Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Magicshine ER trafikkfarlig

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Rednax] #1089313 28/12/2010 00:40
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Gratulerer med sønnen, utrolig mer krevende men også tilsvarende mer givende enn lykta ICON_SMILE

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Dan] #1089329 28/12/2010 08:16
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Dan
Sitat: P_Dalen
Fikk ikke helt med meg hvem som var den bevisstløse her...?

Da kanskje du bare må lese gjennom hele tråden én gang til.

Altså.. du syklet på g/s-vei. Mot deg kom to syklister side om side. Syklisten nærmest veikanten hadde "normal" lykt, og denne fikk du med deg. Syklisten ved siden av hadde en eller annen 900 lumen-lykt. Denne så du ikke, angivelig fordi hjernen tolket synsinntrykket som en bil i veibanen ved siden av g/s-veien...!

Vi er vel alle litt uoppmerksomme fra tid til annen. Du syklet vel rundt i andre tanker, greit nok det!

Ikke ulikt syklisten som kom imot, og som burde ha holdt til høyre og muligens dimmet ned lykta en smule.

To småsløve romjulssyklister møttes, med andre ord.

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Dan] #1089332 28/12/2010 08:24
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Kan grunnen til at magikeren plutselig var der at han startet forbikjøringen av den andre syklisten fordi han ikke så deg med diodelykta di? Slik at han for deg var i skjul bak den andre syklisten frem til han startet forbikjøringen og plutselig traff på en idiot som hadde en nesten usynlig lykt?

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Raskall] #1089334 28/12/2010 08:40
A
AsbjornS Offline
Fersking
Fersking
A
Jeg må støtte Dan her. Har selv opplevd flere ganger å forveksle syklist med bil. Dette har vært tilfeller der folk jeg har syklet sammen med har syklet bak meg med ganske kraftig lykt (ikke Magicshine). Jeg har imidlertid selv en slik og har nå skjønt at den må brukes med fornuft i trafikken, dvs. på halv styrke og peke den litt nedover for ikke å blende andre trafikanter.

AsbjornS
Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Rednax] #1089335 28/12/2010 08:41
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Gratulerer med sønnen. Av egen erfaring med tvilliner på 4 og eldstemann på 10 så kan jeg si deg en ting: Mikkemuslykten finner du fort ut av, barn forblir et mysterium....

Utover det må jeg si at vi på Forum har nok en debatt som er helt herlig. Jeg venter i spenning på fortsettelsen.

PedroS
Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Raskall] #1089338 28/12/2010 08:57
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Raskall
Kan grunnen til at magikeren plutselig var der at han startet forbikjøringen av den andre syklisten fordi han ikke så deg med diodelykta di? Slik at han for deg var i skjul bak den andre syklisten frem til han startet forbikjøringen og plutselig traff på en idiot som hadde en nesten usynlig lykt?

Sånn "for the record": Denne tråden har fått meg til å pendlesykle med halv guffe på min Magicshine. Men det forundrer meg stort at Dan har klart å ikke se et så kraftig lys som kommer rett i mot ham. Jeg prøver bare å finne et logisk svar på akkurat det spørsmålet.

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Rednax] #1089341 28/12/2010 09:02
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Rednax

Disclaimer: Døgnvill, nybakt spedbarnsfar i "Liberoørske" kjeder seg på nettet. Fikk to presanger til jul; en sønn og ny lykt.
Holder på å sette meg godt inn i hvordan begge virker ICON_WINK .

Vær klar over at sønn også kan eksplodere ved, eller rett etter "lading". Ha gulpekluten klar!
Forøvrig, gratulerer så mye :-)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Rednax] #1089344 28/12/2010 09:12
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Rednax

Disclaimer: Døgnvill, nybakt spedbarnsfar i "Liberoørske" kjeder seg på nettet. Fikk to presanger til jul; en sønn og ny lykt.
Holder på å sette meg godt inn i hvordan begge virker ICON_WINK .

Gratulerer så mye. ICON_SMILE Det er noen flotte gaver du har fått. Begge vil gi deg mye lys i livet. Kos deg med spedbarnstiden. Alle aldere har sin sjarm på de små men tiden fra 0 til 1 år er den jeg savner mest av fasene min datter har gått gjennom. Jeg blir litt ekstra varm om hjertet når jeg ser bilder fra den tiden.

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: P_Dalen] #1089346 28/12/2010 09:21
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
To småsløve romjulssyklister møttes, med andre ord.

Jadda, men poenget var, hvis du sykler på gangvei med alt for mye lys så er det tydeligvis en risiko for at du ikke blir sett, paradoksalt nok. Så kan vi gjerne si at jeg var uoppmerksom og sløv. Men hvis han jeg møtte hadde hatt en vanlig lykt så ville jeg ha sett ham, siden jeg så han ved siden av. Altså, hvis ikke du ønsker å frontkollidere med sløve, uoppmerksomme medsyklister så bør du minske styrken på lykten din.

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Raskall] #1089347 28/12/2010 09:23
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Good one. ICON_SMILE Men den forklaringen faller på to ting. Jeg har friske batterier i min blinkende diodelykt og dette var i en slak høyresving, slik at den ene syklisten ikke var gjemt bak den andre.

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Dan] #1089350 28/12/2010 09:27
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Good one. ICON_SMILE Men den forklaringen faller på to ting. Jeg har friske batterier i min blinkende diodelykt og dette var i en slak høyresving, slik at den ene syklisten ikke var gjemt bak den andre.

Now you're just making stuff up... ICON_WINK

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Raskall] #1089351 28/12/2010 09:27
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Men det forundrer meg stort at Dan har klart å ikke se et så kraftig lys som kommer rett i mot ham.

Jeg så lyset, men jeg registrerte det tydeligvis ikke som en sykkellykt.

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Dan] #1089370 28/12/2010 10:02
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

Jeg kan trøste deg med at diverse religiøst påvirkete mennesker også har sett lyset uten at det nødvendigvis dreide seg om en sykkellykt. Antageligvis ble du utsatt for guddommelig illuminasjon uten å være klar over det.

Spøk til side: Biler er konstruert slik at lyset peker nedover og ikke skal blende andre trafikanter. I Norge kan man sette opp hva som helst av lysstyrke på sykkel og lyse dit man vil uten å måtte ta hensyn til eksisterende, klare bestemmelser som definerer styrke eller plassering. I andre land er faktisk bruk av sykkellykt regulert slik at de skal være godkjent for bruk i trafikken og ikke skal være for lyssterk. Kanskje vil MagicShine´s inntog på norske veier føre til at også dette på sikt vil bli regulert i Norge.

Det bør være en selvfølge at man plasserer og tilpasser lysstyrken slik at den ikke er til sjenanse for andre medtrafikanter eller skaper forvirring. Jeg kjøpte meg MagicShine heller aldri som kåmmuterlykt, brukes den som det, bør man opplagt kjøre halv styrke og la lykta peke nedover.

Martin

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Dan] #1089377 28/12/2010 10:16
femte_gir Offline
Besatt
Besatt

Sikkert en slags optisk illusjon.

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: femte_gir] #1089526 28/12/2010 17:51
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Alt med måte er det noe som heter.
Jeg har ikke skjønt, og skjønner fortsatt ikke, hvorfor man trenger 900 eller halvparten for den saks skyld på opplyste gangveier.

Selv har jeg vanlig doidelykt som jeg bruker på gangvei osv. Holder i massevis for meg. Når det blir mørkt rundt meg slås denne av og de virkelige gode lyktene (en på styre og en på hjelm) på.
Den på styre står på høyre side av styret for å få noe vidring av lyskilden mot høyre mot veikanten.
Sjelden jeg plager noen som helt, bortsett fra bilene som glemmer å slå av fjernlysene. De får gjerne 2x900 lumen inn i frontruta.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: paalbn] #1103542 27/01/2011 21:36
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Dagens telling: På vei til jobben møtte jeg én med full guffe på blink. Ble hypnotisert og holdt på å sykle rett ut på et jorde. Møtte deretter en med full guffe uten blink. Måtte se mot et annet fylke for ikke å miste synet fullstendig. Dette var i nærheten av Lysakerelva, så det gikk bra.

Hjem igjen fikk jeg en på hjul med overdrevent sterkt blink som gjorde at snøen foran meg blinket blåhvitt. Fikk følelsen av å være jaktet av politiet. Burde ha sluppet ham forbi, men jeg hadde restitusjonsdag i dag og klarte ikke å sykle saktere enn jeg allerede gjorde.

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Dan] #1103613 28/01/2011 07:22
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Det er jo ikke sikkert de er klar over at lykten oppfattes slik. Du kan jo vurdere å tipse de om det hvis anledningen byr seg.

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: tygster] #1103798 28/01/2011 11:38
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: tygster
Det er jo ikke sikkert de er klar over at lykten oppfattes slik. Du kan jo vurdere å tipse de om det hvis anledningen byr seg.

Jeg ser ingen grunn til at det ville bli bedre mottatt IRL når det ble så dårlig mottatt her i tråden, hvor man har uendelig med tid til å formulere seg og diskutere saken frem og tilbake. Tipper han ene som jeg ropte etter for noen uker siden ikke akkurat lot seg overbevise.

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Dan] #1103805 28/01/2011 11:45
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Burde ha sluppet ham forbi, men jeg hadde restitusjonsdag i dag og klarte ikke å sykle saktere enn jeg allerede gjorde.

Siden det gikk så sakte, kunne du vel bare gitt på litt ekstra (tross restitusjonsdagen) og blitt kvitt strobo-forfølgeren...?

Nåvel. Hvordan folk fikser å sykle med full blink i mørke omgivelser, er for meg en gåte. Nå for tiden bruker jeg en liten 1 watts LED-lykt kjøpt for mellom 7 og 8 dollar hos DX, og selv den er plagsom å bruke i blink-modus på mørklagte steder.

Magicshine til pendling om vinteren er et skrinlagt kapittel for min del. Det har ingenting med lysstyrke og sånt å gjøre, det tror jeg er sterkt "oppskrytt" problem. Men jeg har rett og slett funnet ut at ledningene ikke tåler daglig bruk i kulda.

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: P_Dalen] #1103843 28/01/2011 12:21
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Magicshine til pendling om vinteren er et skrinlagt kapittel for min del. Det har ingenting med lysstyrke og sånt å gjøre, det tror jeg er sterkt "oppskrytt" problem. Men jeg har rett og slett funnet ut at ledningene ikke tåler daglig bruk i kulda.

Sisteutgavene av MJ-808 hos XXL har silikonforsterkede kabler og silikoninnpakket batterihus. Hallings versjon har samme kabler, men hardplastforsterket batterihus. 816 modellen har det samme. Hvordan lyktene ser ut direkte fra DX i dag vet jeg ikke, men oppgraderingene er gjort nettopp for å motvirke brekkasje i kulde/under vanskelige forhold. Evo versjoner om du vil.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Rednax] #1103853 28/01/2011 12:35
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Magicshine ER trafikkfarlig. Forleden møtte jeg en med sånn lykt. Jeg stirret alt jeg kunne for å avgjøre om det var en 808 eller 816. Og så ble jeg nattblind og datt i grøfta. Skulle ikke vært lov med sånne.

LarsB

Redigert av larsb; 28/01/2011 12:35.
Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Dan] #1103879 28/01/2011 12:53
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: tygster

Jeg ser ingen grunn til at det ville bli bedre mottatt IRL når det ble så dårlig mottatt her i tråden, hvor man har uendelig med tid til å formulere seg og diskutere saken frem og tilbake. Tipper han ene som jeg ropte etter for noen uker siden ikke akkurat lot seg overbevise.

Det hjalp for meg, da. Bilisten som kjeftet på meg og ymse diskusjoner om det magiske lysets kraft her har fått meg til å kjøre på laveste solide lysstyrke på DX-lykta.

Enkelte bjeffer og brauter når de blir irettesatt men tar ofte kritikken til seg når de får tenkt seg om.

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: larsb] #1103915 28/01/2011 13:25
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: larsb
Magicshine ER trafikkfarlig. Forleden møtte jeg en med sånn lykt. Jeg stirret alt jeg kunne for å avgjøre om det var en 808 eller 816. Og så ble jeg nattblind og datt i grøfta. Skulle ikke vært lov med sånne.

LarsB

Definitivt en stygg sak ICON_LAUGH

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: larsb] #1103925 28/01/2011 13:33
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: larsb

Enig! Forby grøfter!

Re: Magicshine ER trafikkfarlig [Re: Raskall] #1103928 28/01/2011 13:41
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Enkelte bjeffer og brauter når de blir irettesatt men tar ofte kritikken til seg når de får tenkt seg om.

Et veldig godt poeng som ikke bare gjelder i dette tilfellet.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support