Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Kanonform eller kanonutstyr?

Kanonform eller kanonutstyr? #1126821 09/03/2011 16:22
Birkebeinern Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ett ritt i slutten av august 2010:

Står oppstilt i startomr. smånervøs og klar for å klemme til. Vet at kroppen er i knallform.

Jeg står der på linja klar med en "billig" variant av en sykkel. Det er en GT, med orginalt oppsett fra butikken. Shimano Deore LX utstyrspakke over hele linja. Vekta tipper vel ca 10, 5 kg.

Overalt rundt meg ser jeg sykler til svulmende summer. Er ikke mange sykler til under 30 000 her. Det blinker i XTR, XO og XX. Superlette maskiner som kan bæres under armen.

Står jeg i feil startfelt?? Hvorfor er det så mange råflotte sykler her, men da går en detalj opp for meg..Det må være en slags kompensasjon for de uproposjonerte og småfeite kroppene. Jeg tenker; har disse folka trent noe i det hele tatt??

Et par karer står og snakker om sykkelen deres som veier 8 kg og om de flotte felgene til 10 000kr.
En annen kar spør meg: Hvordan kan du sykle med Shimano LX system? - Det som er så tungt!!
- Funker bra det svarer jeg.

Jeg noterer meg startnr til denna karen bak øre.

Starten går, det føles digg, alt flyter, sykkelen og kroppen fungerer perfekt.

I mål klokker jeg inn på en respektabel tid.
Strålende fornøyd med egen prestasjon og over hvordan sykkelen fungerte.

Så er det en velfortjent dusj og mat som venter.

Etterpå rusler jeg opp i målomr for å ta imot noen klubbkamerater i mål.
Men i det samme jeg kommer inn på stadion drar jeg kjennsel på en kar fra tidligere i dag ved start, da speaker roper at nr xxxx er på vei inn til mål.
Drøye timen etter meg.

En Flash til en verdi av 50 - 60 k bankes av en GT til en verdi av 20 k...Kan dette stemme??

Mulig jeg kunne syklet 3 min fortere på en sykkel som veier 2 kg mindre, SO WHAT??

Kropp foran utstyr!!

Hilsen

En Syklist som er lei utstyrsgale syklister i 30 - 40 års krisa som vil realisere en våt barndomsdrøm i form av en sykkel de ikke har brukt for.

Syklister på ett høyt nivå har jeg derimot full forståelse for at trenger det beste.

Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm
Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: Birkebeinern] #1126827 09/03/2011 16:33
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Det blir spennende å se hvor mange tusen kroner jeg klarer å plassere bak meg med Free B som har kostet meg under 2000 kroner. ICON_SMILE

Takk for fin skildring. Jo mer man betaler for sykkelen jo større konge føler man seg på startstreken. Men det er syklisten som avgjør hvor fort man sykler.

Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: Birkebeinern] #1126830 09/03/2011 16:35
heinrich Offline
Besatt
Besatt
tja, forskjellige folk vil forskjellige ting. Ikke alle er opptatt av å sykle i mål raskest, men raskt nok - man vil bare være med. Utstyrshysteri er ikke bra om det skremmer folk bort fra sporten, men det er ikke som om man må være på pallen for å kunne sykle på dyrt utstyr. Kanskje var den 2kg lettere 60 000kr sykkelen akkurat det som skulle til for at en person med vesentlig dårligere fysiske forutsetninger enn deg skulle få motivasjonenen til å trene samt gjennomføre den nevnte konkurransen på en anstendig tid? Hvem som trenger hvilket utstyr skal ikke jeg konkludere med, men for meg som standard utstyrfiksert stisyklist er utstyret en god del av moroen. O2-snapping er for meg fullstendig uinteressant.

jeg vet ikke, det er deler av ditt innlegg jeg reagerer mer på enn det at en må ha godt utstyr og hadde jeg vært moderator/redaktør (om dette skulle på trykk) hadde jeg bedt deg skrive det på nytt. På hvilke måte gjør det en bedre om med forakt ser rundt seg på utrente medsyklister? Nå er vel intensjonen din å snu fokus til trening fremfor utstyr - som i enkelte sammenhenger er positivt, men kanskje er det mer opplysende for de største utstyrsfantastene at folk med en annen tilnærming til sykkelsportens tidvise utstyrsjag slår de i rittsammenheng enn noe annet. Så kanskje de og trener mer før neste gang.

Sykling skal være for alle. Toppidrettsutøver, Birken-fantaster, stisyklister, utforsyklister, farfar/mormor på 100kg og alle innemellom. Og alle står fritt til å bruke det utstyret de vil (innenfor reglenes rammer) og sykle i mål på den tiden de vil. Hvorfor en selv driver med sykling er noe en selv får ta stilling til, så får en heller influere andre i andre retninger på en inkluderende måte.

Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: heinrich] #1126831 09/03/2011 16:37
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Har du betalt 20 lapper for en sykkel med LX-nivå på utstyret? ICON_SMILE

Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: Birkebeinern] #1126838 09/03/2011 16:54
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Birkebeinern

Kropp foran utstyr!!

Hilsen

En Syklist som er lei utstyrsgale syklister i 30 - 40 års krisa som vil realisere en våt barndomsdrøm i form av en sykkel de ikke har brukt for.

Gjesp.... Innlegget ditt var omtrent like kontroversielt som å synes krybbedød er trist...

Det er alltid noen som skal mene noe om andres prioriteringer og hovere over at menn i midtlivskrisen bruker mye penger på leketøy. Jada, det er sikkert gøy å tenke på at du slår noen med dyrere sykkel, men det er akk så kjedelig å høre på.

Hvorfor er du "lei utstyrsgale syklister i 30 - 40 års krisa som vil realisere en våt barndomsdrøm i form av en sykkel de ikke har brukt for". Om det er noens barndomsdrøm å kunne kjøpe seg en dyr sykkel, hvorfor er det et problem?

For meg handler sykkelinteressen om to ting i prioritert rekkefølge:
1. Jeg sykler så mye jeg har tid og ork til. Jeg sykler gjerne stiturer med lange pauser og pjatt, utfor eller grusturer i pratetempo.
2. Når jeg av en eller annen grunn ikke sykler, men har litt tid til overs sikler jeg på pene sykler, dyre sykler, deler jeg trenger og deler jeg "trenger". Dette er en hobby på linje med frimerkesamling. Det har lite nytteverdi, men jeg koser meg med nerdingen.

Utslaget av punkt nummer 2 på punkt nummer 1 er at jeg sikkert har alt for fett utstyr i forhold til ferdighetsnivå. Nå er jeg heldigvis del av et belastet miljø, nemlig stimiljøet, hvor andelen høyt utdannede DINK'er med utstyrsfokus er høyt nok til at jeg ikke vekker oppsikt.

Det som gjør at jeg nok spares for hoverende individer med bedre form enn lommebok er at jeg ikke deltar i ritt, i hvert fall ritt som innebærer oppoverbakker.

Redigert av jens fredrik; 09/03/2011 16:55.
Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: SimonS] #1126846 09/03/2011 17:11
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er fjas og manglende respekt for andre folks prioriteringer, Birkebeinern. Folk må få stille med den sykkelen di vil med den formen de har.

Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: jens fredrik] #1126847 09/03/2011 17:15
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: jens fredrik

Hvorfor er du "lei utstyrsgale syklister i 30 - 40 års krisa som vil realisere en våt barndomsdrøm i form av en sykkel de ikke har brukt for". Om det er noens barndomsdrøm å kunne kjøpe seg en dyr sykkel, hvorfor er det et problem?

"Problemet" oppstår kanskje når vedkommende ikke forstår at hvordan det går an å sykle med LX-utstyr og er nødt til å kommentere det, for deretter å bli akterutseilt.

Det er fint og motiverende å kunne drømme om flott utstyr, og kanskje enda bedre når man klarer å spare seg opp til å kjøpe en bit av drømmen. Men det er lov å bli lei av folk som hovrer med sitt flotte utstyr og kommer med slike sleivete utspill.

Redigert av Rednaskela; 09/03/2011 17:16.

Medlem av NOTS
Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: erling] #1126849 09/03/2011 17:17
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
I tillegg til en god dose misunnelse, synes jeg det ser ut som ICON_WINK
Sånn forresten Birkebeinern: hvordan vet du at han som kom i mål timen etter deg ikke hadde hatt noen form for tekniske problemer, velt, illebefinnende eller andre uhell?
Det hadde vel vært et skår i gleden?

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: jens fredrik] #1126850 09/03/2011 17:21
ivkri Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: jens fredrik
Sitat: Birkebeinern

For meg handler sykkelinteressen om to ting i prioritert rekkefølge:
1. Jeg sykler så mye jeg har tid og ork til. Jeg sykler gjerne stiturer med lange pauser og pjatt, utfor eller grusturer i pratetempo.
2. Når jeg av en eller annen grunn ikke sykler, men har litt tid til overs sikler jeg på pene sykler, dyre sykler, deler jeg trenger og deler jeg "trenger". Dette er en hobby på linje med frimerkesamling. Det har lite nytteverdi, men jeg koser meg med nerdingen.

Hør hør..

It is all about smiles pr hour, not miles pr hour ICON_SMILE
Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: ivkri] #1126854 09/03/2011 17:24
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Jepp, både heinrich og jens fredrik får min stemme her
yes

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: donnerwetter] #1126858 09/03/2011 17:28
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: donnerwetter

Sånn forresten Birkebeinern: hvordan vet du at han som kom i mål timen etter deg ikke hadde hatt noen form for tekniske problemer, velt, illebefinnende eller andre uhell?
Det hadde vel vært et skår i gleden?

Hah! En sykkel til 50-60 lapper har vel ikke tekniske problemer?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: Garpen] #1126861 09/03/2011 17:29
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Du sier noe der bigsmile

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: donnerwetter] #1126867 09/03/2011 17:35
A
arjosk Offline
Medlem
Medlem
A
Hva med meg, og andre i min kategori:
- 40 årskrise, jepp
- sykkel til 7k, jepp
- sykkel tung som fy (12kg), jepp
- elendig resultat i birken, jepp - igjen!

Noe håp?

Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: arjosk] #1126870 09/03/2011 17:38
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: arjosk
Hva med meg, og andre i min kategori:
- 40 årskrise, jepp
- sykkel til 7k, jepp
- sykkel tung som fy (12kg), jepp
- elendig resultat i birken, jepp - igjen!

Noe håp?

Hadde du det gøy?

Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: donnerwetter] #1126871 09/03/2011 17:39
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
De syklene har kanskje tubular og får ei skikkelig flenge i dekket? ICON_LAUGH Tar sikkert sin tid å trille i mål da..

Jeg tilhører nok feit sykkel, ikke SÅ god.. Rundt 4 timer på Birken... Ikke veier jeg mer enn 77 kg forresten. Men som jens fredrik sier: Det blir en hobby å nerde etter kule og lette deler.

Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: Andrehua] #1126873 09/03/2011 17:40
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Hvem har det gøy i det møkkaværet/føret som var i 2009/2010? ICON_SMILE

Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: Raskall] #1126878 09/03/2011 17:49
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Dyrt og flott utstyr får min misunnelse, respekt og beundring. Hadde jeg hatt råd til det selv hadde jeg kjøpt det dyreste. Utvilsomt.

Men den dagen de med dyre sykler håner meg og min billigsykkel forsvinner alt det ovenstående og jeg vil nok i slike tilfeller få en enorm personlig tilfredsstillelse av å gruse håneren.

I dag er jeg kjempefornøyd over SRAM PG-970-kassetten fra CRC som dumpet ned i postkassa mi. Den kostet meg 193 kroner inkl frakt, veier 401 gram og vil nok fungere ypperlig sammen med mitt nye kjede fra Biltema (HG53) til 159 kroner.

Men håner du meg for at jeg har slikt billig utstyr på sykkelen min? Ja, da forsvinner respekten og konkurranse-instinktet våkner.

Edit: hobbyen min består for tiden å få tak i gode nok deler for så lite penger som mulig. Det gleder meg stort at min kassett til 193 kroner koster 1300 kroner mindre enn XX-kassetten som bare er 200 gram lettere. 200 gram slanker jeg gratis fra ekvipasjen på et døgn.

Redigert av Raskall; 09/03/2011 17:53. Rediger grunn: Rettet skrivefeil i Edit-en
Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: Andrehua] #1126884 09/03/2011 18:02
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Jeg er moderat på utstyrsfronten, og var ikke rask på fredagsbirken 2010. Men hadde jeg hatt vesentlig mer å bruke på denne nye interessen min så hadde jeg gjort det. Motivasjonen til å trene øker jo med gleden over å kunne unne seg bedre, lettere og nyere utstyr.
Kanskje var han på flash'en med på sitt første ritt og superfornøyd med å komme inn på tiden han fikk?
Nei til diskriminering av utstyrs nerder!
(holdt på å kjøpe en Flash selv nettopp... ICON_SMILE )

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: Raskall] #1126889 09/03/2011 18:18
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Raskall
Det gleder meg stort at min kassett til 193 kroner koster 1300 kroner mindre enn XX-kassetten som bare er 200 gram lettere. 200 gram slanker jeg gratis fra ekvipasjen på et døgn.

Du må vel slanke deg 600 gram for å matche han med 200 gram lettere om jeg ikke husker feil. ICON_WINK 1 kg på sykkel tilsvarer 3 kg på kroppen.. ICON_SMILE

Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: Andrehua] #1126893 09/03/2011 18:21
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Andrehua
Sitat: Raskall
Det gleder meg stort at min kassett til 193 kroner koster 1300 kroner mindre enn XX-kassetten som bare er 200 gram lettere. 200 gram slanker jeg gratis fra ekvipasjen på et døgn.

Du må vel slanke deg 600 gram for å matche han med 200 gram lettere om jeg ikke husker feil. ICON_WINK 1 kg på sykkel tilsvarer 3 kg på kroppen.. ICON_SMILE

Der har jeg hørt så mye. Har hørt 1:4, 1:3, 1:6, 1:2, 1:1. Tipper forholdet blir størret jo mer man har betalt for egen sykkel. ICON_SMILE

De gangene det har vært diskutert her på forumet har vi vel komme til en viss form for enighet om at det er total vekt på ekvipasjen som har noe å si.

Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: Raskall] #1126902 09/03/2011 18:30
parkprest Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg skal tilstå at jeg har tenkt lignende tanker selv.
For mange år siden stakk jeg innom Sykkeldelisk nesten daglig for å sikle på alt som hang i taket og på veggen som bare var forbeholdt folk med meglerlønn, evt. uten studie- og boliggjeld. Da gutta bak disken en dag fortalte at den aller gjeveste Cannondalen var kjøpt av en dvask fyr med slips som bare prøvesatt den i sjappa og til alt overmål hentet den med den store, nye, tyske bilen sin, var vi passe hånlige og ble enige om at det var fint for ham å ha noe å trille ned til butikken på Hafjell med når de hadde glemt melk.

Idag er studielånet nærmest vekk, boliglånet svært håndterlig og det er opp til meg hva jeg vil bruke overskuddet til. Båt ? Sportsbil ? Høyttalerkabler til 25.000,-/m ? Kiteferie i Brasil ? Sykkel ?

Dersom veltrente jyplinger med mer tid enn penger har glede av å ta prisen må birkenriggen min og gange med tiden jeg brukte over fjellet så må de gjerne gjøre det.

Jeg bryr meg ikke om hva folk med LX-gir gjør uansett. ICON_SMILE

pedalistisk !
Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: Raskall] #1126913 09/03/2011 18:45
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hehe, det kan jo være...

Argumentet er at absolutt O2-opptak stiger med økende kroppsvekt, så når du slanker deg går O2-opptaket i utgangspunktet samtidig noe ned. Det lønner seg fortsatt å slanke kroppen, men gram for gram er det bedre å slanke utstyr. (Kroppsslanking til du når et visst nivå selvsagt, da lønner det seg ikke lenger.)

Ellers virker historien særs klisjé og ikke helt troverdig.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: oyvin] #1126940 09/03/2011 19:45
V
Victory Offline
Entusiast
Entusiast
V
De fleste her er vel myndige og har anledning til å bestemme over egen tid og lommebok.

Har selv syklet Birken med sykkel basert på Shimano Deore LX og kommer sannynligvis til å gjøre det igjen (i år).

Har likevel valgt å bruke penger på en sykkel basert på SRAM XX, og koser meg med å oppgradere den med uanstendig dyre deler.

Og innimellom trener jeg ;-)

Må innrømme at jeg ikke forstår hvorfor noen har behov for å "kritisere" meg fordi jeg bruker mye penger på sykkel.

Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: Victory] #1126955 09/03/2011 20:05
olechr Offline
More than words
More than words
Har bruk for? Hva har man bruk for?

For å strekke det litt så komme man langt med gapahuk, utedo og hest og kjerre. BTW hest og kjerre er foresten unødvendig.

Selv om dette så bor man i fine hus med innlagt vann, kjører fine biler, har vannkloset og flatskjerm tv.

Hvorfor? Jo fordi det er behagelig, man lever en gang og man har råd til det.

Slik ser jeg det med sykkel. Hvis en som sykler birken på 7 timer har sykkel til 200000 så er jo det rart. Men samtidig han syntes det er gøy. Det er litt av stasen og det får han til å trene mere. Så hvorfor ikke.

Derimot så skjønner jeg ikke at folk bruker masse penger på røyk som i tillegg ødelegger kroppen.

Har man det gøy med en sykkel med LX så fint for deg. Mens for andre er netopp det å se på deler, prøve og skru på sykkel en like stor del som å trene.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: Andrehua] #1126965 09/03/2011 20:11
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Andrehua

Du husker feil..
Eller tror du at du sykler fortere med flaskene på ryggen enn på sykkelen og da eller?
Høres det spesielt realistisk ut syns du at hvis du bygger deg 3 kg lettere sykkel så kan du feite deg opp 9 kg og sykle like fort opp bakken med samme watt som før du duppa trynet i dippskåla?
Roterende vekt har litt å si, men betydningen av dette er nok også overdrevet. 1kg er 1kg uansett når du har fått opp farten.

Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: Kriss] #1127023 09/03/2011 20:59
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tomorrow, we ride...

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: Alpers] #1127045 09/03/2011 21:35
heinrich Offline
Besatt
Besatt
for at det ikke blir for ensidig negativt mot trådstarter; et poeng trådstarter dog har rett i er at det er dårlig stemning å skryte av dyrt utstyr. Det er en grunn til at "5000kr" sykkelen har oppstått, og det er ikke at sykler koster 5000kr nødvendigvis ICON_WINK På akkurat sammen måte det for mange er dårlig stemning å skryte av gode prestasjoner ICON_SMILE Mange paralleller med andre ord, enten man ser de eller ikke ICON_WINK

Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: heinrich] #1127051 09/03/2011 21:42
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Hva skal vi skryte av da?

Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: heinrich] #1127078 09/03/2011 22:11
gotman Offline
Entusiast
Entusiast
Ha! Jeg har nettopp gått til anskaffelse av en Scalpel Ultimate 2011 og den kostet, la meg se....Jo, nokså nøyaktig 5000 kr. Jeg gleder meg som en liten feit drittunge til snøen går!

Re: Kanonform eller kanonutstyr? [Re: gotman] #1127088 09/03/2011 22:26
Buoyen Offline
Besatt
Besatt
Jeg skal innrømme at jeg har tenkt det samme som trådstarter mange ganger devilsmile

Når det er sagt, det er jo disse som gjør at sporten går i overskudd og dermed kan bruke penger på utvikling av nye ting.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support