Gratulerer til alle som har fullført, dere står det stor respekt av!
Kult at Ola får vist at han er best når det blir virkelig teknisk. Svaland og Bjørnstad holdt greit følge til Storåsen, men frem dit var det vel stort sett grus eller løping. Men så fort stiene ble slik at de kan sykles kjørte han jevnt i fra. Skjønner at løypen får blandede mottagelser, men det må jo nesten være såpass for at teknisk dyktige skal ha en skikkelig fordel. Bortsett fra Mostestien da, der er vel avdanka langrennsløpere raskere enn syklister.
Ellers ser det ut til at jeg faktisk fikk rett i at mange ville bruke opp mot 10 timer. En rask titt på resultatlisten viser at rundt 40 stk brukte over 10 timer.
Stemme bak meg: - Tror jeg kjører litt fortere enn deg nå. - Vil du forbi? - Ja, men det er ikke noe stress altså. - Kjører inn på siden her jeg. - Ja, det er bra, takk! - Selv takk!
Mye annet er sagt, men dette oppsummerer min følelse ganske bra.
Jeg visste jo egentlig at jeg ikke var trent for å holde på så lenge, men håpet at stiene skulle være litt snillere og tørrere enn de viste seg å være. At noen greier under 6 timer på dette er imponerende! Brukte selv 9:28 og var helt skjelven på stiene. Hadde ikke kraft til å holde fornuftig fart, og nedover ble jeg ordentlig pingle-pyse etter 3 kolbøtter og 4 sidelengse ruller. En nøtteknekker mot styret gjorde heller ikke saken bedre...
Jeg er glad for å ha gjennomført, men tror jeg må innse at dette blir for langt og for teknisk for meg.
Takk til alle for veldig hyggelig stemning i løypa!
Øystein - som egentlig må innse at han er godværs- og (mest) grussyklist
Stemme bak meg: - Tror jeg kjører litt fortere enn deg nå. - Vil du forbi? - Ja, men det er ikke noe stress altså. - Kjører inn på siden her jeg. - Ja, det er bra, takk! - Selv takk!
Lurer på om det var meg
Her er det mange som har noe å lære av deg. I utlandet (tyskspråklig og engelskspråklig) forteller man den foran hvilken side man har tenkt å passere på, så er det opp til den foran å gjøre det beste ut av situasjonen. I Norge er det plutselig greit at den bak kommanderer den foran til å flytte seg enten til høyre eller venstre. Jeg gjør enten som Trond Vidar, eller så roper jeg "Kommer på Venstre", det synes jeg er mye hyggeligere.
I siste Nissan Cup på Skullerud ble jeg (og Josse) tatt igjen av en United Bakeries-rytter som skrek "HOLD HØYRE" et par ganger ca halvveis ute på stipartiet i den store sløyfa. Jeg ble irritert, men gjorde allikevel det, og tok det vanskelige høyresporet mens UB tok det lette venstresporet. Siden høyresporet er kortere, og dermed raskere hvis man sykler greit teknisk, kom jeg allikevel ut foran han igjen og måtte nok en gang høre "HOLD HØYRE!" mens jeg så etter en mulighet til å gjøre akkurat det. Da han passerte ropte jeg at det ikke er opp til han å bestemme hvor jeg skal sykle, og at han kanskje får litt mer velvilje ved å rope "KOMMER PÅ VENSTRE". Svaret var da "Det er jo det jeg sier! HOLD HØYRE FOR FAEN!". I det partiet han ville forbi var han ikke spesielt mye raskere heller, jeg holdt hjulet hans helt til vi var ute på grusen.
Senere i rittet ble vi tatt igjen av to andre ryttere, de ropte "Hei hei, gutter", og vi svingte lett ut. Og så og "Tusen takk!" da de passerte. Er det så vanskelig å være litt høflig, da?
Neste gang jeg så igjen høyremannen var da han kom løpende over mål med blodig kne og noe galt med sykkelen. Poetic justice?
Vel blåst, takk gud for at jeg ikke gikk tom. Stiene etter Pellestova var fantastiske så lenge man (relativt sett) hadde igjen krefter og konsentrasjon.
Takk til Gaute og Stein Vegar for godt selskap hele veien.
Ha-ha. Det var nok meg. Mye god stemning ute og gikk. (Og sykla.) Feelgood hele veien.
Mulig det var deg, men da var det ikke meg Jeg var nok et godt stykke bak deg hele veien fra Rena.
Det var generelt veldig god stemning og småprat hele veien og høflige passeringer. Dette var mitt andre ritt ever (Birken i 99), så jeg vet ikke helt hvordan dette egentlig foregår utover det jeg har lest om. Men den gode stemingen gjorde Ultraen til en hyggelig opplevelse tross elendig vær og vanskelige forhold.
Ha-ha. Det var nok meg. Mye god stemning ute og gikk. (Og sykla.) Feelgood hele veien.
›Andreas
Flere som hadde denne dialogen ser jeg nå. Det er jo bra.
Det her var virkelig en Ultratur ja. Var litt småskeptisk på forhånd da jeg gikk på en skikkelig smell og fikk et litt for velretta slag i dempegaffelen på Markathrillern forrige helg. Det resulterte i en noe stivere demper enn jeg kunne ønska, så i dag er armene delvis ute av drift.
Ellers må jeg applaudere arrangørene for å prøve ut det her. Det tidligere mye nevnte trillepartiet kunne nok vært unngått, men ellers ei fantastisk løype som hvertfall ga mer enn nok utfordringer til meg.
For min del starta turen rolig (sjeldent opplevd så mye rolig kjøring i starten av et ritt). Etter 4 mil begynte gira å slite. Fra da av var minste klinga framme forbudt område. Det gikk forsåvidt bra fram til det andre lange stipartiet etter Sjusjøen. Tusen takk til storebror (Stige her på forumet) som var villig til å ta det litt roligere for å vente på meg som kom traskende oppover bakkene. Og girproblema ville ikke ta slutt. 500 meter etter siste matstasjon røyk girøret og bakgirvekslern. Etter 2 sekunds motivasjonssvikt bestemte jeg meg for å fullføre. Bygde provisorisk over til singlespeed (og sa takk og farvel til storebror), men måtte allikevel jogge/gå opp til Nevelfjell. Der blei det litt mer mekking, og drivverket holdt noenlunde til jeg kom inn på grusvegen. Derfra blei det jogging i alle motbakker og flater på de resterende 15 km inn til mål. Takk til alle som kom med oppmuntringer! Alt i alt er jeg godt fornøyd med å springe over målstreken bærende på sykkelen til tida 9.04.20. Det er jo tross alt Ultra!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Noen tanker dagen derpå. Håper Lunkefjell-Hitfjell-Nevelfjell-mål beholdes hvis Ultrabirken fortsettes (noe det selvsagt gjør). Ser ikke noen bedre alternativ. Hvorvidt dette partiet har flytstier/eller knotstier er sikkert veldig individuelt. Selv mener jeg de har lange partier med begge, men med knotstier i positivt fortegn. Det har sikkert blitt skrevet litt om flytstiene i området på terrengsykkel.no, som igjen har fått noen til å danne seg et bilde. Husk da at i strålende sol, en kompisgjeng, god tid,lange pauser etc oppleves jo stiene på en annen måte. Opp til Hitfjell f.eks sykler du greit på en stitur, når det er tørt, fine/ok bein et. Når du har sykla 8-9 mil i ritt tempo og det er bløtt er det en annen sak, i tillegg til at en stresser litt mer pga konkurranse. Blir fort en annen opplevelse hvis en ikke koder seg inn på at slik er det.
Jeg mener at Ultrabirken skal heller ha mer sti en mindre sti. Moste-stien som frustrer mange, var en opptur i starten, dvs sykkelbar og morsom opp, så sluttet det å være sti, men klart, den hadde vært en annen opplevelse i tørt vær. Siden vi driver utendørsidrett må vi tåle gjørme og overvann.
At vi må sykle så langt før godstiene (mener jeg da hehe) er så klart litt uheldig for oss som ikke er så sterk på grus, og iallefall for min del når kroppen ikker funker, men ser jo at det uungålig. Lenger nord som Anerz foreslår er muligens en mulighet, men ikke godt nok kjent der. Bringebu-Rondanestien som Elgvenn nevner (via Halgtusveen) har jeg gått, her vil der bli mye trilling oppover + en del myr. Derimot hadde nedkjøring til Bjønnåsen vært morsom (tror jeg, har kun gått der, lyst å teste den). Alternativet med å følge birketrasen til Storåsen vet jeg ikke om jeg setter like stor pris på (pga syklet der så ofte, og greit med et skille, dog ikke et must). Men avviser ikke det heller og ser jo at vi vil bruke en time kortere til Lunkefjell, så kan vi heller ha litt sikk på stiene rundt Lillehammer (ikke kjent der bortsett fra løpebirktrasen, men forstår det som at det er mye bra der).
Det som er bra er at alle (Kjøren som vant, de som brukte 10 timer og alle oss andre) syntes løypa var hard. Det skal den være, det skal være slit. Enig at det bra merket.
Enig i det som sies om kommunikasjon på stiene, god toleranse, tar hensyn etc. Gratulerer til Zwartander for godt gjennomført ritt og smart løpsopplegg.
Er klar for Ultrabirken 2011. Neste år tror jeg skal prøve meg på lørdagsbirken også. Ble litt inspirert av Elgvenn i dag (utrolig bra innsats disse dagene). Når jeg kjørte opp til Rena kl 06 i morges var jeg skjeleglad at jeg ikke skulle sykle, men når jeg kom opp til Lillehammer så kjønte jeg hva jeg savnet med å ikke sykle birken, nemlig gleden av å komme i mål, alltid et høydepunkt. Men i og med at jeg ikke er helt i form hadde jo ikke det vært lurt. Beina er ok etter ultrabirken tross alt.
Dobbel gjennomført. Status Ultra 6,23 med svært gode bein og en sykkel som ikke holdt til mål (les DT swiss gaffel som fant det for gått å bli stiv fra Naterudstilen!!) Birken 3,19, med topp sykkel men en overkropp som var utslitt fra dagen før, men bein som var ok.
En liten oppsumering fra meg: Hadde gledet meg skikkelig til rittet helt siden jeg meldte meg på og hadde planner om å få i gang en bra form inn mot rittet. De siste ukene har jeg ikke vært fornøyd med hvordan kroppen har vært; har slitt fælt med å henge med i teten i de siste ritta og tok det temmelig rolig de siste par ukene, med et par korte hardøkter forrige helg. Følte meg derfor fin og uthvilt på torsdag, og fortsatt, sterk i trua.
Starten gikk relativt kontrollert og jeg plasserte meg rundt 20 inn i terrenget. Fikk ikke helt den ønskede responsen fra kroppen, og måtte slippe meg litt ned. Var litt irritert på dette tidspunktet og det hjalp ikke da jeg hørte at jeg var rundt 25. på Skramstad. Fra Djuposet endte jeg ut med en temmelig kjøresterk herremann og vi kjørte oss opp til skuddhold på ei litt større pulje foran. Disse tok jeg igjen i terrenget etter Bjønnåsbrua og dermed var vi ei stor gruppe ut på grusen og fram til knotepartiet. Jeg følte at jeg hadde kjørt ganske moderat på dette tidspunktet, så blei litt overrasket da jeg kjente kramper på innsida låra da vi begynte å spasere. Heldigvis gikk det ganske sakte med de andre i denne gruppa, så jeg hadde god tid til å stoppe og tøye flere ganger samtidig som vi var tre stykker som glei ifra.
Vi hjalp hverandre litt da vi kom ut på grusen, retning Sjusjøen, men jeg måtte etterhvert ta litt eget tempo og lot dermed én stikke av. Kjørte veldig lette gir, prøvde å sette meg litt annerledes på sykkelen og hadde i meg næring, og følte at jeg fikk litt overtaket på krampene etter en stund. Vel framme på Sjusjøen hadde jeg tatt innpå han jeg lot gå og så flere ryttere rett framfor meg, bl.a. Rune. Fikk litt ekstra krefter da terrenget begynte, men var litt redd for dekka (RK 2.2 SS), samtidig som jeg visste at Rune var bedre utfor enn meg, så tok litt eget tempo. Han glei dermed ifra, men jeg følte jeg fikk bra flyt etterhvert og passerte stadig flere ryttere. Har tidligere i år hatt oppadgående kurve på de fleste ritt, og det var slettes ikke noen ulempe å føle seg frisk i huet og samtidig ha krefter til å kunne trå på litt etter å ha vært ute i 4-5t+. Jeg hadde dog litt respekt for de bratteste kneikene så holdt igjen litegran. Og det skal innrømmes at da jeg kom opp på Nevelfjell var jeg glad det var utfor til mål.
Endte opp som 11.mann og må si meg godt fornøyd med det. Hadde selvfølgelig vært fint med én plass lenger opp på lista, men når jeg ikke klarer å sykle bedre enn det jeg gjorde ut fra start, så får det værra.
Flere som hadde permanent stiv DT swiss fra Natrudstilen gitt. Det var uvant kost å bli så til de grader frakjørt i utforkjøringene i fjellterrenget. Etter 2 uker på ramma med diaré var det helt greit å komme i mål på 6.48.
Dobbel gjennomført. Status Ultra 6,23 med svært gode bein og en sykkel som ikke holdt til mål (les DT swiss gaffel som fant det for gått å bli stiv fra Naterudstilen!!) Birken 3,19, med topp sykkel men en overkropp som var utslitt fra dagen før, men bein som var ok.
Gratulerer. I en annen liga enn meg ser jeg, men vi er i den eksklusive klubben av dobbeltbirkere! Etterhvert dukker det vel opp ei liste over hvor mange som fullførte begge tenker jeg!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Foresten, synes jeg starten også var bra, men kanskje intervallstart hadde vært lurt. F.eks start 08, delt på 4 puljer a 125. Kan fredagsbirken starte 8.20, jeg var relativt tregt oppe på Skramstad og opplevde ikke mye kaos i blandingen mellom fredagsbirken og ultrabirken, så om de starter nærmere tror jeg det går bra.
Foresten, er det noen av datageniene her som kan lage en totalliste over ultrabirken (ikke klassevis) med utgangspunkt i den exellisten ? Kan jo telle og finne totalplassering, men hadde vært kult med komplett liste, like interessant med total som klasse synes jeg, da kan en se mer tydelig hvem en syklet sammen med.
Grattis Elgvenn, imponerende med merket i dag etter Ultraen i går.
Jeg er imponert over tidene til folk jeg sykler sammen med til vanlig også, og til tidene til andre her på forumet, og det med sykler som knapt henger sammen ("Cleatsene datt av, gaffer'n slutta å funke, jeg punga, hadde chainsuck hele tia, bremsene funka ikke, jeg hadde kramper, diaré og var forkjøla og helt utslitt, og trilla omsider inn på 6.39")
("Cleatsene datt av, gaffer'n slutta å funke, jeg punga, hadde chainsuck hele tia, bremsene funka ikke, jeg hadde kramper, diaré og var forkjøla og helt utslitt, og trilla omsider inn på 6.39")
Aksel, Mathias og andre som har stått for forhåndsomtalen av løypa har vært snille. Jeg opplevde det som beinhardt, og mildt sagt brutalt til tider. Men været skal nok få litt av skylda for det.
Opp til Skramstad tror jeg det var et veldig fint valg av trase. Snille stier uten særlige tekniske utfordringer. Dessverre er bunnen slik at i regn så blir det kun gjørme og det ødelegger dessverre gleden. Men slik er det. Frem til Bjønnås var det trivelig følge med FredagsBirken. Fra Bjønnås til Sjusjøen husker jeg bare som et slit bestående av forferdelige grusstigninger og vassing i rødmerkede stier. Og kombinasjonen røde stier og massiv nedbør er som regel gitt. Målet var derfor hele tiden Sjusjøen, for da var vi lovet speedy høyfjellsstier.
Når man passerer Sjusjøen på drøye 5 timer og vet man er litt over halvveis så blir begrepet speedy veldig relativt. Men vel i gang med første del med fjellstier så var det en fryd. Vannet fosset bokstavelig i stiene, men fortsatt fikk man fin flyt. Et perleparti - muligens fordi man var så glad for å endelig treffe stier som var verdt å sykle. Og visste at dagens grusklatringer var unnagjort. Jeg hadde en stund fint følge av en Niner-mann og ting var moro.
Når jeg kom til stien som går opp fra Reinsvatnet og ender på grusen før Pellestova så var jeg havnet i ingenmannsland. Og jeg kunne ikke lenger bruke bakgiret. Det ble et langt og tungt stiparti. Ukonsentrert og sliten, og litt lei av defekt gir og ingen medsyklister for motivasjon. Traff kanter, mistet balansen, stoppet i alle små hindringer. Det ble langt og fryktelig kaldt frem til Pellestova.
Pellestova ga 30 min teknisk pit-stop iflg Polar'en. Da hadde jeg syklet i drøye 7:30. Mens jeg sto der så kom det med jevne mellomrom folk. Alle med smil og pågangsmot. Imponerende folk, disse UltraBirkerne. Så slitne, så glade!
Siste del mot mål ble fortsatt med få gir og i ensom majestet. Herlig utstikt på toppen, flott nedkjøring og vel nede på veien igjen så var det faktisk bare å trille til mål. Jeg trodde det skulle være stier ned til skistadion, men det var jo bare hvile. Egentlig glad for det. Jeg hadde penger og bankkort i sekken og må si jeg ble veldig fristet når jeg passerte Nordseter Pizza(eller hva det het).
Far min som er en gammel traver i gamet og har deltatt og sett mange mosjonsløp tidligere sto og heiet i siste motbakke på asfalten før man triller ned til skistadion. Han var rett og slett imponert over deltakernes holdning. Han sa samtlige som passerte hilset og smilte. Det hadde han aldri opplevd før. Selv Kjøren tok seg tid til et realt glis.....men hvem hadde vel ikke klart det om man syklet slik!
Takk til alle medsyklister for ekstremt trivelig selskap. Det er deilig å ha litt selvironi underveis.
Simenf; takk for bra reise og takk medsyklisten din for tilbudet om nytt bakgir
("Cleatsene datt av, gaffer'n slutta å funke, jeg punga, hadde chainsuck hele tia, bremsene funka ikke, jeg hadde kramper, diaré og var forkjøla og helt utslitt, og trilla omsider inn på 6.39")
Foresten, synes jeg starten også var bra, men kanskje intervallstart hadde vært lurt. F.eks start 08, delt på 4 puljer a 125. Kan fredagsbirken starte 8.20, jeg var relativt tregt oppe på Skramstad og opplevde ikke mye kaos i blandingen mellom fredagsbirken og ultrabirken, så om de starter nærmere tror jeg det går bra.
Foresten, er det noen av datageniene her som kan lage en totalliste over ultrabirken (ikke klassevis) med utgangspunkt i den exellisten ? Kan jo telle og finne totalplassering, men hadde vært kult med komplett liste, like interessant med total som klasse synes jeg, da kan en se mer tydelig hvem en syklet sammen med.
Last ned excel-arket fra Birken.no. Sorter (Data->Sorter, og velg Tid fra lavt til høyt.) på tid, så ser du forløpende plassering likt radnummeret
Noen som har noen gode råd om hvordan dagen derpå behandle muskler som fortsatt har krampetendenser, og ellers føles som om de er blitt 25% kortere etter gårsdagens UB?
For øvrig veddr. funke/ikke funke - kan bare legge meg nesegrus i ovasjoner over sykkelen min. Epic´en (09 SW) fungerte fantastisk gjennom hele rittet (Hva med din Øyvind - du hadde vel ikke noe problemer med den tiden/plasseringen?). Selv om hele krankpartiet var en eneste stor gjørmeklump armert med gress og grus - ikke ett eneste problem.
Så for øvrig (ja, ble passert av flere) med ca samme sykkel - noen erfaringer å dele?
Håper Lunkefjell-Hitfjell-Nevelfjell-mål beholdes hvis Ultrabirken fortsettes (noe det selvsagt gjør). Ser ikke noen bedre alternativ.
Vi må jo ha med Reinsfjell og den flotte lille saken nedom Malmtjørnet før Pellestova også (disse kan kjøres etter Hitfjell). Det blir sikkert bare en time ekstra. Og så må vi ikke glemme en tur oppom Hafjelltoppen. Da har vi straks akkumulert så mye ekstra tid at en mer direkte linje til Sjusjøen kan kjøres, og vi unngår gjørmebadinga før Natrudstilen. Hører du det, Aksel: planen er klar. Det er bare å begynne å bearbeide grunneierne.
Last ned excel-arket fra Birken.no. Sorter (Data->Sorter, og velg Tid fra lavt til høyt.) på tid, så ser du forløpende plassering likt radnummeret
Takk, det var jo lett. Har jeg lært litt exel i dag også:). Ser jeg er akkurat mitt på, med noen plassers margin foran midten. Har nesten samme plassering (ca 10 plasser bak det igjen) på de to andre mellomtidene, litt overrasket over det egentlig. Ser mange andre hopper mye mer. Men skal sies at det var veldig mange som syklet forbi/fra meg mellom der vi skilltes fra Fredagsbirken og fram til Sjusjøen, deretter tok jeg igjen mange fra Lunkefjell og til mål, selv om noen der også tråkket fra meg (iallefall noen som kom forbi ved Nevelvannet, " tar dere igjen nedover" sa jeg, men de så jeg ikke igjen hehe) + noen som forsvant på vei til Pellestova.
Håper Lunkefjell-Hitfjell-Nevelfjell-mål beholdes hvis Ultrabirken fortsettes (noe det selvsagt gjør). Ser ikke noen bedre alternativ.
Vi må jo ha med Reinsfjell og den flotte lille saken nedom Malmtjørnet før Pellestova også (disse kan kjøres etter Hitfjell). Det blir sikkert bare en time ekstra. Og så må vi ikke glemme en tur oppom Hafjelltoppen. Da har vi straks akkumulert så mye ekstra tid at en mer direkte linje til Sjusjøen kan kjøres, og vi unngår gjørmebadinga før Natrudstilen. Hører du det, Aksel: planen er klar. Det er bare å begynne å bearbeide grunneierne.
En stor gratulasjon til Aksel & Co som tør å arrangere noe helt annet. Jeg synes det var supermorsomt!!! Også en stor honnør til alle jeg var i nærheten av, makalaust hyggelig tone hele veien, og stadig vekk litt hyggelige kommentarer, pisspreik og glising. Opptur!
Traseen til Skramstad var overraskende bra, og videre til Bjønnåsbrua var det som forventa. Mye knot ved Ljøsheim ble vel ekstra ille på grunn av været, men i løpet av sju-åtte timers ultra-ritt synes jeg overhodet ikke dette ødelegger for rittet, selv om jeg også er enig i at det sikkert er mulig å finne forbedringer (uten å kjenne til grunneiernes holdninger).
Fjellpartiet etter Storåsen var kjempegøy, masse flott sti og heldigvis teknisk utfordrende. Og det var ekstra hyggelig å bli liggende mye sammen med henrikg, gaute og etter hvert Finn Vegard. Takk for en flott tur. Superfly 100 var veldig bra, til tross for eventyrlig slark i bakramma siste par timene. Men jeg tapte ikke noe på det, og kom inn på (for min del) superhyggelige 6.24.
Jeg er også med god margin barnslig nok til å glede meg over at jeg fikk karra meg over målstreken før nevnte bande, jeg hadde sett røde prikker i halvannen time og var for sliten til å bremse noe særlig de siste par minuttene, og uansett så hadde vel bakramma best av å bare være med på trilletur uten øvrige påkjenninger :-)
En stor gratulasjon til alle Menn av begge kjønn som greide det, og lykke til til neste år for dere andre. Ingen nevnt, ingen glemt.
sv avholdsmann (dette innlegget er en helt kontrollert sprekk)