Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erstatning etter påkjørsel av bil

Erstatning etter påkjørsel av bil #1185543 30/05/2011 19:53
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Hei.

En kompis av meg ble nylig meid ned av en bil. Gaffelen og hjulene knakk, samt ødelagte gir osv. Ingen tvil om hvem som var skyld i ulykken, men hvordan få erstatning? Hvordan skal han gå frem for å raskest mulig få erstatning og avsluttet saken?

Regner med det er en del her på forumet som har erfaring med slike saker. Han ( og jeg) er uerfarne med dette og trenger råd.

Takk for all hjelp og innspill.

Re: Erstatning etter påkjørsel av bil [Re: hanedalen] #1185555 30/05/2011 20:08
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
Fyll ut ordinært skadeskjema. Som om du hadde kolidert med bil. det er hans valg om han vil ta det på forsikringa eller kæsh

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Erstatning etter påkjørsel av bil [Re: hanedalen] #1185556 30/05/2011 20:08
B
bro-brille Offline
Fersking
Fersking
B
Hei.
Hvis det er bilens skyld - jeg oppfatter det slik - skulle ikke dette være noe problem. Da bør kompisen din henvende seg direkte til bilens forsikringsselskap (ikke nødvendig å gå via bileier) og fremlegge sitt krav. Hvis dere ikke kjenner hvilket selskap, så vil du få det oppgitt hos Statens Vegvesen hvis du har registreringsnummer på bilen.

Kompisen din har rett til å få dekket hele sitt økonomiske tap, med mindre han selv er å laste for uhellet - da kan det bli en avkortning. Tapet må dokumenteres med regninger eller "takst" fra sykkelverksted. Kanskje vil forsikringsselskapet se sykkelen, eventuelt skadde deler, så ikke kast noe før oppgjøret er i havn.
Lykke til!

Re: Erstatning etter påkjørsel av bil [Re: Spiffhopeless] #1185565 30/05/2011 20:14
B
bro-brille Offline
Fersking
Fersking
B
Sitat: Spiffhopeless
Fyll ut ordinært skadeskjema. Som om du hadde kolidert med bil. det er hans valg om han vil ta det på forsikringa eller kæsh
Det kan du også gjøre, men det vil normalt være lettere å forholde seg til bilens forsikringsselskap, som må ta utlegget i første omgang, så blir det deretter en diskusjon mellom bileier og selskap om han vil bruke forsikringen eller. Du slipper den problemstillingen ved å gå rett på selskapet.

Re: Erstatning etter påkjørsel av bil [Re: bro-brille] #1185580 30/05/2011 20:35
J
johou Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Er i samme prosessen selv da jeg kjørte i grillen på en bil som svingte til venstre foran meg og jeg føk over panseret. Knakk også gaffel og bøyde hjulet.

Det er bare å summere opp alle utgifter og sende til bilens forsikringsselskap. Husk alle utgifter man har hatt skal meldes inn. Ramma bør sjekkes grundig før den kan friskmeldes for nye turer!

Re: Erstatning etter påkjørsel av bil [Re: bro-brille] #1185623 30/05/2011 21:14
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bro-brille
Sitat: Spiffhopeless
Det kan du også gjøre, men det vil normalt være lettere å forholde seg til bilens forsikringsselskap, som må ta utlegget i første omgang, så blir det deretter en diskusjon mellom bileier og selskap om han vil bruke forsikringen eller. Du slipper den problemstillingen ved å gå rett på selskapet.

Ja, du må ikke falle i den fella og bli med på en sånn runddans med "jeg skal betale kæsh så dropp å send inn papirene greie" da blir du lurt. Send alltid inn papirer og ta alltid mobilbilder.

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Erstatning etter påkjørsel av bil [Re: Spiffhopeless] #1185638 30/05/2011 21:33
oscaringe Offline
Ivrig
Ivrig
for to år siden ble jeg kjørt på i en rundkjøring av ei blondine som faktisk jobba i forsikringselskap.
skademelding + dokumentasjon på hva som er defekt og dokumentasjon på hva det koster å få tak i dette nytt var det som trengtes. pengene kom etter ca en mnd.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå