Kjørte noen runder med flying start her: 1.36.535 med abs 1.36.290 uten
..og det er med ratt og flip-flop girboks
1:36.552 med håndkontroll og manuelt gir.
Må dog innrømme at dette var omtrent som å ha kappspising av Grandiosa. Dritkjedelig bil på en av de kjipeste banene, når man kunne ha kjørt noe gøyalt på en av de morsomme banene isteden.
Må dog innrømme at dette var omtrent som å ha kappspising av Grandiosa. Dritkjedelig bil på en av de kjipeste banene, når man kunne ha kjørt noe gøyalt på en av de morsomme banene isteden.
Vi tåler vel en ny event nå i helga Nordsløyfa har vært nevnt, eller en annen morsom bane. Men hvilken bil? BMW M3, Ferrari 430 eller noen andre forslag?
AMD Driving Academy med SLS AMD rundt Nordschleife? Den bilen har jo alle tilgang til.
Det stemmer jeg også for. Utrolig godt forslag!
Ellers har jeg analysert mine problemer med å få til en bra tid i går kveld med Vitzen. Jeg tror rett og slett at forhjulsdrevne biler er vanskeligere å kjøre med håndkontroll enn det bakhjulsdrevne er.
Grunnen er at hvis man bremser hardt inn mot svingen og mister grepet på forhjulene (noe man ikke merker uten force feedback) så er det veldig vanskelig å få igjen grepet, siden det er vanskelig å styre akkurat passe lite til å både få tilbake grepet og begynne svingen. At bilen i utgangspunktet er svært understyrt hjelper ikke noe særlig.
Resultatet ble for meg at i den første skarpe venstresvingen på TopGear-banen så kunne jeg noen ganger få en helt perfekt linje med godt driv på tredje gir og lett overstyring, slik at jeg kunne slikke kjeglene på innsiden og samtidig gi full gass. Andre ganger med omtrent samme inngangsfart, bare akkurat over terskelen for låsning av forhjulene så gikk det mer eller mindre rett frem inn i kjeglene på utsiden eller ut i gresset. Frustrerende.
Er vel ingen kjegler før en nærmer seg rettstrekket etter svingen nei, og kun et skravert felt som en må holde seg unna. Ja, for det rapporteres vel ikke røde tider her vel?
Det er vel ingen kjegler i innersving på første venstresving - bare et skravert felt ...?
Hmm... De kjeglene som kommer på venstre side, står de alle i en rett linje? Jeg mente å huske at de sto litt i bue til å begynne med. Uansett, den linjen som ga meg best fart lå veldig tett opp mot disse kjeglene. (Apex veldig tidlig i svingen for å kunne gå på gass tidlig.)
Sitat: magic
og kun et skravert felt som en må holde seg unna. Ja, for det rapporteres vel ikke røde tider her vel?
Nei, og det kan vi godt minne alle om. Hvite tider er det eneste som godtas. Litt morsomt for øvrig at noen kjegler kan man kjøre ned uten å få rød tid, mens noen skraverte felter uten kjegler gir rød tid. (Selvsagt holder man seg unna kjeglene også, ikke minst fordi det er enda et hakk vanskeligere å navigere på denne banen hvis kjeglene står hulter til bulter.)
Noen ganger gjennom Nordsløyfa, bestenotering foreløpig 7:12. Ikke et gulløp med andre ord, men man kan jo ikke gi opp enda
Med håndkontroll, null traction control, 1 på ABS og manuelt gir så er bestenoteringen 7:40.381. Alle de tre siste tidene ligger innenfor et drøyt sekund, så ganske konsistent.
Dog, dette løpvalget for vår konkurranse er jo ikke heller uten sine frustrasjoner, og da tenker jeg selvfølgelig på de irriterende turistene som ligger midt i idealsporet i hver sving uten å flytte seg. Må nesten ta meg en runde alene i favorittbilen (430) før jeg gir meg og mekker litt sykkel isteden.
Noterte forresten en annen ting med AMG-løpet, og det er at man kan bonke inn i autovern og turister uten å få røde tider. Hvis man kjører i practise mode så må man være forsiktigere.
Jeg er vel egentlig diskvalifisert, det jeg skrev tidligere angående min bruk av automatgir gjelder fremdeles! Og jeg kommer nok ikke til å klare å gire manuelt heller
Var nok også heldig med litt slipstream-hjelp i går, i dag ligger bestenotering på ca 7.20! For å kunne luke ut evt. røde tider og slippe den store trafikken kan det være en ide å kjøre practice ja!
Kjørte noen runder med flying start her: 1.36.535 med abs 1.36.290 uten
..og det er med ratt og flip-flop girboks
1:36.552 med håndkontroll og manuelt gir.
Det høres jo knallbra ut med kontroller! Jeg må innrømme at jeg aldri har prøvd det, men antar det er lettere med rattet. MEN jeg sitter i skeiv sofa! Så det så!
Jeg gidder ikke å kjøre gjennom den AMG-greia nå, men hvis gamle tider er lov, er min bestetid 7.03.184.
Først en refleksjon, til dere som velger å kjøre automatgir. Jeg trodde også at manuelt gir skulle være alt for vanskelig, helt til jeg bestemte meg for å få det til. Nå klarer jeg rett og slett ikke å kjøre med automatgir. Jeg glemmer å bremse og fyker av i svingene.
Det viser seg nemlig at akkurat som ved virkelig banekjøring, i mitt tilfelle med motorsykkel, så er girskiftene en måte å navigere på. Etter noen runder på en bane så har man lært seg hvilket gir man skal ha i forskjellige svinger. Dermed blir giringen en måte å finne riktig fart i svingen og også på en måte bookmarks gjennom banen.
Ved å bruke noen kvelder på å lære å gire manuelt mener jeg derfor at man kan få vesentlig mer ut av spillet, bare man kommer over den første terskelen hvor man ikke føler at man har kontroll i det hele tatt.
Så til en annen ting, hvilken klassisk racer skal man ha? Jeg tenker nå på Alfaen til 10 MCr, Ferrarien til 10 MCr eller Jaguaren til 20 MCr. Eller er det en eller annen tilsvarende klassiker man burde se etter på bruktmarkedet? Dukker det opp noen slike? F eks gamle GT40 eller Chaparral. Eller må disse vinnes?
Når jeg nå ser på ordet Chaparral så slår det meg forresten plutselig at det var jo det som sto på min gamle tråkkebil som jeg hadde som bitteliten guttepjokk helt i begynnelsen av 70-tallet. Litt googling og der er den! Rart å plutselig se detaljene som man ikke har tenkt på på 35-40 år men som plutselig er så veldig kjent. Lagret dypt i hukommelsen, slik bare barnets dype innlevelse i små ting klarer. Moro!
100% enig i det som sies om automatgear. "Denne svingen tar jeg i 3.dje" "Denne tar jeg i fjerde men lett på gassen til jeg begynner å se utgangen"
Kommer ikke under 7:50 på AMG-løpet, og innser at jeg kan alt mellom Bergwerk og den siste langstrekningen for dårlig. Alt det andre sitter slik at jeg kan spille det av inni hodet, men spesielt etter karusellen er det for mange hull.
Gjorde ferdig "Muscle Car" challenge med en '00 Corvette. For en drittbil - tung og treg. Artig dog å kjøre Laguna Seca hvor jeg også har konkurrert på terrengsykkel.
Nå har jeg akkurat kjøpt meg en Lamborghini Murceliago. Har ikke testet mye, men deilig å kunne dra en motor til 9K o/min.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Etter noen innkjøringrunder rundt TopGear-banen dro vi rundt Nordsløyfa i fint solskinn. Jeg er hjemme med en liten med høy feber og han sover, som unger flest, som en stein så lenge det er motordur.
Jeg tror jeg holdt på å gjøre i den virtuelle buksa et par ganger - jeg tør ikke tenke på hvordan dette oppleves IRL! Selv om det går vannvittig fort til tider, går det totalt mye saktere enn med AMG-en og jeg har ennå ikke kommet under 8:00 med hvit rundetid. Inkapabel pilot, med andre ord.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Selv om det går vannvittig fort til tider, går det totalt mye saktere enn med AMG-en og jeg har ennå ikke kommet under 8:00 med hvit rundetid. Inkapabel pilot, med andre ord.
Husk at med AMG-en kunne du kjøre inn i autovern og over gress og likevel få hvit tid.
Jeg kjøpte en Formula Gran Turismo her om dagen, og tenkte at nå skal det virkelig gå unna på Nordsløyfa! Men den bilen er (for meg) bortimot umulig å holde på veien. Føles som en rakett med hjul, og 1 mm feil utslag på controlleren sender meg ut på gresset/i autovernet, noe som gjentar seg nesten annenhver sving. Men om en holder linja og tør å gi nok gass er det helt utrolig hvor fort det går an å kjøre svinger med den, men det begynner å gå så fort at det for min del ikke er noe gøy lenger.
Angående "Historic race car", det går an å vinne eventen med en Lambo Countach 74-mod, men det krever en litt heldig startoppstilling (at Chaparral og kanskje Toyota 7 havner litt bak), presse seg foran i første sving og holde dem bak resten av løpet.
Vet ikke om 2J kan vinnes, men har lest at om "Bob" vinner "Like the Wind" i B-spec er visstnok premien en Toyota 7 Race car!
Joda, men jeg greide jo etterhvert å holde meg unna gresset. AMG-er var langt snillere og mye bedre balansert. Det er bare å kaste den inn i en sving, så sitter den.
Lambo-en overstyrer fryktelig lett og en må bruke venstrefotsbremsing for å balansere ut. I tillegg blir lett nervøs i oppbremsingene. Det eneste som er enklere, er å rette opp skrens.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll