Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 14 1 2 3 4 5 13 14

Hamilton så Armstrong injesere EPO

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: schnappi] #1176763 20/05/2011 13:06
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hamilton går vel bare ut offentlig med det han har sagt under høringen.

I så måte er jo Hamilton i samme klasse som Bjarne Riis, Aldag, Zabel,Sørensen, Landis og andre som har tilstått sine gamle synder.
Det kan jo bli spennende å se om han får beholde OL-gullet sitt dog..

Noen som vet om Jonathan Vaughters er innkalt til høring?
Han var jo også inne på lag med Armstrong, og har vært noe vag i uttalelsene i den senere tid.

Jeg oppfatter det slik at fjelletappene er mindre preget av de lange harde rykkene, gjerne flere harde rykk, jeg syns at rytterne rett og slett ikke klarer å holde trykket oppe slik de gjorde for 5-10 år siden. Det sier meg noe om endring i "kosttilskuddene" som brukes.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: oyvin] #1176772 20/05/2011 13:14
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: oyvin
L'Equipe besitter ikke prøvene. L'Equipe gjorde undersøkende journalistikk og koblet prøver testet i ettertid for EPO, med positivt resultat, til personen Armstrong. Fra hukommelsen er koblingen av prøver og person ikke bestridt, men veldig godt fulgte jeg ikke med.

Ja, du har rett i at L'Equipe ikke besitter selve prøvene. Jeg uttrykket meg feil.

Det jeg ikke begriper med hele saken er hvorfor man ikke kunne ha gjort dette:

1) Fastslått at prøvene ble oppbevart alle disse årene ihht reglementet.
2) Tatt en DNA-test for å koble prøvene til Armstrong.
3) Testet prøvene for EPO på nytt.

Hvorfor er ikke dette blitt gjort? Det ville nemlig få slutt på absolutt alle diskusjonene rundt Armstrong sine prestasjoner i 1999. DNA-testing av prøvene ville vel heller ikke ha trengt Armstrong sitt samtykke -- man har jo massevis av prøver fra ham fra de siste årene fra laboratorier verden rundt.

Ashenden poengterer at det er fryktelig vanskelig for noen andre enn et fåtall mennesker i UCI å vite hvem urinprøvene tilhørte. Han poengterer også at det er vanskelig å korrigere prøven, siden mengden EPO vil måtte være forsvinnende liten (jeg forstår ikke hvorfor det argumenteres for en veldig spesifikk mengde syntetisk EPO, all den tid man, om man ville sørge for at Armstrong sin prøve var positiv, kun ville ha trengt å krysse en grense). Kombinasjonen av disse to små sannsynlighetene etter hans mening er det som fjerner enhver tvil om at prøvene er positive og ikke er manipulert.

For det første, tilhører prøvene Armstrong? Fastslått gjennom en DNA-test, ikke gjennom nummersammenligning med et register? Fram til man ha svart "ja" på dette spørsmålet, er det meningsløst å gå videre.

For det anbdre, det er kun matematikken som ikke kan bestikkes. Personer (spesielt de som sitter på kobling mellom prøve# og identitet) kan. Det påstås at kun UCI satt på prøve#. Vel, kontrollørene (de som faktisk står bak ryggen din mens du pisser) noterer numrene. Og de vet opplagt identiteten. Så hvor vanskelig er det å bestikke en av dem? Eller velger man kontrollørene helt tilfeldig fra en mengde på 10'000 personer der det er umulig å vite på forhånd hvem som får oppdraget? Eller er kontrollørens identitet etter oppdraget hemmelig? Hvor lett ville det ha vært for dopinglaboratoriet å fastslå den sannsynlige identiteten basert på atletens plassering og DNA (vinnerne og gul trøye blir testet hver dag; man ser på DNA-profilene til alle urinprøvene over en periode. Deretter justerer man prøvene ved behov). Er DNA-testing basert på urin veldig komplisert? (vel å merke, man ville ikke ha trengt et like presist treff som i en rettsak). Jeg tror jeg skal ta en prat med en bekjent av meg som syssler med DNA-prøver og rettsmedisin om akkurat dette.

Hva prøvehåndtering angår, så fikk jeg høre følgende historie fra en person ved en norsk utdanningsinstitusjon som i sitt studium hadde tilgang til et laboratorium som bl.a. oppbevarte blodprøver fra noen av idrettsutøvere (i forskningsøyemed). En del av disse blodprøvene var jaggu meg merket med navn (i det spesifikke tilfellet veldig høyt profilerte navn). Det er noe som ALDRI skulle ha skjedd. Men akk og ve -- blodprøvene var merket. Hvor lett ville det ha vært for vedkommende å manipulere disse prøvene da for deretter å selge historien til VG?

Jeg vet ikke om Armstrong brukte EPO i 1999. Det eneste jeg kan konstatere at det ikke foreligger en offisiell UCI/WADA-sak der Armstrong har fått sanksjoner for bruken av ulovlige preparater. Det gjør ham uskyldig, inntil det motsatte er bevist.

Redigert av schnappi; 20/05/2011 13:19.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: schnappi] #1176795 20/05/2011 13:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: schnappi

Ja, du har rett i at L'Equipe ikke besitter selve prøvene. Jeg uttrykket meg feil.

Det jeg ikke begriper med hele saken er hvorfor man ikke kunne ha gjort dette:

1) Fastslått at prøvene ble oppbevart alle disse årene ihht reglementet.
2) Tatt en DNA-test for å koble prøvene til Armstrong.
3) Testet prøvene for EPO på nytt.

Hvorfor er ikke dette blitt gjort? Det ville nemlig få slutt på absolutt alle diskusjonene rundt Armstrong sine prestasjoner i 1999. DNA-testing av prøvene ville vel heller ikke ha trengt Armstrong sitt samtykke -- man har jo massevis av prøver fra ham fra de siste årene fra laboratorier verden rundt.

Det kanske inte är helt rumsrent att testa gamla pröver som används i forsknings syfte.
Får de göra dna test?
Kan man dömma någon på gamla tester?
Vad om det kommer fram att inte pröverna var korrekt behandlade de senaste 10 åren kan man då säga något om resultatet av de förste testerna stämde (alltså säga att armstrong inte dopade sig).
Varför går inte Armstrong med på att testa om pröverna?

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: jan erik] #1176802 20/05/2011 13:42
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: jan erik
Sitat: larsb
Det finnes mye døllt på youtube, men hvorfor har du limt inn den der?

LarsB

LarsB. Det var ironisk ment. Jeg synes Thor sykkler innmari fort på det klippet her...Og dermed vil jeg nok "tro" han har dopet seg.

Men da må du jo "tro" at det er Hushovd også, og ikke bare en nisse som har kledd seg ut og laget et kjedelig klipp:

Sitat: Youtube
Cervelo R3 SL Uphill Sprint with Campagnolo Super record and Thor Hushovd team jersey Cervelo 2010

Men vi lar den ballen ligge....

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: larsb] #1176813 20/05/2011 13:57
jan erik Offline
Besatt
Besatt
ja,ikke sant? hehe

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: RazeFaze] #1177222 20/05/2011 21:12
K
Kriztoffer Offline
Entusiast
Entusiast
K
Hvem vet hva cellegift egentlig gjør med kroppen din etter du har overlevd kreft?

Karen klarte jo å oprettholde samme styrke, bare at han var 10kg lettere enn før. Tenk om du kunne slanke deg 10kg og være like sterk. det hadde vært nærmest sinnsykt.

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: hJürg1] #1177236 20/05/2011 21:27
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: trekbikes
Hamilton går vel bare ut offentlig med det han har sagt under høringen.

I så måte er jo Hamilton i samme klasse som Bjarne Riis, Aldag, Zabel,Sørensen, Landis og andre som har tilstått sine gamle synder.
Det kan jo bli spennende å se om han får beholde OL-gullet sitt dog..

Hamilton gir tilbake medalje

Japp japp...

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: hJürg1] #1177322 20/05/2011 23:59
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Isjda. Hincapie har vel betydelig større troverdighet enn Landis og Hamilton tilsammen.

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: schnappi] #1177356 21/05/2011 06:45
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Isjda. Hincapie har vel betydelig større troverdighet enn Landis og Hamilton tilsammen.

Trodde ikke at du hørte på løse rykter og konspirasjonsteorier ;-)

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: schnappi] #1177357 21/05/2011 06:47
oevk Offline
Entusiast
Entusiast

Er det fortsatt noen som ikke tror at Landis og Hamilton har fortalt sannheten?

Øyvind
Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: oevk] #1177363 21/05/2011 07:14
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Oi, nå føler jeg plutselig at nettet for alvor snører seg rundt Lance.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: PålGnål] #1177367 21/05/2011 07:26
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
At Armstrong har vært ren hele karrieren tror vel knapt julenissen på, men hvor interessant er det egentlig det som skjedde for så mange år siden.. De rundt han på listene var sikkert like dopa de og.
Jeg hadde egentlig litt trua på at sporten var på riktig spor helt til Contador saken. At han kan sykle rundt i rosa og får lov til det av Riis når han er under etterforskning bekymrer meg..

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: Kriss] #1177372 21/05/2011 07:53
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kriss
At Armstrong har vært ren hele karrieren tror vel knapt julenissen på, men hvor interessant er det egentlig det som skjedde for så mange år siden.. De rundt han på listene var sikkert like dopa de og.

Jeg tror det er uklokt å stikke hodet i sanden. Det er bedre at sannheten kommer frem, om det så var at hele feltet var dopet, og om så svært mange vil bli skuffet. Det er først da at historien kan skrives, man kan fjerne fullstendig de korrupte kreftene som gjør at systemet har kunnet eksistere og som hindrer opprydning (systemet rundt, byråkrater, ledere og administrative), og man kan da endelig få ryddet opp. I fremtiden vil det nok alltid finnes de som prøver å finne og ta snarveier, men det er nok ikke en god løsning å late som ingenting fordi det er så lenge siden eller alle deltok i og godtok systemet.

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: frodegutt] #1177377 21/05/2011 08:01
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: frodegutt
Trodde ikke at du hørte på løse rykter og konspirasjonsteorier ;-)

Meg kjent har ikke Hincapie en agenda -- han prøver ikke å selge en bok, har ikke vært i konflikt med Armstrong tidligere eller skulle hatt noen andre åpenbare grunner til å lyve. Jeg er spent på å se den utgaven av "60 minutes".

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: mtbmaniac] #1177378 21/05/2011 08:02
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Hincapie...da er det nok game over for Armstrong. Da brast alle illusjoner. Får jeg kjøpt EPO og testosteron på helsekosten?

Det store spørsmålet i denne sammenhengen er egentlig hvorfor det er så mange toppidrettsutøvere som tydeligvis ikke har noe som helst dårlig samvittighet for å jukse seg til en seier? Hørte på Ekko på NRK om psykopati og det kan virke som om mange toppidrettsutøvere har en del psykopatiske trekk som for eksempel å bruke alle midler for å nå målet uten hensyn til andre etc.

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: Ketle] #1177382 21/05/2011 08:07
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hensyn til andre? Jeg tror de skader seg selv langt mer. Hvorfor i all verden ville du dope deg, ønsker du å ødelegge kroppen og dø ung?

Svaret på hvorfor er enkelt: systemet støtter opp om det og alle dine venner, bekjente og konkurrenter gjør det også (tror du i det minste). Det er et enkelt Prisoner's dilemma dette her, bare én gjør det er alle fanget.

Det vi trenger er den ene / de folk som står sterk og fast og sier klart at slikt piss skal vi ikke drive på med.

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: mtbmaniac] #1177388 21/05/2011 08:14
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Synes det brukes for mye tid på historien, man bør heller se fremover.. Doping var nok veldig utbredt og mer eller mindre akseptert i mange lag, enkelte fikk man vel knapt sykle for hvis man ikke tok det de ba deg om.
Sier ikke man skal gjemme seg i sanden, men for meg er det i allefall viktigere at alle er rene nå enn at flest mulig av de som var dopet blir tatt.
Men ser gjerne Armstrong går på en smell for dopa det er jeg overbevist om at han har vært.

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: Kriss] #1177395 21/05/2011 08:24
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis man ikke ser tilbake på historien kommer man til å gjenta den.

Jeg har ingen store ønsker om at Armstrong skal straffes, det var systemet som tillot og støttet det han gjorde - systemet ville at han skulle lykkes.

Sporten har vært liten og fokusert på Europa - en teori er at sporten kunne vokse seg sterkere i USA med en amerikansk vinner av touren. Det er nok mye penger og systembrede ambisjoner inni bildet her.

Sannsynligvis har han blitt fanget av medisinbruken da han var syk, blitt litt for vant med å fylle ting i kroppen. Det er ikke noe galt i (tvert imot) å benytte doping (medisiner) for å overleve og bli frisk etter kreft eller annen sykdom. Å gjøre det for å vinne sykkelritt derimot, det ser jeg intet riktig eller ærverdig i.

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: mtbmaniac] #1177418 21/05/2011 09:17
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig

...Joshua...
Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: Joshua] #1177430 21/05/2011 09:29
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her er også en interessant historie:

http://www.vg.no/sport/sykkel/artikkel.php?artid=10084238

Quote:

Vepsestikk var vendepunktet

Etter to år som hjelperytter for Lance Armstrong ble Vaughters lagkamerat med Thor Hushovd i Credit Agricole. Det franske laget praktiserte nulltoleranse for bruk av dopingmidler. Det merket Vaughters for alvor etter den 14. etappen av Tour de France i 2001.

Amerikaneren ble stukket av en veps mens han var ute og syklet på en av rittets to hviledager. Vaughters var allergisk, og kjente umiddelbart hvordan det høyre øyet hovnet opp. Til slutt kunne han ikke se noe som helst.

- Beskjeden fra legen i Credit Agricole var klar: «Du kan få en kortisonsprøyte, men vil i så fall teste positivt dersom du må gjennom en dopingkontroll».

Dispensasjon for bruk av kortison ble bare gitt ved kneskader i Tour de France.

Ble nektet å lyve

Vaughters bekrefter overfor VG Nett at han sa ja takk. Han ville ha sprøyten og fullføre Tour de France for aller første gang i karrieren. Men lagsjef Roger Legeay satte ned foten. Dermed brøt i stedet Vaughters rittet.

- Legeay sa det var uaktuelt å lyve. Jeg visste jo hva som foregikk i alle de andre lagene, hva de andre drev med, og ble selvsagt forbannet. Jeg ville ha dem til å skrive at jeg slet med kneet, innrømmer han.

Han omtaler likevel episoden som et vendepunkt to år senere:

- Da tenkte jeg «Jøss. Roger tok det rette valget. Han gjorde det riktige». Den mentaliteten brakte jeg videre til dette dagens Garmin Cervelo. Det var veldig viktig for meg at Roger Legeay tok det valget for meg den gangen.

Slengbemerkning fra berømt rytter

Men selv om vepsestikket, ifølge Vaughters, fikk ham på rett vei, så minnes han opplevelsen med blandede følelser. Dels fordi han måtte kaste inn håndkleet i Tour de France.

Mens også fordi en sterk personlighet fra et annet lag, omtalt av Vaughters som «en berømt rytter», kom med en syrlig kommentar:

- Stakkars Jonathan og det lille, tåpelige laget hans. Hva faen driver du med? Dersom du var på laget mitt, ville vi fikset dette. Nå må du trekke deg fra Tour de France på grunn av et vepsestikk?

Vaughters bekrefter overfor VG Nett at han ble knust over ordene som falt den dagen. Og at kommentaren ga ham en avsmak på å fortsette som profesjonell sykkelrytter.

Året etter var det slutt. Jonathan Vaughters la opp.

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: mtbmaniac] #1177492 21/05/2011 11:47
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg syns det er helt greit at alle gamle skjeletter kommer ut av skapene. Nå mangler det bare at alle lederne som har dårlig rykte fra den tiden de syklet blir nektet å være sportsdirektører.

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: Ketle] #1177519 21/05/2011 12:33
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Ketle
Det store spørsmålet i denne sammenhengen er egentlig hvorfor det er så mange toppidrettsutøvere som tydeligvis ikke har noe som helst dårlig samvittighet for å jukse seg til en seier?

Hvorfor skal de være annerledes enn alle andre når det gjelder å gjøre ting som har (potensielle) konsekvenser for andre ? Alle som ikke bryr seg om trafikkergler, litt svart arbeid, eller til og med jukse seg til et par plasser fremover på ett eller annet lokalt sykkelritt? Og det er i Norge. Ta turen ned til sydligere strøk hvor det å snyte seg til noen Euro er for en lokal skikk å regne.

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: EgilS] #1177594 21/05/2011 15:11
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
I tpoppidrett er det kun penger som gjelder, det viser seg over hele linja.

Var langrenns-Norge veldig sympatiske da de hindret andre i å få kloa i den nye japanske super-skismøringen? Det er jo ikke doping, men det er jo tydlig at det ga Norge et konkurransefortrinn under VM i Oslo.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: PålGnål] #1177598 21/05/2011 15:18
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: PålGnål
Var langrenns-Norge veldig sympatiske da de hindret andre i å få kloa i den nye japanske super-skismøringen?
De som ville ha denne kjøpte den på internett, var ikke verre.

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: Kriss] #1177957 22/05/2011 00:33
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Nå også George Hinacpie, i følge WSJ og 60 min.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: Rednax] #1177958 22/05/2011 00:45
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Rednax
Nå også George Hinacpie, i følge WSJ og 60 min.

Hincapie twitret tidligere i dag:
ghincapie ghincapie
I can confirm to you I never spoke with "60 Minutes." I have no idea where they got their information.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: gare] #1177989 22/05/2011 06:36
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Men han benekter ikke innholdet. Tipper FDA eller noen andre har lekket noen av Hincapie's tilståelser, han ble stevnet for 8-9 måneder siden.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: Rednax] #1178073 22/05/2011 09:19
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Rednax
i følge WSJ og 60 min.

Som TV poengterer, lekket informasjon fra lukket føderal rettsal. I følge, ikke uttlat til, WSJ og 60 min.

Gentle George har alltid vært like diffus som Vaughters. På den ene siden sier han ingen ting (offentlig) som direkte inkriminerer LA, på den andre siden benekter han ingenting heller. Man trenger ikke briller for å lese det som står tydelig skrevet mellom linjene. I dette tilfellet benekter han ikke at han har vitnet mot LA, kun at han skulle ha snakket med 60 min om dét.

(Jeg ønsket bare å rote litt i glørene, LA diskusjonen gjorde jeg meg ferdig med for flere år siden. Nyter å følge med nå etter hvert som flere standhaftige fanboys både her på forumet og ellers overraskes over at glansbildet LA stadig falmer fortere og fortere.)

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: Rednax] #1178098 22/05/2011 10:17
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
George Hincapie er ikke dum nok til å lyve i en føderal rettssak. Men fordi at han angivelig har sagt sannheten der kommer han nok ikke til å gjøre det i all offentlighet uten videre.

Re: Hamilton så Armstrong injesere EPO [Re: hnastrup] #1178223 22/05/2011 13:14
advance Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hvis jeg gjennom mange år hadde hatt en lagkamerat, som jeg aldri hadde sett, eller visst, brukte doping, så ville jeg aldri hatt samvittighet til å anklage han for det.
Håper vi en gang i nærmeste fremtid får er tilståelse fra LA, men jeg tror det ikke.
De som ødelegger for sykkelsporten er ikke de som er tatt og innrømmet sitt dopbruk, nei det er de vi vet har dopet seg og som allikevel fortsetter. LA og Contador f.eks

Side 3 av 14 1 2 3 4 5 13 14

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå