Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 56 av 63 1 2 54 55 56 57 58 62 63

Birken MTB maraton

Re: Birken MTB maraton [Re: erling] #1016885 29/08/2010 20:10
Buoyen Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erling
Ikke store åpne vidder med drøssevis av sporvalg(Nevelfjell).

Du trenger jo ikke sykle dem alle? Er jo om å se den raskeste da ICON_WINK

Re: Birken MTB maraton [Re: Buoyen] #1016888 29/08/2010 20:11
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Buoyen
Ikke store åpne vidder med drøssevis av sporvalg(Nevelfjell).

Du trenger jo ikke sykle dem alle? Er jo om å se den raskeste da ICON_WINK

Og det sier du først nå. Jeg sykla fram og tilbake jeg. Ikke rart tida løp.

Re: Birken MTB maraton [Re: erling] #1016889 29/08/2010 20:12
janek Offline
Avhengig
Avhengig

Her kommer topp20-lista over hvem som brukte kortest tid tilsammen på UltraBirken + LørdagsBirken. På lista er det 4 som kjørte tandem lørdag, og legg merke til at det ble delt 19 plass!

Av de 134 Tone Lien sa var påmeldt begge dager fant jeg bare 57 fullførende.

Resten av lista finnes her: Resultater_Ultra+Birken_2010 (sorter kolonne G hvis du vil ha rekkefølgen på Ultra+Birken)
Av de som ikke fullførte begge dager, er det nok noen steder det er forskjellige personer med likt navn.

Resultatlistene for UltraBirken og LørdagsBirken er lastet ned fra birkebeiner.no i dag.

Re: Birken MTB maraton [Re: sykkeloyvind] #1016891 29/08/2010 20:14
W
wammer Offline
Entusiast
Entusiast
W
Ikke er jeg spesielt god til å sykle, ikke sykler jeg veldig fort, ikke er jeg veldig teknisk, hardtail har jeg og (tenkte faktisk på det der jeg sykla at "du kan komme rundt på hardtail og"). Men aldri om jeg sykler vanlig-birken så lenge det finnes utfordringer som dette. Makan til morsomt ritt (og jæv.. slitsomt selvfølgelig). Er Terrengsykkelrittet og Bukkeittet noe i nærheten av dette (?) må jeg vel sørover til neste år !

Re: Birken MTB maraton [Re: erling] #1016892 29/08/2010 20:15
J
Johan Offline
Avhengig
Avhengig
J
Hei, og takk for oppklaring. Kjører selv 29er, men HT og var litt spent på erfaringer. Å senke vekta på en original SF 100 kan nok koste en del. Om du beveger deg den veien hadde det vært artig om du la ut en tråd.

-johan
Re: Birken MTB maraton [Re: janek] #1016894 29/08/2010 20:15
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: janek

Her kommer topp20-lista over hvem som brukte kortest tid tilsammen på UltraBirken + LørdagsBirken. På lista er det 4 som kjørte tandem lørdag, og legg merke til at det ble delt 19 plass!

Resten av lista finnes her: Resultater_Ultra+Birken_2010 (sorter kolonne G hvis du vil ha rekkefølgen på Ultra+Birken)
Av de som ikke fullførte begge dager, er det nok noen steder det er forskjellige personer med likt navn.

Resultatlistene for UltraBirken og LørdagsBirken er lastet ned fra birkebeiner.no i dag.

Hei, du må slette meg fra den listen ettersom jeg brøt på Ultra men, klarte klønete nok, å få registrert sluttid i mål. Ga beskjed i sekretariatet men, de har kanskje nok å tenke på.

Brynjulf

Redigert av Juffe; 29/08/2010 20:24. Rediger grunn: Lagt til navn

'...once more, and more intensity!'
Re: Birken MTB maraton [Re: Johan] #1016895 29/08/2010 20:15
A
alfchr Offline
Byggeplassleder
Byggeplassleder
A
Gikk løs på UB med friskt mot og litt vel optimistisk åpningsfart. Var veldig spent på hvordan stipartiene var og hvordan det gikk med syklingen. Første del ble litt trang og skapte litt kork men ellers fin sti. Greit med fellestrase til Bjønnås. Deretter fulgte et langt strekk som startet med fin terrengsykling som ble værre etterhvert. Synes det ble noen vel lange gåparti som mest sannsynlig ville vært mere syklbar ved tørre forhold. Sløyfen fra Sjusjøen og over Nevelfjell synes jeg var flott. Fine tekniske stier og greie gåparti.

Er selv ansvarlig for trase til offroadfinnmark og kan skrive under på at det skal mye til for å tilfredstille alle deltakere. Målsettingen er å få bringt ut budskapet om hva som møter deltakerne og det blir jo veldig individuelt. Etter å ha syklet UB så vil jeg oppfordre de av dere som synes UB ble for mye gåing og for lange grusstrekk til å ta turen nordover...Vi kan by på lange strekk i lettsyklet terreng (ikke grusvei), endel knotesti (ikke mye)litt grusvei, litt asfalt (20 km)lys døgnet rundt og en opplevelse for livet....!

Vil takke for et kjempeflott ritt og er glad for at vi ikke fikk lørdagens vær på fredag. Da tror jeg lørdagen hadde blitt vel mye tøffere. Kom meg gjennom lørdag på tross av kranglete drivverk på et greit vis. Hyggelig å treffe Gaute fra terrengsykkel. Flirte litt da jeg hørte kommentaren fra han som anmodet Gaute om ikke å sinke da han stakk foran inn i stipartiet ved Bjønnås. Tror han fikk noe å tenke på når han så Gaute kjørte avgårde og selv gikk på snørra i en vannpytt etter å prøvd å følge etter...;-O

Re: Birken MTB maraton [Re: erling] #1016898 29/08/2010 20:17
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Straightline
Definitivt! Jeg er veldig glad for at rittet inneholdt denne perlen av et stiparti.

Hvis det er en perle er du ikke bortskjemt med fine stier :-)

"Fin sti" er selvsagt veldig subjektivt. Jeg liker teknisk sti som virkelig setter stisyklingsegenskapene på prøve. Det er mengder av dette opp fra Pellestova til Slåsæterfjellet og Nevelfjell, så her liker jeg meg altså veldig godt. En teknisk utfordrende sti som i tillegg gir belønningen av å nå en topp (og som dermed ofte byr på flott utsikt) gir meg altså veldig mye, og er i min verden en fin sti. Akkurat det samme som stien over Lunkefjell og Hitfjell (og stiene over Hafjell/Reinsfjell som også er i det samme området og som inneholder de samme elementene).

Men for å gjenta andre tidligere i tråden: opplevelsen på fredag ble nok for noen (mange?) farget veldig av forholdene (mye nedbør (= glatt og gjørmete)) og en kropp og et hode som var i overkant slitent. Kom tilbake en solrik og tørr sommerdag, og jeg kan love deg en annen opplevelse enn du hadde på fredag.
Nevelfjell har jeg så og si syklet uten fotisett (fra begge sider) på godt føre og med friske bein, så det går an. Hitfjell er litt mer kinkig, men også her er det aller, aller meste syklebart under gode forhold - det samme med partiet over Lunkefjell.

For ordens skyld: jeg liker også stisykling som er mindre teknisk krevende, som f.eks. Skeikampen og omegn.

Re: Birken MTB maraton [Re: Straightline] #1016915 29/08/2010 20:29
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Definitivt! Jeg er veldig glad for at rittet inneholdt denne perlen av et stiparti.

Hvis det er en perle er du ikke bortskjemt med fine stier :-)

"Fin sti" er selvsagt veldig subjektivt. Jeg liker teknisk sti som virkelig setter stisyklingsegenskapene på prøve. Det er mengder av dette opp fra Pellestova til Slåsæterfjellet og Nevelfjell, så her liker jeg meg altså veldig godt. En teknisk utfordrende sti som i tillegg gir belønningen av å nå en topp (og som dermed ofte byr på flott utsikt) gir meg altså veldig mye, og er i min verden en fin sti. Akkurat det samme som stien over Lunkefjell og Hitfjell (og stiene over Hafjell/Reinsfjell som også er i det samme området og som inneholder de samme elementene).

Men for å gjenta andre tidligere i tråden: opplevelsen på fredag ble nok for noen (mange?) farget veldig av forholdene (mye nedbør (= glatt og gjørmete)) og en kropp og et hode som var i overkant slitent. Kom tilbake en solrik og tørr sommerdag, og jeg kan love deg en annen opplevelse enn du hadde på fredag.
Nevelfjell har jeg så og si syklet uten fotisett (fra begge sider) på godt føre og med friske bein, så det går an. Hitfjell er litt mer kinkig, men også her er det aller, aller meste syklebart under gode forhold - det samme med partiet over Lunkefjell.

For ordens skyld: jeg liker også stisykling som er mindre teknisk krevende, som f.eks. Skeikampen og omegn.

Du får invitere meg oppover. Så tar jeg med meg stisykkelen, lave skuldre, friske bein og Bamsemums. Tror det kan bli en knall tur :-)

Re: Birken MTB maraton [Re: Straightline] #1016917 29/08/2010 20:32
A
aselm Offline
Entusiast
Entusiast
A
Takk Espen, vi er enige. Stiene her er de lekreste som finnes. Tidvis utfordrende og tidvis hurtige og lekne, perfekt kombinasjon... Men på slutten av en åttetimerstur i rittfart og dårlig vær er kanskje ikke leken ordet som renner en først i hu opp Slåsæterfjellet...

Aksel Stifinner
Hurra for Ultra
Re: Birken MTB maraton [Re: aselm] #1016924 29/08/2010 20:40
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Sitat: aselm
Men på slutten av en åttetimerstur i rittfart og dårlig vær er kanskje ikke leken ordet som renner en først i hu opp Slåsæterfjellet...

Word!!!!

Re: Birken MTB maraton [Re: olechr] #1016932 29/08/2010 20:48
A
aselm Offline
Entusiast
Entusiast
A
Det er like toskete å si at den stien ikke er mye, mye bedre ved tørt føre. Har du syklet den mange ganger, siden du uttrykker deg så saftig, som den rene eksperten på det partiet? Tror du jeg lager gåpartier med vilje, for å være utrivelig? Tror du jeg godta meg da det bøttet ned i ukene før, slik at gode stier ble gjørmehøl? Tror du jeg kan velge og vrake i lekre stier i det området, og så velger de jævligste, slik at du skal bli sur?
Du mener det sikkert ikke så ille som jeg tolker det, det var bare ordet toskete, det er bare det at man er litt hårsår når man har holdt på i uker og måneder for å få dette så bra og tøft som mulig, og ikke har kontroll på været og så blir jeg kalt tosk...en dødfødt tosk, liksom, sterke ord...
i dag svei den litt, i morra bryr jeg meg ikke...

fortsatt Hurra for Ultra

Aksel Stifinner
Hurra for Ultra
Re: Birken MTB maraton [Re: Johan] #1016949 29/08/2010 21:02
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Som Redaktøren nevnte tidligere. Krokodilletåren pressa godt på hele veien nedover VIP-veien da jeg for første gang var virkelig sikker på at nå var det helt sikkert snart over! Og hadde vell sikkert verdensstørste glis i det jeg runda 180-gradersvingen på oppløpet og så målstreken.

Klart man lurte fælt på hva man i helv.... drev med, og hvor man virkelig var til tider (Hadde det skadet å slenge ut ett par skilt med avstand til mål og f.eks navn på toppen man sto på, gikk skikkelig i surr for meg mellom Sjusjoøen og Pellestua). Men samtidig var det litt digg å ikke vite i det hele tatt hvor langt det var igjen. Slik at det bare var å presse på, for til mål skulle man jo!

Hvor mange timer jeg labba vet jeg ikke, men med ett kne som ble stivere og stivere for hver gang man måtte av sykkelen for å gå over noen kneiker etter Sjusjøen. Ble det ett maksimalt hat og slit å dra sykkelen opp Nevelfjell i dagens hissigste regn og hagelbyge. Så da toppen var nådd, så hadde jeg nok med å konse på linja ned, så nytelsesfaktoren ble vell ikke så veldig høy, eller mye ledig hjernekapasitet igjen til å tenke på at dette var virkelig en gøy nedkjøring.

Siste sjokoladen gikk ned samtidig som regnet ga seg på grusen mot Nordseter. Da asvaltkanten kom, så kom sola tilbake! Som sammem med sjokoladen ga superkrefter ned lia og opp alle kneikene. Selv om de føltes lange, så fløy jeg i fra alle oppbakkene og suste i fra 3-4 jeg lå sammen med ned lia, med bare dobbelt krank og NobbyNick. Trodde alle skulle fly forbi meg ned asvalten, men, neida! Så med FS og skivebremser for første gang (er cirka 10 år siden sist jeg var med på dette) ble det satt ny hastighetsrekord fra skistadion og inn til mål.

Ett par morsomme observasjoner under veis:

1 Ved den først knedjuep bekken før Skramstad? sto det 10-15 mann og trippa og speida etter steiner for å komme over uten å bli bløt på bein. Noen prøvde og hoppe fra stein til stein, uten å lykkes særlig med det. Jeg tok bare strake veien rett over bekken med sykkelen på slep jeg. Tenkte som så, at man kom vell ikke til å bli noe tørrere på beina under veis.

Akk så rett man skulle få, da man noen mil senere labba fra den ene kne djupe bekken til minst like djupe og djupere myrhøl. (Truger og snorkel bør vell settes opp på pakkelista til neste år?) Hvor langt var dette vade partiet? Og hvor lang tid tok det egentlig å vå gjennom det? Det føltes som en litt uendelig vandring i ett evig myrhøl, bare avbrutt av ultra-sleip rullestein.

2. Alle de utbruddene av vrede mot vær og underlag mellom Sjusjøen og Pellestova. Artigs var det til ha karen med Karbon HT og noe som så ut som sliks i gjørma på vei opp til Hit- eller Ditfjell (Nest siste toppen). Jeg holdt meg for god til å kommentere dekkvalget...

3. Kommentaren til 3dje mann i rekka som passerte meg på fjellet ved en tøye stopp. Der første man sklei på en stor stein og havna i lyngen. Neste man prøvde å stoppe og i det redningsfoten var nesten i bakken bikka hele ekvipasjen andre veien og havna opp på første mann. Da smalt det fra 3dje-mann: Der komm'en! Det var lårkrampa som kom skikkelig på besøk til nr 2.

4. Det var sikkert noe mer, men det forsvant vell i gledesrusen på man passerte målstreken, sammen med hvor mye av løypa som var rent hat....

Men alt i alt hadde jeg en knall artig dag over fjellet, selv om det ble litt overtid denne arbeidsdagen med en slutt-tid på 9:21-og-noe. Om jeg stiller neste år, vet ikke? Ikke like motiverende å starte på slike ting når man nøyaktig vet hvilket slit som ligger forran en. Men litt "dårlige" venner og egen dårlig hukommelse og svakhet for å havne ut på "langt-og-vondt-kjøret", så står man vell til start igjen ved neste anledning...... Men først skal Vasaloppet overvinnes ICON_SMILE

Re: Birken MTB maraton [Re: Straightline] #1016987 29/08/2010 21:36
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[quote=Straightline
Jeg har bare truffet oddefa en gang tidligere, og det var da vi syklet superlangtur på mange av de samme stiene en godværssøndag i september i fjor. Jeg skjønte det da, og jeg skjønner det enda mer nå at vi har sansen for den samme typen sykling. Og vi har sansen for Ultrabirken i den formen det hadde på fredag. Teknisk og knotete sti er gull, "flytsti" er for oss et ganske vidt begrep og grus er tidtrøyte som suger krefter. [/quote]

Takk for den Espen, og i lige måte. Den dagen vi hadde første søndagen i september i fjor (ei uke etter våte birken 09) var nok på topp 3 liste mi over de beste sykkeldagene i fjor, mye takket være din guiding. Og helt enig, det er blandingen av stier som du akkurat klarer, stier du akkurat ikke klarer og stier som bare flyter og svinger nedover liene som gjør det området veldig bra. Å bare sykle stier som er lette er fantastisk, men uten et crux i ny og ne blir en jo ikke noe å strekke seg etter. Ikke at en alltid må det, men gir da alltid en god opplevelse å mestre noe vanskelig.

Det berømte gåpartiet ved Moeste synes jeg fortsatt var greit, og klart det er bedre ved bedre vær. Skal jo si at siden jeg slet mye på grusen, så hentet jeg meg inn igjen der også og fikk litt xtra tid på de jeg syklet med, siden de tråkket fra meg på grusen.
Om ei uke så skal jeg jaggu meg kalle det for flytsti hehe

Foresten kanskje gjenta suksessen fra i fjor og ta en langtur der att nå førstkommende søndag ? Blir i allefall en langtur på sti på søndag 5.9, enten der, Trysil eller annet "høyfjells" område.

Redigert av oddefa; 29/08/2010 21:39.
Re: Birken MTB maraton [Re: Oddefa] #1016994 29/08/2010 21:50
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eller hva med to-dagers ultrabirken ?
Starte på Rena på fredag, dra sørover til Elverum-Budor (her kan vi finne mye bedre stier en de skifolka som har laget Hedemarksvidda trasen)-stier og grus via Ringsaker til en eller annen plass på Ringsakerfjellet, ca 1-2 mil fra sjusjøen. (alt 2. Nordover mot Koppang/Ringebufjellet) Dag 2: Start etter tid fra dagen før, opp til Sjusjøen, deretter den runden rundt nevelvannet vi syklet på fredag +++ litt til, og avsluttes med småstier i Lillehammer før en drar ned mot Håkons hall og i mål. Ei overnattig, pr person 300 kr extra + middag. Helt sikker på at en kan samarbeide med lokale idrettslag.

Vet nå hva noen tenker; " da kan jeg ikke sykle lørdagsbirken". Riktig, da kan du ikke det.

Redigert av oddefa; 29/08/2010 21:52.
Re: Birken MTB maraton [Re: aselm] #1017002 29/08/2010 22:09
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: aselm
Det er like toskete å si at den stien ikke er mye, mye bedre ved tørt føre. Har du syklet den mange ganger, siden du uttrykker deg så saftig, som den rene eksperten på det partiet? Tror du jeg lager gåpartier med vilje, for å være utrivelig? Tror du jeg godta meg da det bøttet ned i ukene før, slik at gode stier ble gjørmehøl? Tror du jeg kan velge og vrake i lekre stier i det området, og så velger de jævligste, slik at du skal bli sur?
Du mener det sikkert ikke så ille som jeg tolker det, det var bare ordet toskete, det er bare det at man er litt hårsår når man har holdt på i uker og måneder for å få dette så bra og tøft som mulig, og ikke har kontroll på været og så blir jeg kalt tosk...en dødfødt tosk, liksom, sterke ord...
i dag svei den litt, i morra bryr jeg meg ikke...

fortsatt Hurra for Ultra

jeg mener det ikke så ille nei og mener ikke du er toskete. Jeg syntes stort sett det var en kul løype det jeg syklet. Områdene på slutten der lunkefjell, pelstova osbv syntes jeg er kule samt tåler mye vann.

Men at jeg syntes at det nevnte partiet var dårlig samt de fleste andre jeg snakket med.. Det bør man faktisk tåle på et forum. Når man arrangerer grusritt får man høre at man er sleip, grisk osv så at man kan være uenig i et parti syntes jeg egentlig man bør tåle. Les bare hva folk syntes om Raumerrittet som jeg er litt med på. Vi får rimelig mye pepper uten at vi svarer slik.

Så ikke ta det ille opp. Jeg som sagt syntes det var masse bra partier. Også opp til Skramstad var knall (mange andre har også nevnt dette), lunkfjell og inn er knall samt tålte været bra.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Birken MTB maraton [Re: Oddefa] #1017015 29/08/2010 23:15
stubben Offline
Fersking
Fersking
Sitat: oddefa
Starte på Rena på fredag, dra sørover til Elverum-Budor (her kan vi finne mye bedre stier en de skifolka som har laget Hedemarksvidda trasen)-stier og grus via Ringsaker til en eller annen plass på Ringsakerfjellet, ca 1-2 mil fra sjusjøen. (alt 2. Nordover mot Koppang/Ringebufjellet) Dag 2: Start etter tid fra dagen før, opp til Sjusjøen, deretter den runden rundt nevelvannet vi syklet på fredag +++ litt til, og avsluttes med småstier i Lillehammer før en drar ned mot Håkons hall og i mål. Ei overnattig, pr person 300 kr extra + middag. Helt sikker på at en kan samarbeide med lokale idrettslag.

Vet nå hva noen tenker; " da kan jeg ikke sykle lørdagsbirken". Riktig, da kan du ikke det.

Vi var en gjeng fra Soon CK som også var inne på denne tanken (uten å vite noe om en eneste flytsti mot Budor osv). Vi 5 fra Son var alle med på den første MTB 6 dageren og tror nok at Axel kan komponere en 2 eller kanskje 3 dager... Fredag-lørdag-Søndag. Med utgangangspunkt i Lillehammer alle dagene? Logistikken til arrangøren kan jo bare skamroses. Som en sa tidlig i denne tråen så er det bare denne arrangøren som kan ta en slik oppgave... Takk igjen Axel for et "TØFT RITT".
(PS: hadde bare 100 m flere høydemeter enn oppgitt; 2500m denne gangen :-)

Redigert av stubben; 29/08/2010 23:30.
Re: Birken MTB maraton [Re: olechr] #1017027 30/08/2010 05:28
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Jeg synes at det å diskutere løypa i etterkant ikke er helt uproblematisk: I beste fall vil man argumentere for en trasé som passer en individuelt best, i verste fall åpne for et argument-skråplan som ender opp med en trasé a la LørdagsBirken.

Aksel Selmer har gjort en kjempejobb, det er jo ikke bare trasévalg det er snakk om, men et helt arrangement som han og Lien har stablet på beina i tillegg til det vanlige Birken-kjøret.

Det som kanskje skaper noen negative vibrasjoner i etterkant var mangelen på kunnskap om hva man gikk til av partier. Det kunne ikke Aksel Selmer gjøre noe med siden traseen skulle holdes hemmelig og siden han ikke er herre over været. Med andre ord en del av det man sa ja til når man meldte seg på.

En skal heller ikke undervurdere, hvor mye det har å si at løypa var ukjent for alle, at det ikke gikk an å venne seg til den med gjennomganger på forhånd. Sikkert verst for vår ambisiøse elite, som antageligvis finpusser på denne måten med sporvalg, kraftdosering, o.l. i håp om å hente inn noen sekunder her og der.

Martin

Re: Birken MTB maraton [Re: janek] #1017045 30/08/2010 06:36
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: janek

Litt fornøyd med å være blant de 57. Trodde jeg satt rekord i å være lengst ute de to dagene, men jammen var det 6 som brukte enda mer sammenlagt tid.

Og i går fikk jeg tilbake den stjålne lånesykkelen. Les den utrolige historien. http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1017001&gonew=1#UNREAD

En minnerik helg kan man trygt si!!

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Birken MTB maraton [Re: M@rtin] #1017061 30/08/2010 07:06
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: M@rtin
Jeg synes at det å diskutere løypa i etterkant ikke er helt uproblematisk: I beste fall vil man argumentere for en trasé som passer en individuelt best, i verste fall åpne for et argument-skråplan som ender opp med en trasé a la LørdagsBirken.

Aksel Selmer har gjort en kjempejobb, det er jo ikke bare trasévalg det er snakk om, men et helt arrangement som han og Lien har stablet på beina i tillegg til det vanlige Birken-kjøret.

Det som kanskje skaper noen negative vibrasjoner i etterkant var mangelen på kunnskap om hva man gikk til av partier. Det kunne ikke Aksel Selmer gjøre noe med siden traseen skulle holdes hemmelig og siden han ikke er herre over været. Med andre ord en del av det man sa ja til når man meldte seg på.

En skal heller ikke undervurdere, hvor mye det har å si at løypa var ukjent for alle, at det ikke gikk an å venne seg til den med gjennomganger på forhånd. Sikkert verst for vår ambisiøse elite, som antageligvis finpusser på denne måten med sporvalg, kraftdosering, o.l. i håp om å hente inn noen sekunder her og der.

Martin

Helt enig med deg Martin, Aksel Selmer fortjener all skryt for jobben han har gjort.

Det virker som om tilbakemeldingene fra oss mosjonister hovedsakelig enten er mye skryt av ULTRA-birken eller innrømmelser på at dette var over ens ferdigheter, kapasitet etc.

Det som slår meg er at når en av de ambisiøse bryter så er det til dels kraftig kritikk av løypa. Eksternalisering er en flott båt ikke sant?

ULTRA-birken var varslet som et ekstremritt og det var et ekstremritt. Håper det fortsetter å bli et ektsremritt.

For å fullføre ekstremritt krevdes ekstra fokus på forberedelser og gjennomføring. Mange av de som brøt tror jeg bommet her. Da blir det litt patetisk å gå så kraftig ut mot løypa. Løypa var helt lik for alle. Løypa var best for de beste. Været var likt for alle. Været var best for de beste.

Personlig la jeg stor fokus på planleggingen og gjennomføringen. Hadde riktige klær på meg og med meg. Passet ekstra godt på hvor jeg satte foten og på å bære sykkelen over hindringer så skader ikke oppsto.
Jeg fullførte = Jeg hadde riktig forberedelse og gjennomføring. Dermed blir jeg litt stolt over å beherske ultrabirken bedre enn mange av de som brøt ICON_SMILE

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Birken MTB maraton [Re: gunner_one] #1017070 30/08/2010 07:15
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
Det er vel nesten så enkelt som dette:

Ola Kjøren viste at det var mulig å gjennomføre Ultrabirken 2010 på litt under fem og en halv time. MED punktering, om jeg forstår det rett.

At vi andre brukte mellom én og fem timer mer, skyldes nok i hovedsak at vi ikke er like gode til å sykle som Ola. Jeg synes ikke vi kan klandre Aksel eller traseen for det.

Aksel: Jeg håper du tar et nytt år som Ultra-stifinner. Jeg (gru-)gleder meg til neste Ultrabirk!

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Birken MTB maraton [Re: TFN] #1017092 30/08/2010 07:46
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Det levde i allefall opp til navnet og var morsomt så lenge det varte.. Det er vel så enkelt som at jeg ikke er så Ultra og sikkert passer bedre i vanlig birken siden jeg ikke kom til mål.
Den beste vant og veldig moro at det var Ola!

Re: Birken MTB maraton [Re: ] #1017134 30/08/2010 08:18
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: anonymous13
Sitat: M@rtin
Jeg synes at det å diskutere løypa i etterkant ikke er helt uproblematisk

Det er vel adskillig mer problematisk hvis løypa _ikke_ skal diskuteres i etterkant.

Misforstå fra rett: Selvfølgelig er det riktig å diskutere løypa i etterkant, men jeg ønsker å påpeke at man - gitt visse føringer - fort kan ende opp i et lite konstruktivt hjørne.

Martin

Re: Birken MTB maraton [Re: ] #1017153 30/08/2010 08:33
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anonymous13

Diskusjonen er på sin plass i dette rittet og i flere andre (f.eks Terrengsykkelrittet), hvor det flere partier som ikke lar seg sykle med mindre en har en kombinasjon at tekniske ferdigheter og kondisjon som er forbeholdt en håndfull ryttere.

Jeg sier ikke at det er noe galt med slike løyper, men det er greit å opplyse om at "dersom du ikke er blant Norges aller beste terrengsyklister, vil du måtte regne med minst en times dytting av sykkelen".

Hurra for Ultrastart på Lillehammer eller Sjusjøen neste år!

Det siste er jeg fullstendig enig i!!1 (ettersom jeg har andre planer enn å bo i telt neste år)

Etter å ha sett nesten alle humpe forbi vil jeg slå fast at mange ikke hadde de nødvendige forutsetningene til å stille til start både mtp kondisjon og ikke minst teknikk.* Jeg kan lese godt nok til å forstå hva som ventet her og dette var helt i samsvar med det som "ble lovet". Hadde det vært tørt ville det jo vært genialt...

Hele terrengsykkelrittet-traseen har blitt syklet. Selv har jeg kun et par steder som jeg ikke har tatt en eller annen gang, riktignok på trening. Jeg vil ikke være med på at jeg utgjør en håndfull ryttere, i så fall er det Ottar sine hender vi snakker om.

Sykle lange turer på sti uten å stoppe en halvtime ved hver stein for å ta bilder, bygge om sykkelen, skravle osv er en ganske enkel måte å bli mye bedre til dette uten å kreve fullstendig omlegging av de få morsomme rittene vi har

* til å ha det gøy på en regnværsdag

Redigert av GogBozen; 30/08/2010 08:45.

No added style
Re: Birken MTB maraton [Re: ] #1017155 30/08/2010 08:36
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som potensiell deltaker synes jeg også at det er interessant å følge skildringer og diskusjoner om løypa nå i etterkant. Det er også nyttig for arrangøren.

Det er flott å høre at det er mange fornøyde ddeltakere, og det gleder meg at det kommer nye ritt som setter krav til mye annet enn lagtempoegenskaper. Det trenger vi!

Vi har imidlertid ulike forutsetninger og preferanser, så for meg som trives best i "syklbart terreng" er det så absolutt nyttig å få greie på at her er det så mye labbing at jeg kan konsentrere meg om andre ritt.

Re: Birken MTB maraton [Re: TFN] #1017161 30/08/2010 08:42
RHellem Offline
Fersking
Fersking
Sitat: TFN
At vi andre brukte mellom én og fem timer mer, skyldes nok i hovedsak at vi ikke er like gode til å sykle som Ola. Jeg synes ikke vi kan klandre Aksel eller traseen for det.

Legg også til at vi er mer opptatt av value for money, for jeg så nemlig på tv at han stoppa ikke et sekund på siste matstasjon, jeg derimot spiste vel 3 boller, 6-7 Gjendekjeks med sjokolade, drakk to Powerade, ei vann, lånte håndkle fra saniteten for å varme hendene, pratet skit osv, osv...

Syns forøvrig løypa var akkurat sånn den burde være, skal sykkelalternativet på noen måte kunne sammenlignes med Ultrabirken løp, så må jo løypa være minst så tøff som den var...inkludert gåpartier. Ultrabirken må jo by på noe annet enn bare "litt lengre enn alt annet" skal det kunne forsvare navnet...

Kudos til Selmer den dag i dag (selv om jeg ikke sendte han varme tanker på fredagen :-) )

Re: Birken MTB maraton [Re: RHellem] #1017173 30/08/2010 09:01
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter nye ritt er det viktig med tilbakemeldinger. Både ris og ros er på sin plass. Målet må vel være å bli bedre. Det meste var veldig bra. Men noe kan helt klart bli bedre. Det må vel både Selmer og arangøren være glade for å høre. Hvis jeg hadde arrangert dette rittet ville jeg vært glad for enhver tilbakemelding. Både ris og ros.

Re: Birken MTB maraton [Re: RHellem] #1017176 30/08/2010 09:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: RHellem

Syns forøvrig løypa var akkurat sånn den burde være, skal sykkelalternativet på noen måte kunne sammenlignes med Ultrabirken løp, så må jo løypa være minst så tøff som den var...inkludert gåpartier.

Hvorfor må gåpartier vare inkludert? Er sjelvklart helt ok at man må gå av sykkeln i vanskliga partier i bland men hvis det blir gåing i mange minuter i et strekk også før eliten er det ikke sykling enlig mig. Når en av norges beste tekniske syklister synes en del av løypa ikke fungerte under lørdagens forhold så sier vel det en del?

Quote:

Ultrabirken må jo by på noe annet enn bare "litt lengre enn alt annet" skal det kunne forsvare navnet...

Dette skjønner jeg ikke heller. Vem er det som har bestemt vad som ska ingå i ultra begreppet? Et langt ritt med mye terreng der det meste er sykkelbart før en ok tekniskt syklist borde vel også kunna kallas ultra?

Jeg kan definitivt tenka mig at sykle neste år men långa gå partier, vassing i vann og mye grus er ialle fall ikke det jeg vil ha i et sykkel ritt.

Det beste skulle nog vare at starte i lillehammer.

Re: Birken MTB maraton [Re: Oddefa] #1017178 30/08/2010 09:05
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: oddefa

Dårlig ide.
Blir bare mere plunder med privatlogistikk og minsker muligheten for meg å være med til neste år betraktelig.
Start og mål på samme flekken derimot.......

Re: Birken MTB maraton [Re: fredriks] #1017189 30/08/2010 09:14
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: fredriks
Jeg kan definitivt tenka mig at sykle neste år men långa gå partier, vassing i vann og mye grus er ialle fall ikke det jeg vil ha i et sykkel ritt..

Da stiller du strenge og umulige krav gitt og du kan ikke delta her. Her var det både mye gåing, mye vann og mye grus så dette er ikke noe for deg.. Det eneste alternativet til det håpløse gåpartiet var grusen da eventuelle andre stier som kunne bundet sammen løypa ikke var mulige pga. grunneiere hvis jeg forstod Aksel riktig. Personlig synes jeg det å følge vanlige birkenløypa fra Bringbu til Sjusjøen ville vært bedre da det likevel var mer enn nok sti, men regner med det ville blitt veldig mye klaging da også.
Jeg konkluderer med at det er veldig flott at birken adm får til dette sammen med Aksel og håper det blir neste år også. Håper 500 stiller da og, kanskje noen trenger langing..?

Side 56 av 63 1 2 54 55 56 57 58 62 63

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå