Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 20 1 2 3 4 5 19 20

Contador dopingtatt under TdF

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: -Jan] #1040099 30/09/2010 09:34
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: -Jan
Du syns synd i Riis p.g.a. en dopingsak? Du ser ikke det ironiske her?

Sitat: Joshua
Synes synd i Riis...

Det var ironi.

...Joshua...
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Joshua] #1040106 30/09/2010 09:38
Espen Offline
More than words
More than words
Vær forsiktig med ironi!

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: -Jan] #1040107 30/09/2010 09:39
A
Aune01 Offline
Entusiast
Entusiast
A
Hvor dopet kommer fra er egentlig ikke viktig. Contador har selv ansvaret for at mat er kontrollert før han inntar det.

Norge har med seg egen mat og egne kokker i OL slike at alt skal være under kontroll.

Hvis maximpulveret var kokt i samme kjele som de koker dop i og derfor inneholder spor er det fortsatt utøverens problem hvis en blir tatt for det. Dette med maxim har faktisk skjedd ifølge Olav Tufte. Heldigvis fant Maxim ut ved testing ganske fort og tilbakekalte produktene.

Det var vel også en dopsak i sykkelsporten for endel år siden der en rytter som ble tatt for testosteron påsto at grunnen var sitt daglige inntat av dopet kalv. Videre testing påviste at han var nødt til å ha spist over 2,5kg dopet kalv per dag i over et år for å få et testosteronnivå som kunne bli oppdaget på prøver.

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Aune01] #1040110 30/09/2010 09:41
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Aune01
Det var vel også en dopsak i sykkelsporten for endel år siden der en rytter som ble tatt for testosteron påsto at grunnen var sitt daglige inntat av dopet kalv. Videre testing påviste at han var nødt til å ha spist over 2,5kg dopet kalv per dag i over et år for å få et testosteronnivå som kunne bli oppdaget på prøver.

Men, da var vel testene ikke så rigorøse / nøyaktige heller ?

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: olechr] #1040111 30/09/2010 09:42
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: olechr

Når det skal sies så trur jeg Contador har vært dopet med skikkelige saker før. Særlig da Rasmussen og Alberto hadde støtekrig i touren for noen år siden. Akkuratt som jeg syntes det virker veldig veldig rart at Cancellara vinner en vm tempo med over et minutt og går ut å sier at han var usikker på formen. Er du så overleggen da bør du kjenne at du er i form.. :-P

Contador vs Rasmussen on col de peyresourde in stage 15 of the tour de france of 2007

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Aune01] #1040135 30/09/2010 10:04
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Hvor dopet kommer fra er egentlig ikke viktig. Contador har selv ansvaret for at mat er kontrollert før han inntar det.

Norge har med seg egen mat og egne kokker i OL slike at alt skal være under kontroll.

Hvis maximpulveret var kokt i samme kjele som de koker dop i og derfor inneholder spor er det fortsatt utøverens problem hvis en blir tatt for det. Dette med maxim har faktisk skjedd ifølge Olav Tufte. Heldigvis fant Maxim ut ved testing ganske fort og tilbakekalte produktene.

Formelt er dette riktig, men det finnes , så vidt jeg kan erindre, tilfeller hvor forklaringen faktisk holder vann og effekten såpass liten eller fraværende, at man velger å redusere straffen eller frikjenne helt.

Vanskelig å mene så mye om dette når man ikke har verken fagkunnskapen eller alle fakta. Det eneste vi har er tabloidpressens sexy oppslag samt en pressemelding fra UCI hvor de går langt i å antyde at det er omstendigheter her (med ref eil den mikroskopiske mengden) som tilsier at man må etterforske dette nærmere før man konkluderer med noe.

Contador er "rutinemessig suspendert" inntil videre - ikke dømt...

Jeg vet ikke hva jeg skal tro - jeg håper virkelig (for sykkelsportens skyld) at dette er en uskyldig sak. Men man kan jo ikke vite noe sikkert.

Men Daglbadet og VG er i hvertfall klare på at man ikke skal spolere en god henging...

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Sykkelbob] #1040145 30/09/2010 10:20
X
Xenon Offline
Entusiast
Entusiast
X

Står ikke noe om 2% av døgndose der...

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Trond Vidar] #1040149 30/09/2010 10:27
Espen Offline
More than words
More than words
Klareste indikasjon på doping er prestasjonene.

E

post@espenwettre.no
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Espen] #1040152 30/09/2010 10:30
bullet Offline
Besatt
Besatt
Da er det bare å sette seg godt tilbake og vente på at f. eks Northug sitter i garnet...

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Espen] #1040159 30/09/2010 10:39
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen

E

Slik at vi kan automatisk gå ut fra at den beste bestandig er dopet.

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: bullet] #1040165 30/09/2010 10:41
O
Ocoee Offline
Entusiast
Entusiast
O
Og så var enda en av stjernene tatt - Ezequiel Mosquera som imponerte stort under Vueltaen, med andreplass til slutt... og ikke nok med det:
De har visstnok enda en sak på gang...

Lurer på om jeg må slutte med sykling og finne meg en dopfri sport om noe slikt finnes, bare for imaget mitt sin skyld.

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: EgilS] #1040167 30/09/2010 10:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: EgilS

E

Slik at vi kan automatisk gå ut fra at den beste bestandig er dopet.

Trur ikke at Espen sier at det er de med de beste prestasjonene som er mistenkelige.

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Ocoee] #1040170 30/09/2010 10:45
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Ocoee
Og så var enda en av stjernene tatt - Ezequiel Mosquera som imponerte stort under Vueltaen, med andreplass til slutt... og ikke nok med det:
De har visstnok enda en sak på gang...

Lurer på om jeg må slutte med sykling og finne meg en dopfri sport om noe slikt finnes, bare for imaget mitt sin skyld.

Casting?

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7248430

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Trond Vidar] #1040171 30/09/2010 10:45
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Trond Vidar
Sitat: olechr

Når det skal sies så trur jeg Contador har vært dopet med skikkelige saker før. Særlig da Rasmussen og Alberto hadde støtekrig i touren for noen år siden. Akkuratt som jeg syntes det virker veldig veldig rart at Cancellara vinner en vm tempo med over et minutt og går ut å sier at han var usikker på formen. Er du så overleggen da bør du kjenne at du er i form.. :-P

Contador vs Rasmussen on col de peyresourde in stage 15 of the tour de france of 2007

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6WRqxW9Jyt8?fs=1&hl=en_GB"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/6WRqxW9Jyt8?fs=1&hl=en_GB" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Jeg var på Peyresourde og så de komme forbi: Vino, Rasmussen og Contador...hehe..tidenes trio?

facebook.com/secondhandsessions

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Xenon] #1040187 30/09/2010 11:07
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Xenon
Fra VG:
"Den kinesiske Radioshack-syklisten Li Fuyu testet forøvrig positivt på stoffet i mars i år. Han fikk to års utestengelse fra sykkelsporten."

Han hadde (tror jeg) mindre stoff i kroppen enn Contador!

Li Fuyu hadde 0.05-0.10 ng/mL
Contador hadde 0,001 ng/mL

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: kjerts] #1040195 30/09/2010 11:15
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Så med tunga på snei og fingrene hektisk klaprende over kalkulatoren så hadde Li Fuyu ca 50-100 ganger så høy konsentrasjon som Contador...

(skyldte han på kinesisk hundekjøtt, så sliter'n....;) )

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Espen] #1040199 30/09/2010 11:19
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
E

Man skal være varsom med slike uttalelser, spesielt når man kommer fra Norge som vel er tidenes beste vinteridretts-nasjon i OL-sammenheng ICON_SMILE

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Sykkelbob] #1040201 30/09/2010 11:21
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sykkelbob
Så med tunga på snei og fingrene hektisk klaprende over kalkulatoren så hadde Li Fuyu ca 50-100 ganger så høy konsentrasjon som Contador...

(skyldte han på kinesisk hundekjøtt, så sliter'n....;) )

Sorry, her har jeg tatt procyclings konvertering for god fisk..

50 picogram er 0.05 nanogram, som er ca likt med kineseren.

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: larsb] #1040202 30/09/2010 11:22
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: larsb
Er det noen som vet om dette stoffet kan mirkrodoseres slik som EPO og lignende?

Mikrodoseres? Jeg vet dessverre ikke. Dog et kjapt nettsøk avslører at typiske dopingverdier ligger på nanogramskala, et godt stykke over hva Contador leverte. Har WADA en _nedre_ grense for konsentrasjon av forbudte stoffer i blod/urin, eller er en vilkårlig liten mengde tilstrekkelig?

En annen morsom sak var jo selvsagt det med at denne mengden var betydelig mindre enn hva dopinglaboratoriene må kunne detektere. Det er selvsagt et minstekrav til laboratoriene, men det gjør ikke akkurat saken litt klarere.

Litt spent på å se hvordan utfallet av høringene blir og hva ASO/UCI/WADA velger å gjøre her.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Tange] #1040203 30/09/2010 11:23
Espen Offline
More than words
More than words
Floyd Landis er jo beste eksempelet.

Sleit med å komme seg inn på tidslimiten dagen før, og var i torva under kjellern, mens dagen etter storma han over mål i tidenes kanonform!

Synes Contador nesten aldri viste svakhetstegn i forhold til Andy i årets Tfd heller.

e

post@espenwettre.no
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Ocoee] #1040210 30/09/2010 11:28
X
Xenon Offline
Entusiast
Entusiast
X

Jeg skal begynne med Snooker ICON_SMILE Der er det mest kampfiksing (jfr. Higgins), men ikke doping ICON_TONGUE

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Xenon] #1040221 30/09/2010 11:44
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Xenon

Jeg skal begynne med Snooker ICON_SMILE Der er det mest kampfiksing (jfr. Higgins), men ikke doping ICON_TONGUE

Jeg tror jeg skal fortsette med sykling, jeg, for den er en av de idrettene hvor man gidder å ta doperne uansett hvor mye det ødelegger for sportens anseelse å innrømme at man har svin på kammerset..

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Aune01] #1040248 30/09/2010 12:07
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Hvis maximpulveret var kokt i samme kjele som de koker dop i ..<snip>.. Heldigvis fant Maxim ut ved testing ganske fort og tilbakekalte produktene.

Noen spørsmål melder seg:

Hvem var Maxim kokk for den gangen?? Er det han som produserer alle energiproduktene trenger han kanskje litt ekstra pepp for å holde koken enkelte dager.. Begynner å forstå koshertradisjonen med dedikerte kokekar for forskjellige retter. Amatørmessig av kokken.

Skal pulveret kokes? Hva med sjokoladene og gel'en?

Må alle som driver med idrett ha egen kokk for ikke å bli disket?

Dårlig innsats av Contador. Han spiser sikkert en del hestepølse i god spansk tradisjon, og burde sikkert visst dette, eller i alle fall kokken hans.

PS1:
Innen homeøpatien er det de ørsmå mengdene (graden av uttynning) som har mest effekt (med forbehold om mulig vranglære).. kanskje det er cluet her..

PS2:
Dessuten kan en ikke regne med å kunne nå opp i noen idrett i dag uten kokk som kan koke pulver eller uten å påberope seg å ha astma.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: ingeplinge] #1040333 30/09/2010 13:33
MarkusK Offline
Medlem
Medlem
Jeg synes Rasmus Damsgårds resonement av denne saken virker ganske fornuftig. Har han fått det i seg, stammer det fra blod.

Sakset fra feltet.dk:

"Grundet de mange henvendelser i løbet af morgenen vedrørende Alberto Contadors positive urinprøve har jeg tilladt mig nedenfor, at komme med mine kommentarer til og vurderinger af sagen.

Clenbuterol er et astmamiddel, en beta2agonist, der i visse lande anvendes til dyr (veterinær brug). I dyrestudier har Clenbuterol nemlig vist sig at være fedtforbrændende. Der findes ingen videnskabelig dokumentation på, at Clenbuterol er muskelopbyggende hos mennesker.

Fakta:
• Clenbuterol bruges i nogle lande til at øge den fedtfrie masse i dyr
• Clenbuterol er ikke godkendt som astmamedicin i de fleste lande i verden
• Clenbuterol er fundet i en række kosttilskud til mennesker uden, at det er anført på pakken
• Flere atleter er testet positive for Clenbuterol (fx den østtyske sprinter Katrin Krabbe)

Hypoteser og svar omkring Alberto Contadors positive Clenbuterol urinprøve:

1. Clenbuterol er taget mhp at øge præstationen.
a. Clenbuterol er ikke præstationsfremmende og bivirkninger som øget puls, øget blodtryk, tremor (”rystesyge”), øget svedtendens osv. medfører en ringere præstation

2. Clenbuterol er indtaget via kosten
a. Clenbuterol anvendes i nogle dele af dyreindustrien visse steder i verden. Ifølge den amerikanske anti-doping professor Don Catlin kan indtagelse af kød fra dyr behandlet med Clenbuterol muligvis give en positiv urinprøve

3. Clenbuterol er indtaget via et kosttilskud
a. Der er en række kosttilskudsprodukter på markedet, som uden at have deklareret det, er fundet til at indeholde Clenbuterol

4. Clenbuterol kan være forårsaget af analysefejl på laboratoriet
a. Nej. Udover at B-prøven har bekræftet A prøven, så udføres der en række analyser til at udelukke, at fundet af Clenbuterol kan skyldes andre faktorer

b. Den meget lave Clenbuterol koncentration fordrer ifølge UCI yderligere videnskabelige undersøgelser før en endelig konklusion kan udfærdiges

5. Clenbuterol kan være tilført ved en blodtransfusion
a. Hvis et indtag af Clenbuterol har foregået for flere måneder siden samtidig med, at blod er blevet taget ud af kroppen og så tilført i tiden op til urinprøvens afgivelse, så er der muligvis en teoretisk chance for, at det kan forårsage en positiv test. Konklusionen er, at Alberto Contador har en rigtig skidt sag. På den ene side virker det højst usandsynligt, at verdens bedste cykelrytter undervejs i Tour de France skulle indtage, verdens dårligste dopingmiddel (astmamiddel) forbundet med de værst tænkelige bivirkninger, hvilket leder til, at indholdet af Clenbuterol i urinen højst sandsynligt skyldes indtag af Clenbuterol forurenet mad eller kosttilskud, hvilket Alberto Contador skal sandsynliggøre.

På den anden side kan antidopingmyndighederne bare konstatere, at der er Clenbuterol i urinprøven og dermed ikke udelukke, at der eksempelvis har fundet en infusion af opbevaret blod indeholdende Clenbuterol indtaget ved en tidligere lejlighed, sted.

Den eneste usikkerhed om det videre forløb lige nu er, at den meget lave Clenbuterol koncentration kan give spekulationer om, hvorvidt den videnskabelige dokumentation for analysen er holdbar.

Traditionelt gives to års karantæne i den slags sager."

Rasmus Damsgaard

Redigert av MarkusK; 30/09/2010 13:34.
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: MarkusK] #1040338 30/09/2010 13:47
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: MarkusK
Jeg synes Rasmus Damsgårds resonement av denne saken virker ganske fornuftig. Har han fått det i seg, stammer det fra blod.

Eh, javel?

Quote:
På den ene side virker det højst usandsynligt, at verdens bedste cykelrytter undervejs i Tour de France skulle indtage, verdens dårligste dopingmiddel (astmamiddel) forbundet med de værst tænkelige bivirkninger, hvilket leder til, at indholdet af Clenbuterol i urinen højst sandsynligt skyldes indtag af Clenbuterol forurenet mad eller kosttilskud, hvilket Alberto Contador skal sandsynliggøre.

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: -Jan] #1040348 30/09/2010 14:00
MarkusK Offline
Medlem
Medlem
Dér var jeg nok litt rask ja.
Hvis han har fått det i seg BEVISST.

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Lord Awesome] #1040374 30/09/2010 14:35
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Det stinker uansett av hele saken. At pressen hiver seg over dette uten forbehold synes jeg stinker mest.
På radioen i dag har de jo bare snakket om Contador, ikke de flotte prestasjonene til Fabian, David og de andre i Melbourne/Geelong.

David Millar er jo en det er verdt å stole på etter at han som en av få har tatt et oppgjør med fortida.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Lord Awesome] #1040382 30/09/2010 14:42
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Syklingensverden har også publisert en artikkel skrevet av en lege. En ting jeg bet meg merke i er at, foruten å hevde at Clenbuterol sin angivelige prestasjonseffekt er en myte, så er ulovlig bruk av Clenbuterol i kvegoppdrett såpass utbredt (og henviser til en rekke saker hvor folk har oppdaget spor av Clenbuterol etter å ha spist forurenset kjøtt,hvor oppdagelsen er gjort på grunn av innrapportering av plager som viser seg å være bivirkningene av stoffet) , at det kan sies å være sannsynlig at en og annen person dukker opp på radaren med spor av stoffet som følge av inntak av forurenset kjøtt. Mengdene er dog så små at han går, slik jeg leser det, et stykke på veien i å mene at WADA med stoffer slik som dette må sette en nedre grense, hvorav konsentrasjoner under dette må regnes som tilfeldige og insignifikante.

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: Sykkelbob] #1040393 30/09/2010 14:58
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
JEg syns dette illustrerer hvor galt avsted dopingkampen har båret.
Bare så det er sagt aller først, jeg er ingen fan av Contador, og hans tempoetappe i fjorårets TdF er svært mistenkelig, men Mikrodoser av Clenbuterol?

Ærlig talt, dette er tøys!

Allikevel er han allerede dømt i media, Kaggestad kommer med dusteuttalelser av typen "jeg er ikke overrasket" og uansett utfall av saken vil sykkelsporten ha fått nok et skudd for baugen.

Problemet er at dagens dopingregime kun operer med absolutter, tester du positivt på noe som står på lista er du dopa. Ingen gråsoner, ingen rom for at prøver helt sikkert vil være feil fra tid til annen og ingen rom for prosedurelle mistak.

Jeg husker fortsatt en av Andenæs sine første formaninger i hans verk om strafferetten. Husk at det i norske fenglser sitter flere mennesker som er uskyldig dømt! Bortenfor enhver rimelig tvil kan aldri bli helt sikkert og jeg tror vi er ganske langt unna bortenfor enhver rimelig tvil i dopingsaker.

Re: Contador dopingtatt under TdF [Re: sigmund1] #1040395 30/09/2010 15:01
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Mosquera derimot var jo nærmest en selvfølge.

Men at vanligvis så etterrettelige NRK latterliggjør Contadors kjøttforslag vitner bare om uvitenhet og manglende evne til å sette seg inn i akkurat denne saken. jeg sier ikke at Contador er uskyldig, men det som foreligger nå er i hvert fall alt for lite til å dømme han på forhånd.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Side 3 av 20 1 2 3 4 5 19 20

Moderator  support