Var hos en kompis i går og han hadde fått fjernstyrt helikopter til jul. Ante ikke at det fantes slike til en billig penge og vurderer å kjøpe et. Kravene er ikke store, men det må kunne flyes både inne og ute. Det må heller ikke være mer avansert enn at onkelbarn på besøk skal kunne fly det med litt voksenhjelp.
Mikrohelikoptere er morsomme. Teknikmagasinet (www.teknikmagasinet.no) har en del av disse. Men vær bare oppmerksom på at de er lite kompatible med pippipper og pusekatter. .
jodda jodda - bra fixet. men curtis youngblood gjorde slikt med '60 scale uten moderne servoer.
( når jeg tenker på mitt eget crash_budsjett så er det til å gremmes over. heldigcvis er manien over og det står nå kun en t-rex 4350 på hylla her i huset -)
Jula hadde noen imponerende gode innendørshelikoptre, men de ser ut til å ha gått over til en annen variant. Det finnes mye smått og billig, men det er nok stort sett til innendørs bruk. I det man kommer utendørs skal det ikke store brisen til før helikopteret er over alle hekker og på tur inn til naboen
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
Finnes også større modeller for mer fart og stabilitet utendørs, og man kan slå seg løs med alternative radioer osv Men jeg tror nok jeg skal holde meg unna de som har variabel pitch om jeg skal kjøpe mitt første helikopter, noe jeg har vurdert i halvannet års tid.
Etter å ha prøvd endel IR-baserte billigkoptre er det hvertfall åpenbart at jeg skal opp på Blade-klassen om jeg skal ha meg noe sånt. Forskjellen på moro (og tid før man går lei) mellom delvis kontrollerbar dings som er i lufta i forhold til veldig stabilt kopter man faktisk føler man kontrollerer og flyr med er formidabel. I tillegg skader det ikke med et skikkelig kopter der man kan få bestilt ekstradeler.
Heli med variabel pitch kan nok virke litt mer komplisert å lære seg, men det tror jeg nok du har igjen for i det lange løp da muligheten er mye mye større en på de billige med fast pitch.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
Jeg har en tidligere utgave av Blade CX, det er veldig lett å fly og fryktelig moro. Anbefales! Smallsize har stort sett det meste av deler på lager også. Kjøp ekstra sett rotorblader når du først er innom...det er forbruksvare når man flyr innendørs...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Hva er forskjellen, i stablilitet og flygbarhet mellom f.eks. Blade 120SR, med enkel og halerotor og den perbl linker til med dobbeltrotor. 120 SR ser jo unektelig mer "helikopter" ut. Denne leveres med bedre radio, for bare litt mer: http://shop.smallsize.no/product_info.ph...b252f755caf6193
Komplett.no har endel helikoptere også. Jeg har deler til ett komplett som kan overtas for en rimelig penge. Eller en 60 size på bensin som kan overtas for en dyr penge.
Heli med variabel pitch kan nok virke litt mer komplisert å lære seg, men det tror jeg nok du har igjen for i det lange løp da muligheten er mye mye større en på de billige med fast pitch.
Jeg ser bare for meg at det kommer til å gå rett til skogs evt i gulvet Den anbefalte progresjonskurven jeg har fått anbefalt fra noen kjente som flyr har vært å starte med et kurant fast pitch-kopter, for så å gå videre. Men mulig man kan komme fort inn i det ved å handle et helikopter med radio som muliggjør simuleringstrening før man fyrer opp stasen.
Litt som da jeg og en kompis brukte timer på å sette sammen et fly han hadde kjøpt seg da vi var små, kun for å sende det fra verandaen og rett i plena, mens balsadelene fløy. Han kjøpte seg båt kort tid etterpå
Hva er forskjellen, i stablilitet og flygbarhet mellom f.eks. Blade 120SR, med enkel og halerotor og den perbl linker til med dobbeltrotor. 120 SR ser jo unektelig mer "helikopter" ut. Denne leveres med bedre radio, for bare litt mer: http://shop.smallsize.no/product_info.ph...b252f755caf6193
Jeg antar at det med dobbeltrotor vil være litt mer stabilt, da man har to identiske rotorer som ved lik hastighet motvirker rotasjon omkring egen akse, og i prinsippet bør kunne holde seg i lufta uten noen input fra den som flyr.
Enkelrotor og halerotor vil jeg tro er litt mindre samspilt så man vil kunne ha behov for å korrigere halerotoren i større grad? Noen erfarne som kan komme med innspill kanskje?
Anbefaler ikke helikopter med to seperate propeller på hver sin akse. Testet et i jula, og det kunne ikke for alt i verden ikke dra bedre på den ene propellen enn den andre - som sendte det i full fart farmover.
Men fikk lyst på et ordinært minihelikopter. Perfekt for å svinse rundt i stua når man kjedet seg.
Men var dette et av de billige plastic fantastic-kopterne, eller et i klassen som f.eks Blade mcx, som ser meget stabilt ut her( flyr fra 1:37 og utover):
Om ikke helt nybegynner-/innevennlig, så gir et slikt utrolig mye morro, både i form av bygging og muligheter om man skulle bli skikkelig bitt av basillen. Her er mitt forsøk: Tricopter