Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex

Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex #1020417 02/09/2010 17:57
C
chippo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Noen har allerede oppdaget at de har «glemt» sykler og utstyr, men dette er bare fåtallet. Alt som ble glemt på Lillehammer er brakt hit til Rena, og vi har ikke lagerkapasitet. Derfor ber vi om at de som savner utstyr gjør en henvendelse til oss så fort som mulig. Vi har satt en frist til 3. september. Etter den tid overtar Fretex hittegodset, forteller Tone Lien.
http://www.ostlendingen.no/sport/40-glemte-birken-sykler-1.5583599

Ser at det er startnummer på en del av syklene. Kunne jo være en grei service å kontakte eierne. Er jo faktisk mulig at det er syklene til noen som har brutt. Fristen er jo også i korteste laget...

Redigert av chippo; 02/09/2010 17:58.
Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: chippo] #1020437 02/09/2010 18:19
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: chippo

Ser at det er startnummer på en del av syklene. Kunne jo være en grei service å kontakte eierne. Er jo faktisk mulig at det er syklene til noen som har brutt. Fristen er jo også i korteste laget...

Synes de bør trå litt varsomt her ja siden de ikke vet grunnen til at en person ikke henter sykkelen eller har tatt kontakt. Går nok "greit" å gi bort en sykkel til 2-3000, men er det mange sykler til flere ti-tusen, så bør de jo gjøre en innsats siden de tydeligvis har startnummer på mange av syklene.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: tmork] #1020442 02/09/2010 18:26
charliew Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
De har visst fått beskjed hvis man ser i kommentarfeltet under. Det er bra. Burde stått om det i artikkelen også. Tipper alle som leser den tenker det samme som dere.

Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: charliew] #1020508 02/09/2010 19:33
Espen Offline
More than words
More than words
Håper noen av "HOLD TIL HØYRE FOR FAEN"-gutta får syklene sendt til Fretex.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: Espen] #1020518 02/09/2010 19:39
H
Haande Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
hehe.
Jeg ropte nok hold høyre en del ganger.. (dog ikke "for faen")
Var ganske frustrerende når man startet i pulje 73, og syklet forbi folk hele veien. På de trange partiene lå jo de treige både på høyre og venstre side så det var vanskelig å komme forbi..

Også når jeg nådde igjen folk i høy hastighet ropte jeg høyre innimellom for å være sikker på at de ikke kjørte inn i meg. (utrolig få som føller med bakover før de bytter side...)

Kan da vel ikke være noe galt i det?

Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: tmork] #1020525 02/09/2010 19:45
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er da ikke bare å gi bort en funnet sykkel heller...
Lov om hittegods kunne det vært fint å lese litt i før man gjør noe sånt(fikk ganske bra innføring i den av en kamerat, som har jobbet som lensmannsbetjent for mange år siden. Ringte ham opp da en annen påstod at man kunne beholde gjenstander man finner etter en viss tid)..
Lov om hittegods

Quote:
§ 4. Når nokon gjev melding om hittegods i samsvar med § 2 andre leden, skal han samstundes eller så snart råd er etterpå gjeva godset til politiet. Vert det sers vanskeleg eller sers kostesamt, skal politiet henta godset. Politiet kan samtykkja i at finnaren tek vare på godset, når serlege grunnar gjer det tenlegt.
§ 5. Den som sit med hittegods, skal ta vel vare på det. Kjem godset bort eller vert det nemnande skadt og han har fare grovt aktlaust åt, er han ansvarleg for tapet som eigaren lid.

"Ojsann her står det en bil i gata,gir den bort til rødekors jeg"

Dette kan bli dyrt for Birkebeinerrittet AS som jeg da tror kan bli erstatningsansvarlig...

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: Haande] #1020526 02/09/2010 19:45
charliew Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Mye bedre å si "kommer venstre" enn "hold høyre"

Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: charliew] #1020527 02/09/2010 19:45
Espen Offline
More than words
More than words
Helt enig.

post@espenwettre.no
Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: Haande] #1020531 02/09/2010 19:47
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Var ganske frustrerende når man startet i pulje 73, og syklet forbi folk hele veien. På de trange partiene lå jo de treige både på høyre og venstre side så det var vanskelig å komme forbi..

Sånn er det å være med på verdens største turritt!

Mange andre flotte ritt her til lands også.

E

post@espenwettre.no
Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: Espen] #1020543 02/09/2010 19:58
H
Haande Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Klart! Og ja jeg deltar jevnlig på andre ritt.

Men så lenge man sier det uten å skrike/kjefte så ser jeg ikke problemet..
Har aldri hørt noe annet fra andre heller enn "hold høyre", om noen da plutselig roper "kommer venstre" så kan det da fort bli krøll? Spesielt siden det ofte kanskje er bare høyre eller venstre man registrerer..

Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: Haande] #1020564 02/09/2010 20:19
charliew Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Er mye hyggeligere å bli gjort oppmerksom på hvor den bak kommer og gjøre en selvstendig beslutning om å legge seg til høyre, istedenfor å bli kommandert rundt. Har aldri hatt noe problem med å høre når noen har sagt "kommer venstre". Første man oppfatter er "kommer" og da lytter man automatisk etter hvor de kommer. No problemo ICON_SMILE

Redigert av charliew; 02/09/2010 20:26.
Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: Haande] #1020574 02/09/2010 20:27
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Haande
hehe.

Også når jeg nådde igjen folk i høy hastighet ropte jeg høyre innimellom for å være sikker på at de ikke kjørte inn i meg. (utrolig få som føller med bakover før de bytter side...)

Om man blir frustrert og irritert av folk som ikke sykler etter alle skrevne og uskrevne regler så tror jeg slettes ikke man bør stille i Birken om pulje 73 er alternativet.

Del stien, skru av Strava
Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: Lillosti29] #1020579 02/09/2010 20:34
H
Haande Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Spørs om jeg har ordlagt meg feil.. Jeg var jo selvfølgelig forberedt på at det kom til å skje, og så veldig frustrert var jeg jo ikke. Men for å si noe, slik at enkelte fikk med seg at jeg var der og hadde litt lyst forbi følte jeg ikke at var feil. Fikk ikke noe annet enn smil og hyggelige kommentarer fra de som jeg passerte heller.

Årsaken til puljen var jo at ingen av rittene jeg hadde syklet var seedingritt, samt det var første gang for min del.
Kommer nok helt sikkert til å satse på seeding neste år slik at det er mulig å sette en grei tid. 04:12 var jeg ikke akkurat fornøyd med...

Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: Haande] #1020583 02/09/2010 20:37
Stine L Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:
Men så lenge man sier det uten å skrike/kjefte så ser jeg ikke problemet..

Det er jeg helt enig i, og går ting rolig for seg er det ikke noe problem verken å være høflig eller hyggelig. Når man kommer derimot kommer i venstre fil i tildels mye større fart enn de i høyre og de plutselig skjener sidelengs mot venstre eller kutter svingen uten å se seg for blir det lett litt roping og kjefting. Høfligheten bør gå begge veier. Det er vel ikke spesielt god oppførsel å sette andre i fare heller?

Stine
- rimelig godt kjent i Atlantis ICON_TONGUE
www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! ICON_SMILE
(x-MTBea)
Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: ] #1020588 02/09/2010 20:42
H
Haande Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Sitat: anonymous13

Du har litt å lære av eliterytterene ser jeg. De roper _ikke_ hold høyre, men gir en beskjed at de er til stede og sier hvor(dan) de har tenkt til å passere.

Drive å kommandere folk når du kommer fra pulje 73 a gett. Håper ikke pallplassen røyk pga folka i pulje 72.

Jeg tar til meg det jeg kan jeg. Men har også fått "hold Høyre når Elite syklister har passert meg.. Som sagt så er det det jeg har hørt, og fått vite at man skal si. Om det viser seg å være feil så får jeg endre på det.:)

Selvfølgelig ikke snakk om noen pallplass, men jeg prøver jo å sette så god tid som jeg kunne under de forutsetningene jeg hadde. Det var ingen skumle situasjoner eller sure miner fra noen jeg så for hele turen.

Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: Haande] #1020611 02/09/2010 21:03
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Så lenge tonen er sånn passe vennlig (forholdene under et sånt ritt tatt i betraktning) velger jeg å oppfatte det som et velment spørsmål når noen kommer bak og ber meg holde høyre. Jeg har da lyst til å slippe folk forbi så knirkefritt som mulig, og forbeholder meg retten til å forvente at alle andre gjør det samme.

Hun kjerringa som skeik "hold høyre for faen" til en forfjamset type som gikk av sykkelen litt til høyre for midten av veien et stykke oppe i rosinbakken, uten å egentlig være til noe stort hinder, henne hadde jeg jammen bedt holde kjeft om jeg hadde fått sjansen igjen.

Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: Haande] #1020612 02/09/2010 21:03
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Problemet med "kommer venstre/hold høyre" synes jeg er spesielt stort ned Djuposet mot gåpartiet. Her er veien spesielt smal i forhold til resten av løypa.
Fra min pos. i pulje 41 opplevde jeg det som trangt.
P.g.a. mye vann ble det en bekk som rant i hjulsporene på hver side av veien og de fleste valgte da å kjøre i midten.
Skulle en forbi så ble det veldig trangt på venstre side, samt at vindsuset du har i 40 km + er merkbart.
Da måtte en rope ganske høyt.
Nedover der bør folk med lav(ere) fart definitivt holde mer til høyre!

Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: ] #1020675 02/09/2010 21:54
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:

Drive å kommandere folk når du kommer fra pulje 73 a gett. Håper ikke pallplassen røyk pga folka i pulje 72.

Hoho!

Allt er greit så lenge man er høflig og ikke virker så JÆVLA FORBANNA!

E

post@espenwettre.no
Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: Espen] #1020705 02/09/2010 22:48
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg ropte både 'hold høyre' og 'kommer venstre', og så ropte jeg 'takk' når jeg passerte ICON_SMILE

With light parts come great responsibility
Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: ] #1020728 03/09/2010 05:36
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Av diverse grunner ble jeg passert av ganske mange elitesyklister mot slutten av løpet, og de ropte da hold høyre alle sammen omtrent (ikke det at det gjorde noe for meg, jeg lå så godt plantet til høyre som det var fysisk mulig ICON_WINK. MEN: jeg opplevde det som en trygghet at de ropte. For det første ropte de tidlig at de kom, for det andre hørte du rett som det var et "Takk", for det tredje ropte de det i et "hyggelig" tonefall. Ikke noe "for faen" e.l.

Noe annet var det underveis, feks ned til Djuposet. Der var det mange flotte fyrer som hadde dårlig tid, som ropte og bar seg fordi noen stakkarer forsøkte å bremse i bakken... Seed deg opp så du får startet tidligere da for f...! Det vil alltid være kø i pulje 60.

Dog var det litt artig med han treneren eller hva han var som sto i kneika før ballettbakken og kjeftet på alle som ikke var heeelt til høyre. Han fikk noen gloser fra meg i hvert fall.

Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: Espen] #1020744 03/09/2010 06:09
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Fint å se hvordan sunn konkurranse får frem det beste i folk ...

Martin

Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: SimonS] #1020757 03/09/2010 06:27
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: snikkarboa
Dette kan bli dyrt for Birkebeinerrittet AS som jeg da tror kan bli erstatningsansvarlig...

Ser jo at det kan bli dyrt for Birkebeinerrittet AS å forholde seg til "Lov om hittegods", ja. Lagringsplass er dyrt.
Sånn sett tror jeg politiet på Lillehammer, eller i Åmot, sitter heelt stille og holder pusten akkurat nå...
Kanskje de bør redefinere fra "Hittegods" til "Søppel"? Men da bør de ikke gi det til Fretex.

Beklager at jeg dyttet tråden inn på sporet igjen...

Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: torsteinvh] #1020758 03/09/2010 06:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
I USA sier man "on your left" og aldri "keep right".

Dersom man er frustrert over at det er mye folk i løypa når man sykler Birken, er det kanskje forventningene det er noen galt med.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: Tgabriel] #1020777 03/09/2010 06:41
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tgabriel
Beklager at jeg dyttet tråden inn på sporet igjen...
Eller man kunne si "HOLD DERE TIL TEMA FOR TRÅDEN, FOR F.....!!". For å prøve å forene de to diskusjonene som går samtidig.

Så et sted at Birken-adm tar med gjenglemte saker til Oslo. Det er jo god service, selv om bergensere og bartefolk selvfølgelig vil kunne mene noe om stedsvalget. Men en veldig høy prosent av deltakerne kommer fra Oslo-området.

Om "hold-høyre-for-f...."-ryttere er overrepresentert i hovedstadsområdet vil jeg ikke mene noe om. Tgabriel er i allefall høfligheten selv, og han kommer fra Asker.

Uuups, der var jeg visst over på venstre side i temaløypa.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: test] #1020789 03/09/2010 06:50
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: test
Av diverse grunner ble jeg passert av ganske mange elitesyklister mot slutten av løpet, og de ropte da hold høyre alle sammen omtrent (ikke det at det gjorde noe for meg, jeg lå så godt plantet til høyre som det var fysisk mulig ICON_WINK. MEN: jeg opplevde det som en trygghet at de ropte. For det første ropte de tidlig at de kom, for det andre hørte du rett som det var et "Takk", for det tredje ropte de det i et "hyggelig" tonefall. Ikke noe "for faen" e.l.

Det skulle bare mangle, for elitesyklistene er ikke "hold høyre for faen"-folkene det refereres til. Elitesyklistene sykler ikke som gale i marka med tidenes sureste mine i ukene før birken.

Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: GeirK] #1020796 03/09/2010 06:54
Espen Offline
More than words
More than words
Uten å ha tenkt så mye på dette, synes jeg det er positivt å informere folk rundt seg om egen adferd, ikke fortelle hva andre skal gjøre.

Hvis man har forsømt kone, barn og jobb, svidd av 50 lakser på ny sykkel, fått innpå light EPO, men sleit litt i seedingsrittene, er det mulig å forstå at folk blir litt aggresive.

E

post@espenwettre.no
Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: Espen] #1020880 03/09/2010 07:53
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg er alltid så andpusten at jeg ikke orker å rope mer enn FAAN, og folka rundt er såå treige. De skjønner jo aldri at de skal kaste seg ut i lyngen så fort de hører meg rett bak.

LarsB

Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: larsb] #1020912 03/09/2010 08:15
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Jeg kaster meg til stadighet i lyngen, men det skjer nok uavhengig av din Tourettes syndrom.

Martin

Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: Haande] #1020952 03/09/2010 09:04
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
hehe.

For deg som sykler fort så virker det kanskje litt irriterende at vi som sykler sakte også sykler i høyre spor, men tro det eller ei så er det andre som sykler saktere, så det hender at vi trege også må ta forbipasseringer i høyrefeltet på de smale veiene. Om du sykler så fort så bør du jo klare å kjøpe billett i tide og komme i en seedet pulje. Med mindre du kun er ute etter puljeseier da ICON_WINK

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Birken sender "gjenglemte" sykler til Fretex [Re: BeefCake] #1020976 03/09/2010 09:39
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Regner med at du mener venstre i innlegget over ICON_WINK

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support