
[Re: jsdk]
28/04/2011 21:00
|
bonsak
Entusiast
|
Entusiast
Jeg syklet opp barlind-myra på søndag med Marius og Lars Olav, og den var ikke våtere enn den er midt på sommeren.
-b
Stolt medlem av F-A-R og Norsk Geriatrisk Dirt Forbund Trener utforgruppa SK Rye
|
|
|
[Re: langen]
28/04/2011 21:07
|
Fred Jungelgel
Entusiast
|
Entusiast
Når du kommer inn T-krysset i Skillingsdalen etter å ha kjørt ned brattsiden av Barlindåsen, går det en sti opp til venstre for skiltet. Regn med å få litt puls hvis du tar den oppover ;-)Går sti helt til Sinober der. Hvordan er denne stien etter den første stigningen etter skiltet? Har bare syklet forbi der og opp grusen for jeg har tenkt at den ikke ser særlig syklbar ut. Men da er den kanskje det allikevel? Vel, jeg syklet i hvert fall opp det første synlige bratte stykket, men så var det stopp i neste kneik. Og så ble det litt bedre, og så litt værre, og ... Helt klart noe å bryne seg på, og på grensen til knot på mitt nivå 
|
|
|
[Re: Fred Jungelgel]
03/05/2011 10:41
|
Abraxane
Entusiast
|
Entusiast
På søndag var jeg en godtur fra Grorud og opp til Røverkollen ved Romsås, ned til Romstjern, over til Lilloseter, ned til Breisjøen og over til Badedammen på Grorud. Alt på blåmerket sti. Knalltur! De beste delene var helt klart ned fra Røverkollen til Romstjern, og fra Lilloseter ned til Breisjøen. Jeg skulle gjerne ha likt å vite hva disse stedene heter på lingoen til Lillomark-gjengen. Har lagd en GPS-logg på det og tatt noen bilder som jeg har lagt ut på hjemmesiden jeg knatrer på i ledige stunder: http://www.mtb-action.com/gps_tracks/lilloseter1.html
|
|
|
[Re: langen]
03/05/2011 10:55
|
tron
Besatt
|
Besatt
Når du kommer inn T-krysset i Skillingsdalen etter å ha kjørt ned brattsiden av Barlindåsen, går det en sti opp til venstre for skiltet. Regn med å få litt puls hvis du tar den oppover ;-)Går sti helt til Sinober der. Hvordan er denne stien etter den første stigningen etter skiltet? Har bare syklet forbi der og opp grusen for jeg har tenkt at den ikke ser særlig syklbar ut. Men da er den kanskje det allikevel? Har faktisk ikke syklet opp der, men ned. Det er en kul nedkjøring, men vil tro den er ganske så teknisk opp, ja.
|
|
|
[Re: Abraxane]
05/05/2011 19:19
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
På søndag var jeg en godtur fra Grorud og opp til Røverkollen ved Romsås, ned til Romstjern, over til Lilloseter, ned til Breisjøen og over til Badedammen på Grorud. Alt på blåmerket sti. Knalltur! De beste delene var helt klart ned fra Røverkollen til Romstjern, og fra Lilloseter ned til Breisjøen. Jeg skulle gjerne ha likt å vite hva disse stedene heter på lingoen til Lillomark-gjengen. Har lagd en GPS-logg på det og tatt noen bilder som jeg har lagt ut på hjemmesiden jeg knatrer på i ledige stunder: http://www.mtb-action.com/gps_tracks/lilloseter1.html Ser fin ut, men hadde det vært mulig å få gpx filen, så jeg kan se det på mitt eget kart, og se hvor vi sykler forskjellig 
|
|
|
[Re: MuddyBear]
06/05/2011 17:33
|
old but bald
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg og en venn har tenkt å prøve litt i Lillomarka for første gang i morgen, kommer utenbys fra og lurer på hvor det er nærmeste mulighet til å parkere bilen. Gule sider link hadde vært konge.
Ingen spesielle stier vi har planlagt å sykle, så det beste er hvis det er ett sted hvor det er flere muligheter til å utforske.
På forhånd takk!
|
|
|
[Re: old but bald]
06/05/2011 23:26
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
http://kart.gulesider.no/m/a04hFHer jeg stort sett starter. Start er over hundeplassen, opp grusvieen til Kastesteinen; ta opp stien som også er kjent som "varm på 30 sekunder". Når du kommer opp til grusveien, fortsett over veien, eller til høyere, og så kos dere på Årvollåsen 
|
|
|
[Re: BareGrei]
07/05/2011 03:12
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Fersking på forumet her, men ikke fersking i Lillomarka. Hva i alle dager betyr det her? bilde nr 1: starten fra oppkjøringen til PTK + flere stier Bilde nr 2: etter cruxet ptk opp mot starten av varm på 3 sek Bilde nr 3:Ca midt på PTk stiene i starten rett etter klaringen hvor nedkjøringen begynner Er dette forumet bare for innvidde lesere som har vært her i allerede hundre år? Selv har jeg sykla i Lillomarka siden MTB kom til landet, men beskrivelsen over sier meg ingenting. Jeg må nok ta en del av skylden for pussig lillo-lingo, men forklaringen er ganske grei. Får man hengt et navn på noe, så slipper man å detaljforklare hver gang man henviser til en sti. Lillo er flott om dagen - herlig!
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
07/05/2011 14:33
|
old but bald
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
http://kart.gulesider.no/m/a04hFHer jeg stort sett starter. Start er over hundeplassen, opp grusvieen til Kastesteinen; ta opp stien som også er kjent som "varm på 30 sekunder". Når du kommer opp til grusveien, fortsett over veien, eller til høyere, og så kos dere på Årvollåsen Tusen takk, rakk ikke sjekke forumet i dag tidlig så vi endte opp på parkering ved Skutta, derfra på sykkel til Lilloseter ned forbi kastesteinen(eller er det flere?), så rundt Alnsjøen, til tider mye knotete partier men det meste var syklebart ihvertfall,blir nok flere turer innover for å utforske videre. Partiet fra Lilloseter og nedover var morsomt.
Redigert av old but bald; 07/05/2011 14:34.
|
|
|
08/05/2011 17:45
|
Abraxane
Entusiast
|
Entusiast
Heisann. Her er GPX-filen. Romsås-Lillomarktur På søndag var jeg en godtur fra Grorud og opp til Røverkollen ved Romsås, ned til Romstjern, over til Lilloseter, ned til Breisjøen og over til Badedammen på Grorud. Alt på blåmerket sti. Knalltur! De beste delene var helt klart ned fra Røverkollen til Romstjern, og fra Lilloseter ned til Breisjøen. Jeg skulle gjerne ha likt å vite hva disse stedene heter på lingoen til Lillomark-gjengen. Har lagd en GPS-logg på det og tatt noen bilder som jeg har lagt ut på hjemmesiden jeg knatrer på i ledige stunder: http://www.mtb-action.com/gps_tracks/lilloseter1.html Ser fin ut, men hadde det vært mulig å få gpx filen, så jeg kan se det på mitt eget kart, og se hvor vi sykler forskjellig
|
|
|
[Re: Nils_Arne]
18/05/2011 21:41
|
Abraxane
Entusiast
|
Entusiast
Begynner å få virkelig sansen for Lillomarka. Det er jo bare en skikkelig perle. Sniker til meg en skikkelig langtur av og til mellom stemplingsur på jobb og handlelappen. Sist tur var med lokal guide som viste meg en godsti øst for Alnsjøen og Breisjøen. Avsluttet etterhvert med en knall nedkjøring fra Romsås til Bånkall-gård ved Skillebekk. Den er dødsfet for de som liker bratt-bratt-bratt nedoverbakk på svaberg. Her er GPS-logg og noen bilder: http://www.mtb-action.com/gps_tracks/lilloseter3.html
|
|
|
19/05/2011 06:45
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Lillomarka er et nydelig område som er og har vært min bakgård i flere år - her er det perler på perler, selv om mange synes det stort sett bare går oppoverbakke i Lillo.
Merket meg en "liten" detalj ved turen deres og det er at dere syklet gjennom Slattumrøa - dette er et vernet området der det ved lov er forbudt å sykle. Dette skjedde i 2008, og var selv ikke klar over det før i 2009 en gang. Trolig greit å ikke reklamere med at man har syklet der.
God tur i Lillo!
|
|
|
[Re: tmork]
19/05/2011 07:07
|
Abraxane
Entusiast
|
Entusiast
Uffa da! Det visste jeg ikke. Så skiltet, men hadde ikke tid til å finlese :-) Gjelder det også på den blåmerkede stien eller bare i terrenget rundt? Jeg fant en annen diskusjonstråd ( http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=965740) om dette temaet. Ble ikke akkurat helt klargjort her...
|
|
|
[Re: jsdk]
04/06/2011 10:58
|
etteM
Nytt medlem
|
Nytt medlem
halla:) sykla i skogen for første gang på 4 år ellerno idag,drittform og "ny" sykkel( "ubrukt:) ) " så pedalene var altfor harde å få skoa inn i. sykla inn bak grusbanen på Grei og halvveis rundt alunsjøen og kom ut halvveis på grusveien mot lilloseter. var altfor vanskelig sti å sykle for meg, for smalt og for mye røtter og stein .. så ble masse gåing og et råflott tryn, der jeg skrapa litt skorpe av den nye tattoon ;(
var ikkeno hyggelig før jeg kom ut på grusveien, så siden dere har den tråden her, trenger jeg tips til lette løyper i området, evnt mot linderudkollen og tonsenhagen/ årvoll der, helst med endel litt flate partier.. kan evnt sykle grusvei innover /oppover og sti nedover igjen. Takk:D
eh, eller kanskje det var breisjøen jeg sykla rundt? dvs tror det var alunsjøen.
Redigert av etteM; 04/06/2011 11:03.
|
|
|
[Re: old but bald]
04/06/2011 11:14
|
etteM
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg og en venn har tenkt å prøve litt i Lillomarka for første gang i morgen, kommer utenbys fra og lurer på hvor det er nærmeste mulighet til å parkere bilen. Gule sider link hadde vært konge.
Ingen spesielle stier vi har planlagt å sykle, så det beste er hvis det er ett sted hvor det er flere muligheter til å utforske.
På forhånd takk! uten at jeg har så peil på hvor folk pleier sykle innover, er det parkeringsplass ved bommen på ammerud ( der grusveien går opp mot lilloseter http://www.skiforeningen.no/markadb/showpoi.cgi?fromgs=1&id=230 og ved ved badedammen på grorud ( rett ved stemmern/steinbruvann, hvis du skal mot romsås f.eks. ), da kjører du bare bergensveien til den slutter fra grorud senter tror jeg. eller så går det sikkert ann å parkere på næringsparken på skytta ellerno hvis man skal inn ved gjelleråsen og skillebekk der.
Redigert av etteM; 04/06/2011 11:29.
|
|
|
[Re: etteM]
06/06/2011 09:46
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Et vanlig sted å entre Lillo er ved Isdammen på toppen av Årvollveien. Gode stimuligheter mot Lilloseter, Årvollåsen, Grefsenåsen, Sinober, Barlindåsen osv osv osv.
|
|
|
[Re: tron]
07/06/2011 21:45
|
Gale Gleder
Fersking
|
Fersking
Når du kommer inn T-krysset i Skillingsdalen etter å ha kjørt ned brattsiden av Barlindåsen, går det en sti opp til venstre for skiltet. Regn med å få litt puls hvis du tar den oppover ;-)Går sti helt til Sinober der. Hvordan er denne stien etter den første stigningen etter skiltet? Har bare syklet forbi der og opp grusen for jeg har tenkt at den ikke ser særlig syklbar ut. Men da er den kanskje det allikevel? Har faktisk ikke syklet opp der, men ned. Det er en kul nedkjøring, men vil tro den er ganske så teknisk opp, ja. Jeg syklet/skøyv opp der på søndag. For mitt ferdighetsnivå ble det i alle fall mest knot oppvover i tillegg til at den er tung. Ser for meg at den har kvaliteter som nedkjøring, men har ikke prøvd det.
|
|
|
[Re: Gale Gleder]
07/06/2011 21:51
|
Fred Jungelgel
Entusiast
|
Entusiast
Da er vi to om det 
|
|
|
08/06/2011 07:39
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Avsluttet etterhvert med en knall nedkjøring fra Romsås til Bånkall-gård ved Skillebekk. Den er dødsfet for de som liker bratt-bratt-bratt nedoverbakk på svaberg.
Kult, den siste biten ned der har vi lurt på. Ut å teste. Håper du satte pris på stiryddingen fra tårnet og helt til stedet hvor du startet siste nedkjøring mot Bånkall ;-) Du kunne også kjørt rett frem og fått vår egen lille "DH" avslutning ned til Skytta. Terje: jeg har undret på dette for lenge siden, og undrer igjen siden du nevner Barlindåsen i sammen åndedrag som Lillo. Hvordan/hvorfra kobler du på Barlindåsen på Lillostiene? Er det noen av stiene mellom Solem - Griseputt - Sinober som tar snarveien på blåsti på en god måte. Direkteruta fra Sinober kjenner jeg.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
[Re: Lillosti29]
08/06/2011 09:27
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Soleim - Grisegutt, den løypa kjenner jeg godt! Blir derimot ikke noe guiding der, har heller ikke GPS-spor
|
|
|
08/06/2011 13:49
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Kult, den siste biten ned der har vi lurt på. Ut å teste. Håper du satte pris på stiryddingen fra tårnet og helt til stedet hvor du startet siste nedkjøring mot Bånkall ;-) Du kunne også kjørt rett frem og fått vår egen lille "DH" avslutning ned til Skytta.
Terje: jeg har undret på dette for lenge siden, og undrer igjen siden du nevner Barlindåsen i sammen åndedrag som Lillo. Hvordan/hvorfra kobler du på Barlindåsen på Lillostiene? Er det noen av stiene mellom Solem - Griseputt - Sinober som tar snarveien på blåsti på en god måte. Direkteruta fra Sinober kjenner jeg.
Oh, rydding av sti fra Røverkollen? Barlindåsen ligger jo i Lillomarka, så det er naturlig å nevne den. Enkleste måte å komme dit fra parkeringen på Årvoll er sti via Linderudkollen til parkeringen på Solemskog, for så å sykle sti over Kampen til man kommer til grusen som går til Sandermosen. En tråkker da nordover til 90 grader høyresving, og finner stien på andre siden av elven som går opp mot Barlind. Annet alternativ er sti ved Kjelsåshytta sør for Sinober som går langs Fugleleiken der man krysser over Styggedalen til Barlind. Eventuelt gulmerket sti nord for Kjelsåshytta som går på østsiden av Nordre Langevann (da ender man på nordsiden av Barlind).
|
|
|
08/06/2011 13:52
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Det går også et alternativ nord for Grisputten vest mot Veitjern, men den har du ikke så lyst til å sykle... Denne havner i samme kryss som stien fra Kjelsåshytta og kryssing av Styggedalen for å komme til Barlind.
|
|
|
08/06/2011 14:43
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Takker for tips, Terje. Skal testes ut bare jeg får igjen en sykkel å teste med ;-) Barlindåsen er bra.
Ja, vi forsøker å holde litt ved like når det gror igjen. Har ryddet en del på opp til tårnet og det som blir konsekvent venstre valg når man kjører ned på blåsti fra tårnet. Dvs man får samme start nedover som Abraxane hadde. Helt i starten, etter første venstre valg på toppen som kommer man ned en dump som går veldig bra stein opp igjen med tre hengende over. Det er eneste sted som setter stopper for fine runder nå, så vi har leflet med tanken på å fjerne treet samt eventuelt supplere med noe enkelt byggverk. Ellers holder vi som sagt konsekvent venstre, passerer høyspent nordover igjen litt høyere enn Abraxane gjorde, altså mellom putten og Fransefoss, før vi har ordnet til en riktig så fin avslutning ned til grusvein ovenfor Skytta igjen. Siste 200 metere bratt og trangt ned skråning med trær. Litt vanskelig å finne ettersom den avviker fra stien. Selvlagd og fin. Litt vanskelig å forklare ettersom det ikke er noen typiske "landemerker" som beskriver. Vi får heller sørge for en fellestur en gang..
Nb: endelig fikk jeg testet ut sløyfen på toppen mellom Revlitjern, Hadelandsveien, Lilloseter. Husker du linket til den for ett år eller to siden. En perle!
Redigert av Zoidberg; 08/06/2011 14:43.
|
|
|
09/06/2011 13:51
|
Eirik Lind Hånes
Fersking
|
Fersking
Kjørte en variant av en runde beskrevet tidligere her (den over barlindåsen), utrolig fint.  Kjørte en annen sti tilbake fra sinober, som dere ser av bildet. Tildels veldig fin smalsti. Syklet fra tunet på sinober rettning sør og forbi nydalshytta og tilhøyre forran denne. Stien er tidvis litt utydelig, men det er ganske greit å følle. Følg stien til du kommer til et vann, ta der til venstre. følg denne ca 500 meter og du kommer ut på en blå sti, ta til venstre på denne. Følg blåstien til du kommer til en "gressslette", Ta til høyre her. Stien har ikke vondt av litt rydding, men tror dette kan bli en klassikker  Stien ender opp på grus/traktorveien som går rettning sør/vest fra sørskogen. Så da er det bare å sykle denne opp på åsen igjen  edit: Vegen vi tok opp til sinober er ganske kjip, vet ikke hvilken vei som er best å ta, så det var litt diskutert tidligere, men så ingen konklusjon?
Redigert av Eirik Lind Hånes; 09/06/2011 13:55.
|
|
|
[Re: Eirik Lind Hånes]
09/06/2011 14:49
|
Gale Gleder
Fersking
|
Fersking
edit: Vegen vi tok opp til sinober er ganske kjip, vet ikke hvilken vei som er best å ta, så det var litt diskutert tidligere, men så ingen konklusjon? Dersom man ikke har fullstendig invalidiserende grusallergi ser jeg for meg at det er mulig å ta grusveien opp i retning sinober fra T-krysset i bunn av Barlindåsen og så over på sti inn til sinober. Har ikke syklet der men skal prøve dette til helga. Da får man noen effektive høydemeter og kan heller utvide runden med noen andre småstier.
|
|
|
[Re: Gale Gleder]
09/06/2011 16:04
|
Eirik Lind Hånes
Fersking
|
Fersking
Ja, det må være bedre. Den stien vi tok var håpløs.
|
|
|
09/06/2011 16:34
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Kjørte en annen sti tilbake fra sinober, som dere ser av bildet. Tildels veldig fin smalsti. Syklet fra tunet på sinober rettning sør og forbi nydalshytta og tilhøyre forran denne. Stien er tidvis litt utydelig, men det er ganske greit å følle. Følg stien til du kommer til et vann, ta der til venstre. følg denne ca 500 meter og du kommer ut på en blå sti, ta til venstre på denne. Følg blåstien til du kommer til en "gressslette", Ta til høyre her. Stien har ikke vondt av litt rydding, men tror dette kan bli en klassikker  Stien ender opp på grus/traktorveien som går rettning sør/vest fra sørskogen. Så da er det bare å sykle denne opp på åsen igjen  Også kjent som TLC. Jeg tar den ofte helt fra Lilloseter og inn til Sinober. Navnet kommer av at deler av stien var totalt gjengrodd for noen år tilbake og Ola Martin (Rexiplex) og undertegnede hadde en større ryddejobb på et hogstfelt i 2008. http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showthreaded&Number=573507
Redigert av tmork; 09/06/2011 16:35.
|
|
|
09/06/2011 18:58
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Takker, stien over Kampen og bakveien til Barlind må testes. Ser ut som en god link.
Hvor fra plassen ved Johnsens Hvile er det TLC går mot Sinober, Terje. Litt vanskelig å få øye på?
|
|
|
|
|