Etter Birken sliter jeg litt med bremsene på sykkelen. Har nettopp satt på nye klosser både foran og bak. Bakbremsen bremser ikke før hendelen er helt inne på holken, men virker ellers helt grei. Forbremsen oppfører seg merkelig. Bremser nesten med en gang jeg rører hendelen og hendelen er veldig "hard". I tillegg subber den relativt mye. Har prøvd å bremse stemplene sammen og dytte de tilbake for å få de til å gli greit. Ser ut som det har lekket bremseveske fra kalipperen, men hvis det var problemet skulle jeg tro at jeg ikke skulle oppleve hendelen som hard. Vil det sannsynligvis ordne seg hvis jeg lufter bremsene?
Har du lekkasje, må dette lokaliseres og repareres først. Har du fått bremsevæske på klossene, er de redusert og kanskje ødelagt. Det er mulig å koke klosser i vann først, og så legge dem rett på plata etterpå, for å vaske/brenne ut rester av bremsevæske.
Før du bytter klosser skal stemplene presses helt inn. Når nye klosser er på plass, må du posisjonere stemplene på nytt. Dette gjøres ved å presse hendelen inn uten skive på plass. Prøv litt av gangen. Feks halveis inn, trekvart inn osv.
Bytte av bremsevæske bør gjøres en gang pr år.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Bremsevæske har en unik egenskap. Den trekker til seg vann, så etter et år har det potensielt kommet så mye vann i bremsevæska at kokepunktet senkes drastisk.
Lufting bør uansett gjøres en gang i året hvis man bruker sykkelen litt, og da skifter man bremsevæska i samme slengen.
Takker for gode råd. Har nå luftet bremsene og hendlene virker langt bedre, men bakbremsen tar litt lengre inne enn forbremsen. Jeg har helt nye klosser og opplever en del subb, særlig på bakbremsen. Jeg kan se at det ene stempelet ikke går helt tilbake i kalipperen. Noen gode tips til hvordan jeg kan gjøre noe med det?
Takker for gode råd. Har nå luftet bremsene og hendlene virker langt bedre, men bakbremsen tar litt lengre inne enn forbremsen. Jeg har helt nye klosser og opplever en del subb, særlig på bakbremsen. Jeg kan se at det ene stempelet ikke går helt tilbake i kalipperen. Noen gode tips til hvordan jeg kan gjøre noe med det?
Du kan prøve å løsne skruene på bremsen, trykke inn bremsehendelen noen ganger, for så holde den inne mens du skrur bremsen fast igjen. Kanskje det hjelper, de blir ihvertfall bedre justert
Det bakbremseproblemet ditt høres kjent ut. Da jeg skulle sykle grenserittet opplevde jeg noe lignende. Forbremsen subba konstant i skiva, og hendelen tok lengre ut en den gjorde før. Jeg gjorde trikset med å løsne litt på festene til kalipern, klipe inn bremsa og skru fast igjen. Det ble litt bedre, men ikke fullgodt. På tur ned mot start subba det enda litt. Jeg hadde ikke lyst å sykle 8 mil med bremsa på, og dro i serviceteltet i Strømstad der en hyggelig svenske hjalp meg. Det viste seg at jeg hadde vært borti bremsehendelen når jeg hadde hatt av hjulet slik at stemplene var presset for langt inn. Han fjerna hjulet og stakk en flat skrutrekker mellom. Etter litt bryting hadde han fått skjøvet stemplene litt tilbake. Han satt tilbake hjulet og gjennomførte kaliperjusteringstrikset igjen. Etter det var alt bra, og det funker finfint ennå. Jeg ble rådet til å være veldig forsiktig med å komme borti hendlene når hjulet var av.