Gikk hardt siste 2 mil igår. Håper det ikke forblir like hardt i sporene, for da blir det vondt å gå siste mila med den slitasjen det er på smøringen. Kjører strict racing drakt med påtapet bar og to gels. Satser på å få noen til å stå med en halvliter sportsdrikke underveis, så en får i seg litt mer enn beskjedne to krus på hver stasjon. Hater å frakte drikke på kroppen. Lenge leve sykler med flaskeholdere!
Vurderer faktisk å ha Camelbak M.U.L.E sekken på ryggen med 1 liter vann og med kuldebeskyttelsen på tut og slange. Fungerer utmerket. Det med småflasker eller rumpetaske med vann er litt klønete. Synes det fort blir mye stopp på drikkestasjonene + kommer litt ut av rytmen og stivner.
Camelbak'en er jo veldig lett og kjennes ikke på ryggen. Skal også tape på et par gel på armen med elektrikertape og som funker bra for å få tak i energi. Ha det i lommen og kløne med glidelås er klønete. Såfremt det ikke er kjempekaldt fungerer det bra med Gel. Energibar har jeg problem med å få ned. Blir for tørt.
Gikk hardt siste 2 mil igår. Håper det ikke forblir like hardt i sporene, for da blir det vondt å gå siste mila med den slitasjen det er på smøringen. Kjører strict racing drakt med påtapet bar og to gels. Satser på å få noen til å stå med en halvliter sportsdrikke underveis, så en får i seg litt mer enn beskjedne to krus på hver stasjon. Hater å frakte drikke på kroppen. Lenge leve sykler med flaskeholdere!
Tidsmål er litt vanskelig å anslå, da jeg er utrolig usikker på hvor hard løypa er. Været legger jo også noen betingelser, men jeg gikk birken på 3.02 ifjor, så jeg håper vel på noe lignende. Har en liste av navn som det er viktigere å komme foran. MULE er nok en god ide om man liker å være sikret på drikkefronten. Ifjor gikk jeg mye i en liten gruppe, og sånn sett fungerte drikketasjoner bra. Over en mil lengre i år, så man må vel avveie deretter. Flinke folk på stasjonene også! Det er viktig at vi sier takk!
Regner med at klisteret må dekkes på noe vis uansett, men skiene mine var "tørrslipt" av underlaget igår. Smøring har aldri vært min sterke side, så jeg får vel hjelp av en eller annen smøringsnazist når det gjelder, men jeg er redd man må belage seg på noen glipptak utover..
Putt smøring, nøkler, ekstra tøy, mobiltelefonen og alt annet du eventuelt ville vurdere å ta med i sekken som du legger i lastebilen før start. Det blir sikkert tilstrekkelig med drikke/matstasjoner med mulighet for smørehjelp hvis man er helt desperat.
Hvis du er redd for tyveri syr du inn en bitteliten lomme på ryggen til bilnøkkelen.
Jeg stiller definivt med mer bagasje enn det
Det blir nok i form av en liten rompetaske, noe jeg synes er greit å gå med, ihvertfall den typen som har belte ala bærebelte på ryggsekk, dvs ikke bar en rem rundt livet.
Innhold: - det jeg trenger for å komme meg hjem på egen hånd: dørnøkkel, Flexus-kort og en 200-lapp. Kjipt hvis bagasjen blir borte, blir forsinket eller feil person tar den med seg hvis du har absolutt alt der. - ett par festesmørninger + skrape - sjokolade/bars (...sinnets munterhet og alt det der) - ekstra buff/hodeplagg. Lua blir fort gjennombløt, liker å ha noe tørt å ha på hue hvis jeg må skru ned farta og bare komme meg til mål
Totalt sett blir det ikke mye vekt. Det langt og høydeforskjell mellom topp og bunn i løypa, så jeg ser behovet for å kunne smøre om underveis - ihvertfall med mine smøreferdigheter
....men hva er den beste stedsnavn å søke på for å "finne" riktig temperatur? Sørkedalen er minus 2 og bittelitt snø frem til 1300. Høres bra ut http://www.yr.no/sted/Norge/Oslo/Oslo/S%C3%B8rkedalen/detaljert_langtidsvarsel.html
Langtidsværet ligger an til rundt null ved start og minusgrader på Storflåtan som vel er høyeste punkt og så pluss ved målgang. Hvis man ikke starter i første pulje blir det garantert blanke spor. Ligger an til klister på meg i pulje 14... tror nøkkelen er å ha best mulig ski første 10 km, og så ta det litt derfra..
"Training is like fighting with a gorilla. You don't stop when you're tired. You stop when the gorilla is tired." -Greg Henderson
starter pulje 12 og da start kl 0925. Synes det ser mer ut som minusgrader frem til ca 12-13? Men før følge med på Swix for hva de anbefaler. Stemte bra å birken i fjor
så forresten en egen gruppe på Yr for holmenkollen, men tom foreløpig. Men håper den viser tilsvarende som birken med temp på aktuelle steder i løypa: http://www.yr.no/sted/Holmenkollen_skimaraton/
Mener en kunne fylle inn dette når en registrerte seg. Dermed antar jeg at du også kan logge inn og gjøre endringer på dette. Siden rennet nå begynner å nærme seg såpass ville jeg ringt og forsikret meg om at endringen effektueres.
Mener en kunne fylle inn dette når en registrerte seg. Dermed antar jeg at du også kan logge inn og gjøre endringer på dette. Siden rennet nå begynner å nærme seg såpass ville jeg ringt og forsikret meg om at endringen effektueres.
Gjorde akkurat det du sa; endret seeding til administrativ, la inn relevant seedingsrenn og resultat og ringte for å forsikre meg at resultatlistene ble oppdatert. Fikk som svar at hvis det ikke skjer automatisk så "ordner vi opp i det" når jeg kom og hentet startnummeret. Slik liker vi:)
Gjorde akkurat det du sa; endret seeding til administrativ, la inn relevant seedingsrenn og resultat og ringte for å forsikre meg at resultatlistene ble oppdatert. Fikk som svar at hvis det ikke skjer automatisk så "ordner vi opp i det" når jeg kom og hentet startnummeret. Slik liker vi:)
Takk for tipset! Gjorde akkurat det samme selv og la inn resultatet fra Vestergyllen 2011. Satser på at det hjelper meg med å komme lenger fram.
Var en tur ute i området rundt Tryvann/Nordmarkskapellet igår kveld. De hadde satt opp skilt og kvister og alt. Blir hardt de siste kilometrene. Fra Nordmarkskapellet og bort til Frognerseteren er det endel seige bakker..
"Training is like fighting with a gorilla. You don't stop when you're tired. You stop when the gorilla is tired." -Greg Henderson
Kom forresten til å se denne på Skiforeningen.no. Kan være greit å huske på når man drar oppover til rennkontoret for å hente startnummer:
Omseeding og omregistrering Alle henvendelser i forhold til omseeding og omregistrering kan KUN gjøres ved personlig oppmøte på vårt rennkontor. Vi har ikke mulighet til å besvare telefoner eller mails. Omregistreringsskjema finner du på våre nettsider www.skiforeningen.no/aktiviteter, print ut og fyll inn opplysninger før du kommer på rennkontoret. Omseeding er kun mulig hvis du har et resultat å vise til. Resultatet må medbringes i printet versjon på rennkontor. Pulje 1-5 er helt fulle, og det er ikke mulig å seede seg inn i disse uansett resultat. Løpere med FIS punkter kan få start i pulje 1, det er det eneste unntaket.
var forresten nettopp ute i løypa i østmarka (skullerud-sandbakken) og det var ekstremt isete i sporene. Stoppet for å smøre om med universalklister, men satt fortsatt dårlig. Fordelen er at det er utrolig god glid så hadde 16 km/t i snittfart (ikke medregnet smørestopp). Men det er ikke bra for selvtillitten
tja. må vel bli noe klister og isklister. Men får se an været litt mer først på torsdag ettermiddag. Har spurt Swix om de legger ut forslag til smøring på nettsiden deres (har jo et eget menyvalg for dette HS smøretips ). De har lest mailen men ikke fått svar ennå. Uansett litt tidlig og kanskje onsdag ettermiddag
Nå er det vel sånne forhold som du har kost deg med i Fredrikstadmarka mesteparten av vinteren, så du får kanskje komme med råd til oss istedenfor ?
Det ser ut til å være rimelig stabile forhold her resten av uka, så jeg skal komme tilbake med tips etter litt mer testing. Trente ungene i dag. Myk voks, universalklister og rubb satt omtrent like dårlig. Klister var nok best, men slitasjen var stor. Med litt oppbygning skulle nok klister fungert bra.
Med snø til helgen blir det verre. Men det er såpass varmt at det like gjerne kan komme ned som regn. Og da blir det enklere igjen.
Nei jeg er ikke veldig glad i nysnø og 0 grader, men skal vel klare å dra meg gjennom på armene. Ellers så er det vel zeroski eller rubb som gjelder på sånt føre.
Heggelia: spådd regn og sol på fredag, og minus 4 med 4mm snø på heggelia lørdag. Så da må de vel kjøre nye spor fra tidlig morgen og faren for ising er ikke så stor