Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spark RC stisykkel - Hjelpetråd

Spark RC stisykkel - Hjelpetråd #1122985 02/03/2011 08:58
Sobril Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
I likehet med flere andre her på forumet har jeg gått til innkjøp av en Scott Contessa Spark RC ramme fra Westbrook Cycles.
Dette er første gangen jeg bygger sykkel selv så jeg trenger litt hjelp fra forumet.

Målet er å være med tirsdagsklubben så den skal bygges som en stisykkel.
Jeg skal strippe noen deler fra min HT så noen deler har jeg fra før.

G
affel
Der har jeg bestemt meg for den nye Fox F120 med Kashima. 15MM QR – 1.1/8”

Hjulset
Her trenger jeg seriøst hjelp..
Hvor breie dekk kan jeg bruke på sparken evt. hva anbefaler folk som stidekk på en Spark?
Kan jeg bruke http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=32903?
Betegnelser som går igjen på hjulset er C-loc, disc only, 6 –bolt. Har jeg forstått det korrekt at dette gjelder hvilken bremseskive jeg må bruke?

Gir
Stripper jeg fra HT. Ser det er forskjell på fremgir så jeg skrur av og ser om det passer.

Krank
Her trenger jeg også hjelp.
Skal jeg ha BB30 eller GXP krankset?
Kan jeg bruke denne http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=20679
Kjede og kasset klarer jeg på egenhånd.

Styre
Her vil jeg gjerne ha noen anbefalinger. Vil ha noe med rise. Kjøper ikke karbon hvis det kun er noen få gram å spare. Fint om noen kunne anbefalt et fra Ritchety siden flere av de andre delene kommer fra denne produsenten. Stemet er 31.8mm

Stem
Den stripper jeg fra HT. Ritchey 4 axis 31.8mm

Sete
Stripper jeg fra HT

Pedaler
Stripper jeg fra HT evt flatties. Liker ikke klickpedaler når jeg sykler sti. Har tryna x antall ganger og det har resultert i at jeg har blitt skikkelig pysete når jeg er” låst fast”
Forslag på noen gode flatties mottas med takk ICON_SMILE

Bremser
Gode priser på Avid Elixir CR mag hos crc så da kjøper jeg de. Ser de selges som IS så da må jeg vel ha adaptere iom at demper har pm. Kan noen hjelpe meg med hvilken adapter jeg må bruke?
Er det PM bak på sparken eller er det IS?

Bremseskiver
Se Hjulsett
Her må jeg vel kjøpe inn det som passer hjulsettet.

Noe jeg mangler?

Håper nå på gode svar fra Dere

Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: Sobril] #1122998 02/03/2011 09:25
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Sobril
Hjulset
Her trenger jeg seriøst hjelp..
Hvor breie dekk kan jeg bruke på sparken evt. hva anbefaler folk som stidekk på en Spark?
Kan jeg bruke http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=32903?
Betegnelser som går igjen på hjulset er C-loc, disc only, 6 –bolt. Har jeg forstått det korrekt at dette gjelder hvilken bremseskive jeg må bruke?

C-lock er Centrelock, og Shimanos system for skiver. 6-bolt er standard for alle andre og gir større valgfrihet, og er stort sett lettere. Disc only betyr at V-brems er utelukket grunnet felgsider.
Krank
Her trenger jeg også hjelp.
Skal jeg ha BB30 eller GXP krankset?
Kan jeg bruke denne http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=20679
Kjede og kasset klarer jeg på egenhånd.
Det kommer an på hva som står på rammen, det. Er den merket med BB30 og kommer uten gjenget krankhus, kan du bruke BB30 eller vanlig kranklager med adapter. GXP er SRAMs løsning, og de har vært plaget med holdbarhet, men det skal ha blitt bedret i det siste. Shimano Hollowtech II funker veldig godt, og SLX er det beste kjøpet du kan gjøre på krank akkurat nå og er et sikkert valg. BB30 kan fort bli dyrt grunnet utvalg som stort sett ligger i high end-segmentet.
Styre
Her vil jeg gjerne ha noen anbefalinger. Vil ha noe med rise. Kjøper ikke karbon hvis det kun er noen få gram å spare. Fint om noen kunne anbefalt et fra Ritchety siden flere av de andre delene kommer fra denne produsenten. Stemet er 31.8mm

Til stisykling anbefaler jeg ett på minst 685mm. Det er mye å hente i vekt på karbonstyrer (100g+). Easton Monkeylite XC (EC70), Race Face SIXC, Syntace Vector kan nevnes som gode, sterke, lette og stive styrer.
Pedaler
Stripper jeg fra HT evt flatties. Liker ikke klickpedaler når jeg sykler sti. Har tryna x antall ganger og det har resultert i at jeg har blitt skikkelig pysete når jeg er” låst fast”
Forslag på noen gode flatties mottas med takk ICON_SMILE

Fortsett med klikk hvis du er vant til det! Innstilling og refleks gjør at du løser ut når du trenger det. Gir bedre klatring og færre hull i leggen ICON_WINK
Bremser
Gode priser på Avid Elixir CR mag hos crc så da kjøper jeg de. Ser de selges som IS så da må jeg vel ha adaptere iom at demper har pm. Kan noen hjelpe meg med hvilken adapter jeg må bruke?
Er det PM bak på sparken eller er det IS?

Sist jeg kjøpte Avid (Juicy 5) fulgte det med både IS og PM-adaptere. Det er stort sett IS på rammer og PM på gafler. Adapter er avhengig av skivestørrelse
Bremseskiver
Se Hjulsett
Her må jeg vel kjøpe inn det som passer hjulsettet.

Anbefaler hjulsett for 6-bolt for bedre utvalg i skiver (som ofte også er billigere og lettere).Avhengig av din vekt, ville jeg kjørt med 185mm foran og 160mm bak, med mindre du er veldig lett eller godt over snittet. Ikke mye lange nedkjøringer på Tirsdagsklubben som fordrer store skiver.
Noe jeg mangler?
Hva med høydejusterbar setepinne? Slagring?!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: baronKanon] #1123004 02/03/2011 09:30
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke for å være frekk, men ettersom du sier at du tryner litt og linjevalget muligens ikke er optimalt, kan det kanskje være på sin plass med 32H felger?

Hvilke dimensjoner, lengde og gradient, er det på stemmet ditt?

edit: Og velkommen til Tirsdagsklubb!

Redigert av Garpen; 02/03/2011 10:03.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: Garpen] #1123006 02/03/2011 09:38
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Denne ramma er 09 så ikke BB30.

Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: Garpen] #1123034 02/03/2011 10:17
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Garpen
Ikke for å være frekk, men ettersom du sier at du tryner litt og linjevalget muligens ikke er optimalt, kan det kanskje være på sin plass med 32H felger?
Tror de XT-hjulene er finfine. Vet forresten om et par slike til salgs - helt ubrukt med 180mm skiver (passer dog ikke Avid, men til Shimano og Formula) og dekk (tatt av en ny sykkel - kontakt meg på PM).

Selv skal jeg kjøre på 24H felg bak og tøyselette felger på sti i sommer. Systemhjul har ofte færre eiker uten at de kommer dårligere ut styrkemessig for det. Rette eiker er også noe sterkere enn eiker med bøyd ende.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: Garpen] #1123070 02/03/2011 11:35
Sobril Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Ikke for å være frekk, men ettersom du sier at du tryner litt og linjevalget muligens ikke er optimalt, kan det kanskje være på sin plass med 32H felger? [/i]

Har en sykkel ute til salgs nå og den ble kjøpt inn ene og alene pga at jeg ville ha en sykkel med flatties. Mulig jeg har feil pedaler evt innstillinger på mine klickpedaler men de er ofte årsaken til at jeg tryner. Det er på tekniske deler der farten er lav det går galt. Vet ikke om dette svarer på om jeg trenger 32H.

Antar at jeg må skru opp stemmet for å finne dette svaret.
Jeg tror det er 100mm 6 Deg 1.1/8" 31.8mm

På forhånd takk ICON_SMILE

Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: Sobril] #1123078 02/03/2011 11:43
olechr Offline
More than words
More than words
Skulle jeg bygget Stisykkel ut av en spark hadde det vel omtrent blitt noe slik:

Full XTR Trail gruppe med hjul
XTR Trail Bremsene med 180 foran 160 bak
Fox gaffel ala den du nevner.
3T extondo styre eller Race Face Next SL
Den nye stistemet til Pro

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: Sobril] #1123084 02/03/2011 11:48
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Ikke for å være frekk, men ettersom du sier at du tryner litt og linjevalget muligens ikke er optimalt, kan det kanskje være på sin plass med 32H felger? [/i]

Har en sykkel ute til salgs nå og den ble kjøpt inn ene og alene pga at jeg ville ha en sykkel med flatties. Mulig jeg har feil pedaler evt innstillinger på mine klickpedaler men de er ofte årsaken til at jeg tryner. Det er på tekniske deler der farten er lav det går galt. Vet ikke om dette svarer på om jeg trenger 32H.

Antar at jeg må skru opp stemmet for å finne dette svaret.
Jeg tror det er 100mm 6 Deg 1.1/8" 31.8mm

På forhånd takk ICON_SMILE

Hvis du føler at klikk hindrer deg så kjører du flatties, enkelt å greit.
Når du føler deg mer komfortabel i skogen kan du prøve deg på klikk igjen.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: RazeFaze] #1123087 02/03/2011 11:53
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Vanskelig å bli komfortabel på klikkpedalene hvis de ligger hjemme. Eneste måten å bli komfortabel på klikk i skogen er jo å bruke dem i skogen.

Man tryner med klikkpedaler i starten, sånn er det bare.Noen uker med tilvenning er alt som skal til. Men det er verdt det for å få økt kontroll på sykkelen og bedre tråkk.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: sykkeloyvind] #1123099 02/03/2011 12:01
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg er egentlig enig, men mange tryn pga klikk kan ødelegge lysten til å sykle mer og trives i skogen. Flate pedaler kan lette dette og øke sykkelgleden fordi det fjerner et ekkelt og fremmed element fra syklinga.

Joda, kjenner noen med erfaring rundt dette.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: sykkeloyvind] #1123101 02/03/2011 12:06
Sobril Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Nå er det jo ikke sånn at jeg tryner hver gang jeg er i skogen ICON_SMILE

Men har slått meg styggt to ganger så frykter er der. Men jeg bruker klick på to andre sykler så det går fint men bare ikke skogen. Tar nok sjansen på noen nye klickpedaler fra Shimano og håper at jeg lurer hodet til og tro at det er CB pedalene som har skylden ICON_SMILE

Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: RazeFaze] #1123102 02/03/2011 12:07
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg gikk fra klikk til flatties fordi jeg syklet en del "trial", og så mente jeg at det var "farligere" å bruke klikk til teknisk sti også. Så en dag for noen år siden var jeg så infernalsk forbanna lei av å få dype hakk i leggen at jeg kjøpte et par klikkpedaler - har aldri sett meg tilbake. Prøvde utforsykkel med flatties første 3 turene, og løp inn i bikeshoppen og kjøpte klikk. Helt håpløs kontroll og følte jeg skulle miste pedalene etter et par hundre meter i Buldreløypa.

Knebeskyttere (evt. lette albuebeskyttere også) kan hjelpe litt på selvtilliten ift. tryning og sånn.

sykkeloyvind vil kanskje mene jeg har hatt vondt av å gå tilbake til klikk etter mye tilsnakk p.g.a. "juks" under bunnyhopp-kurset på Utflukt i fjor, så flatties har definitivt en funksjon for å lære teknikk...

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: Sobril] #1123103 02/03/2011 12:08
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Gi det en sjans i hvertfall, det er absolutt å anbefale.

Poenget mitt er at det er bedre å kjøre flatties enn å ikke sykle i det hele tatt :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: RazeFaze] #1123318 02/03/2011 19:39
MHH Offline
Ringrev
Ringrev
Etter jeg gikk over fra rimelige klikk til XTR med flour coated stål har jeg ikke tryna en eneste gang pga pedalene. De slipper utrolig lett selv om de sitter hard nok til ikke å falle av. XT fungerer sikkert også bra.

Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: MHH] #1123330 02/03/2011 19:48
Sobril Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
XTR pedaler ligger nå i handlevogna hos CRC.

Krank
Har funnet denne hos CRC - RaceFace Deus XC
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40779
Da trenger jeg vel et lager og da trenger jeg bistand igjen. Nå anbefalte BaronKanon SLX men synes denne ser litt mer "snasen" ut.

Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: Sobril] #1123380 02/03/2011 20:38
Hugen Offline
Entusiast
Entusiast

Lars Hugo
LCK
Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: Sobril] #1123545 03/03/2011 07:53
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
XTR pedaler ligger nå i handlevogna hos CRC.

Krank
Har funnet denne hos CRC - RaceFace Deus XC
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40779
Da trenger jeg vel et lager og da trenger jeg bistand igjen. Nå anbefalte BaronKanon SLX men synes denne ser litt mer "snasen" ut.
Dette er en kjempefin krank, et par-3 hakk over SLX også. Lager følger med, så du slipper å tenke på dette.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: baronKanon] #1123649 03/03/2011 10:39
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Istemmer med de som anbefaler klikk. Man må øve inn bruk og vrirefleks for å komme ut. En av de store fordelene med klikk, er at du kommer opp flere av de vanskelige kneikene, fordi man får kraft i hele rundtråkket.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: voldemort] #1126449 09/03/2011 07:32
Sobril Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Har kjøpt et 15mm hjulsett men det fulgte ikke med QR eller 15mm Thru Axel. 9mm QR har jeg fra før så den er grei men nå har jeg søkt og søkt etter 15mm thru Axel og 15mm QR. Hvilken aksling skal jeg bruke? Fint om noen kunne linket en fra Shimano.
På forhånd takk.

Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: Sobril] #1126451 09/03/2011 07:38
S
SKS Offline
Entusiast
Entusiast
S
Aksling følger med gaffel, CB pedaler er f***** og Shimano XTR/XT konge med justerbar fjær for utløsning og så tar du cleats SH-56 som har mer flyt og slipper lettere.
smadret xtr ifjor så nå er det årets xtr trail utgave til sti trening.
TAB

Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: SKS] #1126455 09/03/2011 07:50
Sobril Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for svar. Hadde en mistanke om at akslingen kom med demperen.

Re: Spark RC stisykkel - Hjelpetråd [Re: Sobril] #1126761 09/03/2011 14:42
Buoyen Offline
Besatt
Besatt
Crank brothers er konge greier det. Men hvis du liker "feelen" i Shimano så er jo det også selvsagt ok!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå