Lisa har vokst ut av v1.1 og i forbindelse med bursdag blir det ny sykkel. Etter å ha tenkt en stund heller det mot hardtail. Siden det virker umulig å skaffe Scale 30/35 i riktig størrelse til en kurant pris blir det nok internetthandel. Hvis intet nytt dukker opp (tips mottas gjerne) står det mellom to stykker, begge med aluramme. Lisa har sine preferanser som i hovedsak går på farge , så det litt mer rasjonelle rundt dette ligger på andre. Jeg sliter litt med hva som er mest-for-pengene, se under. - Er det bedre å gå for SID enn Magura (service, etc)? - Crossmax-hjulene bør vel kunne selges for å finansiere noe med Notubes-felger, så her er vel det bedre enn DT1650? - Og R1 kontra CR? - Er Crossmax verdt 2500,- ekstra.
Uansett blir det vel noe utskifting.
Redigert av EgilS; 13/09/201010:23. Rediger grunn: tullet mes spec'n
Funksjonsmessig så er detvel ikke så stor forskjell på R1 og CR, men R1 veier jo en god del mindre og har nok bit(kanskje bare mikroskopisk mindre enn CR). Og de har en mye høyere salgsverdi ved senere tidspunkt pga blingen samt bremsen ser penere ut.
Tipper det er mye lettere å selge Crossmax ST enn DT1650 hjulene. Og forskjellen i pris er vel gjerne litt markant da DT1650 ofte ikke går for så mye på bruktmarkedet. Vill tipping er at det er ca 1000kr forskjell i salgsverdi.
SID gaffel er enkle og serve ifølge min LBS, så tipper det er en jobb du skal klare enkelt selv. Spesielt med tanke på at min LBS sier servicen på RS er som å bygge lego. Magura er det vel ikke så veldig mange som har fiklet med selv tror jeg. Årlig serivce på 700-1000kr er jo markant dyrere enn å skifte olje og noen pakninger selv.
Tipper den billigste gir deg minst totalkostnad etter salg/oppgradering, men ikke langt unna den dyreste. Men hvit sykkel krever mye vasking da
Redigert av Andreas83; 13/09/201010:21.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Den fineste scale femi ramma er jo fra 2008, rosa striper og greier.. Men kanskje ikke så lett og få tak i. Noen svindyre sykler på ebay og ei dyr ramme på crc var det jeg fant. Ellers ville jeg vel svart ja på alle spørsmåla dine selv om jeg ikke har prøvd magura.
Den fineste scale femi ramma er jo fra 2008, rosa striper og greier.. Men kanskje ikke så lett og få tak i. Noen svindyre sykler på ebay og ei dyr ramme på crc var det jeg fant. Ellers ville jeg vel svart ja på alle spørsmåla dine selv om jeg ikke har prøvd magura.
Lisa liker den nye Scale Contessa, men prismessig blir nok det i en annen klasse enn dette. Det får vente til v3.0. Og noe av grunnen til at jeg droppet tanken om Spark Contessaa-ramma er at hun teknikkmessig har godt av noen år til på HT, og at hun har god tilgang på FS'n min likevel.
Den til venstre synes jeg ser ut som den beste løsningen. Gode hjul, god gaffel, gode bremser, god cockpit (syntace >> Ritchey). Så er det jo spørsmål om man liker Shimano eller SRAM. Vektmessig gir jo den til høyre mer for pengene. Er det Ghost vs. Canyon?
Magura funker veldig bra, men krever litt etterfylling av smøringsolje. Dette er dog gjort på under 5min; - Tøm luftkammer - Løsne unbrakoboltene under hvert bein (den ene sitter under returskruen) - Trekk ytterbeina fra ytterbeina så returstaget og staget på luftsida ikke dekker for hullene i bunnen - Fyll ei sprøyte el. med litt(5-10ml) 10wt gaffelolje og sprut halvparten i hvert bein - Skru sammen
Dette er lettest å gjøre med sykkelen på hodet som du sikkert skjønner. Etter en viss tid kan det også være greit å dra innerbeina helt av og rense pakninger i tillegg.
Sid er så og si vedlikeholdsfritt i minst én sesong dersom man er nøye med det vanlige renholdet.
Et lite tankekors - RADON (Generator) har verdens universets dårligste ettersalgsservice. Jeg forsøkte gjennom 3/4 år å kjøpe noen nye propouts, men det lykkedes aldrig, tross den allermest iherdige insats fra min side. Rammen jeg kjøpt fra de er glimrende.
Det var den som var vurdert. Ved å plukke noe fra gammel sykkel, og kjøpe på forumet, hadde den havnet under 20K og med en kurant vekt.
Ja, så hvis fargene er godkjent er vel ikke dette så mye og tenke på.. Deler er det jo mer enn nok av til innbruddspris her inne. Når slike som meg har ryddesalg bla. Jeg har muligens Ultimate bremser og xo gruppe for eks. så da har du jo snart en sykkel. Hvorfor ikke fulldemper til henne, tror det bare blir positivt for utviklingen i terrenget. Tipper hun tør å kjøre fortere med dobbelboing og da blir man bedre teknisk og.
Vekta vet jeg ikke, men så veldig langt unna 2 kg er den vel ikke.
Anthem tror jeg ikke hadde vært så dumt. Den får mye skryt og passer vel både som rittsykkel og til koseturer. Nå skrytes det mye av Spark også, så jeg tror ikke det valget er så dumt heller.
Jeg kunne bestilt en komplett Canyon Nerve MR 8 til 15.000,-. Den er kjempefin som rittsykkel. Den passer ikke like bra til koseturer, selv om jeg ved å sette den opp med mye sag har hatt mye moro med den på sti også. Derfor er det nok med én slik i huset. Til mer allsidig bruk tror jeg nok både Anthem og Spark passer bedre.
Se der ja.. Thb sin spark ramme med den integrerte pinnen ukappet i L tror jeg var 1920 gram på et bilde jeg har sett. Min i M mener jeg var 1880 gram, også den med ukappet pinne. Så en uten integrert pinne i XS med HMF fibre er kanskje noe sånt den og. Blir bra detta!
Det som MÅ kjøpes er gaffel og bremser. Ole har tidligere uttalt at SID passer bedre enne andre gafler til lette personer. Om det er noe som har forandret seg vet jeg ikke. SID og Fox er vel de mest aktuelle. Eller kanskje en 120 Reba?
CRC kjører Oro K18 til 1600,- per par. Lette nok og gode bremser. Og så slipper vi å ha enda en type klosser liggende. I hvert fall aktuelt.
Det som MÅ kjøpes er gaffel og bremser. Ole har tidligere uttalt at SID passer bedre enne andre gafler til lette personer. Om det er noe som har forandret seg vet jeg ikke. SID og Fox er vel de mest aktuelle. Eller kanskje en 120 Reba?
CRC kjører Oro K18 til 1600,- per par. Lette nok og gode bremser. Og så slipper vi å ha enda en type klosser liggende. I hvert fall aktuelt.
Skal du ha dobbelt lockouten som kom i år tror jeg den funker bedre med fox. Funker dårlig på sid i allefall.
Rock Shox Dual air er fint sammen med tunge eller lette ryttere, fordi det ikke er noen negativfjær i stål, som enten ikke blir komprimert, eller blir presset helt sammen.
Siste gen SID RLT ser jo kjempefine ut, ellers er vel 2010 SID Team godt alternativ, hvis 100 holder.Disse er på tilbud rundt om nå.
E
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Rock Shox Dual air er fint sammen med tunge eller lette ryttere, fordi det ikke er noen negativfjær i stål, som enten ikke blir komprimert, eller blir presset helt sammen.
Siste gen SID RLT ser jo kjempefine ut, ellers er vel 2010 SID Team godt alternativ, hvis 100 holder.Disse er på tilbud rundt om nå.
Er ikke 2010 SID Team konverterbar mellom 80 og 120mm, den også?
Jeg ville valgt Reba framfor Fox til Lisa, siden Reba (som SID) har justerbart negativkammer og dermed er godt egnet for lettvektere. Men er ikke denne Spark-ramma beste egna for 100 mm gaffel?
Hvite rx bremser så jo ut til å være et kupp.. Jeg ville også gått for 100mm. Sid team eller race er billige nå og gode hvis du ikke må ha dual lockout.
Hvorfor ikke Formula? Jeg har kjørt både B4 og K18 og er fornøyde med begge. Lette er de også i forhold til prisen. XT er hverken billigere eller lettere. Om de er bedre vet jeg ikke.
Hvorfor ikke Formula? Jeg har kjørt både B4 og K18 og er fornøyde med begge. Lette er de også i forhold til prisen. XT er hverken billigere eller lettere. Om de er bedre vet jeg ikke.
Begge Formulabremsene jeg har prøvd (RX og R1) mista betydelig bremsekraft under krevende fjellnedfarter. Shimano- og Avidbremser som fikk de samme påkjenningene klarte uten (merkbar) fading. Men dette er jo sannsynligvis irrelevant ift. Lisas bruk da. Jeg (og mine) har utelukkende brukt Avid- og Shimanobremser, og er meget fornøyd med dem. Jeg opplever også at Avid og Shimano ikke generer rynkede øyenbryn hos sykkelmekanikere jeg har hatt befatning med
Begge Formulabremsene jeg har prøvd (RX og R1) mista betydelig bremsekraft under krevende fjellnedfarter. Shimano- og Avidbremser som fikk de samme påkjenningene klarte uten (merkbar) fading. Men dette er jo sannsynligvis irrelevant ift. Lisas bruk da. Jeg (og mine) har utelukkende brukt Avid- og Shimanobremser, og er meget fornøyd med dem. Jeg opplever også at Avid og Shimano ikke generer rynkede øyenbryn hos sykkelmekanikere jeg har hatt befatning med
Jeg har aldri hatt problemer med mine Formula, men så har jeg aldri kjørt de lengste fjellnedfartene heller. Dessuten er vel vektforskjellene på deg og meg/Lisa henholdsvis én og tre Kilimanjaroer, så utgangspunktene er nok også forskjellige.
Rynkede øyebryn fra sykkelmekanikere slipper jeg da mine B4 på sju år aldri har trengte slike besøk.
Hvilken størrelse? XS? S? Den blir kanskje vel høy i front med 120mm gaffel? Skal jo tross alt klatre mesteparten av tida, men samtidig er det godt med litt slakk geo når det går nedover.
Dagens SID må modifiseres for å få ut mer enn 100mm vandring ja.. Jeg vet ikke hvordan.