Joda, jeg regnet med at billiglyktene ikke hadde nok lys, men jeg lurte likevel på hvor mye Lumens de gir sånn omtrent. Da har jeg noe å sammenlikne med
Butikkene oppgir ikke tallene...
Den eneste billiglykten jeg kjenner lumen verdien på har ca 45 lumen og koster 299. Og den er sterkere enn de jeg har sammenlignet med opp til 300kr. Så jeg vil tro det ligger fra veldig lite, under 10 lumen og opp til ca. 50-60 lumen, variasjonene er store. Den eneste nytten de har i stisyklingsammenheng er som nødlykt hvis noe skulle skje med den ordentlige lykta di.
Hehe, såpass langt unna ja, da lærte vi det også...
Minitest på verandaen i kveld, Seca 1400 vs DX 1400. Seca lyser marginalt bedre. Seca på full guffe gir en utrolig jevn og fin kjegle av lys kontra DX som er kraftig i synsfeltet og med litt svakere spredning.
Heh.. Nei, han skal ikke låne. Han skal heller gi noe til Alshus Kakemann! Grattis med dagen, håper den er opplyst. Så kan vi kanskje teste lykter igjen en mørk kveld?
Harald
NOTS
Re: Hva er trendy på lyktefronten 2010/ 2011?
[Re: Tallak]
#102039502/09/201017:13
Oh yepp, når passer det Herren? Ikveld går ikke, hva med litt sent imorgen fredag? 8ish?
Så kan vi skremme LilloLosen litt...
Trenger jo ikke være på samme sti, ikke samme "mark" engang, det er felles stisykling i hele skauen mens tallak drar i gang med "Der KraftWerk" Respekt!!
Klissedekk bestillt og Lupine til lading , nå er det høst ;-)
Re: Hva er trendy på lyktefronten 2010/ 2011?
[Re: siment]
#102085603/09/201007:33
Spinnvill er jeg nok, men trodde vel egentlig ikke at dette var noe du hadde cashet ut over 20K for, nei Tenkte det var greit å spørre direkte siden konteksten ikke er helt klar for uinnvidde her.
Jens
Re:Hva er trendy på lyktefronten10/11? Betty vs DX
[Re: jeth]
#102311206/09/201016:38
Fikk endelig vært en tur ute igår kveld/natt for å teste ut verstingpakka. Kjenner at lysten på lyktesykling begynner å ta seg opp, men ikke mer enn at min nyvunne gressenkemanntilværelse måtte feires med 3 timer i Østmarka på nydelige forhold igår ettermiddag. Ny rute ned Dødstrappa/Kirketrappa og god stemning med MHH og kompis.
Over til 3x Lupine Betty vs 3x Magicshine 900:
Lupine Betty: ca 5250 lumens på full spiker 3 lyktehoder 2 batterier vekt : 900 gram
Magicshine 900 (DX-lampa) ca 1500-2000 lumens max gass 3 lyktehoder 3 batterier vekt : 1050 gram
Det er selvfølgelig rått parti å sammenligne to slike oppsett, med tanke på at Lupinepakka har 10-gangern på prisen.
Uansett, jeg hadde store ambisjoner om å ta tidenes råeste nightshot av opplegget og pakket kamerasekk, to stativ, blits og reflektor og satte kursen ut i skauen på Høvik.
For å gjøre en lang historie kort, det er tricky å være både fotograf og utøver med manglende kompetanse på lyssetting. Ikke er det lett å sykle med fjernkontroll i hånda på styret og treffe heller...
(nei, det gikk ikke veldig fort heller, men leggvarmerne funket fint..)
Tanken var å sammenligne praktisk bruk av disse to oppsettene, så etter litt mer fotoknoting hjemme i hagan satte jeg kursen ut i skauen igjen, denne gangen med DX-oppsettet. Mye lys her også, gudbevaremegvel, men i tillegg til en del mindre styrke var det spredningen som var den største forskjellen. To DX på styret funker fint, men den på hodet har litt for kraftig spot etter min smak. (spesielt etter å ha hatt 22 graders reflektor på Betty 15 minutter før)
Satte opp sykkel og tok to bilder med identisk oppsett og da ser det sånn ut:
3x Lupine Betty
3x Magicshine 900
Konklusjon? Man vil alltid ha det beste så får lommeboka til den enkelte bestemme hvor gæærn man får lov til å være.
Insta VIMEO 2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
#102316106/09/201017:41
Og etter tips tidligere i tråden flesket jeg til på en Seca 900 hos Bull til halvpris. Forstod det dithen at de egentlig ikke skulle selge de til den prisen, men siden de ikke hadde tatt forbehold i annonsen så er det 50% på absolutt alt der nå. Et lite bilde (og med nytt hvitt Selle SLR sete til Ibisen som ble riktig så lekkert...)
Jens
#102325406/09/201019:26
Haha, du var kjempesmart Jens! Seca 900 er knall lykt, sprer usedvanlig godt og er masse lys i skogen. Når du i tillegg får den til halv pris, er det riktig gull, og som Tallak nevner, hans oppsett er jo rått parti..
Jeg lyser opp med Seca 900 og Stella 200, og er så langt happy med det. Men mye vil sikkert ha mer.. Og Are, det sjuke oppsettet ditt skal jeg like å se
Harald
NOTS
[Re: HaraldW]
#102326606/09/201019:41
Har igrunnen vært kåt på Seca helt siden jeg så de første beamshotsene, etter min oppfatning er det ingen lykter som har et spredingsmønster som ser like bra ut. Men det er jo basert på bilder og teori, imorgen blir det test i praksis...
Jens
#102329806/09/201020:07
Hvordan er spredningen på Betty med 22 graders reflektor? Noe av kritikken mot Betty i fjorårets lyktetest var at den ikke hadde like god spredning som Tesla og Seca, men det var vel med 16 graders reflektor (22 graderen er ny av året, hvis jeg har forstått det rett). Men hvis bildene på Lupines hjemmeside (http://www.lupine.de/web/en/products/lighttest/) er noenlunde riktige, så ser det for meg ut som om Betty med 22 graders reflektor har minst like god spredning som Tesla.
[Re: Per S]
#102347707/09/201006:39
Hvordan er spredningen på Betty med 22 graders reflektor? Noe av kritikken mot Betty i fjorårets lyktetest var at den ikke hadde like god spredning som Tesla og Seca, men det var vel med 16 graders reflektor (22 graderen er ny av året, hvis jeg har forstått det rett). Men hvis bildene på Lupines hjemmeside (http://www.lupine.de/web/en/products/lighttest/) er noenlunde riktige, så ser det for meg ut som om Betty med 22 graders reflektor har minst like god spredning som Tesla.
Light&Motion har også en test av forskjellige produsenter på sine nettsider. Interaktiv greie (velg Beam Test); dra midtstreken fram og tilbake for å se forskjellene. Så må man selvsagt utøve kildekritikk og ta i betraktning at det er L&M som står bak testen. Men nå tror jeg faktisk konkurransen er så stram på dette markedet at de færreste tør juge eller drite seg ut når de presenterer slike tester.
Harald
NOTS
#102359707/09/201008:31
For å gjøre en lang historie kort, det er tricky å være både fotograf og utøver med manglende kompetanse på lyssetting. Ikke er det lett å sykle med fjernkontroll i hånda på styret og treffe heller...
Beklager virkelig, men dette var allt for fristene. Bra jobb med fjernkontrollen og lystest!
[Re: jsdk]
#102365407/09/201009:33