Siden bassister og trommeslagere allerede har egne tråder synes jeg er det er på sin plass med en tråd for vokalister også. Tre personlige favoritter i tilfeldig rekkefølge blir
- Maynard James Keenan (Tool) - Mike Patton (Faith No More, Mr. Bungle, Tomahawk etc) - Tom Waits (på en måte så utrolig mye mer enn bare vokalist)
Topp tre vokalister? Den våger jeg meg ikke på, men tre som kanskje kan nevnes:
Alison Krauss, fordi hun neppe er av denne verden.
Radka Toneff, fordi hun var så fantastisk, og dessuten norsk.
Greg Brown, ikke på nivå med de to andre, men får være med fordi han tross alt er en fantastisk låtskriver, musiker og vokalist, og dessuten ikke så kjent her i landet.
Re: Topp tre vokalister
[Re: ]
#104945613/10/201022:25
Herlig at Joe Lynn Turner nevnes, selv om han ikke havner på pallplassen min. Men han er en kandidat sammen med Rob Halford, Bruce Dickinson og Geoff Tate (og Robert Plant).
Men pallen er Ritchie Blackmore relatert nok som den er.
Av vokalister er det så mange kriterier å basere det hele på at det går nesten ikke an. Ser Harket nevnt, hans kvaliteter mener jeg bør måles opp mot mer klassisk skolerte vokalister og da kommer han til kort. Vår egen Sissel er jo bedre;) Det blir iallefall for meg feil å sette han på samme liste som Eddie Vedder...
Ellers er, av artister som formidler sitt eget budskap med stemmen sin, Dyllan og Kurt Cobain der oppe for meg. Chris Cornell og Vedder synger slik jeg liker å høre det.
Paul Rodgers (Bad Company) kom vel høyt på listen når Classic Rock Magazine kåret Best Singer in Rock. Absolutt en dyktig vokalist og frontfigur.
For meg blir det (må nesten følge opp tromme/bass/gitar tråden): - Freddie Mercury (Queen, se live at Wembley, mannen eier publikum fra sekundet han går på scenen) - Ronnie James Dio (ELF, Rainbow, Dio) - Robert Plant (Led Zeppelin)
Men også her kan vi fylle på med Steve Perry (Journey), Bruce Dickinson (Maiden), David Coverdale (Whitesnake og Deep Purple), Eddie Vedder (Pearl Jam), Steven Tyler (Aerosmith).... En liten bonus, Bon Scott, AC/DC er ett band med blues nerve med han bak mikrofonen.
Paul Rodgers (Bad Company) kom vel høyt på listen når Classic Rock Magazine kåret Best Singer in Rock. Absolutt en dyktig vokalist og frontfigur.
For meg blir det (må nesten følge opp tromme/bass/gitar tråden): - Freddie Mercury (Queen, se live at Wembley, mannen eier publikum fra sekundet han går på scenen) - Ronnie James Dio (ELF, Rainbow, Dio) - Robert Plant (Led Zeppelin)
Men også her kan vi fylle på med Steve Perry (Journey), Bruce Dickinson (Maiden), David Coverdale (Whitesnake og Deep Purple), Eddie Vedder (Pearl Jam), Steven Tyler (Aerosmith).... En liten bonus, Bon Scott, AC/DC er ett band med blues nerve med han bak mikrofonen.
Men når det kommer til vokalister...hm...det må nesten skilles på mann og dame her. Blir litt epler og pærer...
Og siden alle de andre flinke vokalistene får mye oppmerksomhet så trenger ikke jeg å gjenta dem, men det er en jeg synes det er viktig å ikke glemme. Rita Eriksen.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror