Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hansker for kalde og våte forhold?

Hansker for kalde og våte forhold? #1008611 19/08/2010 09:06
S
Skjeggspir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
La oss si at det blir 5 grader, regn og kraftig motvind i Birken...ganske uflaks selvfølgelig, men ikke helt utenkelig oppe i høyden.

Er det noen som vet hvilke hansker som fungerer under kalde og våte forhold? Hanskene jeg har nå fungerer nemlig ikke hvis det blir vått i tillegg til kaldt. Da er faktisk 2 stk plastposer rundt hendene mye "bedre" enn hanskene, og alle skjønner vel at det egentlig ikke er særlig bra det heller ICON_WINK

Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: Skjeggspir] #1008632 19/08/2010 09:33
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Det er greie forhold for sealskinz, men et par tynne, billige ullvanter duger også under vanlige sykkelhansker med litt god plass i..

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: ingeplinge] #1008678 19/08/2010 10:13
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S

Noe for deg kanskje?

Selges her (sikkert andre steder også):
http://www.sykkelkomponenter.no/product/472082/Endura-_Deluge-Waterproof-hansker.html

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: Subs] #1008718 19/08/2010 10:55
S
Skjeggspir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Kanskje, men jeg vil gjerne ha flere tips, og gjerne erfaringer fra folk som har prøvd forskjellige typer hansker under disse forholdene...

Resten av bekledningen jeg har fungerer fint i kaldt regnvær med vind, så det er bare hanskene jeg "mangler". De siste hanskene jeg prøvde førte til at jeg mistet følelsen i fingrene på under 1 time, men disse var egentlig langrennshansker.

Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: Skjeggspir] #1008781 19/08/2010 11:47
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Langrennshansker er beregnet på kuldegrader og funker ekstremt dårlig når de blir våte. Da er det bedre med enkle tynne sykkelhansker.

Jeg bruker mine Sombrio Forensic ned mot 4-5 grader og det funker greit så lenge pausene ikke blir for lange.

Norønna har laget et par sykkelspesifikke hansker i Fjørå serien som jeg får mer og mer lyst på som bør være veldig gode. [Siklemodus] mmmm... expensive.... expensive is good... [Siklemodus]

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: Garpen] #1008794 19/08/2010 12:05
S
Skjeggspir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Hehe, jeg oppdaget det ja, prøvde dem jo fordi jeg visste at det andre jeg hadde ikke fungerte...jeg trenger noe som er litt tykkere enn enkle tynne sykkelhansker, spesielt på oversiden av hanskene.

Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: Skjeggspir] #1008809 19/08/2010 12:19
J
Johan Offline
Avhengig
Avhengig
J
Uten at jeg har prøvd det selv; jeg så to stykker som syklet terrengstyrken i 2008 med tynne latexhansker utenpå sykkelhanskene. Det var en del nedbør og ganske svalt den uka. Hvordan dette funker mtp grep og slitasje vet jeg ikke, men om det blir hull på undersiden (håndflata) og er hele på oversiden er vel mye gjort?

-johan
Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: Johan] #1008824 19/08/2010 12:35
S
Skjeggspir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Sånne legehansker utenpå de vanlige sykkelhanskene? Kan jo være verdt et forsøk...utfordringen er å finne noen hansker som beskytter godt mot kulda samtidig som de er tynne nok til å gi godt grep og god kontakt med styret og giret.

Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: Skjeggspir] #1008854 19/08/2010 13:00
bullet Offline
Besatt
Besatt
Jeg har kjøpt disse etter anbefaling fra en kompis. Jeg tar dem med i sekken til Rena.

http://www.oslosportslager.no/produkt/sealskinz-ultra-grip-vanntett-hanske-unisex-9058.aspx

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: bullet] #1008877 19/08/2010 13:15
O
oladonk Offline
Avhengig
Avhengig
O
Har faktisk sykkelhansker fra biltema ( de med lange fingre) bruker de på ski om vinter og som arbeidshansker når jeg driver litt hobby snekkering hjemme, kr 109 tror jeg de koster, i mine øyne veldi mye hansker for penga!

Ola
Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: bullet] #1016688 29/08/2010 16:20
S
Smeckham Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: bullet
Jeg har kjøpt disse etter anbefaling fra en kompis. Jeg tar dem med i sekken til Rena.

http://www.oslosportslager.no/produkt/sealskinz-ultra-grip-vanntett-hanske-unisex-9058.aspx

Takk for tips! Kjøpte også sokker av samme type, og droppet skoovertrekk. Resultat: Frøs ikke på fingre/føtter av betydning.

Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: bullet] #1016691 29/08/2010 16:26
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg startet Birken med disse og de ble gjennomvåte etter kort tid. Tunge og surklete så jeg ble ikke imponert over disse.
Blir en e-post til produsenten..

Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: Brumm] #1016700 29/08/2010 16:42
PeterNincompoop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg syklet med disse igår. Var tørre og fungerte perfekt i en times tid til vannet begynte å trenge inn. Var varmere på hendene enn i fjor når jeg syklet med skihansker, men var fortsatt såpass forfrossen at jeg ikke på langt nær er fornøyd med resultatet.

Hvis det blir like ille neste år tror jeg at jeg bruker samme hanskene med store oppvaskhansker eller latexhansker over, forsterket av denne teipen. Alene fungerer hanskene ikke godt nok.

Hva jeg gjør med føttene vet jeg ikke enda. Ullvang ullsokker, brødpose og sko var ikke godt nok.

Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: PeterNincompoop] #1016703 29/08/2010 16:48
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg syklet med Gripgrab Raptor på fredag - Ingen kalde hender da. http://www.shop.gripgrab.dk/product.asp?product=265 men da var det også en del bevegelse i armene i løpet av rittet.

På lørdag er jeg glad for at jeg syklet med Gripgrab Windster http://www.shop.gripgrab.dk/product.asp?product=262
Til tross for at disse skal være varme, vanntette og vindtett ble jeg helt nummen i begge hendene.
Windster-hanskene er litt for tjukke inne i hånda slik at følelsen med styret er litt dårlig. Raptor-hanskene fungerte supert under hele Ultraen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: Brumm] #1016711 29/08/2010 16:58
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Smeckham

Takk for tips! Kjøpte også sokker av samme type, og droppet skoovertrekk. Resultat: Frøs ikke på fingre/føtter av betydning.
Så bra, bare hyggelig!

Sitat: Brumm

Jeg startet Birken med disse og de ble gjennomvåte etter kort tid. Tunge og surklete så jeg ble ikke imponert over disse.
Blir en e-post til produsenten..

Jeg kjørte også med disse, og jeg holdt meg tørr ganske lenge. Etterhvert ble de søkkvåte, men noe av det kan sikkert skyldes skumholkene. Ned fra Storåsen var fingrene kalde, men jeg hadde ingen problemer med giring/bremsing. Så jeg sitter igjen med en midt-på-treet følelse. Helt ok.

Redigert av bullet; 29/08/2010 17:00.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: Brumm] #1016810 29/08/2010 18:52
S
Smeckham Offline
Medlem
Medlem
S

Tunge og surklete så jeg ble ikke imponert over disse.

For store hansker da? Mine utvidet også seg litt da de ble våte, men siden de var litt for små i utgangspunktet ble det perfekt.

Vurderte også teip over sokker/hansker, men droppet det.

Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: Smeckham] #1016864 29/08/2010 19:53
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Smeckham

Tunge og surklete så jeg ble ikke imponert over disse.

For store hansker da? Mine utvidet også seg litt da de ble våte, men siden de var litt for små i utgangspunktet ble det perfekt.

Vurderte også teip over sokker/hansker, men droppet det.

Nei, de er slim-fit når de er tørre. Når jeg tok de av og byttet til kortfinger (var litt kaldt, men ikke så verst) så var det et helvete for de klebet seg fast.

Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: PeterNincompoop] #1016877 29/08/2010 20:01
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: PeterNincompoop

Hvis det blir like ille neste år tror jeg at jeg bruker samme hanskene med store oppvaskhansker eller latexhansker over, forsterket av denne teipen. Alene fungerer hanskene ikke godt nok.

Hva jeg gjør med føttene vet jeg ikke enda. Ullvang ullsokker, brødpose og sko var ikke godt nok.

På beina så synes jeg det var litt kaldt ifjor også. Da brukte jeg tykke ullsokker. Iår kjøpte jeg et par Sealskinz sokker som skulle være vanntette, men jeg ble veldig våt og veldig veldig veldig kald. Jeg sitter igjen med inntrykk av at de lakk inn vann under foten og at vann kom in gjennom kanten på skoen (overkant av sokken hadde godt overlapp med stramtsittende løse ben utenpå).
Etterhvert måtte jeg stoppe og dra ned sokken for å helle ut vann. Han som skulle ta av tidtagerchippen i mål fikk seg en overraskelse da det kom ut et par desiliter..

Mulig kanskje man kan tejpe sokken litt lenger ned mot skoen, men her må det seriøs testing til. Vintersko har jeg forsøkt tidligere, men der er problemet at vannet ikke renner ut om det kommer inn. Nå har jeg imidlertid et avdanket par Shimano goretex vintersko så jeg lurer på om jeg skal montere latexmansjetter (som på tørrdrakt).
Et litt mer urealistisk alternativ er å sykle en-god-del kjappere så man kommer i mål på 3 timer istedet for 4.. ;))

Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: Brumm] #1017245 30/08/2010 10:37
S
Skjeggspir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Jeg brukte også Sealskins-hanskene, og de fungerte lenge nok til at jeg var brukbart fornøyd. Etter litt over 60 km begynte de å bli altfor kalde, men dette hadde jeg regnet med, så jeg tok dem av omtrent ved Elgåsen. Som erstatning tok jeg på et par med vanlige fingerløse hansker, pluss 2 stk plastposer over hendene. Dette fungerte perfekt i nedoverbakkene fra Storåsen, og jeg hadde fått tilbake all varmen i hendene da jeg stoppet og tok dem av på toppen av ballettbakken.

Har brukt dette i forbindelse med racersykling før, overraskende over hvor bra det fungerer med simple plastposer når det er regnvær og mye vind/fart.

Men helst vil jeg finne noen hansker som fungerer hele veien, og da tror jeg eneste alternativ er noen som ikke er helt vanntette, kanskje tykke hansker av neopren fungerer bedre?

Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: sykkeloyvind] #1017262 30/08/2010 10:58
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sykkeloyvind
Jeg syklet med Gripgrab Raptor på fredag - Ingen kalde hender da. http://www.shop.gripgrab.dk/product.asp?product=265 men da var det også en del bevegelse i armene i løpet av rittet.

På lørdag er jeg glad for at jeg syklet med Gripgrab Windster http://www.shop.gripgrab.dk/product.asp?product=262
Til tross for at disse skal være varme, vanntette og vindtett ble jeg helt nummen i begge hendene.
Windster-hanskene er litt for tjukke inne i hånda slik at følelsen med styret er litt dårlig. Raptor-hanskene fungerte supert under hele Ultraen.

Jeg syklet med Raptor-hanskene på lørdag, og de fungerte ikke som jeg håpet og forventet. Ble tidlig våt og kald, og jeg fikk problemer med å gire allerede i Kvarstad-området, da følelsen i fingrene begynte å forsvinne. Etter Storåsen var det så ille at jeg måtte se på hendene for å vite om jeg holdt på bremsene eller ikke.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: CyberTrack] #1017295 30/08/2010 11:30
S
Skjeggspir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Ok, og dette er tykke hansker laget av neopren?

Nei da er det ikke sikkert jeg kunne gjort noe annerledes, mistenker at det eneste som fungerer er å bytte til noe nytt og tørt når de "vanntette" hanskene har blitt gjennomvåte og iskalde...de holdt jo tross alt i et par timer.

Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: Skjeggspir] #1017309 30/08/2010 11:45
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Hadde et par vanlige neoprenhansker fra XXL. Holdt fint så og si hele veien, men byttet til ett vanlig par (helt vnalige billige heldekkende hansker) rett utforkjøringringene etter sjusjøen. Var litt kjølig på hendene før byttet, men ikke noe problem.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: BeefCake] #1017339 30/08/2010 12:21
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
Syklet Ultra'n med Specialized Ridge (tynne sommerhansker med lange fingre) med vinylhansker (doktorhansker, om du vil) UNDER.

Det fungerte bra til Nevelfjell (altså i ca 7 timer for min del) gjennom gjentatte regn- og haglbyger, og det er ikke dårlig ettersom Specialized-hanskene i seg selv ikke gir verken varme, vind- eller regnbeskyttelse over hodet. Ned fra Nevelfjell var det dog slutt på komforten og fingrene var kalde.

Er likevel ganske godt fornøyd med at jeg bare frøs én time (av ca åtte) på fredag, for normalt fryser jeg veldig lett på fingrene.

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: BeefCake] #1017341 30/08/2010 12:21
S
Skjeggspir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Ja, det får vel være lærdommen til neste gang. Ingen hansker ser ut til å beholde varmen gjennom hele turen, og Sjusjøen er et fint sted å bytte på.

Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: Skjeggspir] #1017560 30/08/2010 18:15
G
Guido Offline
Fersking
Fersking
G
Fikk ett tips fra en seilerkompis som hadde brukt tynne ullhansker med oppvaskhansker på utsiden.I følge henne er det beste alternativet hun har forsøkt under iskalde forhold i jolleseiling.Lørdagens ritt hadde vel noe av de samme utfordringene.Sikkert ikke noe for den stilsikre syklist, men hvem bryr seg når alternativet er å ikke ha følelse i fingerne..

Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: Guido] #1017570 30/08/2010 18:29
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Guido
Fikk ett tips fra en seilerkompis som hadde brukt tynne ullhansker med oppvaskhansker på utsiden.I følge henne er det beste alternativet hun har forsøkt under iskalde forhold i jolleseiling.Lørdagens ritt hadde vel noe av de samme utfordringene.Sikkert ikke noe for den stilsikre syklist, men hvem bryr seg når alternativet er å ikke ha følelse i fingerne..

Det hørtes jævlig lurt ut faktisk. Gaffa rundt håndleddene i tillegg så er man sikker! (helt til man punkterer....)

40årskrisesylist
Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: aktiviteten] #1017603 30/08/2010 18:59
C
cosinus Offline
Fersking
Fersking
C
Hva med oppvarmede holker?
http://www.amegrips.com/mountainbikeheated/heated-mtb-ergo-tri
Batterier vil jo veie litt, og en dynamo som kraftkilde er kanskje ikke helt ideelt under et løp :-)

Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: PeterNincompoop] #1017633 30/08/2010 19:25
F
fiskfisk Offline
Fersking
Fersking
F
Brukte et par Endura Deluge hansker selv, noe som ikke fungerte veldig bra. Var iallfall gjennomvått og kaldt etter en times tid. Byttet hansker på kvarstad til noen andre langfingrede, men det ble ikke nevneverdig bedre på vei inn. Tenkte å prøve meg på et par neopren-hansker nå, ellers liker jeg taktikken med ullhansker og oppvaskhansker :-)

Hadde også Shimano Gore-Tex-sko som skulle tåle norske vinterforhold, men som antatt lenger oppi her ble de ganske fort våte oppi (syklet uten noe mer overtrekk) - husker fortsatt hvordan jeg følte at det rant en liten foss ned i skoen på vei ut fra start. Og vannet ble der til jeg var framme og kunne helle ut en desiliter eller to.

Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: cosinus] #1017718 30/08/2010 20:45
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Batterier til oppvarmede holker kan ligge i sekken vel.
Heller bly i et batteri enn bly i pose.

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Hansker for kalde og våte forhold? [Re: Kanondal] #1018233 31/08/2010 12:17
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Neopren-hansker fungerer jo etter våtdrakts-prinsippet, dvs at det skal være et lag med vann/fuktighet mellom hud og isolerende materiale som blir varmet opp. Ja, det blir klamt, men det pleier å virke veldig bra. Ellers har jeg god erfaring med type store oppvask/hagehansker utenpå vanlige hansker på motorsykkeltur. Der er jo ikke egenaktiviteten så stor, men avkjølingen desto større.

Skal teste GripGrab Raptor. Ellers blir det kanskje noen stilige hagehansker neste UB?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no

Moderator  support