Så lenge det ikke er bevist blir det uansett indisier og de er ikke så holdbare i en rettsak i samfunnet forøvrig, i hvert fall ikke i teorien.
Jovisst er indiser holdbare i en rettsak i samfunnet forøvrig. Her er et interessant innlegg av Rune Bård Hansen, Lagdommer ved Agder Lagmannsrett. I korte trekk sier han at indisier eller indirekte bevis er godt nok til å skape visshet.
Quote:
Indisiebevis kan være utsagn fra vitner som har sett tiltalte i nærheten av åstedet, blodflekker på tiltaltes klær eller funn av en blodig kniv med offerets DNA hos tiltalte. Det som her er direkte gjenstand for bevis, er forhold som ikke i seg selv har rettslig betydning. Det er ikke straffbart å ha vært i nærheten av åstedet for et drap og heller ikke å ha blod på klærne eller en kniv med offerets DNA hjemme. Men slike omstendigheter kan gi grunnlag for mer eller mindre sikre slutninger om tiltaltes skyld. Sondringen mellom direkte bevis og indisiebevis har derfor liten verdi.
Dette bør jo kunne lede til at om du har poser med eget blod, en konto hos gynekologen og en tidligere massør som sier at du har snakket om "preparering" så kan det være nok til å få deg dømt. I alle fall etter norsk rettspraksis.
Den testen er foreløpig ikke godkjent og det er en grunn til det, du kan for eksempel lese denne artikkelen for en forklaring.
Når det gjelder kjøtthistorien til AC er det ingen av oss her som kan mene noe om hvor sannsynlig den er eller ikke. Det er uhildete eksperter som har hevdet begge deler.
Hvis han virkelig har fått det i seg via biff er det jo ikke så veldig mange andre måter å gå ut med dette på.
Denne historien om at det egentlig er bloddoping er etter min oppfatning en klassisk "confirmation bias" historie. Man opplever noe man ikke kan forklare, og finner opp en eller annen forklaring som kan passe post hoc. Denne tar da innover seg det velkjente faktum at alle syklister doper seg, dermed må det alltid finnes en forklaring som involverer doping.
Som jeg har skrevet tidliger har jeg ingen illusjoner hva gjelder AC, og syns fjorårets temposeier i TdF lukter lang vei. Clenbuterol derimot, tror jeg ingenting på, ei heller at den skulle komme fra en forurenset bloddoping.
Er det ikke litt mer enn det. Var det ikke en anonym kilde i Astana som gikk ut og bekreftet nettopp dette. Han/hun mente til og med at Alberto hadde brukt Clenbuterol tidligere på sesongen for å gå ned i vekt fordi han var omlag en kilo for tung.
Astana svarte med å true med advokater.
Så mange stier og så kort liv...
Re: Contador dopingtatt under TdF
[Re: EgilS]
#106177901/11/201018:46
Jeg tror at om alle som driver idrett skal ha din tilnærmingsmåte til hvordan man skal leve livet sitt ville det ha vært svært tynt i rekkene under eliteutøverne. Hvilket igjen vil bety at det ville vært svært få eliteutøvere.
De fleste som driver idrett under elitenivå er avhengige av å ha normale liv i tillegg, hvis ikke gidder man rett og slett ikke å drive idrett.
Det er veldig enkelt å unngå uaktsomt bildrap, det er bare å droppe å kjøre bil. De fleste vil vel leve normalt likevel og fortsetter helst å kjøre bil og ta risikoen.
Så er det heller ikke en mal på hvordan idrett skal drives. Jeg fikk tyn fra blant annet deg for å bare si meg uenig i et utsagn framfor å gi en begrunnelse, så innlegget var kun ment å vise at vi lever i så ulike verdener at en diskusjon blir lite fruktbar
Redigert av Torshov-Simen; 01/11/201018:47.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
[Re: larsb]
#106180201/11/201019:16
Jovisst er indiser holdbare i en rettsak i samfunnet forøvrig.
De blir gjerne lagt til grunn men skal - i teorien - ikke være avgjørende. Derfor skrev jeg "i teorien". Slik har jeg lest og fått opplyst i mine meddommersaker.
Jeg er klar over at dette snarere er unntaket enn regelen i praksis.
Da jeg for en drøy uke siden syklet gjennom løypa til Giro Di Lombardia tenkte jeg akkurat det du sier om faren ved syklinga. Den klassiske innspurten i det rittet går ned fra klatringen Civiglio. Denne utforkjøringen er så trang, bratt og åpenbart farlig at hadde jeg ikke visst bedre så hadde jeg trodd vi var feil. Tenk hvis du som ung og håpefull får ditt livs mulighet til en stor seier ved å ofre livet ned her. Den som ofrer mest vinner. Publikum elsker jo slikt.
Fant disse videoene som viser utforkjøringa ned fra Civiglio. Skru av lyden hvis det blir for mye spraking/Flamsk.
Den testen er foreløpig ikke godkjent og det er en grunn til det, du kan for eksempel lese denne artikkelen for en forklaring.
Når det gjelder kjøtthistorien til AC er det ingen av oss her som kan mene noe om hvor sannsynlig den er eller ikke. Det er uhildete eksperter som har hevdet begge deler.
Hvis han virkelig har fått det i seg via biff er det jo ikke så veldig mange andre måter å gå ut med dette på.
Denne historien om at det egentlig er bloddoping er etter min oppfatning en klassisk "confirmation bias" historie. Man opplever noe man ikke kan forklare, og finner opp en eller annen forklaring som kan passe post hoc. Denne tar da innover seg det velkjente faktum at alle syklister doper seg, dermed må det alltid finnes en forklaring som involverer doping.
Som jeg har skrevet tidliger har jeg ingen illusjoner hva gjelder AC, og syns fjorårets temposeier i TdF lukter lang vei. Clenbuterol derimot, tror jeg ingenting på, ei heller at den skulle komme fra en forurenset bloddoping.
Er det ikke litt mer enn det. Var det ikke en anonym kilde i Astana som gikk ut og bekreftet nettopp dette. Han/hun mente til og med at Alberto hadde brukt Clenbuterol tidligere på sesongen for å gå ned i vekt fordi han var omlag en kilo for tung.
Astana svarte med å true med advokater.
Så dette stoffet har ingen annen virkning en å gå ned i vekt? Er å gå ned ett kilo så viktig at man kan satse karrieren sin på det?
Er jeg for "feit" med mine 185cm og 72 kilo iforhold til TDF vist jeg skulle ha en sjangse der?
[Re: 2XU]
#106297703/11/201011:54
Poenget er at han brukte Clenbuterol TIDLIGERE i sesongen for å gå ned i vekt. Clenbuterol gjør det mulig å gå ned i vekt uten at det går på bekostning av muskelmassen.
Det som er viktig er utrykket TIDLIGERE i sesongen, dermed må han ha injisert sitt eget blod under Tdf får å få stoffet inn igjen i kroppen, skjønner!!!
Det kalles bloddoping, det er en ganske effektiv metode for å øke antall røde blodlegemer i kroppen. Hittil har det ikke vært mulig å ta noen for bloddoping. Lille Alberto hadde også en del plast i blodet, teorien er at denne plasten kom fra blodposene som blodet hans ble oppbevart i.
Sak og sak... Spanske sykkelforbundet som skal etterforske og evt utestenge. Jeg tipper han går fri, samt utnevnes til æresborger i hele Spania for sin måte å unngå dopingutestengelse på
MEN, ASO kan jo velge å utestenge Saxo-Bank slik de utestengte Astana, artig tanke
[Re: Xenon]
#107192017/11/201013:50
Til Contradors forsvar skal det jo sies at det finnes ett stort miljø med spanske kalver som doper seg. Bare se på denne,ikke akkurat naturlig trent...
Til Contradors forsvar skal det jo sies at det finnes ett stort miljø med spanske kalver som doper seg. Bare se på denne,ikke akkurat naturlig trent...
Men den har ikke gått på Clenbuterol, men en eller annen form for SARM ;-)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Dette er en vanlig mistforståelse. Denne kua er ikke dopet tro det eller ei (i det minste så er det ikke det som gjør at den ser slik ut), dette er et resultat av en genfeil i forhold til myostatin hos rasen belgis blå som gjør at muskelmassen blir slik.
Indisier - var det ikke nettopp det som felte Rasmussen, at han var observert på et annet sted enn det han oppga?
Joe Papp, doptatt amerikansk syklist sa at hans erfaring med Clenbuterol var to døgns kvalme, og at ethvert spor måtte komme fra tidligere i sesongen. Han mener AC må ha tappet blod for tidlig etter å ha brukt Clenbuterol tidligere i sesongen og at det har blitt injisert igjen som mikrodoser under TdF. Tomas Frei sa at mikrodosing av EPO samt bruk av fettbrennere var det nye i feltet da han ble tatt.
Litt flåsete siterte jeg Cpt. Willard fra Apocalypse Now! som sa at å sikte noen for mord under krig var som å dele ut fartsbøter under Indie 500 da jeg diskuterte AC med en av rytterne fra SpareBanken Vest på en fest ifjor. Hans tørre svar var at det noen ganger var demotiverende å drive som syklist når så mange ble tatt og magefølelsen sa at det var flere som slapp unna. Enda verre må det være å se Ricco og DiLuca tilbake i feltet. Og oppe i alt dette begynner jeg nå å synes synd på Cadel Evans.
UCI, idrettens voldgiftsdomstol og de nasjonale forbund/komitéer må enes og så må utestengelser gjøres mye lengre. ASO bør heller ikke ta med lag som har tidligere doptatte syklister i stallen (sorry David Millar, jeg liker deg, men det er til sykkelsportens beste), for den gamle avtalen om å ikke signere tidligere syndere er tydeligvis forkastet. Forøvrig all respekt til Jonathan Vaughters for måten han har behandlet saken med Matt White etter at det kom frem at han har brutt Garmins regler, skjulte agendaer og Green Edge eller ei.
Dette er en vanlig mistforståelse. Denne kua er ikke dopet tro det eller ei (i det minste så er det ikke det som gjør at den ser slik ut), dette er et resultat av en genfeil i forhold til myostatin hos rasen belgis blå som gjør at muskelmassen blir slik.
Er ikke belgisk blå et resultat av GMO?
CK Fix
[Re: sam]
#110201525/01/201120:33
Patetisk at det bare ble et år. Hadde det vært en "nobody" ville det blitt 2 år umiddelbart.
Det er noe rart med verden når Contador blir utestengt i bare 1 år for å ha et ulovlig stoff i kroppen, men Franck Bouyer må holde seg ute av idretten i nesten 4 år fordi narkolepsi-medisinene hans sto på dopinglisten.
Patetisk at det bare ble et år. Hadde det vært en "nobody" ville det blitt 2 år umiddelbart.
Det er noe rart med verden når Contador blir utestengt i bare 1 år for å ha et ulovlig stoff i kroppen, men Franck Bouyer må holde seg ute av idretten i nesten 4 år fordi narkolepsi-medisinene hans sto på dopinglisten.
Det er noe rart med sykkelsporten når verdens beste etapperytter for 1 år for clenbuterol mens andre mindre kjente syklister får 2 år for clenbuterol...