Tilbud for mosjonister i Trondheim, Terrengsykkel?
|
Tilbud for mosjonister i Trondheim, Terrengsykkel?
28/05/2011 17:06
|
Zaskarin
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Er det noen sykkelklubber i Trondheim som har noe å tilby for en ivrig mosjonist som sykler terrengsykkel? Det jeg er ute etter er 2 - 3 organiserte treninger i uka med terrengsykkel. ( typisk organisert intervall - trening og langtur ).
TVK som er Trondheims største sykkelklubb har etter det jeg har klart å finne ut ett heller "labert" tilbud for mosjonister som sykler terrengsykkel. På nettsiden er det hvertfall null info om dette, bortsett fra for elitesyklister og de yngre..?
Syns det er litt merkelig og stusselig at en seriøs klubb som TVK ikke har ett tilbud for de over 20 som ikke er elite men ønsker delta på en del tur - ritt utover sesongen og ønsker noen å trene med, både for det sosiale og for å ha noen å presse seg mot på intervaller osv..
Utifra det jeg har funnet ut på hjemmesiden har man hatt langturer terrengsykkel på søndager tidligere år, mitt spørsmål er da hvorfor dette ikke er ett tilbud lenger?? Har jo vært bart i mange mnd nå.. Noen TVK`ere her som kan gi meg noe info?
Er det kun landeveissykling som prioriteres hos TVK fram til den store styrkeprøven er over??
Ettersom det er Trondheims største sykkelklubb må det jo være mange i målgruppen Birkebeinerrittet osv. som ønsker ett bedre tilbud når det gjelder organiserte treninger på terrengsykkel.
Bytter mer enn gjerne klubb viss noen tilbyr organiserte treninger og ett bra opplegg for terrengsykkel, da mitt medlemskap i TVK så langt har vært bortkastet grunnet ett dårlig tilbud på den siden som jeg har klart å registrere.
Eller er det bare infoen på TVK.no som er for dårlig?
Noen fra TVK her som kan avbekrefte / bekrefte noe av dette?
|
|
|
Re: Tilbud for mosjonister i Trondheim, Terrengsykkel?
[Re: Zaskarin]
28/05/2011 19:19
|
EgilS
More than words
|
More than words
TVK har de siste årene hatt tilbud også til mosjonister. Som i alle andre klubber har dette tilbudet vært basert på at noen av medlemmene har vært villige til å gjøre en jobb med å organisere dette.
Litt av tilfeldighet har det seg slik at de personene som har organiserte disse treningene samtidig ikke lenger ønsker/har anledning til å gjøre dette. Derfor kan ikke klubben i år tilby noe organisert for mosjonistene ut over det som skjer i Styrkeprøvegruppene.
Å organisere et slikt tilbud trenger ikke bestå av mer enn å bestemme tid og sted/rute, og å finne noen som kan ta på seg jobben med å lede turen, men jobben må gjøres. Om noen av medlemmene ønsker å gjøre noe med dette vil jeg naturligvis være behjelpelig med det som trengs for å annonsere tilbudet.
Egil S. Sportslig leder TVK
|
|
|
[Re: EgilS]
28/05/2011 21:02
|
Zaskarin
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Høres ikke bra ut:( Trist at ikke TVK har ett skikkelig trenings - tilbud for terrengsyklister som ikke er barnerumper eller elite.
Det er jo mest litt tragikomisk. Da jeg flyttet til Trondheim fikk jeg som svar at TVK var det opplagte valg av sykkelklubb, da de var størst og hadde best opplegg...Vel TVK er muligens størst, synd TVK ikke kan møte hele medlemsmassen med ett konkret og seriøst trenings tilbud. Uten å påberope meg kunnskaper om TVK og medlemsmassen vil jeg tro at andelen medlemmer som er mosjonister / supermosjonister er en del større enn andelen barn og elite - syklister..
|
|
|
29/05/2011 14:26
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er helt klart en størst andel av medlemmene som er mosjonister. Med unntak av de som organiserer styrkeprøvelagene er det dessverre også disse som er de minst engasjerte.
Ingenting i TVK, eller noen annen klubb for den del, skjer uten at noen av medlemmene engasjerer seg og bruker av fritiden sin på klubbarbeid. Det er ingen betalte ansatte som kan sette i gang aktiviteter og lønne noen for å drive de. Utover det valgte styret og styrkeprøvelagene er det foreldrene som utgjør den største gruppen av de som driver aktiviteten i klubben. Det er neppe da så rart at det er aktiviteter for barn og unge som blir prioritert. Om ingen av mosjonistene vil bruke tid på å drive aktiviteter for andre mosjonister, da blir det ingen aktiviteter. Slik er det dessverre, både i TVK og i alle andre klubber jeg kjenner til.
Om du selv kan tenke deg å bruke litt tid på klubbarbeid, eller du kjenner noen som kan gjøre det, er det bare å ta kontakt. Som jeg skrev over kan jeg være behjelpelig med å få i gang aktiviteter, men jeg kan nok ikke drive alle selv.
|
|
|
29/05/2011 14:33
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jo et forum på TVK-sidene der man kan avtale treningsturer.
|
|
|
29/05/2011 14:42
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
vil jeg tro at andelen medlemmer som er mosjonister / supermosjonister er en del større enn andelen barn og elite - syklister..
Sånn sett er det jo litt merkelig at ingen tar på seg ansvaret med å arrangere fellestreninger. Er ikke verre enn å bestemme seg for 2-3 faste oppmøtetidspunkt/sted i uka, og hvilke dager som er intervall/langkjøring/teknisk trening etc.
|
|
|
[Re: ]
29/05/2011 15:27
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min gissning är att det inte är så väldigt många vuxna motionister som är intresserade i felles träningar 2-3 gånger i veckan. Om det är det så borde det vara en enkelt att få till något men jag gissar att det blir problem med både oppmöte och att folk inte vill samma sak som anonymous13 skriver.
|
|
|
[Re: fredriks]
29/05/2011 18:04
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Min gissning är att det inte är så väldigt många vuxna motionister som är intresserade i felles träningar 2-3 gånger i veckan. Om det är det så borde det vara en enkelt att få till något men jag gissar att det blir problem med både oppmöte och att folk inte vill samma sak som anonymous13 skriver. Jeg tror også at dette kan være tilfelle. På veldig generellt grunnlag virker det definitivt som at det her i trondheim er veldig fokus på Styrkeprøven og fellestreninger som forberedelser til dette. Og det er egentlig ganske naturlig da kjedekjøring handler om samarbeid og samkjøring. Hvis man ønsker teknisk trening i Trondheim så kan det jo anbefales å delta/trene i løypene til rittene i Trøndercupen (trening utenom rittdagen såklart). I tillegg så samkjøres det jo endel turer her på forumet og som man kan delta på. Når det er sagt så er jeg egentlig enig i at det er litt synd at det ikke fokuseres mer på terrengmosjonister/birkensyklister fra klubbene. Det å skape miljø og bevistgjøre hvilke fordeler det er å være med en klubb burde jo være en vinn/vinn-mulighet. Ikke minst det med helårslisens( forsikring osv..)
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: hJürg1]
29/05/2011 20:50
|
Gaga
Veteran
|
Veteran
Er vel flere mosjonister i TVK som har tenkt å delta i Birken, Sykkeleneren, Tomtvatnet rundt og Markatråkket. Er ikke verre enn at at man prøver å samles en gjeng, ser an ambisjonsnivå og ferdigheter og legger an turen dertil. Ja, det er vanskilig å få tilfredstilt alles behov - men kanskje man kan få kjørt f.eks. mandager som grus/skogsbilvei og torsdager til litt mer teknisk. Er det litt mer forutsigbart hva man møter er det lettere å justere forventningene tilsvarende :-)
Tirsdager er bedriftskarusell, rimelig aktuelt for oss voksne mosjonister. Torsdager har vært fast styrkeprøvekveld. Førstkommende torsdag er det sånn himmelsprett - så da kunne man kanskje kjørt på formiddagen også.
Jeg stiller i allefall i morgen mandag, kl 19 ved parkeringsplassen (Idrettsbygget) på Dragvoll. Er det liv laga så kjører vi jo bare videre på utover sesongen med fellestrening mosjonist på terrengsykkel.
-- Ikke direkte syltynn - men med TVK-trøye :-)
|
|
|
[Re: ]
30/05/2011 05:17
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg har vært med på noen fellestreninger i regi av klubben, og syntes det var ganske bra opplegg. Dette var trening for folk som skulle kjøre maraton-ritt, så treningene foregikk på grus og innimellom litt sti. 6-8 mil sånn omtrent.
Hadde man hatt ubegrenset med tid til trening hadde det ikke vært så farlig om én tur i uka ikke ble helt etter ens egen plan, men en trening må liksom være av høy kvalitet hvis man skal forsvare å bruke en halv søndag på den. Det skal ikke rare forskjellen til før det blir stort strekk i feltet, og det fører til at det blir mye venting for de raskeste. Å sykle i rykk og napp i 3-4 timer en søndag formiddag er i hvertfall for meg ikke veldig aktuelt lenger.
Da hadde det vært mye mer aktuelt om man kunne trent i en rundbaneløype, eller et terrengparti der man kunne kjøre en runde/et strekk i sitt eget tempo, komme tilbake til utgangspunktet for flere runder eller roe ned før neste (intervall)runde. Da har man alle sammen samlet på et mindre område, og man trenger ikke stoppe og vente for å være sikker på at alle er med. Alle kan kjøre i sitt eget tempo, og så langt og så lenge man bare gidder. 7 mil på grus med et femminutt hver halvtime er ikke det helt store.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
30/05/2011 14:39
|
Zaskarin
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Det virker som klubbene i Trondheim har mindre folkus på terrengsykkel for "mosjonisten" enn klubbene lenger sør i landet. De fleste klubbene jeg kjenner til i oppland / hedmarks område har ett supert tilbud med 2 - 3 faste treninger i uka for terrengsyklister på alle nivåer. Man treffes ved felles møtepunkt og deler deretter inn folkene etter nivå puljevis, særlig på intervaller er jo dette meget gunstig. Dette kan for eks nivåeres i puljer etter hva man ønsker å sykle på birken, eks under 3 30 en gruppe og under 4 timer en gruppe osv. Selvsagt er man avhengig av å ha noen som tar ansvar for de ulike gruppene, men i TVK som har så mange medlemmer burde jo dette være meget realistisk. Men er det altså ingen klubber i Trondheim som tilbyr noe for terrengsyklisten? ( ser da bort fra ulike ritt og cuper ).
Uansett bør det være klubben ( styret/ledelsen ) sitt ansvar å spørre / finne aktuelle kandidater som kan ta på seg litt ansvar i forhold til dette. Dette mener jeg i høyeste grad er ett tilbud som MÅ være tilgjengelig da man betaler nærmere 1000 kr for å være medlem og ha lisens. Jeg vil tro det er mange av medlemmene som savner ett slik tilbud.
Dessuten må det være ett helt konkret tilbud med "tilstrekkelig" info på hjemmeside om oppmøte og type trening osv. Det kan høres greit ut å avtale på meldinger, jungeltelegrafen, terrengsykkel forumet osv men da er det kun ett fåtall av medlemmene som får info om dette. Klubben må ta ansvar å sette opp en skikkelig plan.
Redigert av Zaskarin; 30/05/2011 14:52.
|
|
|
30/05/2011 19:50
|
Gaga
Veteran
|
Veteran
Møtte en gjeng mosjonister ved Dragvoll nå i kveld. Hyggelig gjeng, litt ulike ambisjoner og grunnform - men virket som de fleste hadde tenkt å delta i maratonritt som Pilgrimsrittet, Sykkeleneren og (fredags)birken. Ble en en passe rolig tur rundt jonsvatnet med omveien over og ned til Jervfjellet og kom ned ved Øvre Jervan og vestsida av Jonsvatnet på returen. Noen bakkespurter ble det også tid til  Inntil det blir noe mer offisielt fra TVKs side så stiller jeg på Dragvoll kl 19 - ser gjerne flere i blått :-)
|
|
|
30/05/2011 20:06
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Klubben må ta ansvar å sette opp en skikkelig plan. Klubben, i form av EgilS, har jo gjentatte ganger pressisert at hvis noen gidder å ta på seg ansvaret med å organisere så vil han være behjelpelig med aktuell støtte. Det at du konsekvent ignorerer den oppfordringen tyder jo på at du ikke gidder å gjøre det. Hvorfor mener du da at det er en selvfølge at noen andre skal gidde?
|
|
|
31/05/2011 06:39
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er ikke slik at det er bare å "finne aktuelle kandidater". I år er faktisk første gang på mange år at man har klart å få til et fulltallig styre. Det brukes allerede utrolig mye tid på å prøve å fylle de funksjonene som allerede er der, og mange funksjoner blir aldri besatt. Man kan gjerne legge ansvaret på styret, og delvis med rette, men heller ikke styret kan pålegge medlemmene å gjøre noe de ikke ønsker.
For min del, og jeg tipper det gjelder flere også, har jeg ikke ubegrenset med tid å bruke. Jeg må derfor prioriterer hva jeg bruker tiden min på, og da er dette noe som foreløpig faller utenfor.
Om du kan ta ansvar her kan jeg gjerne være behjelpelig med å annonsere et opplegg. Det kan legges på hjemmesiden og/eller sendes e-post til medlemmene. Det som krever er som du da skriver ett konkret tilbud, som også må være forutsigbart/ha en fast plan.
|
|
|
31/05/2011 06:56
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
"Ask not what TVK can do for you, but what you can do for TVK" (- EgilK  ) Det er greit nok å klage på manglende tilbud, men det handler jo også litt om etterspørsel. Maratontreningene på søndager ble lagt ned på grunn av lite interesse. Har man kjørt et opplegg et par år uten at det er noe særlig oppmøte, er det kanskje ikke aktuelt med akkurat denne type trening på akkurat denne ukedagen. Vi skulle bygget oss en helsikkes morsom rundbaneløype med stor variasjon i vanskelighetsgrad; fra chickenruns til dropp/kneiker/crux som selv henrikg og kalo kunne brynt seg på. Da kunne man møtt opp en fast kveld og trent så lenge man ville, så mange runder man ville, så fort eller sakte man bare ville, og så videre. Stafetter, sprint, osv, mange muligheter.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
31/05/2011 07:05
|
EgilS
More than words
|
More than words
Vi skulle bygget oss en helsikkes morsom rundbaneløype med stor variasjon i vanskelighetsgrad; fra chickenruns til dropp/kneiker/crux som selv henrikg og kalo kunne brynt seg på. Da kunne man møtt opp en fast kveld og trent så lenge man ville, så mange runder man ville, så fort eller sakte man bare ville, og så videre. Stafetter, sprint, osv, mange muligheter. Også en av de tingene jeg har tenkt på og luftet litt for folk, men som jeg ikke har kapasitet til å få gjort noe med. Granåsen har en masse "ledig" plass hvor det går an å få bygget opp skikkelige løyper, og det er også et sted hvor jeg vil tro kommunen vil kunne være velvillige. Det hadde vært utrolig artig å kunne fått til et dedikert løypenett på 5-6 kilometer slik du beskriver. Det vil dog kreve at noen tar ansvar og jobber med det, og det vil kreve litt penger (gravemaskin må nok inn i bildet, og muligens noen med erfaring i å bygge skikkelige XC-løyper). Forbundet/idrettskrets/Norsk Tipping kan søkes for å få tildelt midler til anlegg.
|
|
|
01/06/2011 18:44
|
PetterR
Entusiast
|
Entusiast
Digresjon kanskje; Så en ganske så stor pulje med mosjonister på min runde rundt Jonsvannet i dag. Det så riiimelig organisert ut... Vet ikke om det var noen herfra i den pulja? Sto og rastet mellom avkjørsel fra Kuset og avkjørsel mot Jervskogen...
Mosjonist!
|
|
|
[Re: PetterR]
01/06/2011 21:51
|
Crankykid
Fersking
|
Fersking
Det var nok mest sannsynlig 3T`s opplegg mot Enern. Vi syklet rundt Jonsvatnet idag. Folk i alle aldre og formnivå er med. Jeg er nok med på å danne baktroppen, men moro er det uansett:)
|
|
|
[Re: Crankykid]
02/06/2011 09:50
|
Gaga
Veteran
|
Veteran
ny digresjon: Sparebank1 har visst også eget opplegg opp mot Enern. Gutta jeg traff på mandag, er sånn passe uorganisert men har Pilgrimsrittet, Enern og Birken som sesongens mål. 3Ts opplegg hadde vært interessant hadde det bare ikke vært på onsdager, da er det regatta på fjorden og fullt pes :-)
|
|
|
|
|