Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

CykelVasan

Re: CykelVasan [Re: JanM] #1005720 15/08/2010 22:17
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: JanM
Noen som har en race-report å dele?

Vær forsiktig hva du spør om...

Morsomt ritt igjen, og jeg fulgte planen jeg skrev over sånn omtrent. Jeg har vaket rundt forkjølelse hele uka og var litt usikker på meg selv, men hadde alt i alt en meget god dag på sykkelen. Jeg har forbedret rsultatene mine kraftig i år, og får stadig nye erfaringer å fordøye om å sykle i raske startpuljer. Jeg har alltid satt meg små læringsmål eller fokusområder i alle ritt jeg er med i, i tillegg til best mulig resultat selvsagt. Nå er de dermed enda viktigere.

Jeg startet i startled 2. Som vanlig begynte jeg rittet litt overmodig, men denne gang kunne jeg altså dekke meg bak at det var en slags bevisst taktikk. Jeg gikk direkte i rød sone opp første bakke for å komme i best mulig felt der det blir litt slakere. Det virket også lurt å prøve å komme foran de mest vinglete syklistene, det var en del bråbremser, nestenvelt og generelt litt uryddige greier.

Det gikk imidlertid så langt opp i blodrødt at jeg måtte slippe meg ned til gruppa bak, men den satte seg etter hvert, og så gikk det styggfort lenge. Det ble et ganske stort felt ut på asfalten. Mitt utrenede øye syntes dette feltet så enda litt mer bekymringsfullt texas vinglete ut enn vanlig, så jeg la meg bak på halen, og det var lurt (jeg vet at det tryggeste stedet i et felt er i teten, men jeg er ikke god nok i feltkjøring til å ligge der). På en helt oversiktig strekke veltet noen midt inni og dro med seg fler, jeg kom meg unna med et nødskrik. Deretter ble det kjøring i mindre grupper for å ta inn de som hadde ligget foran velten og nå lå som en prikk i horisonten. Det samlet seg etter hvert en gruppe igjen. Denne gruppa ble til slutt tolv stykker.

Det var rimelig bra kjøring frem til det var rundt to mil igjen, men så gikk det tidvis litt vel tregt syntes jeg. Problemet var at det var liten interesse for å hekte av noen, som jeg gjerne vil siden jeg ikke har noe rykk. Opp bakker og i noen terrengpartier splittet det seg litt, men enten viljen eller evnen til å holde et hardt tempo foran var for dårlig. Noen fikk en liten luke, så kom det ett eller annet diesellokomotiv som var helt fornøyd med å taue 10 vogner frem i totalt jevn hastighet - og så skru ned et knepp eller to på tempoet når de var i kapp med rømlingene. Også når det var tendenser til luker i rekka bakover. Jeg prøvde både å dra opp farta og å rykke, men hadde ikke krefter nok til å få noe ut av det. Eller så gjorde jeg det ikke riktig. Eller helst begge deler, tenker jeg.

Det positive var at jeg skjønte jeg hadde et visst rykk allikevel, selv i dette selskapet. Det hadde jeg jo ikke trodd. Kunne jeg time det riktig hadde jeg et verktøy for å gjøre et ærlig forsøk på slutten.

Inn i Mora by var det bare å hente frem spurtteorifragmentene man har samlet opp her og der, og komme blant de 3-4 første i rekka over kneikene for å ha best mulig kontroll på hva som skjedde. Med en kilometer eller så igjen fikk to en ørliten luke. Denne ville nok også bli kjørt inn, men det var bare å kaste seg med i forsøket for å få strukket ut dieseltoget mest mulig. Loket dro ganske riktig toget sitt opp nok en gang og folk kom forsøksvis på høyre og venstre av meg på oppløpet, men det hadde nok strukket seg en del. De siste hundre meterene kom litt brått på, jeg nølte litt for ubesluttsomt et øyeblikk og visste ikke akkurat hva jeg skulle gjøre, klinte dermed ikke til maks til i spurten og ble vel nummer fire, men det var den første spurten jeg har vært med i siden 1985 så jeg skylder på at ferdighetene har samlet litt rust.

Jeg ante ikke at det var så moro å kjempe om en 154. plass (som altså ble 157.), men mest er jeg bare utrolig fornøyd med resultatet. Og på noen sekunder nær en forbedring av pers med 30 minutter... jeg har kommet langt i år!

Jeg var litt frustrert av ikke å komme løs. Med mer kjørestyrke hadde jeg kunnet rykke og få noe ut av det (og vært frustrert over å ha vært i en for svak gruppe så lenge), eller kunnet henge på den raskere gruppen tidlig (og vært frustrert over ikke å kunne kjøre mer mot slutten i den). Planen er dermed gitt, jeg må trene mer kjørestyrke og få nye frustrasjoner neste år.

Og så må jeg lære å kjøre i gjørme uten å vingle.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: CykelVasan [Re: oyvin] #1005758 16/08/2010 06:08
E
efg Offline
Entusiast
Entusiast
E
Må si meg enig i Ole Chr. vurdering av løypa. Litt mye transport første halvdel, men vesentlig mer artig siste halvdel. Også et stort pluss at løypa følger såpass mye av skiløypa. Det var i hvert fall artig for en som har gått der et par ganger på ski.

Ble forøvrig en noe heftig oppladning til rittet, med salangebytte 15 min før start. Tok ikke sjanse på at de famøse Eclispeslangene skulle holde, da den ene lekker luft som en latexslange på speed. Endte med terskeldrag opp bakken til start, og leverte fra meg bagen 2 min før starten gikk.

Hadde en taktikk om å prøve å henge med så lenge som mulig, så fikk jeg heller sprekke på slutten. Blafret på halen av feltet frem til et par-tre kilometer etter Smågan, men når det ble luke et par plasser forran i køa, var evnen til å øke farten fraværende. Sleit med å henge med gruppa som tok meg igjen på asfalten, men gikk mye lettere da det ble mer grus og skiløyper.

Tatt sesongen ellers i betraktning er jeg brukbart fornøyd med en tid på 2:51, men må si dere gutta som dro feltet i starten har trøkk i skøytene!

Erik
Re: CykelVasan [Re: Gynter] #1005803 16/08/2010 07:06
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: Gynter
Heia! Da kjørte vi trolig sammen den siste halvdelen av løpet tyvtrener! Vet ikke helt om det var jeg som nådde igjen deg eller omvendt. Allerede etter en mil skjønte jeg at noe samarbeide her var umulig og prøvde etter det og holde min "egen" optimale fart hele veien. Dette er vel ett ritt man kunne skrudd av bremsene på før start, for de tror jeg ikke var i bruk :-)

Jeg kjørte over halve rittet med start.nr.902 og etterhvert en med fulldemper og tror camelback som nevnte det var som å sitte i stresslessen hjemme - mulig dette var deg?

Re: CykelVasan [Re: Tjuvtrener] #1005855 16/08/2010 07:59
G
Gynter Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
902 var nok meg ja :-) De man når igjen har som regel nok med å henge på så man kan nesten ikke forvente å få noe hjelp fra dem.
Men blir litt oppgitt når folk velger å bremse istede for å gli frem i front noen sekunder. Men du tok da hvertfall noen føringer så det var bra !! Hadde drømt om å få smake den beryktede blåbærsuppa...men fikk aldri tak i en kopp med det :-(

Re: CykelVasan [Re: Gynter] #1005865 16/08/2010 08:09
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Ok, starta du og i pulje 4? Ble altfor mye krefter brukt første 2-3 mila for min del rent disponeringsmessig for å komme seg frem ifra halen på pulje 4. var vel et ca 3,5 mil at jeg kom i kontakt med deg. La merke til trøya di med "Terrengstyrkeprøven" så jeg tenkte at her var det en som hadde vært ute en vinterdag før. Var merkelig hvordan det ikke var mulig å organisere en rulle over litt tid. Du virket sterk hele veien og hadde de lengste føringene.

Re: CykelVasan [Re: Tjuvtrener] #1005877 16/08/2010 08:29
M
minsten Offline
Entusiast
Entusiast
M
Jeg synes rittet var veldig morsomt. Det hadde jo alt synes jeg. Fine grusveier, sugende grusveier, asfalt med veldig høy fart og sti som det var mulig å sykle på når det er flere en to ryttere som kommer sammen! ICON_SMILE Et veldig morsomt ritt som jeg skal være med på til neste år også! ICON_SMILE

Men det var som flere av dere har nevnt altfor mange som ikke vil dra en eneste meter i gruppene. Det blir for dumt å sitte bak og late som man er sliten for så å prøve å støte på gruppa når det er 2 mil igjen. Det må jo være bedre å samarbeide for å holde høy fart. Men det virker som noen tror de får en bedre plassering av å ligge på halen og spurte inn til en femhundre og ett eller annet plass. Hvis alle samarbeider så blir tiden bedre og da blir samtidig plasseringen bedre! ICON_SMILE

Re: CykelVasan [Re: minsten] #1006365 16/08/2010 16:22
G
Gynter Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Jepp, startet i pulje 4. Men hadde nok ikke mere enn 50-100 føre meg i den pulja! Men hadde ikke noe seeding denne gangen!

Re: CykelVasan [Re: Gynter] #1007537 17/08/2010 20:51
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
sett noen bilder fra rittet?

Re: CykelVasan [Re: Tjuvtrener] #1007539 17/08/2010 20:52
olechr Offline
More than words
More than words
Jepp masse. Er du på facebook?

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: CykelVasan [Re: olechr] #1007540 17/08/2010 20:54
olechr Offline
More than words
More than words

Ambassadør for Scott.
Re: CykelVasan [Re: olechr] #1007545 17/08/2010 20:56
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
nei, aldri sett på Facebook

Re: CykelVasan [Re: Tjuvtrener] #1007564 17/08/2010 21:15
olechr Offline
More than words
More than words
Her er det film nede på venstre side http://svt.se/2.128587/sport

Ambassadør for Scott.
Re: CykelVasan [Re: olechr] #1007749 18/08/2010 08:26
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Er Cykelvasan like kjedelig som Vasaloppet?

Re: CykelVasan [Re: Hekta-MTB] #1007825 18/08/2010 09:50
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Hekta-MTB

Går det at svare på detta?

Hur kan noen jemføre din åsikt av kjedlighetsgrad på et skidrenn med vad du synes er et kjedlig sykkelritt?

Jeg ska førsøke endå.

Min nabo har gått både vasan og birken på ski og han synes vasaloppet er mye morsommare.

Jeg har syklet løypan til markathrillern og syntes det var en dritt kjedlig løypa.

Nick på skidforum synes at birken på ski var kjedlig.

En på forumet skrev føre året at han syntes at vasan på sykkel var morsommare en birken på sykkel.

Samme person syntes at vasaloppet på ski var kjedligare en birken på ski.

Tror nog at svaret er at det beror på vad man synes er et morsomt ritt (eller skirenn).

Re: CykelVasan [Re: Hekta-MTB] #1008016 18/08/2010 12:43
olechr Offline
More than words
More than words

Nei for jeg liker ikke stake.

Ambassadør for Scott.
Re: CykelVasan [Re: olechr] #1008031 18/08/2010 13:00
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: olechr
Nei for jeg liker ikke stake.

Ikke jeg heller, men så barberer jeg heller ikke beina ICON_WINK

Re: CykelVasan [Re: Clotho_NOR] #1008289 18/08/2010 19:52
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Med kjedelig mener jeg løypa ikke hva gud og hverman måtte mene om rennet. Vasaloppet er kun staking og det er kjedelig for meg ihvertfall. Langrenn bør også inneholde klassiske skigange. Skjønner at du er svensk fredriks og at du ble litt fornærma, ikke meningen det altså. ICON_SMILE

Jeg synes også det er kjedelig å kun ligge i samme feltet i hele rittet uten at det skjer ting, uten bakker, uten utfordrende terreng osv. osv.

Men missforstå meg rett da, det er ikke kjedelig kjedelig, men kjedelig relativt sett til andre ritt og skirenn som stort sett er jævla morro og da blir det ikke så kjedelig som ordet kjedelig i sin normale betydning.

Re: CykelVasan [Re: Hekta-MTB] #1008301 18/08/2010 20:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Med kjedelig mener jeg løypa ikke hva gud og hverman måtte mene om rennet. Vasaloppet er kun staking og det er kjedelig for meg ihvertfall. Langrenn bør også inneholde klassiske skigange. Skjønner at du er svensk fredriks og at du ble litt fornærma, ikke meningen det altså. ICON_SMILE

Skrev egentligen vad jeg syntes. Ditt spørsmål gikk ikke at svare på. Jeg blev faktiskt førvånad når min nabo syntes vasaloppet var mye bedre en birken og kom at tenke på det.

Må endå si at jeg er imponert øver at du bare stakkade hele vasaloppet ICON_WINK. Det er endå ikke så mange som har gjort det.

Quote:

Jeg synes også det er kjedelig å kun ligge i samme feltet i hele rittet uten at det skjer ting, uten bakker, uten utfordrende terreng osv. osv.

Jeg tror ditt spørsmål hade varit bedre hvis du skrevet vad du synes er kjedlig i et sykkelritt i stellet før at si vad du synes er kjedlig i et skirenn. Det er endå ikke så mye stakking inom sykling.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå